Фізкультхвилинки як обов'язковий елемент складової уроку

Про матеріал
В збірці представлено варіанти руханок, фізкультхвилинок, релаксаційних пауз та вправ-енергізаторів для різних вікових категорій та авторська вправа "Хвилина".
Перегляд файлу

Добропільська загальноосвітня школа

 І-ІІІ ступенів № 19

Добропільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Добропільська загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів № 19 Добропільської міської ради

 

 

 

Фізкультхвилинки як

обовязковий елемент складової уроку

(Збірка фізкультхвилинок, руханок

та релаксаційних пауз  для педагогів

закладів освіти)

 

Поліщук Вікторія.Вікторівна

учитель основ здоров`я

 Добропільської  загальноосвітньої

                                                                 школи  І-ІІІ ступенів № 19

Добропільської міської ради

 

 

Добропілля  -  2021 р.

 

Укладач:

Поліщук В. В. – вчитель основ здоров’я Добропільскої ЗОШ І – ІІІ ступенів № 19.

Рецензенти:

Вінник Н.М.– керівник педагогічної спільноти вчителів основ здоров’я.

ПереяславськаІ.А. – заступник директора з НВР Добропільскої ЗОШ І – ІІІ ступенів № 19.

Поліщук В. В.. Фізкультхвилинки як обов’язковий елемент складової уроку (збірка фізкультхвилинок, руханок та релаксаційних пауз для

педагогів закладів освіти). – Добропілля, ЗОШ № 19.     2018. – 43 с.

https://cutt.ly/LUqb600

 

В збірці  представлено варіанти комплексів вправ (фізкультхвилинок, руханок, релаксаційних пауз та вправ-енергізаторів) для використання на уроках з предмету «Основи здоров’я» у  5 – 9 класах та з  інших предметів.

 Автор дає методичні рекомендації з організації та впровадження  цих елементівуроку, надає поради з ефективності їх використання на уроках та в позаурочний час. В роботі представлено варіанти комплексів вправ сидячи за партою, стоячи за партою; для розвитку дихання, профілактики зору; з віршованими текстами, для використання на уроках англійської мови; психологічні та релаксаційні паузи,  фізкультхвилинки – ігри, вправи-енергізатори. Також вправи з QR-кодами.

В збірці презентовано авторську вправу «Хвилина» з методичними порадами її використання в роботі.


ЗМІСТ

І. Здоров’я – безцінний дар.

ІІ. Фізкультхвилинки як обов`язковий елемент складової уроку

1. Загальні рекомендації для використання фізкульхвилинок, руханок, релаксаційних пауз та вправ-енергізаторів.

2. Комплекси вправ

Комплекс вправ для включення у фізкультхвилинки № 1

Комплекс вправ  (сидячи за партою)  №2

Комплекс вправ (стоячи за партою) №3

Комплекс вправ № 4 (для розвитку дихання), за рекомендацією                   Є. В. Давиденка:

Комплекс вправ № 5. Гімнастика для очей.

Комплекс вправ № 6 (з віршованими текстами)

Вправи з описом рухів № 7

Комплекс вправ № 8  (для використання на уроках англійської  мови)

Фізкультхвилинки – ігри № 9

Психологічні та релаксаційні паузи № 10

Комплекс релаксаційних вправ № 11

Вправи-енергізатори № 12

Фізкультхвилинки – ігри № 13

ІІІ. Вправа «Хвилина» (автор Поліщук В.В.)

Список використаних джерел:

Додатки

 

 

 

 

І. Здоров’я – безцінний дар.

 

«Урок – це дзеркало загальної та педагогічної культури вчителя, вимірювач його інтелектуального  багатства, показник кругозору» 

В.Сухомлинський

Одного разу Сократу задали питання: «Що  являється для людини найбільш цінним та  важливим у житті – багатство чи слава?». Великий мудрець відповів: «Ні багатство, ні  слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший хворого короля!».

Здоров’я – безцінний дар не тільки для кожної людини, але й для усього суспільства. Гарне здоров’я забезпечує людині довге та активне життя.

Проблема збереження та укріплення здоров`я населення країни сьогодні актуальна та глобальна. Особливу тривогу визиває погіршення  здоров`я підростаючого покоління. Тому знання основ здорового способу життя, найбільш правильний шлях вирішення проблеми здоров’я населення. Здоров’я людини залежить від цілого комплексу факторів: спадковість, навколишнє середовище, рівня розвитку культури, способу життя людини. При цьому відсоток впливу способу життя людини оцінюється вченими у 50%.

Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.

 

ІІ. Фізкультхвилинки як обов`язковий елемент складової уроку

 

1. Загальні рекомендації для використання фізкульхвилинок, руханок,релаксаційних пауз та вправ-енергізаторів.

Мета проведення фізкультурної хвилинки – підвищити або утримати розумову працездатність дітей на уроках, забезпечити короткочасний активний відпочинок для школярів під час занять, коли значного навантаження зазнають органи зору і слуху; м’язи тулуба, особливо спини, що знаходяться в статичному стані; м’язи кисті працюючої руки. Вправи складено так, щоб при їх виконанні були охоплені різні групи м’язів. Фізкультхвилинки необхідні також, для того, щоб підняти учням настрій, посилити крово- і лімфообмін застійних ділянок в організмі. А ще їх застосування сприяє залученню учнів до ведення здорового способу життя, допомогає задуматися про необхідність бути здоровими. Викликають позитивні емоції.

Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів, релаксаційні паузи. Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи. Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.

Під час організації та проведення фізкультхвилинок важливо дотримуватись певних методичних умов, а саме: належної їх тривалості (2,5-3 хв.), включення 3-4 вправ із 6-8-разовим повторенням. Комплекс передбачає виконання вправ для м’язіврук, спини, ніг, які здатні зняти статичне напруження, активізувати дихання, посилити кровообіг.

Основні вимоги до організації та проведення фізкультхвилинок:

  • вправи повинні бути добре відомими дітям, простими за структурою, цікавими за змістом, зручними для виконання на обмеженій площі;
  • комплекс обов’язково повинен містити вправи, що впливають на великі групи м’язів та сприяють поліпшенню діяльності всіх органів;
  • вчитель повинен володіти культурою рухівта образно демонструвати вправи, вміти поєднувати рухи з музичним супроводом, знати основні терміни фізичних вправ.
  • вправи мають відповідати віковим особливостям дітей.

