Урок "Ферум. Залізо. Фізичні та хімічні властивості, взаємодія з киснем, сіркою. Поширеність Феруму в природі"

Про матеріал
Відкритий урок "Ферум. Залізо. Фізичні та хімічні властивості, взаємодія з киснем, сіркою. Поширеність Феруму в природі"
Перегляд файлу

Тема уроку: Ферум. Залізо. Фізичні та хімічні властивості, взаємодія з киснем, сіркою. Поширеність Феруму в природі.

Мета:

освітня – поглибити знання про елементи-метали та прості речовини на прикладі Феруму та заліза; ознайомити учнів з фізичними та хімічними властивостями заліза на прикладі його взаємодії з киснем і сіркою; розширити знання про реакції сполучення на прикладі реакцій заліза з простими речовинами, ознайомитись з поширенням Феруму у природі.

розвиваюча  -  продовжити розвивати вміння працювати з літературою,  узагальнювати, вибирати головне, робити висновки.

виховна – виховувати дисциплінованість, культуру поведінки, виховувати екологічне мислення.

Обладнання:   повітряні кульки, квитки, зображення потяга, фломастери, ПК, проектор, м/м дошка, презентація, відео сюжети «Взаємодія заліза із сіркою», «Спалювання заліза  в кисні», зразки залізних ошурків, сталеві скріпки, пісок, магніт, батерейка, лампочка, залізна пластинка, картки з тестами, картки оцінювання, медалі, радіо, аудіозапис хімічної казки.

Основні поняття та терміни: ферум, залізо,  пірит, бурі залізняки, червоні залізняки,  магнітні залізняки,  шпатові залізняки, сталь, електропровідність, металічний блиск, магнітні властивості.

 Методи та прийоми: читання вірша, вправа «Індикатор настрою», тестування, хімічний диктант, гра-подорож, розповідь, пояснення, ілюстрація, демонстрація, лабораторний дослід, робота з підручником.

Тип уроку: комбінований.

Дата проведення: 28.04.2015

Клас: 7

Структура уроку

І.Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

V. Вивчення нового матеріалу:

VІ. Закріплення знань.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку.

І.Організаційний етап.

Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.

Не урок, а справжнє  свято,

Бо полинем у світи.

 Мандруватимем завзято,

 Юний друже, я і ти.

 У поїздці будь уважним,

 Добре думай, не спіши!

 Знай, що вчитись завжди важко,

 Легше буде у житті! (Слайд 1)

Давайте зараз виконаємо вправу «Індикатор настрою». У вас на партах є кульки, ваше завдання надути ту кульку, колір якої відповідає вашому настрою.

Блакитна кулька – стривоженість, песимізм.

Жовта – впевненість і оптимізм.  (Слайд 2)

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Тестування.

І варіант

  1.     У процесі фотосинтезу кисень:

 а) поглинається;

 б) не використовується;

 в) виділяється.

 2.  Вміст Оксигену в земній корі становить:

а) 47%;

б) 89%;

в) 23%.

3.   Процес утворення і споживання кисню  називається:

а)кровообігом Оксигену;

б)колообігом Оксигену;

в)окисненням  Оксигену.

4. В результаті окиснення сполук утворюються :

а)вода;

б)вуглекислий газ;

в) вода і вуглекислий газ.

5. Кисень здатні утворювати:

а)рослини;

б)тварини;

в)рослини і тварини.

6. Кисень не застосовують:

а) в медицині;

б) в рільництві;

в) в будівництві;

г)в промисловості.

ІІ варіант

  1.     Продукт фотосинтезу:

а)Оксиген;

б)озон;

в)кисень.

2.  Вміст Оксигену в атмосфері становить:

а) 47%;

б) 89%;

в) 23%.

3. У природі колообіг кисню відбувається

а) безупинно;

б) щодоби;

в) через місяць.

4. В результаті фотосинтезу кисень утворюється з:

а)води;

б)вуглекислого газу;

в) води і вуглекислого газу.

5. Суміш рідкого кисню з вугільним порошком називається:

а)сальвініт;

б)оксиліквіт;

в)силікат.

6. Кисень не застосовують:

а)  в косметології;

б) в рільництві;

в) в медицині;

г)в промисловості.

Відповіді: (Слайд 3)

№ питання/

варіант

1

2

3

4

5

6

І варіант

в

а

б

в

а

в

ІІ варіант

в

в

а

в

б

а

 Поруч з вами лежать картки оцінювання результатів уроку. (Слайд 4)

Тести (перевірка домашнього завдання)

 Макс. 6 балів

Хімічний диктант

1

Підкреслення фіз. властивостей

1

Додаткові бали (казка)

2

Робота на уроці

2

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Легенда Про Рудану. (Слайд 5-7)

 Було це в стародавні часи. В одному племені жила дуже мудра жінка. Була у неї дочка-красуня. Любила вона кращого юнака племені. Але прийшла біда! Настала посуха. Посіви загинули, звірі і птахи покинули ці краї. У племені почався голод і хвороби. Довго думали старій              шини, чим допомогти горю. І нарешті зібравши все плямя оповістили: «Необхідно принести в жертву богам найсильнішого, сміливого, хороброго і красивого».

