Урок «Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи»

Про матеріал
Урок на тему «Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи.»
Перегляд файлу

Розробка уроку з предмету

“Географія” у 8 класі

згідно оновленої програми  для загальноосвітніх навчальних закладів України з географії та природознавства, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06 2017 р.  № 804),

згідно підручника “Географія” для 8 класу, авт. В. М. Бойко та ін.

Вчитель географії:

УРОК 14

Тема уроку: Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи.

Цілі уроку:

     Ознайомити учнів з поняттями державна територія, державні кордони, географічний центр.

     Вивчити основні параметри державної території України.

     Показати географічні центри України та Європи.

     Розвивати навички роботи з картою, аналізу і синтезу географічної інформації.

     Формувати уміння працювати в групах та виконувати творчі завдання.

     Визначати поняття державної території і кордонів.

     Розповідати про розміри території України.

     Показувати на карті географічні центри України та Європи.

     Виконувати творчі завдання з використанням підручних матеріалів.

Форма уроку: комбінований урок

Обладнання для уроку:

  • Інтерактивна дошка або проектор: для відображення візуальних матеріалів, таких як відео та ілюстрацій, відеоматеріалів до теми уроку.
  • Комп'ютер або ноутбук: для відтворення мультимедійного контенту та доступу до онлайн-ресурсів.
  • Програмне забезпечення: програми для відтворення відео.
  • Віртуальна реальність (при наявності): VR-шоломи та контролери для проведення віртуальних екскурсій.
  • Принтер: для друкування матеріалів, які можуть бути використані на уроці.
  • Інтернет-з'єднання: для доступу до онлайн-ресурсів.
  • Мультимедійні пристрої.
  • Моделі або макети для візуалізації конкретних моделей.
  • Дошки для роботи у групах для роботи учнів у групах під час колективних завдань.
  • Роздатковий матеріал і маркери: для індивідуальних та групових завдань
  • Фізична карта України.
  • Атласи і контурні карти.
  • Мультимедійний проектор.
  • Підручні матеріали для творчих завдань (папір, кольорові олівці, фломастери, ножиці, клей, вирізки з журналів, малюнки).

Методи роботи та активності на уроці:

  • Мікролекція: вчителю коротко викладає основні поняття та факти на тему уроку.
  • Групова робота: учні діляться на групи для творчої роботи.
  • Дискусія: вчитель запитує учнів, як вони думають, проводить дискусію, де учні будуть обговорювати ці питання та ділитися своїми думками.
  • Творчі завдання: вчитель пропонує учням створити малюнки або колажі.
  • Картографічна робота: учні працюють з картами.

Інноваційні технології, використані на уроці:

  • Використання інтерактивної дошки або проектора.
  • Використання комп'ютерних програм та веб-ресурсів.
  • Онлайн-ресурси та програми.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент (2 хв)

Вчитель: Добрий день, учні! Сьогодні ми продовжимо наші подорожі географічною картою України.

Спочатку перевіримо, чи всі присутні.

(Вчитель проводить перекличку)

Сьогодні у нас дуже цікава тема, яка дозволить нам краще зрозуміти, де ми живемо, та як наше місце розташування впливає на наше життя. Ми з вами будемо досліджувати державну територію України. Дізнаємось, що таке державні кордони, які вони бувають, та з ким межує наша країна. Ми також з'ясуємо, які розміри має територія України, та де знаходяться її географічні центри.

Чому це важливо? Знання про державні кордони допомагають нам зрозуміти, як взаємодіє Україна з іншими країнами. А знання про географічні центри дозволяють нам зрозуміти унікальне місце нашої країни в Європі та світі.

Ми будемо працювати в групах, виконувати творчі завдання і навіть створювати макети з підручних матеріалів. Це не лише допоможе краще засвоїти матеріал, а й зробить наш урок цікавим і захоплюючим.

Отже, приготуйтеся до активної роботи і давайте почнемо нашу подорож по карті України!

 

2. Актуалізація знань (5 хвилин)

Вчитель: Перш ніж ми заглибимося в новий матеріал, давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про державну територію та державні кордони.