При виконанні всіх фізичних вправ  необхідно виконувати ще одну умову: дотримуватися режиму провітрювання. Якщо час літній, то вправи можна виконувати при відкритих вікнах. Якщо зимовий час, то приміщення провітрюється до і після гімнастики.

Фізкультхвилинки та паузи є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські та творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.

Фізкультхвилинки умовно можна поділити на такі групи:

  •   фізкультурні вправи;
  •   імітативні руханки;
  •   музично-танцювальні паузи;
  •   ігрові хвилинки;
  •   валеологічні паузи;
  •   пальчикова гімнастика;
  •   вправи для попередження сколіозу;
  •   вправи для відпочинку очей;
  •   релаксаційні паузи;
  •   хвилини психологічного розвантаження.

Фізкультхвилинки як короткочасні фізичні вправи традиційно проводяться в процесі уроків, що вимагають інтелектуального напруження, і призначені для профілактики втоми, викликаної інтенсивними інтелектуальними навантаженнями. Вони можуть виконувати релаксаційну, комунікативну, розважальну, виховну функцію.

Фізкультхвилинки можуть бути повними й скороченими. Повні фізкультхвилинки складаються з однієї - двох вправ, спрямованих на зняття втоми і напруження певних частин тіла або систем організму. Окремі вправи для рук, для відчуття правильної постави, тощо можуть виконуватися за партою. Складаючи комплекс вправ, бажано використовувати вправи, які вивчаються на уроках фізичної культури. Це заощадить час, який довелося б витратити для пояснення того або іншого вихідного положення і виконання вправи. Скорочені складаються із однієї вправи і застосовуються під час письмових робіт, їх можна виконувати, сидячи за партою.

Організація фізкультурних хвилинок відбувається при перших ознаках втоми, після 20-30 хв. роботи (залежно від віку та інтенсивності розумової діяльності учнів). Час початку заходу визначається вчителем. Фізкультхвилинки включають 3-4 вправи, які виконуються 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізкультхвилинки 2-3 хвилини. Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Фізкультурні хвилинки під час проведення навчальних занять з усіх предметів (окрім фізичної культури)  проводяться  з учнями систематично під час уроків.

Паралельно з фізкультхвилинками використовуються і фізкультпаузи. Мета організації фізкультпауз на уроках – повернути втомленому учневі працездатність, сконцентрувати його увагу, зняти м’язове й розумове навантаження, запобігти порушенню постави. Тривалість фізкультпаузи – 10-15 хвилин.

Структура комплексу фізкультпаузи передбачає вправи для м’язіврук, спини, ніг, здатні зняти статичне напруження, активізувати дихання, посилити кровообіг, усунути застійні явища. Фізкультпауза складається з 5-6 вправ, кожну з яких виконують по 6- 8 разів. Темп виконання повільний або середній. Вправи можна виконувати стоячи, сидячи, лежачи, використовуючи стілець або інші предмети, під музичний супровід. Складаючи комплекси фізкультпауз, необхідно врахувати, що перші вправи призначені, здебільшого, для м’язів спини й плечового пояса, наступні – для м’язів ніг і тулуба. На завершення – заспокоюючі вправи, ходьба.

Діти можуть виконувати вправи індивідуально або групами під керівництвом вчителя. Можна виконувати вправи за малюнками або просто потанцювати під музику. Якщо в класі є килимок, можна виконувати вправи лежачи – це дуже корисно для розвантаження хребта.

На музичних паузах можна використовувати народні та авторські пісеньки з улюблених мультфільмів дітей, а також танців із чітко вираженою руховою основою. Для добирання відповідної музики можна залучити учнів класу, це сприятиме зацікавленості учнів цим видом занять фізичними вправами.

Ігрові хвилинки, які добираються до уроку, повинні бути різноманітними за своїм складом. Взагалі це мають бути будь-які паузи на уроці з ігровою, виховною, розвивальною функціями. Проблема проведення фізкультхвилинок полягає втому, що вони нечасто пов'язуються з предметом вивчення та темою уроку.

Комплекс вправ для фізкультпауз повинен бути різноманітним і складатися із вправ на зразок «потягування», що сприяють випрямленню хребта, глибокому диханню, підвищують тонус м’язів-розгиначів тулуба, а також вправ для м’язів ніг і тулуба. Вправи для рук корисно поєднувати з іншими вправами, які мають дещо знижувати фізичне навантаження та сприяти активації мислення внаслідок поліпшення координації рухів.

Частота фізкультхвилинок, які впроваджуються на уроках, залежить від місця уроку в розкладі, змісту та складності. Доцільно збільшувати їх кількість на початку та в кінці тижня, семестру. Вони повинні бути не лише рухливими, а й цікавими і різноманітними за направленням та змістом. Фізичні вправи у супроводі віршиків, лічилок, скоромовок, дитячих пісеньок діти завжди виконують із задоволенням.

Недооцінка фізкультурних хвилинок і пауз, за статистикою, є однією з причин, яка свідчить, що кількість дітей із різними захворюваннями з класу до класу не зменшується, а навпаки, збільшується, досягаючи аж 4-5 разів порівняно з початком навчання у школі.

Щоразу краще змінювати характер вправ для фізкультхвилинок. Якщо вправи повторюються, викликають нудьгу, а не зацікавлення дітей, це призводить спершу до формального виконання вправ, потім до часткового «забування» про них взагалі, а цього робити не можна.

 

DSC04365

2. Комплекси вправ (для здобувачів освіти 1-11 класів)

Комплекс вправ для включення у фізкультхвилинки № 1 (для 1-11 класів)

Вправа 1. Натискання на пальці рук.

Пальці наділені великою кількістю рецепторів, що посилають імпульси в центральну нервову систему. Пальці є «дорогами зворотного зв'язку» з тими або іншими органами. Наприклад, натиснення на середній палець тонізує мозок, знижує підвищений кров'яний тиск, а впливаючи на мізинець, можна поліпшити діяльність. Необхідно використовувати натискання на пальці рук у поєднанні з дихальними вправами, і ці дії значно покращують самопочуття дітей. Натискувати слід від основи пальця до кінчика, включаючи подушечку, в 3-4 прийоми. Натискати палець потрібно поперемінно на тильну, а потім і на сторони пальців. Тривалість натискання – 3 секунди, сила – середня. Обробляються пальці обох рук по черзі.

Вправа 2. Дія на активні крапки ніг.