Всі погляди звернулися до коханого Рудани, але він мовчав. Рудані стало дуже боляче і ссоромно за юнака, якого вона любила і вирішила дівчина пожертвувати собою.

Дівчина піднялася на високу гору.  На небі почали збиратися важкі чорні хмари.

 Загримів грім. Заблищали блискавки.  Стало темно, як уночі, лише блискавки освітлювали

 Самотня постать дівчини на горі.  Почалася злива.  Дощ тривав три дні і три ночі.

Як тільки злива припинилася почала оживати природа.  А Рудана зникла назавжди. У багатьох місцях з'явилися скелі   з виходом на поверхню родовищ залізної руди.  Кажуть, що це кров Рудани, перетворилася на руду.  Тому, хто знайде її серце - відкриються всі земні багатства.

Так ось саме сьогодні ми говоримо з вами про речовину без якої не міг би утворюватися барвник крові (гемоглобін) і в результаті цього кров не могла б переносити кисень. Тобто серце, м'язи, печінка і мозок не отримували б достатню кількість кисню. Точно так само без цієї речовини не змогли б бездоганно працювати щитовидна залоза і центральна нервова система.

Що це за  речовина, я думаю ви вже здогадалися  - Залізо. (Слайд 8)

Ми сьогодні повинні ознайомитися  з фізичними та хімічними властивостями заліза на прикладі його взаємодії з киснем і сіркою; розширити знання про реакції сполучення на прикладі реакцій заліза з простими речовинами, дізнатись про поширенням Феруму у природі. (Слайд 9)

Наш урок сьогодні незвичний і буде проходити у вигляді подорожі потягом починаючи з Бугрина до Ферумляндії.

То що ж розпочнемо.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

Перед тим як вирушити в  подорож нам будуть необхідні знання з попередніх тем.

Подорожувати ми будемо на потязі. Перш ніж вирушати у дорогу, кожному з вас треба придбати квитки. У потязі є вагони першого і другого класу.

Учитель. Хто виконає завдання без жодної помилки - буде подорожувати у вагоні першого класу, всі інші — у вагоні другого класу.

  1.     Хімічний диктант.

 Запишіть назви хімічних елементів у два стовпчики: окремо метали, окремо неметали.

  1. Підкреслити приклади фізичних властивостей:  запах, взаємодія з сіркою, блиск, колір, смак, горіння, розчинність у воді,  утворення осаду, зміна кольору.

 (Перевірка правильності виконання завдання здійснюється дивлячись на м/м дошку. Кожен учень сам себе перевіряє і з'ясовує кількість допущених власних помилок.) (Слайд 10-11)

Крім того, щоб додати  нашому уроці атмосфери подорожі вам роздано спеціальні головні убори. Прошу вас їх одягнути.

V. Вивчення нового матеріалу:

1 зупинка – Історична.

Діти! Звичайно, ви знаєте, що у потязі працює радіо. У нашому потязі воно також є, проте весь час по ньому повторюється один і той самий запис.  Тож послухайте його уважно. (Слайд 12)

Відкриття  заліза  мало  величезне  значення  для  людства.  Знайомство людини з цим металом відбулося завдяки високій космічній активності у давні часи. Через атмосферу на нашу планету часто потрапляли метеорити, що складалися із чистого заліза. Саме через це залізо називають зоряним металом. Метеоритного заліза було мало. 

Люди навчилися добувати його зі сполук на початку першого тисячоліття до нашої ери. Відтоді почалася залізна доба розвитку цивілізації.

У стародавньому Єгипті залізо мало назву «бі-ні-пет», що в дослівному  перекладі  означає  «небесна  руда»  чи  «небесний  метал». 

У  перекладі  з  шумерської  мови  «залізо»   це  «той,  що  крапнув з  неба,  небесний».  В  алхімічний  період  залізу  відповідала  планета Марс,  названа  на  честь  бога  війни. 

Залізо за старих часів добували «сиродутним» способом. Піч, у якій його виплавляли із руди та вугілля, нагадувала довгу трубу. (Слайд 13)

Зараз добувають залізо з залізної руди в доменних печах. (Слайд 14)

2 зупинка  - Інформаційна

Яку  інформацію  можна  отримати  про  елемент,  виходячи  із  його  положення  у  періодичній  системі? (Слайд 15)

Хімічний  символ:  Fe

Назва хімічного елемента – Ферум.
Порядковий  номер:  26

Заряд  ядра:  +26

 Будова атома (+26, р=26, n=30, е=26).