Інтерактивний метод «Мозковий штурм»:

-         Що, на вашу думку, означає поняття «державна територія»?

Вчитель: Вірно, державна територія – це простір, на якому держава здійснює свою владу. Це не лише суша, але й водні простори, повітряний простір над цією територією та надра під нею.

-         А що ви знаєте про державні кордони? Які вони бувають?

Вчитель: Правильно, державні кордони – це умовні лінії, які відокремлюють територію однієї держави від територій інших держав або від міжнародних вод. Вони бувають сухопутні (на суші), водні (на морях, річках, озерах) та повітряні.

-         А з якими країнами межує Україна? Як ви думаєте, які з цих кордонів сухопутні, а які водні?

Вчитель: Отже, ми з вами пригадали, що таке державна територія та державні кордони. Тепер ми готові перейти до вивчення конкретних деталей про нашу рідну Україну.

-         Що ви знаєте про державні кордони України? Де вони проходять?

-         Чому, на вашу думку, важливо знати про межі своєї держави?

-         Як ви думаєте, чому важливо охороняти державні кордони?

-         Які з державних кордонів України є найбільш протяжними?

-         Чи може держава змінювати свої кордони? Якщо так, то за яких обставин?

-         Чи знаєте ви, які держави мають найбільшу протяжність кордонів у світі?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності (3 хвилини)

Вчитель: Дорогі учні, знання меж своєї країни та її географічних центрів є важливою частиною нашої самосвідомості і національної ідентичності. Це допомагає нам не лише орієнтуватися у просторі, але й розуміти, як наша країна взаємодіє з іншими державами.

(Вчитель показує на карті місця розташування України в Європі)

Давайте поглянемо на карту Європи. Ось тут знаходиться Україна. Вона розташована на сході Європи і є однією з найбільших країн континенту за площею.

Знання про місце розташування України в Європі допомагає нам розуміти, з якими країнами ми межуємо і які маємо сусідські відносини. Це знання необхідне кожному громадянину для розуміння нашої історії, культури та економічних зв'язків.

Державні кордони визначають, де закінчується наша країна і починаються інші держави. Це важливо для безпеки країни, її суверенітету та збереження культурної спадщини. Кожен громадянин повинен знати, де знаходяться ці кордони, щоб мати уявлення про простір своєї держави.

Географічні центри – це точки, які визначають центр території. Для України важливо знати свої географічні центри, адже вони мають символічне значення і часто є туристичними об’єктами. Географічний центр Європи, розташований в Україні, також підкреслює наше унікальне положення на континенті.

Отже, знання меж своєї країни і її географічних центрів допомагає нам розуміти наше місце у світі, забезпечує впевненість у своїй ідентичності і дозволяє з гордістю розповідати іншим про нашу державу. Це знання сприяє нашій обізнаності та підвищує нашу загальну культуру.

Інтерактивне завдання з GIS Maps:

Вчитель: Сьогодні ми будемо працювати з ГІС (геоінформаційними системами), які допоможуть нам краще зрозуміти територію України, її кордони та географічні центри.

ГІС (геоінформаційні системи) це інструменти, що дозволяють збирати, аналізувати і візуалізувати географічні дані на мапах. Вони допомагають нам краще розуміти розташування об'єктів, досліджувати зміни у природному середовищі, вивчати розподіл населення і багато іншого.

Вчитель демонструє приклад використання ГІС на великому екрані або проекторі. Розподіл учнів на групи (3-4 особи).

Кожна група отримує завдання працювати на одному комп'ютері або планшеті. Інструктаж щодо використання ГІС платформи.

Вчитель показує, як знайти і завантажити необхідну ГІС платформу (наприклад, Google Earth або ArcGIS Online).

Інструктаж про основні функції платформи: як користуватися пошуком, змінювати масштаб, вимірювати відстані та площі.

Завдання 1: Знайти і позначити державні кордони України.

Учні використовують функції платформи для пошуку і виділення державних кордонів України. Порівняння отриманих результатів з фізичною картою України.

Завдання 2: Визначити та позначити сусідні країни України.

Учні шукають на карті сусідні країни, позначають їхні кордони.

Записати назви сусідніх країн і основні характеристики (площа, населення).

Завдання 3: Знайти і позначити географічний центр України.

Учні шукають інформацію про географічний центр України (поблизу села Мар'янівка). Виміряти відстань від цього центру до кордонів України.

Завдання 4: Знайти і позначити географічний центр Європи, який знаходиться в Україні.

Учні шукають інформацію про географічний центр Європи (поблизу села Ділове на Закарпатті). Виміряти відстань від цього центру до кордонів України.

Презентація результатів.

Кожна група коротко презентує свої результати перед класом.

Обговорення труднощів, з якими зіткнулися учні, і способів їх вирішення.

Вчитель: Сьогодні ми побачили, як ГІС можуть допомогти нам вивчати географію нашої країни. Це потужний інструмент, який дозволяє глибше зрозуміти нашу територію і її особливості.

 

  1. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

Перегляд презентації на тему «Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи»

(коментарі вчителя):

Вчитель: Державна територія — це простір, який контролюється і належить конкретній державі. Вона включає у себе сушу, води, повітряний простір і надра, що знаходяться під її суверенітетом.

Основні елементи території:

Суша: Основна частина території, на якій розміщені населені пункти, промисловість, сільське господарство і т.д.

Води: Включають моря, озера, річки, внутрішні води, що оточують і пронизують територію держави.

Повітряний простір: Надземний простір, що знаходиться над сушею і водами, і включає в себе великий промисловий, комерційний і військовий потенціал.

Надра: Мінеральні ресурси, які знаходяться під землею, такі як нафта, газ, метали, які є власністю держави.

Державні кордони України

Протяжність кордонів:

Державний кордон України має загальну довжину близько 7661 км.

На жаль, на сьогоднішній день, як вам відомо, наш кордон порушений  і наш сусід-агресор  країна росія дозволила собі ввійти на нашу територію і розпочала широкомасштабне вторгнення на Україну. Але ми усі з вами віримо в наші нездоланні ЗСУ і обов’язкову перемогу!

Сусідні країни:

Україна має кордони з семи країнами: Білоруссю, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою та росією.

Види кордонів:

Сухопутні кордони: Розділяють території на суші.

Морські кордони: Визначають межі на морі.

Річкові кордони: Призначені для визначення меж на річках.

Розміри території України

Загальна площа:

Площа України становить приблизно 603 550 км².

Порівняння з іншими країнами Європи:

Україна є однією з найбільших країн у Європі за площею. Вона посідає 2-е місце серед європейських країн за площею, після росії.

Географічні центри України та Європи

Визначення географічного центру:

Географічний центр — це точка, яка знаходиться в середині території країни або континенту, від якої відлічуються відстані до всіх інших точок.

Показ на карті географічних центрів України та Європи:

Україна: Географічний центр України розташований поблизу села Мар'янівка у Черкаській області. Відстань від центру до кордонів України можна виміряти за допомогою картографічних інструментів.

Європа: Географічний центр Європи розташований у селі Ділове на Закарпатті, Україна. Це точка, від якої відлічуються географічні координати всього континенту.

Зараз пропоную нам усім помандрувати віртуально.

Віртуальна екскурсія «Віртуальна подорож Україною»:

https://www.youtube.com/watch?v=354VSE3TlDY

Вчитель: А тепер пограємо з вами у гру.

Групова робота

Інтерактивна вправа: "Пазли"

Розділити учнів на групи. Кожна група отримує набір пазлів з картою України.

Завдання: зібрати карту і показати географічні центри та державні кордони.

Практична робота: робота з контурними картами

Розфарбувати кордони України. Позначити на карті сусідні країни. Показати географічні центри України та Європи.

 

  1. Закріплення знань

Тестування на закріплення матеріалу

Провести невеликий тест з питаннями по темі уроку, наприклад, за допомогою онлайн-плаформи і мобільних телефонів або тест з Дод.1

 

  1. Рефлексія

Творче завдання  «Створення макету України з підручних матеріалів»

Використовуючи папір, ножиці, клей, створити об'ємну модель України. Позначити основні географічні центри та державні кордони.

Групова робота: "Інформаційні колажі"

Поділити учнів на групи. Кожна група створює колаж на тему "Державні кордони України", "Географічні центри України", "Сусідні країни України".

Використовувати папір, фломастери, кольорові олівці для оформлення, вирізки з журналів, малюнки.

 

  1. Підсумок уроку (5 хвилин)

Вчитель: Сьогодні ми досліджували важливі аспекти нашої державної території — її розміри, кордони та географічні центри. Надіюсь, що цей урок допоміг вам краще розуміти, як українська територія впливає на наше життя та розвиток країни. Не забувайте використовувати здобуті знання для подальшого дослідження і розширення своїх географічних уявлень.

Інтерактивний метод «Мікрофон»:

  • Що нового ви дізналися сьогодні?
  • Що було найцікавішим?
  • Які основні елементи входять до складу державної території?
  • Назвіть сусідні країни України.
  • Яка загальна площа території України?
  • Де знаходиться географічний центр України і як виміряти відстань від нього до кордонів країни?
  • Які види кордонів існують? Дайте приклади кожного з них.
  • Що таке ГІС (геоінформаційні системи) і як вони використовуються для вивчення географії?
  • Які кордони має Україна: сухопутні, морські чи річкові?
  • Порівняйте розміри території України з іншими країнами Європи.
  • Чому важливо знати географічний центр своєї країни?
  • Які можливості використання ГІС для вивчення державної території?

Вчитель: Дорогі учні! Сьогодні ви продемонстрували чудові знання та вміння під час виконання завдань про державну територію України. Ви показали розуміння основних понять про територію, кордони та географічні центри нашої країни. Ваша праця була вражаючою, особливо в аналізі ГІС-карт та порівнянні площі України з іншими країнами Європи. Впевнений, що здобуті знання стануть вам в пригоді для подальших вивчень і розвитку. Продовжуйте так само мотивовано та цілеспрямовано! Дякую за вашу активність та зусилля сьогодні!

Домашнє завдання: (на вибір)

-         написати невеличке есе на тему "Моя країна на карті світу";

-         порівняти площу України з площею кількох інших країн Європи та підготувати короткий доповідний матеріал з результатами;

-         створити презентацію в PowerPoint про типи кордонів України (сухопутні, морські, річкові) та їхнє значення для країни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Тест «Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи»

 

  1. Які основні елементи входять до складу державної території України?

а) Тільки суша

б) Суша і повітряний простір

в) Суша, води і повітряний простір

г) Суша, води і надра

2. Скільки кордонів має Україна?

а) 5

б) 6

в) 7

г) 8

3. Який тип кордонів відокремлює території суші?

а) Морські

б) Річкові

в) Сухопутні

г) Повітряні

4. Яка загальна площа території України?

а) Приблизно 400 000 км²

б) Приблизно 550 000 км²

в) Приблизно 700 000 км²

г) Приблизно 1 000 000 км²

5. Де знаходиться географічний центр України?

а) У Львівській області

б) У Київській області

в) У Черкаській області

г) У Закарпатській області

6. Яка країна є сусідом України на північному заході?

а) Росія

б) Білорусь

в) Угорщина

г) Польща

7. Як називається програмне забезпечення для аналізу та візуалізації географічних даних?

а) GIS

б) GPS

в) RADAR

г) SONAR

8. Якій країні належить найкоротший кордон з Україною за довжиною?

а) Молдова

б) Угорщина

в) Словаччина

г) Білорусь

9. Яка частина території України є найбільш висунутою на захід у Європу?

а) Кримський півострів

б) Прикарпаття

в) Волинь

г) Закарпаття

10. Яка країна має найбільшу площу серед європейських країн?

а) Україна

б) Франція

в) Іспанія

г) Німеччина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правильні відповіді:

  1. в) Суша, води і повітряний простір
  2. в) 7
  3. в) Сухопутні
  4. б) Приблизно 550 000 км²
  5. в) У Черкаській області
  6. г) Польща
  7. а) GIS
  8. б) Угорщина
  9. г) Закарпаття
  10.  б) Франція

1

 

docx
Додано
19 червня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку