Конспект уроку з Географії для 7 класу
(урок розрахований на 25-30 хв, згідно Санітарного регламенту проведення навчальних занять у ЗЗСО під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану)
Тема: Фізико-географічне положення та берегова лінія Африки (слайд №1)
Мета уроку: (слайд №2)
1. Ознайомити учнів з фізико-географічним положенням Африки.
2. Вивчити особливості берегової лінії Африки.
3. Розвивати навички аналізу географічних карт.
4. Сприяти розвитку критичного мислення через обговорення та аналіз.
І. Мотивація та актуалізація опорних знань учнів (5 хв.):
(слайд №3)
Сьогодні ми з вами починаємо вивчення материків тропічних широт. І одним із найперших у нас Африка.
(слайд №4)
(Прийом «Асоціативний кущ», робота на дошці інтерактивного додатку «Саnva») Діти, що ви знаєте на сьогодні про Африку? Давайте відобразимо наші відповіді на нашій дошці. https://www.canva.com/design/DAGWumt8QVw/D09E_JGVubuCt1nA35LhqQ/edit
Африку називають улюбленицею сонця. (слайд №5)
Навіть назву материка тлумачать як «безморозна». Тут є місця, де щодня ллють дощі. А поряд – велетенська пустеля, де роками жодна краплина води не досягає земної поверхні, тому що дощі випаровуються ще в повітрі. В Африці живуть: найбільша тварина суходолу – африканський слон, найвища тварина – жирафа, чемпіон з бігу серед тварин – гепард, найбільший на Землі птах – африканський страус. У багатьох Африканських країнах лютують посуха, нашестя сарани та голод. Водночас Африка – велетенська комора корисних копалин: нафти та природного газу, золота, алюмінієвих та мідних руд, алмазів та фосфоритів. Саме Африка є батьківщиною таких цінних культурних рослин, як: буряк, цибуля, капуста, кавун, тверді сорти пшениці, кава, бавовник, олійна пальма, що звідси поширились усім світом.
ІІ. Вивчення нового матеріалу (15 хв.):
(слайд №7)
Африка – материк спеки, непрохідних екваторіальних лісів, величезних саван і безкраїх пустель. Неповторність природи зумовлена особливостями розташування континенту на планеті, тобто його фізико-географічним положенням
(Демонстрація зображення з елементами бесіди).
(слайд №7)
Природа Африки є досить унікально, тому що цей континент одночасно перетинають екватор та нульовий меридіан, виходить, що вона є єдиний у світі материк, що розташований у всіх чотирьох півкулях Землі. Екватор ділить материк приблизно навпіл, тому природні умови дзеркально повторюються на північ і південь від нього. Спекотний клімат Африки пов’язаний з простяганням більшої її частини між Північним і Південним тропіками в межах жаркого теплового поясу. Африку омивають води двох океанів (Атлантичний та Індійський) та двох великих морів (Середземне та Червоне).
(слайд №8) Африка, як і будь який континент, має свої крайні точки (це географічні точки, які знаходяться на найпівнічніших, найпівденніших, найсхідніших і найзахідніших межах материка. Вони позначають крайні кордони даної території й є важливими для навігації та географічного визначення. Їх називають мисами). Отже, крайня північна точка – мис Рас-Енгела, крайня східна точка – мис Рас-Гафун, крайня південна точка – мис Доброї Надії (Агульяс) і крайня західна точка – мис Альмаді
(слайд №9) На півночі континенту розташовані великі пустелі, зокрема Сахара, яка є найбільшою спекотною пустелею в світі. Центральні та західні регіони охоплюють тропічні ліси, особливо в басейні річки Конго. На сході розташовані високі плато, гірські системи (наприклад, Ефіопське плато) та рифтова долина – регіон, де активно проявляються тектонічні процеси. На півдні – великі савани, які є домом для багатьох видів диких тварин.
(слайд №10-11) Наближеність Африки до Євразії суттєво впливає на формування природи материка. З території Євразії на північ Африканського континенту приходять посушливі повітряні маси. Тому північна, більш широка, частина Африки значно посушливіша за південну. Африку сполучає з Євразією Суецький перешийок. У середині XIX ст. через нього проклали Суецький канал, завдяки чому значно скоротився морський шлях з Європи до Південної та Східної Азії (демонстрація за допомогою додатка «Google Earth» та е-атласа «Calameo»).
https://www.calameo.com/read/001758327cec9f0481def
2. Берегова лінія Африки (8 хв.):
(слайд №12) (Прийом «Картографічні відкриття» робота на фізичній карті Африки).
Берегова лінія Африки є однією з найбільш багатогранних і різноманітних у світі. Вона протяжністю близько 30,5 тис. км оточує континент, і складається з численних заток, півостровів, островів і пляжів. Африканські береги є рельєфно-різноманітними.
На півночі Африки, особливо в районах Середземного моря, берегова лінія часто є скелястою і стрімкою. Тут у тропічних і субтропічних районах є багато піщаних пляжів, які розташовані, зокрема, в країнах Західної і Східної Африки. А от наприклад, дельта Нілу в Єгипті є однією з найбільших і найвідоміших. Берегова лінія, що формувалась водами Середземного моря - це північна берегова лінія Африки, що включає такі країни, як Єгипет, Лівія, Туніс, Алжир і Марокко.
Західна берегова лінія, що формує Атлантичний океан, простягається від Марокко до Намібії. Цей регіон відомий своїми великими вітровими пляжами. Натомість води Індійського океану, сформували східний берег континенту так, що він має багато заток і островів, зокрема Мадагаскар, архіпелаг Коморських островів та півострів Сомалі.
Окрім вод оточуючих водних об’єктів, берегова лінія Африки піддається впливам різних кліматичних умов, які формують її ландшафт і екосистеми. Тропічний клімат в Східній Африці сприяє утворенню мангрових лісів, а помірний клімат на півночі впливає на рослинність в прибережних зонах. Тому, береги Африки є середовищем проживання для багатьох видів рослин і тварин, включаючи морських ссавців, корали та численні рибні види.
Так як Африка населена людьми і більшість із них проживає на окраїнах, то берегова лінія має велике економічне значення, забезпечуючи риболовство, туризм і морські перевезення. Багато міст і портів розташовані вздовж узбережжя, що сприяє розвитку торгівлі. Ця різноманітність берегової лінії бере свій початок від геологічних процесів і продовжується через еволюційні та культурні зміни в історії континенту.
1. Інтерактивне завдання (5 хв.): (слайд №13) «Картографічний практикум» (перенесення на онлайн-карті назв географічних об’єктів на території Африки): https://www.liveworksheets.com/w/uk/geography/2181391
ІІІ. Узагальнення та систематизація набутих знань (3 хв.):
(слайд №14)
Вікторина «Колесо запитань» (Завдання: вчитель крутить колесо. Після зупинки на певному географічному об’єкті, учень повинен швидко його знайти на фізичній карті Африки, обвівши його олівцем (якщо урок проходить в Zoom).
https://wordwall.net/ru/resource/63119016
ІV. Підсумки уроку та рефлексія (2 хв.): (слайд №15)
Отже, діти, сьогодні ми з вами дізналися, що Африка є другим за площею континентом у світі (близько 30,2 млн км²) і розташована між Атлантичним океаном на заході, Індійським океаном на сході, Середземним морем на півночі та Південним океаном на півдні.
Континент має свої крайні точки: крайня північна точка - мис Рас-Енгела, крайня східна точка – мис Рас-Гафун, крайня південна точка – мис Доброї Надії (Агульяс) і крайня західна точка – мис Альмаді
Перетинається майже посередині екватором та одночасно лежить у 4-рьох півкулях.
Таке положення континенту сприяє формуванню унікальних екосистем і культур, але також створює виклики, пов'язані з охороною навколишнього середовища, соціально-економічним розвитком і політичною стабільністю регіонів.
(слайд №16) І на завершення визначте себе: чи відчуваєте ви себе працелюбною бджілкою, що завжди знаходить квіточки навіть у найскладніших ситуаціях? Чи, можливо, вам ближче роль вільної бджілки-шукачки? Обирайте свою «бджілку» та діліться, як це відображає вашу особистість!
V. Домашнє завдання: (слайд №17)