Натискаючи на активні крапки підошви, ми стимулюємо функції багатьох внутрішніх органів. Аби надати загальну дію на всі активні крапки підошов, слідує сидячи катати палицю. Тривалість – 2–3 хвилини. На звичайну палицю приклеяти вузькі подовжні смужки з пластмаси. Катання такої палиці надаватиме сильнішу дію на активні крапки.

 Масаж рефлексогенних зон ступні – особливий спосіб боротьби із стомленням. Зональний самомасаж підошви надає потужну тонізуючу, загальнозміцнювальну дію.

Вправа 3. Масаж біологічно активних крапок на вушній раковині.

За допомогою їх масажу можна швидко підняти загальний тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, лімітуючих працездатність.

Ретельно промасажувати натисканням середньої сили вушні раковини від верхньої частини до мочки. Тривалість – 10-15 с.

Вправа 4. 

В.П.: сидячи за партою, ноги зігнуті, руки на колінах. «Перекочування» стоп з п'яти на носок. Руками масажувати біологічно активні зони коліна. Тривалість масажу – 8 с.

Вправа 5. «Слон».

Стоячи, ноги на ширині плечей або сидячи, притиснути голову до плеча і оглядіти кімнату (клас). Прагнути рухатися всією верхньою частиною тіла, неначе малюєте «вісімку». Під час руху витягнути руку і дивитися на пальці.

Якщо у полі зору руху вся рука, значить, вправа виконана добре. Повторити іншою рукою.

Вправа 6. «Сова».

Обхопити плече і «розім'яти» м'язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м'язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

DSC04454Вправа 7. 

Творчий образ – «Тренер з хортингу». Сидячи за партою, опустити голову на руки, закрити очі, розслабитися і думати лише про тренера з хортингу (творчий образ). Образ можна міняти, наприклад, на «бабусю», «дідуся», «зелену ялинку» або «сонечко».

 

Комплекс вправ  (сидячи за партою)  №2 (для 1-5 класів)

1. Вихідне положення – руки на парті, витягнуті вперед.

1-2 – підняти руки вгору, потягнутися.

 3-4 – вернутися у вихідне положення. Повторити  2-3 рази.

2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед.

1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.

3. Вихідне положення – руки за голову.

 1 – руки вгору, потягнутися.

 2 – у вихідне положення.

 3-4 – те ж саме. Повторити 2-3 рази.

4. Вихідне положення – руки на пояс.

1 – нахил вправо.

2 – нахил вперед.

3 – нахил вліво.

4 – вихідне положення те ж саме.

Повторити те ж саме у другий бік 2-3 рази.

5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба.

1-2-3-4 – обертання рук вперед.

5-6-7-8 – те ж саме назад. Повторити 2-3 рази.

DSC04478 

 

 

 

 

 

 

Комплекс вправ (стоячи за партою) №3 (для 1-5 класів)

1. Вихідне положення – основна стойка.

1-2-3-4 – підняти руки вгору, стискаючи і розтискаючи пальці.

5-6-7-8 – повільно руки вниз, стискаючи і розтискаючи пальці.

Повторити  2 рази.

2. Вихідне положення – основна стойка.

1 – дугами вперед руки вгору, потягнутися, вдих.

2 – опустити руки, видих.     3 – коло головою вправо.

4 – теж саме – вліво. Повторити 2-3 рази.

 3. Вихідне положення – основна стойка, руки на пояс.

1 – праву ногу у бік на носок, нахил вправо.           2 – вихідне положення.

3-4 – те ж саме – у другий бік. Повторити 2-3 рази.

4. Вихідне положення – стоячи, руки на пояс.


1 – нахил назад.

2 – вихідне положення.

3 – нахил вліво.

4 – вихідне положення.

5 – нахил вперед.

6 – вихідне положення.

7 – нахил вправо.

8 – вихідне положення.


Повторити 2-3 рази.


5. Вихідне положення – стоячи, руки перед грудьми.

1 – руки вгору, піднятися на носочки.       2 – руки на пояс.

3 – руки вгору, піднятися на носочки.       4 – вихідне положення.

DSCN7459

 

 

 

 

 

 

Повторити 2-3 рази.

Комплекс вправ № 4 (для розвитку дихання), за рекомендацією                   Є. В. Давиденка (для 1-9 класів) :

1. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.

1-2 – руки в сторони – вдихнути.

3-4 – різко обійняти себе руками за плечі – видихнути.

Повторити 3-4 рази.

2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.

1-2 – руки в сторони – вдихнути.

3-4 – присісти, обійняти руками коліна – видихнути.

Повторити 3-4 рази.

3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

Комплекс вправ № 5. Гімнастика для очей. (для 1-11 класів)

1. Швидко покліпати очима. Заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4-5 разів.

3. У середньому темпі зробити 3-4 кругових рухи очима в правий бік, стільки ж – у  лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.

Для профілактики короткозорості (для 1-11 класів)

1. Вихідне положення – ноги на ширині плечей, руки в боки. Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.

2.  Вихідне положення – сісти на стілець. Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.

3. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

Комплекс вправ № 6 (з віршованими текстами) (для 1-5 класів)


***

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

***

Раз – підняти руки вгору,

Два – нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову працювати.

***

Раз – присіли, два – встали,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

***

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати

(вийти із-за парти)

Фізкультпаузу почати.

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

 Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

 Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

***

Ми писали, ми трудились,

Наші руки вже стомились,

 А щоб гарно написати,

 Треба пальці розім’яти.

 Руки кілька раз тряхнемо

 І писати знов почнемо.

***

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз!  – і  вгору,
Два!  – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.

***

Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.

***

Ми – листочки, ми – листочки,

На гілках ми сидимо,

Тихий вітер повіває,

Нас легесенько гойдає,

Сильний вітер налітає

І з гілок нас всіх зриває,

У повітрі ми кружляємо,

Кружляємо,  кружляємо,

На землю ми сідаємо,

Сідаємо, сідаємо.

 

***

Тут трава росте висока,

Тут стежинонька вузька.

Вище руки, вище ноги –

Не проста у нас дорога.

А тепер ідемо боком –

Із підскоком, із підскоком.

Походили на носочках,

А тоді на п'ятах.

Випростали добре спини

І звели лопатки.

***

У садку зеленому

Яблук нарвемо.

В кошики великі

Ми їх складемо.

Ручки хай потрудяться –

Буде нелегко.

Вправними, бадьорими,

Дружними ростемо.

***

Руки сонцю підставляйте,

З сонцем в піжмурки пограйте.

До вподоби нам ця гра.

Любить сонце дітвора.

Один, два – рада сонечку трава.

***

Хто вже, хто вже так стомивсь

Що ліворуч нахилився?