Відносна атомна маса Ar (Fe) = 56 г/моль
Період:  4  великий

Група:  VII  побічна)

Валентність – ІІ, ІІІ

Хімічна формула простої речовини заліза — Fе.
Відносна формульна маса заліза, Мг(Fе) = 56.

Залізо — один з найбільш поширених у природі елементів: за вміс­том у земній корі — 4,7 % (масових). Зустрічається у вигляді окси­дів і сульфідів, сконцентрованих у вигляді родовищ, придатних для промислової розробки.

Найважливіші руди: (Слайд 16)

  • пірит FеS2;
  • гематит (Fе2O3);
  • магнетит (Fе3O4);
  • сидерит  (FеСO3).

Також дуже часто можна почути такі сплави заліза з вуглецем як чавун і сталь.(Демонстрація)

Крім того, дуже часто у поїздах можна зустріти буфет. Тому давайте туди заглянемо.

Де ж ще міститься ферум ми дізнаємося зі слайду. Уважно придивіться на числа, адже згодом ми виконаємо смачну  вправу. (Слайд 17)

Сушені гриби -35

Курага – 11,8               

Квасоля сушена – 6,7    

Крупа гречана – 3,2          

Ізюм – 2,7

Яблука – 2,2

Хліб – 2,0

Макаронні вироби – 1,5   

А зараз  я вам буду називати цифри, а ви мені продукт харчування, в якому такий вміст феруму.

3 зупинка – Лабораторна.

На цій  зупинці нам з вами проведемо лабораторний дослід «Вивчення фізичних властивостей заліза». Але спочатку проведемо інструктаж.

Інструктаж з техніки безпеки.

  1.     Перш ніж приступити до виконання лабораторної  роботи підготуйте для цього робоче місце Нічого зайвого на робочому місці не повинно бути.
  2.     Кожний дослід виконуйте чітко за інструкцією, вміщеною в зошиті та рекомендаціями вчителя.
  3.     Категорично забороняється брати речовини руками, пробувати їх на смак, розсипати, розбризкувати або підпалювати.
  4.     Щоб визначити речовину на запах, потрібно долонею руки спрямувати потік повітря від отвору посудини до носа. 
  5.     Хімічні речовини беріть для дослідів в кількостях, передбачених інструкцією.
  6.     Не виливайте реактивів з пробірки назад у склянку, з якої вони були взяті.
  7.     Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом.
  8.     Обережно поводьтеся із скляним посудом. У випадку, якщо він все-таки розіб’ється, не збирайте осколки руками, а змітайте їх у спеціальний совок.
  9.     Перш ніж приступити до роботи, перевірте, чи все необхідне є на столі. Забороняється брати посуд і реактиви з інших столів.
  10. Не вживайте їжі в хімічному кабінеті.
  11. Пам’ятайте, що неуважність, поспішність, безпечність можуть призвести до нещасних випадків. У разі нещасного випадку зверніться до вчителя.

У вас на столі є всі необхідні реактиви та обладнання, є зразки залізних ошурків, сталеві скріпки,  сталеві і пластмасові ложки, пісок, магніт, батерейка, лампочка, залізна пластинка. Що ж приступаємо до його виконання.

Завдання

Спостереження

1

Розглянь зразки залізних ошурків

 

2

Опусти сталеві скріпки (сплав заліза) в склянку з водою

 

3

Потримай у гарячій воді залізну і пластмасову ложку.

 

4

  Спробуй зігнути сталеві скіпку.

 

5

Підготуй суміш піску і залізних ошурків, а потім піднеси до неї магніт.

 

6

Досліди електропровідність заліза за схемою:

 

 

 

1 –батерейка

2 – лампочка

3 – залізна пластинка

 

Залізо– тверда речовина, сріблясто – білого кольору, без запаху та смаку, з добре вираженим металевим блиском.

-Не розчинний у воді.

-М’який, досить ковкий (пластичний);

- Густина ρ = 7, 874 г/см3.

-Температура плавлення tпл.= 15390C/

- Проводить тепло та електричний струм.

4 зупинка – Демонстраційно-казкова.  Хімічні властивості заліза.

 «Хімічна казка».

 Одного разу на нашу планету Земля, впав невеличкий небесний камінчик. Це було чисте  космічне Залізо. Та невесело стало йому на невідомій планеті, бо не було друзів, хатинки. Вирішило Залізо оглянути нове місце. По дорозі йому трапився гарненький будиночок.

-         Цікаво, чия це чудова хатинка? – подумало Залізо.

-         Агов, здоровенькі були! А хто тут живе? – запитало воно з порога.

У відповідь тиша. Тоді Залізо зайшло до хатки. Посередині – стіл, стільці, ліжечка. Залізо подумало і вирішило, що буде тут жити. Через деякий час мимо цієї хатинки проходила Сірка. Вона підійшла ближче і гукнула:

-          А, хто в цій хатинці живе?

-         Я, Залізо. А ти, хто?

-         Я- Сірка.

-         То заходь, удвох жити веселіше. І стали вони жити в хатинці разом.

Біля хатинки  вже довгий час самотньо лежав  чорний камінчик – Вуглець.

Він теж вирішив  потрапити за великі дерев’яні двері хатинки.

-         А , хто в цій хатинці живе?

-         Я – Залізо.

-         Я – Сірка.

-         А ти ,хто?

-         Я – Вуглець.

-         То заходь, гуртом жити веселіше.

-         Не зачиняйте дверей! Я теж до вас хочу!

-         Ати ,хто?

-         Я –  газ Хлор.

-         То  заходь і ти, вчотирьох жити веселіше.

Аж ось мимо  хатинки пролітав дивний газ. Він подивився на хатинку і подумав

-         Чого б це мені тут не оселитися.

Постукав дивний газ у двері і питає:

-         А, хто в хатинці живе?

-         Я, Залізо.

-         Я, Сірка.

-         Я ,Вуглець.

-         Я , Хлор. А ти хто?

Тут у відповідь:

-         Я у світі найсильніший, наймудріший, найгарніший.

Мною дихають, без мене не горять, бо окиснюю я всіх підряд. Відгадайте , хто я?

-         Та це ж Кисень, - хтось крикнув з будиночка.

І Кисень попросився з ними жити . Вони впустили його. Стали жити у п’ятьох.

А, щоб можна було продовжити нашу хімічну казку і подивитися , що ж  вийшло, давайте заглянемо в наш казковий екран.

 Про хімічні властивості заліза демонструється  слайд №5.

Демонстрація 16. Взаємодія заліза із сіркою. (Слайд 18)

 Змішуємо у фарфоровій чашці порошки заліза і сірки. Нагріваємо. Далі  реакція йде самовільно з виділенням тепла. Утворюється ферум (ІІ) сульфід (стоп 53 сек.) . За­пишемо рівняння хімічної реакції.

  1.               Fе + S = FeS – Ферум сульфід.

(Відеофайл. Взаємодія заліза з сіркою)

Демонстрація 17.Спалювання заліза в кисні. (Слайд 19)

 На кінці залізної дротинки закріплюємо вуглинку і нагріваємо в полум’ї спиртівки. Вносимо в посудину з киснем. Вуглинка спалахує від неї загоряється і залізо. Залізна дротинка в кисні горить розбризкуючи іскри. Утворюються розжарені частинки залізної окалини.

 Щоб записати рівняння реакції, необхідно згадати, що Ферум у спо­луках виявляє дві валентності — II і III, отже, може утворюватися два оксиди. Складемо відповідні рівняння реакції:

2.Fe +O2=2FeO – Ферум (ІІ)оксид

3. 4Fe+3O2=Fe2O3 Ферум (ІІІ) оксид

 Обидва оксиди можуть утворюватися в результаті горіння заліза. Тому бура маса, що утворилася в результаті горіння, виражається фор­мулою

Fe3O4=Fe2O3.FeO

(Відеофайл. Спалювання заліза)

Тоді     3Fe+2O2=Fe3O4

4. Взаємодія  заліза з хлором. (Слайд 20)

Fe + Cl =FeCl3 – Ферум хлорид

5.Взаємодія заліза з вуглецем. (Слайд 21)

Fe+C=Fe3C  - цементит

VІ. Закріплення знань.  Тетяна Миколаївна одержала листа від свого юного друга, в якому знайшла багато помилок. Допоможіть їй виправити ці помилки.

(Слайд 22). Лист 1

Залізо — газоподібна речовина, що добре проводить електричний струм, взаємодіє з неметалами, добре розчиняється у воді, у земній корі трапляється в сполуках з киснем і сіркою.

Лист 2

Ферум — хімічний елемент, що має постійну валентність II, з відносною атомною масою 56, входить до складу гемоглобіну крові, найпоширеніший еле­мент на Землі.

При виконанні вправи можете користуватись підручником.

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Так давайте підсумуємо наші знання

Оцінювання на нашому уроці також буде незвичним, ви отримаєте не просто оцінки, зображені в щоденнику і класному журналі.

Ви отримаєте медалі з оцінками. Медалі, не прості а виготовлені з металу з яким ми з вами сьогодні познайомились.

А тепер візьміть ваші кульки і зобразіть смайлик, який відповідає вашому настрою. (Слайд 23)

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати §21-22. (Слайд 24)

Творче завдання. Підготувати повідомлення про поширення заліза в природі.

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку