Географія, 8 клас
Тема уроку: Фізико-географічна характеристика природного комплексу Чорного моря
Мета: формувати в учнів знання про особливості розташування, розміри, глибини, елементи берегової лінії, найбільші острови, півострови, коси, затоки, протоки, природні умови Чорного моря; розвивати в учнів вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, користуватися джерелами географічних знань; сприяти формуванню екологічної свідомості, виховувати патріотизм
Обладнання: фізична карта України, географічні атласи, роздавальний матеріал, звукозапис «Шум моря», картки із завданнями, фотографії та малюнки представників фауни моря.
Тип уроку:засвоєння нових знань.
Географічна номенклатура:затоки – Каркінітська, Каламітська, Джарилгацька; лимани – Дніпровський, Ягорлицький, Бузький; острови – Зміїний, Тендрівська коса, Джарилгач, Березань; протоки – Босфор, Керченська.
Очікувані результати: Учні навчаться:
-характеризувати особливості географічного положення та основних гідрографічних характеристик Чорного моря;
- визначати стан природно-ресурсного потенціалу Чорного моря;
- працювати з картографічними матеріалами;показувати на карті основну географічну номенклатуру, що стосується Чорного моря;
- оцінювати природно-охоронні дії.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Налаштування учнів на успіх.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичний прийом «Гроно»
- За якими ознаками можна схарактеризувати водний об’єкт – море?
Методичний прийом «Розпізнай мене»
На дошці вчитель пише визначення, у якому слова за логікою переставлені. Учні мають їх поставити в логічній послідовності і дізнатися визначення наукового поняття «море».
Море – це частина океану, яка відокремлена ділянками суходолу, групами островів або підвищенням дна.
Методичний прийом «Складання плану-характеристики»
Учневі дають картки з пунктами плану-характеристики моря, їх слід вивісити на дошці в правильній послідовності:
1. Географічне положення , басейн океану, материк, який омиває
2. Розміри ( площа, довжина берегової лінії, об’єм води), особливості берегової лінії
3. Глибина (максимальна, середня).
4. Клімат ( кліматичний пояс, зима, літо, температура повітря, опади).
5. Гідрологічний режим ( температура морської води, замерзання моря, течії).
6. Гідрохімічний режим ( солоність).
7. Органічний світ (рослини й тварини).
8. Ресурси ( корисні копалини, лікувальне значення моря).
9. Охорона вод моря. Заповідники ( д/з).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Музика Стрімкими хвилями води І смутком не жевріючого суму Там навіть й не залишаться сліди Лиш відголоски від морського шуму.. Життя як море, синє і безжальне Таке далеке з берегом близьким Таке глибоке буйне і печальне, Але прекрасне з відблиском ясним. Там повсякчас припливи і відпливи Хвилини шторму - топлять кораблі, Там зорепад в бурхливі ночі зливи - Життя стирає з проявів землі. І там душа крізь простір на розп`яття , І там любов, у сутінках надій Там вища сила, ну і віра в щастя І ореол всіх нездійсненних мрій. Там манять нас безмежності простори Та й важко в світі без натхнення жити Скажіть мені хто бачив Чорне море І хто зумів його не полюбити?
Мета уроку:
Прийом Проблемне питання . Чи може вибухнути Чорне море?
Вчитель. Пропоную вам подивитися як тема моря представлена у роботах великих художників. Увага на екран. Отже вирушаємо в мандрівку.
Сьогодні ми ознайомимося з природою Чорного моря, адже це море є великим природним комплексом, де усі складові взаємопов’язані. Це море має неабияке значення як для господарства, так і для природних умов нашої країни, з якими ми ознайомлюватимемося в подальшому вивченні географії України; також багато хто їздить відпочивати влітку на узбережжя моря, отже, для розуміння різних явищ і процесів, для їх пояснення ми з вами вирушимо в подорож морем, використовуючи типовий план, розміщений на дошці.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Користуючись картами атласу визначемо ГП і розміри Чорного моря (відео презентація)
1). Топоніміка назви Чорного моря. ( Завдання на випередження).
Методичний прийом «Notabene» (замітка на полях)
Здавна Чорне море вважали непривітним та негостинним. Це пояснює походження його першої назви – PontosAxeinos(Негостинне море). Коли ж під час грецької колонізації мореплавство тут дещо пожвавилось, то і назва змінилась: відтоді його почали називати PontosEuxenius(Гостинне море). Пануючи на Чорному морі, греки вели торгівлю з Іраном, Середньою Азією і Східною Європою. Наступниками греків у чорноморській торгівлі були генуезці. Під час турецького панування Чорне море збезлюдніло – шторми і тумани лякали турецьких мореплавців, які дали морю у ХНІ ст. назву Караденіз(KaraDeniz(Чорне – Погане море).
Походження назви Чорне море
Походження назви Чорне море остаточно не з’ясоване. Чорним, темним його називали і іранські племена, які жили на узбережжі ще у ІІІ тис. до н. е., і араби, і греки, і слов’яни. Були поширені й інші назви: у Стародавній Греції – ПонтосАксейнос – Море негостинне (порівняно з її Егейським воно було холодним і бурхливим), пізніше, коли судна стали більш досконалими і надійними, –ПонтЕвксінський – Море гостинне; у Римі – Румське (тобто Римське); на Русі – Руське.
Назви заток походять: Каркінітська – від назви скіфського міста Керкінітида (значення слова невідоме); Каламітська – від грецького каламос – очерет або від стародавнього порту КалосЛімен – Прекрасна Гавань. Назва півострова Тарханкут походить від монгольського тархан –звільнений від мита і кут – кінець, край поселення.
Геологічна будова і рельєф дна.
Улоговина Чорного моря за формою нагадує чашу з найбільшими глибинами в центральній і південній частинах (максимальна глибина – 2 245 м). Значні глибини й поблизу Південного берега Криму. Улоговина моря розміщена у скидовій западині, опускання дна якої триває й дотепер. Натомість північна частина моря (між гирлом Дунаю і Кримським півостровом) зайнята шельфом. Україна володіє найбільшою площею шельфу серед усіх причорноморських держав.
Існування Чорного моря бере початок з розпаду океану Тетіс на окремі басейни (30 – 40 млн років тому). На його місці виникали різні за конфігурацією моря, аж поки близько 500 тис. років тому не з’явився басейн, подібний в основних рисах до сучасних Чорного й Азовського морів. Однак він не мав зв’язку із Середземним морем і був прісним. У подальшому такий зв’язок виникав і знову втрачався. Близько 9 – 7 тис. років тому Чорне море остаточно сполучилося із Середземним, воно знову стало солоним і набуло сучасних обрисів.
Клімат. Значна частина Чорного моря перебуває у субтропічних широтах, що відбивається на формуванні його клімату. Влітку він жаркий і сухий, а взимку помірний і вологий. Середні температури липня на українському узбережжі становлять +24°С, січня близько +1°С. Влітку на узбережжі дме бриз, який освіжає повітря і робить погоду не спекотною й комфортною. Взимку нерідко бувають тумани, іноді гримлять грози. Кількість опадів змінюється від 300 мм на сході до 800 мм (південнокримське узбережжя)Методичний прийом «Географічне дослідження»
Робота з атласами. Учні проводять дослідження, а потім представник групи повідомляє про результати дослідження. Усі учні кожної групи записують здобуту інформацію з питання у відповідну графу таблиці «Характеристика природи Чорного моря». (Таблиці роздані кожному учню у друкованому вигляді.)
Географічне положення |
|
Розміри |
|
Глибина |
|
Клімат |
|
Гідрологічний режим |
|
Гідрохімічний режим |
|
Органічний світ |
|
Ресурси |
|
Заповідники |
|
Проблемне питання .
Чи може вибухнути Чорне море?
Перегляд фрагменту відеофільму «Проблеми Чорного моря».
Прийом « Мозковий штурм».
Висновок – причина криється у наявності сірководню на дні Чорного моря. Увага на екран. Перегляд фрагменту відеофільму «Проблеми Чорного моря».
\/І. Узагальнення вивченого матеріалу.
Методичний прийом «Географічне лото»
1. Максимальна глибина Чорного моря становить:
А 1245 м. Б 2245 м.
В 12 м. Г 2 211 м.
2. Чорне море взимку:
А Замерзає.
Б Не замерзає.
В Замерзає вузька смуга уздовж узбережжя.
Г У тривалі зими північна частина моря може покриватися льодом.
3. Солоність Чорного моря становить:
А 17-18 %0. Б 32-34%о.
В 10-11 %». Г 22 %о.
4. Площа Чорного моря:
А 267 тис. км2. Б 436 тис. км2.
В 1500 тис. км2. Г 875 тис. км2.
5. Органічний світ Чорного моря:
А Бідний, кілька анаеробних бактерій.
Б Різноманітний і багатий.
В Багатий через незамерзання моря взимку.
Г Відсутність органічного життя у водах на глибині нижче 150-200 м через шар сірководню. За кожну правильну відповідь – 2 бали.
Прийом «Картографічний практикум»
Нанести на контурну карту номенклатуру морів, заповідники, порти.Географічна номенклатура:затоки – Каркінітська, Каламітська, Джарилгацька; лимани – Дніпровський, Ягорлицький, Бузький; острови – Зміїний, Тендрівська коса, Джарилгач, Березань; протоки – Босфор, Керченська.
Учень, експерт-географ, показує на фізичній карті об’єкти номенклатури Чорного моря, а всі учні наносять їх на контурні карти. На екрані фізична карта Чорного моря.
Назвіть ключові поняття, які ви сьогодні вперше почули. Які ваші враження від Чорного моря? Розкажіть, які ви бачили кінострічки, у яких розповідається про Чорне море (фільм «Чорне море» з ДжудомЛоу в головній ролі).
Підбиваються підсумки уроку, учням виставляються оцінки, підсумовуючи всі їхні дії протягом уроку.
Географічне положення Чорного моря обумовлює його рекреаційне та транспортне значення. Кліматичні умови Чорного моря роблять його однією з провідних рекреаційних зон України. Природні ресурси Чорного моря потребують систематичної та різнобічної охорони.
Прийом « Чарівна валіза».
Учні по черзі у мікрофон проговорюють, що вони сьогодні після уроку покладуть до своєї валізи знань. Виставлення оцінок.
\/ІІ. Домашнє завдання.1. Опрацювати параграф. Скласти твір-мініатюру, вірш, на тему «Чорне море».
1