Хто вже спить?

Треба дружно всім вам встати

Фізкультпаузу  почати.

Сонце спить, небо спить.

Навіть вітер не шумить.

Рано-вранці сонце встало

І проміння всім послало.

***

Лапки в боки, вгору вушка –

Скачуть білочки-подружки.

Один, два, три, чотири, п'ять,

По гілках вони летять.

Один, два, три, чотири, п'ять,

Люблять білочки стрибать.

***

Руки в сторони та вгору –

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору –

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз – присіли, руки прямо.

Встали – знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

***

Ось скакалки ми візьмемо

І стрибати розпочнемо.

Всі стрибаємо тихенько,

Навшпиньках, ще й легенько.

Ледь торкаємось підлоги –

Не стомити наші ноги.

***

Діти на майданчику гуляють,

Спритно бігають, високо стрибають.

Ми всі трохи погуляли

І на місце посідали.

Один, два, три, чотири, п'ять!

Будемо весело стрибать!

Стій!

***

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали – сіли, встали – сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Книги відкриваємо –

Знання здобуваємо!

***

Зимонька до нас прийшла,

Сніг пухкий нам принесла.

І летять, летять сніжинки

На дерева, на стежинки.

По сніжку, як по перині,

Покачаємось на спині.

У заметах сніг лежить,

Під ногами він скрипить.

Щоб сніжну гірку збудувати.

Треба спинку прогинати.

А тепер всі на санчатах

В ліс поїдем до зайчаток.

Зайченята дружно грають,

Під ялинкою стрибають.

А лисичка виглядає,

Зараз зайчика впіймає.

Доки звірі наші грали,

Руки в нас позамерзали. 

Погріємо?

А тепер на лижі стали

додому всі помчали.

***

Раз! Два! Всі присіли. 
Потім вгору підлетіли. 
Три! Чотири! Нахилились, 
Із струмочка гарно вмились. 
П'ять! Шість! Усі веселі. 
Летимо на каруселі. 
Сім! Вісім! В поїзд сіли 
Ніжками затупотіли. 
Дев'ять! Десять! Відпочили 
І за парти дружно сіли. 

***

Хлопчики й дівчатка! 
Колони підрівняйте 
Й розминку-веселинку 
Зі мною починайте. 
Раз – підняти руки вгору, 
Два нагнутися додолу. 
Три, чотири – прямо стати. 
Будем знову починати. 
Руки в боки, руки так, 
Руки вгору, як вітряк. 
Вище руки підніміть 
І голівки потрясіть. 
Нахил вліво – раз, два, три.
Нахил вправо – раз, два, три. 
Нахилились, розігнулись. 
Навкруг себе повернулись. 
Раз присядьте. 
Два присядьте. 
І за парти тихо сядьте. 

***

Станьмо, діти, чітко в ряд. 
Вирушаємо у сад. 
Руки вгору піднімаєм. 
Назбираємо багато, 
яблук, грушок і сливок, 
Щоб узимку ласувати. 
Ширше діти, треба стати, 
Будем дрова ми рубати. 
Раз – підняти руки вгору, 
Два змахнули всі додолу. 
І рубаємо завзято. 
Хай тепло приходить в хату. 
Руки на пояс ставимо усі. 
Будем стрибати, мов горобці. 
Скік вперед і скік назад. 
Крильця вниз всі опустили. 
І на місці походили. 

***

Станем струнко! Руки в боки! 
Пострибаєм, як сороки, 
Як сороки-білобоки. 
Стрибну-стрибну! 
Скоко-скоко! 
А тепер, мов жабенята, 
Ще в присядки пострибали. 
Ква-ква-ква! 
Ще раз: ква-ква!   
Щоб спочила голова. 

***

Плів павутинку павучок   
І заболів йому бочок. 
Встанем разом на хвилинку 
Й проведем фізкультхвилинку. 
Руки вгору, руки вниз. 
Вліво, вправо повернись. 
Сіли  – встали, сіли – встали 
Кошенята заплигали. 
У долоньки заплескали 
І за парти посідали. 

***

Заніміла наша спинка 
І затерпли кулачки. 
Знов у нас фізкультхвилинка, 
Наші любі діточки. 
Позгинали вправні пальці 
В кулачок і з кулачка. 
А тепер, немов у танці, 
Затанцюєм гопачка. 
І ось так поставим руки 
До плечей – і розведем, 
Колові ми зробим рухи 
І на парти покаладем. 

***

Із-за парт ми піднялись, 
Всі добряче потяглись, 
Гарно спинки всі прогнули 
І про втому геть забули. 
Пальці всі в замок закрили 
Й стисли їх мерщій щосили. 
А тепер присіли – раз! 
Фізкультпауза у нас. 
Піднялись і пострибали, 
Мов сніжинки покружляли. 
Сіли рівно – і до праці. 
Хай не стомлюються пальці. 

***

Щоб ніколи не хворіти, 
Треба вправи вам робити. 
Із-за парт швиденько встали, 
Спинки гарно розрівняли, 
На носочки піднялись 
І до сонця потяглись. 
Руки разом опустили 
І швидесенько присіли. 
Потім встали, руки в боки, 
Всі красиво робим кроки. 
Назад – вперед прогнулись добре. 
Не будем мати ми хвороби.

***

Встали, діти, наче сад. 
Закружляв вже листопад. 
Вже дерева роздягнулись, 
Трохи в сні солодкім вгнулись. 
Вітер їх заколисав, 
В сніг, мов ковдрою, вмотав. 
Як весняне сонце блисне, 
Як піднімуться сніги, 
Як земелька миттю висхне, 
Сік їх пуститься в біги. 

***

Встали, діти, тільки – раз. 
Фізкультпауза у нас. 
Віє вітер: «Шу-шу-шу, 
Я берези колишу. 
Хмари розганяю в небі, 
Дощ несу вам по потребі. 
Як стомлюся, то спинюсь. 
Я нікого не боюсь». 
Сіли й ми за парти, діти, 
Будем далі тему вчити. 

***

Котик рано піднімався, 
Добре лапкою вмивався. 
Гарно вушка вимивав, 
Шубку добре розчесав, 
Потім трішки поплигав, 
Поруч муха задзижчала, 
І його роздратувала. 
Він її прогнав від себе, 
До роботи ж йому треба. 

***

Шумить вітер, шумить ліс. 
Тихо лісом ходить лис. 
Заховався зайчик в кущ. 
Із куща піднявся хрущ. 
Не хитайте ви куща, 
Не лякайте-но хруща. 
Хай росте угору ліс, 
Не чіпа хай зайця лис. 
Тільки вітер: «Шу-шу-шу!». 
Сядьте тихо, вас прошу. 

***

А тепер у нас розминка, 
А тепер фізкультхвилинка. 
Встали рівно біля парт, 
Починаємо наш старт. 
Ось зігнули так ручата 
Й полетіли, мов качата. 
Ніжками затупотіли, 
Потім разом всі присіли. 
До сонечка потяглися 
І у боки так взялися. 
Вправо разом нахилились, 
Вліво, щоб не помилились. 
Руки вниз ми опустили 
Й трохи ними потрусили. 
Шию трішки розім'яли 
І за парти посідали. 
А тепер мерщій до справ, 
Кожен вченим з нас щоб став. 

***

В казковому лісі розминка. 
Настала фізична хвилинка. 
Втому проженем руками 
Вгору їх піднімем з вами. 
Потім присядемо дружно, 
Ноги згинаємо пружно. 
Руки, мов крила, розправим 
І до плечей їх поставим. 
Коло вперед покрутили, 
Потім назад повторили. 
Голову вниз опустили, 
Потім назад нахилили, 
Потім наліво поклали, 
Потім направо. І стали. 
Рівно і струнко. 
Швидко скінчилась хвилинка. 
Нас збадьорила розминка. 

***

Хто старався – притомився. 
Я прошу, щоб він підвівся. 
З рук струсили слабкість й втому, 
Побілили стіни дому, 
Постругали ми дошки, 
Забивали в них цвяшки. 
Фарбували ми підлогу, 
Брудні руки в нас від того, 
Їх ми добре вимиваєм 
І за парти всі сідаєм. 

***

Ми копали ямку. 
Води лили склянку. 
Саджанця садили 
І його ростили. 
Біля нього ми ходили, 
Ми земельку розпушили. 
Ти рости до неба, 
Бо ж нам яблук треба. 
Вітре, гілок не ламай, 
Краще гусінь обмітай. 
Яблуньку широку 
Підстрижу щороку. 

***

Червона Шапочка маленька, 
По лісу йшла собі раденько. 
Знайшла там ягідку червону, 
Нагнулась, взяти щоб в долоню. 
А далі – ягідка вгорі, 
На розлогому гіллі, 
Висить собі й милує око. 
Зірвем її ми дітворі, 
Бо ж так кортить, хоча й високо. 
Підстрибнем високо мерщій. 
Стрибай і ти, лишень не стій. 
Затерпли рученьки від праці. 
В кулак зберемо наші пальці, 
А потім їх потрясемо, 
Спочити пальчикам дамо. 
Сідайте, діточки, за парти, 
Навчання – праця. Це, не жарти. 

***

Стали струнко, мов солдати, 
Не хотілося щоб спати. 
Руки вгору підняли, 
Опустили й потрясли. 
Наші ніженьки замліли, 
Тож на раз, два, три – присіли. 
Потім всі швиденько встали 
І разом закрокували. 
Навкруг себе покрутились 
І за парти всі вмостились. 

***

Звірі в лісі проживають 
І роботу також мають. 
Тож виходять на полянку 
І зарядку роблять зранку. 
Встали й ми побіля парт. 
Встали всі:  – Мерщій на старт. 
Лапки вгору, лапки вниз, 
Землі-матінці вклонись. 
Сонцю руки простягни, 
До проміння поверни. 
А тепер прогнімо спини, 
І замремо на хвилину. 
Розігнулись, пострибали, 
Потім трішки політали 
І за парти посідали. 

***

Встало сонечко вгорі, 
Посміхнулось дітворі. 
Віє вітер їй в лице, 
Захиталось деревце. 
Присіли всі біля доріжки, 
Вирвем ягідок тут трішки. 
А тепер ми поплигаєм. 
Відпочинем й посідаєм. 

***

Рак все клешнею махає. 
Рак поживу розрізає. 
Рак не ножицями крає, 
Клешню добру рак наш має. 
Вліво клешню, вправо клешню 
Переріже рак і блешню. 
А тепер заліз умул, 
Заховався від акул. 
Він акули не злякався. 
Відпочити заховався. 

***

Раз, два – дружно встали, 
Добре спинки порівняли. 
Три – швиденько взяли гирі, 
Підняли їх на чотири. 
Попиляли ми дрова –
Раз, два, раз, два. 
Порубали ми дрова –  
Раз – два, раз – два. 
Не стомились – відпочили 
І за парти тихо сіли. 

***

Швидко, діти, підлетіли, 
Мов горобчики малі. 
Руку вправо, руку вліво 
Всі дружненько розвели. 
А тепер, до сонця руки 
Й на носочки піднялись. 
Руки в боки, два підскоки, 
Всі прогнулись, підвелись. 
Як горобчики, присіли, 
Поклювали зернятко. 
Піднялись і полетіли. 
Усміхнулись сонечку. 

***

Лисичка рано піднялась, 
Любесенько потяглась, 
Мила личко, мила очки, 
Рвала квіточки й листочки. 
Хатку власну прикрашала, 
Скрізь гарнесенько прибрала. 
А тепер вперед мерщій 
Полювать сніданок свій. 
Ну, а ти, малюк, не стій, 
Ледачкувати й мить не смій. 

***

Дружно в ліс ми всі пішли, 
Скільки тут грибів знайшли! 
В кошики ми їх збирали,
Доки повними не стали, 
Ще й побігали там трішки, 
Натомили свої ніжки. 
Поверталися бадьорі, 
А про це вже знали в школі. 

***

Пензлик вліво – пензлик вправо, 
Ось уже картинка встала. 
Плечі добре я розправлю, 
Пальці добре розімну. 
Й намалюю всім на диво 
Сонце, радість і весну! 

***

Зайчик сіренький сидить 
І вухами ворушить. 
Ось так, ось так – так! 
І вухами ворушить. 
Зайцю холодно сидіть, 
Треба лапоньки погріть. 
Ось так, ось так-так! 
Треба лапоньки погріть. 
Зайцю холодно стоять, 
Треба трішки пострибать. 
Ось так, ось так-так! 

Треба трішки пострибать


 

Вправи з описом рухів № 7 (для 1-4 класів)

Трава низенька-низенька, (Всі присіли)

Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє. (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

 А учні тихенько за парти сідають. (Всі сідають).

 

Я намалюю зайчика для вас – раз. (Роблять колові рухи руками над головою)
Це у нього, бачите, голова – два. (Руки кладуть на голову)
Це у нього вуха догори – три. (Піднімаютьруки вгору до вух)
Це стирчить у нього хвостик сірий – чотири. (Повертають тулуб праворуч, ліворуч)
Це очиці весело говорять – п'ять. (Прикладають руки до очей)
Ротик, зубки – хай моркву їсть – шість. (Імітують жування морквини зайцем)
Шубка тепла хутряна на нім – сім. (Плещуть у долоні)
Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – вісім. (Підстрибують на місці)
Ще навколо посаджу дерев я – дев'ять. («Саджають дерева», «притоптують ямки»)
І хай сонце сяє з піднебесся – десять. (Піднімаються на носках, руки вгору)
Кіт збирався до роботи  (Потягуються)

Та завадили турботи: (Розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (Показують "хвіст")
Накрутити вуса, почесати живота. (Гладять живіт)
І помити писок.
Цілий день такі турботи, (Лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (Розводять руками, крутять головою).

 

Забавлялись зайченята, (Встають, руки піднімають вгору)

Виглядаючи маму і тата. (Руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)

Ось так лапку до лапки. (Плескають в долоні)

Ось так шапку до шапки. (Руки піднімають до голови)

Ось так – вусом потрусили. (Хитають головою)

Так – так – так! (Стрибають на місці).

 

Сильний вітер до землі гне дерева молоді, (Присідають)

А вони ростуть, міцніють, (Піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (Встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

 

Петрик йшов, йшов, йшов (Крокують на місці)

І суницю знайшов. (Нахиляються вперед)

З’їв і далі пішов. (Імітація рухів, які виконує хлопчик)

Петрик йшов, йшов, йшов

І горішок знайшов.

Підняв і далі пішов.

Петрик йшов, йшов, йшов

І грибочок знайшов.

Поклав у кошик

і додому пішов. (Сідають за парти)

 

 Працювали ви старанно. 
Лічили, писали охайно. 
Стомилися очки і рученята. 
Спочиньте трохи, мої малята! 
Сонце спить, небо спить  (Очі закриті долонями) 
Навіть вітер не шумить. 
Рано-вранці сонце встало  (Відкривають очі й піднімають голови) 
І проміння всім послало.  (Піднімаються на носки, руки підносять угору, розводять у сторони). 

 

DSC04455

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комплекс вправ № 8 (для використання на уроках англійської мови)

(для 1-5 класів)

На уроках англійської мови в 5 – 7 класах проведення фізкультхвилинок-римівок, рухомих ігор допомагає боротися проти порушень постави та зору, активізувати пам’ять, увагу, розумову працездатність. Водночас фізкультхвилинки розвивають навики мовлення, збагачують словниковий запас, підтримують інтерес учнів до вивчення англійської мови. Римівки, пісні, ігри сприяють міцному запам’ятовуванню слів та словосполучень.

Фізкультхвилинки-римівки: учитель говорить слова вірша декілька разів та виконує дії, а учні повторюють дії за ним.


***

Stand up! Bend forward,

Bend back, Bend right,

Bend left. Sit down.

***

The wind blows,

The wind blows.

The leaves fall down,

The leaves fall down.

 We gather the leaves,

We gather the leaves.

 And we jump!

***

Stand up! Clap your hands in front,

 Clap your hands behind,

 Clap your hands above,

Sit down.

***

I wiggle my fingers,

 I wiggle my toes,

 I wiggle my shoulders,

I wiggle my nose.

Now no more wiggles are left in me,

I will be still as still as still can вe.

***

Up, down, up, down

Which is the way to London town?

Where? Where? 

Up in the air,

Close your eyes 

And you are there!

***

Hands up! Hands down!

 Hands on hips, sit down.

Stand up! Hands up!

Bend left, bend right.

***

Head and shoulders,

Knees and toes, Knees and toes,

Knees and toes. Eyes, ears,

Mouth and nose.

***

Stand up! Hands up,

To the side, Turn left,

Turn right. One, two, three, hop!

One, two, three, stop!

***

Step – step, clap – clap,

Step – step, clap – clap.

Nod your head and turn around

And then you clap, clap, clap.

Hands up, clap – clap,

Hands up, clap – clap.

 Nod your head and turn around

And then you clap, clap, clap.

***

I have ten little fingers

And they all belong to me.

I can shut them up tight,

I can open them wide,

 I can put them together

 Or make them all hide.

 

***

I can make them jump high,

I can them jump low,

I can fold them quitеly

 And hold them just so.


DSC04350 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинки – ігри № 9 (для 5-9 класів)

1. Гра «У магазині». (8 хвилин)

На столі розкладені малюнки із зображенням фруктів, овочівта інших продуктів. Учні по черзі стають біля столу в ролі «продавця», решта – «покупці». Гравідбуваєтьсяуформідіалогу:  – Good morning!  – Good morning!  – Can I have / buy a plum?  – Here you are!  – Thank you.  – You are welcome.          – Good-bye!

2. Гра «Збери портфель/сумку/ранець». (4 хвилини)

На столі розкладено шкільне приладдя. Учням пропонується як швидше скласти речі у портфель. При цьому вони повинні називати їх англійською.

3. Гра «Зіпсований телефон». (5 хвилин)

Гра проводиться по рядах, де у кожному не менше 5 гравців. Учитель (або учень) пошепки говорить першому гравцеві в кожному ряді одну і ту саму фразу (з теми уроку). Перший повертає голову вліво і шепоче другому і т. ін. Говорячи інше слово, гравець повертає голову вправо.

      4. Гра «Відчуття ліктя». (6 хвилин)

Учні стають у коло. Потім повертаються попарно обличчям один до одного – це партнери. Коли вчитель або учень промовляє фразу: «Elbow to elbow», учні мають доторкнутися ліктями один до одного. Даліподаютьсякоманди «head to head», «nose to nose», «ear to ear», «hand to hand», «leg to leg», «knee to knee», використовуючиназвирізнихчастинтіла.

5. Гра «Упізнай слово». (10 хвилин)

Для цієї гри необхідна кольорова крейда. Учитель у довільному порядку пише на дошці вивчені слова. Учні читають їх вголос. Потім клас ділиться на дві команди. Кожна з команд отримує крейду різного кольору. Учитель називає слово, а перший учень з кожної команди біжить до дошки та обводить 1 слово. Потім – другий, третій… Виграє команда, яка обведе більшу кількість слів.

 

6. Гра «Назви слова на букву». (5 хвилин)

Необхідно за чергою вставати та називати слова, які починаються на одну й ту саму букву. При цьому можна називати не лише іменники, але й дієслова, прикметники, інші частини мови. Виграє той, хто назве більше слів.

Наше століття високих технологій і прогресу змушує дитину бути в постійній напрузі. Нескінченний потік проблем і стресових ситуацій, щодня одне й теж. На порятунок в даній ситуації приходять методи релаксації, регулярна практика яких дозволяє розслабитися й з новими силами приступити до рішення життєвих завдань.

Слід пам’ятати, що під час проведення релаксації не потрібно ставити перед учнями завдання запам’ятовувати мовний матеріал. Релаксація повинна звільняти учня на деякий час від розумового напруження.

 

Психологічні та релаксаційні паузи № 10 (для 1-11 класів)

Під час уроків з великим напруженням та перевантаженням матеріалу можна використати метод релаксації із застосуванням позитивних афірмацій. Методи м'язової релаксації в більшості людей асоціюються з медитацією, тому що це дійсно відмінне рішення.

 

Сядьте на стілець, випряміть спину, при цьому у вашому тілі не повинна бути присутньою напруга. Зробіть глибокий довгий вдих, вимовте про себе думкоформу, тобто будь-яке стверджувальне вираження, наприклад: «Я вдихаю енергію» або «Я вдихаю радість». При видиху також використайте афірмацію «Я видихаю втому» або «Я видихаю напруження». Дана вправа відмінно допомагає розслабитися після напруженої роботи.

 

Необхідно сісти на стілець і випрямити спину. Закрийте очі, руки долонями нагору покладіть на коліна. Постарайтеся відпустити думки, невирішені проблеми й завдання, звільнитеся від них. Увагу направте на процес подиху, що має бути дуже спокійним і плавним. На кожний видих вимовляєте просебе слово, що є для вас атрибутом спокою.

Ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової Королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом… Брр… Але прийшов добрий чарівник і сказав: – Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає… Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтають пальчики ніг, зігріваються і відтають ступні, зігріваються і розслабляються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг вгору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслабляються. Зігріваються і розслабляються долоні. Зігріваються і розслабляються кисті рук. Тепло від кистей піднімається до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.

 

Зручно сядьте й максимально розслабтеся. Подумки уявіть себе у якому-небудь мальовничому місці, наприклад наберезі моря або на узліссі казкового лісу. Далі уявіть, що при вдиху ваші легені наповнюються синім або блакитним кольорами, а видихаєте ви червоний або жовтогарячий. Спробуйте варіювати колірну гаму, підбираючи комфортні відтінки. Подихаєте, таким чином, біля десяти хвилин. 

 

Комплекс релаксаційних вправ № 11 (для 1-11 класів)

Вправа “Внутрішній промінь”

Вправа допомагає зняти стомлення, знайти внутрішню стабільність. Щоб виконувати вправу, треба прийняти зручну позу.

Уявіть, що всередині Вашої голови, у верхній її частині, виникає світлий промінь, що повільно й послідовно рухається зверху до низу і повільно, поступово висвітлює лице, шию, плечі, руки теплим, рівним і розслаблюючим світлом. У міру руху променів розгладжуються зморшки, зникає напруга в області потилиці, послабляється складка на чолі, заспокоюються очі, послабляються затиски в кутах губ, опускаються плечі, звільняються шия й груди. Внутрішній промінь як би формує нову зовнішність спокійної, звільненої людини, задоволеної собою й своїм життям.

Виконаєте вправу кілька разів – зверху донизу.

Виконуючи вправу, ви одержите задоволення, насолоду. Закінчуйте вправу словами: “Я став новою людиною! Я став молодим і сильним, спокійним і стабільним! Я все буду робити добре!”

Вправа 2. “Пресс”

Ігрова вправа нейтралізує й придушує негативні емоції гніву, роздратування, підвищеної тривожності, агресії. ЇЇ краще робити перед будь-якою психологічно напруженою ситуацією, що вимагає внутрішнього самоконтролю й упевненості в собі або відразу ж після того, як ви відчуєте психологічну напруженість.

 Суть вправи полягає в наступному. Учень представляє усередині себе, на рівні грудей, потужний прес, що рухається зверху вниз, придушуючи виникаючі негативні емоції й пов'язане з ними внутрішнє напруження. Виконуючи вправу, важливо домогтися виразного відчуття фізичної ваги внутрішнього пресу, що тисне і якби виштовхує вниз небажані негативні емоції й енергію, що вона із собою несе.

Вправа “Голова”

Ця вправа, допомагає зняти неприємні соматичні відчуття.

Станьте прямо, вільно розправивши плечі, відкинувши голову назад. Постарайтеся відчути, уякій частині голови локалізоване відчуття ваги. Уявіть собі, що на вас громіздкий головний убор, що давить на голову в тім місці, у якому ви відчуваєте вагу. Подумки зніміть головний убор рукою й виразно, емоційно скиньте його на підлогу. Потрясіть головою, розправте рукою волосся на голові, а потім скиньте руки вниз, як би позбуваєтесь від головного болю.

Вправа “Руки”

Сядьте на стілець, небагато витягнувши ноги й звісивши руки вниз. Постарайтеся уявити собі, що енергія втоми “випливає” з рук на землю, – от вона струменить від голови до плечей, перетікає по передпліччях, досягає ліктів, спрямовується до кистей і через кінчики пальців просочується вниз, у землю. Ви чітко фізично відчуваєте теплу вагу, що сковзає по ваших руках. Посидіть так одну-дві хвилини, а потім злегка потрясіть кистями рук, остаточно позбувшись від своєї втоми. Легко, пружинисто встаньте, посміхніться, пройдіться по класу. Порадійте. Вправа знімає втому, допомагає встановити психічну рівновагу, баланс.

Вправа «Настрій»

DSC04343Візьміть кольорові олівці або крейду, чистий аркуш паперу. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний сюжет – лінії, колірні плями, фігури. Важливо при цьому повністю поринути у свої переживання, вибрати кольори й провести лінії так, як вам більше хочеться, у повній відповідності з вашим настроєм. Спробуйте представити, що ви переносите смутний настрій на папір, як би матеріалізуєте його. Закінчили малюнок? А тепер переверніть папір і на іншій стороні аркуша напишіть 5-7 слів, що відбивають ваш настрій. Довго не думайте, необхідно, щоб слова виникали без спеціального контролю з вашої сторони.

Після цього ще раз подивіться на свій малюнок, як би заново проживаючи свій стан, перечитайте слова й із задоволенням, емоційно розірвіть листок, викиньте в смітник.

Ви помітили? Усього 5 хвилин, а ваш емоційно-неприємний стан уже зник, він перейшов у малюнок і був знищений вами.

 

Вправи-енергізатори № 12 (для 1-9 класів)

«Цифри»

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу.

Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.

Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6 – лівим ліктем,

цифру 7 – правим коліном,

цифру 8  лівим коліном,

цифру 9 – правою ногою,

а десяточку – «хвостиком».

«Шалене курча»

Хід вправи: учні стоять, і за командою одночасно трусять повісім разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підвищується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.

«Подарунок»

Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить інший подарунок наступному учаснику.

«Добра тварина»

Хід вправи: діти стоять, тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих – усі роблять два кроки назад. Вдих – два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її велике, добре серце. Стук – крок уперед, стук – крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми – єдине ціле».

 «Один до одного»

Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.

За командою: «Один до одного» змінити пари.

«Загальна увага»

Хід вправи: усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючись до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи – установити зоровий контакт. Ті, хто зуміли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на свої міста.

«Гуфі»

Хід вправи: напочатку вправи ведучий обирає одного учасника на роль Гуфі (казкової істоти), але повідомляє його про це так, щоб інші учні класу не дізналися. Учні стають, і ведучий повідомляє, що серед присутніх є мовчазна істота Гуфі. Знайти її можна лише так: доторкнутись і запитати: «Ти – Гуфі?» Якщо відповідь буде «Ні» – можна рухатись далі. Якщо відповіді не буде – значить це справжній Гуфі, і той, хто доторкнувся до нього, приліплюється до нього і сам стає такою ж мовчазною істотою.

 

 

 

«Грім – ураган – землетрус»

Хід вправи: учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднімаючи їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними – це мешканець хатинки.

Якщо ведучий каже «Грім» – мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки і забігають усередину нової пари. Якщо він каже: «Ураган»    «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» – всі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого – знайти собі, трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.

«Світлофор»

Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!» – учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» – учасники продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

«Зіпсований телефон»

Хід вправи: ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «Усереду футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.

DSC04354«Динамічні»

Хід вправи: «напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це треба з максимальним повертанням голови (цифри або букви повинні бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури, тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.

Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.

 

Фізкультхвилинки – ігри № 13 (для 1-11 класів)

 «Чапля»

Хід вправи: оголошується конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.

Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди дуже смішить дітей.

«Вуха»

Хід вправи: для виконання цієї вправи потрібно сісти на край стільця. За сигналом діти нахиляють голови до плечей, по черзі зліва направо і справа наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.

У цій вправі розігріваються вуха, а через нервові закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляється активність шийних хребців.

Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»

Хід вправи: уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч пробитий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.

«Машинка»

Хід вправи: робота губ, гудіння губами, тріск – чим противніше – тим краще (на усмішці м'язи розтягуються).

«Рубання дров»

Хід вправи: діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок.Підніміть руки вгору, вдихніть, прогніться назад. Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиліться, опустіть руки, як під час удару сокирою, поміж ніг і відразу підніміть їх угору. Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки.

Вправа добре очищує дихальні органи, покращує їх роботу.

                  Вправа “Звукова гімнастика”

Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.

  •  А – впливає благотворно на весь організм
  •  Є – впливає на щитовидну залозу
  •  І – впливає на мозок, очі, ніс, вуха
  •  О – впливає на серце, легені;
  •  В – впливає на органи, розташовані в області живота;
  •  Я – впливає нароботу всього організму;
  •  М – впливає нароботу всього організму;
  • DSC01939 X – допомагає очищенню організму;
  •  ХА – допомагає підвищити настрій.

 

Таким чином, використання оздоровчих заходів в навчальному процесі дозволяє наблизитися до вирішення основного завдання здоров’язберігаючої педагогіки – так організувати режим праці та відпочинку дітей, щоб зберегти високу працездатність протягом усього періоду навчальних занять, відсунути, по можливості, стомлення і уникнути перевтоми.

ІІІ. Вправа «Хвилина» (автор Поліщук В.В.) (для 1-11 класів)

Ця вправа перегукується з релаксаційною паузою «Хвилина мовчання», але відрізняється особливим, спеціальним настроєм. Поєднання певних знань з йоги та психології у створенні цього настрою дає змогу у кінцевому результаті отримати учням дієві результати.

У чому результат? Більшість, а іноді всі, учні після вправи заспокоюють свій розум, мозок отримує відпочинок, відбувається психологічне розвантаження, якого так недостатньо під час бурхливого навчального процесу, з оновленими складними програмами з більшості предметів, з різними психологічними особливостями учнів та вчителів.

Вправа може тривати лише одну хвилину, але доречно з періодом часу (на розсуд учителя) збільшувати час її виконання. Поступово можна додавати ще по одній хвилині.

Цю вправу добре виконувати на початку уроку, задля згрупування учнів, налаштування на засвоєння нових знань. Особливо, коли учні прийшли на урок після бурхливої перерви або уроку фізичної культури.

Як показує досвід, ті учні (особливо непосидючі), які на початку року не могли спокійно всидіти за партою, на кінець року  спокійно виконують вправу на протязі п`яти хвилин, а то й більше.

Не потрібно перейматися через «затрачений час» уроку, воно того варте – темп уроку, працездатність, концентрація уваги, фокусування на важливому значно збільшуються. Крім того, покращується увага, пам`ять також дисципліна. Діти, відпочивши у такий спосіб, становляться активними, добре засвоюють нові знання.

Після закінчення релаксації доречно відмітити тих учнів, які найкраще виконували цю вправу й обов`язково їх похвалити (похвала являється стимулом – наступного разу постаратися) та тих, хто найгірше себе поводив. Задати питання: «Хто з вас зміг відпочити? Підніміть руки». З часом піднятих рук становиться дедалі більше.

 

Налаштування.

«Сядьте рівно, вирівняйте спину, голова прямо, ноги на підлозі, руки покласти на парту, можна заплющити очі. Постарайтеся ні про що не думати, якщо думки приходять у голову – відпускайте їх далі. Відстороніть усі звуки. Ви все чуєте, але це вас не стосується. Розслабте тіло, постарайтеся звільнити мозок від усього стороннього. Пориньте у свій внутрішній світ, ні на що не реагуйте. Просто відпочивайте у повній тиші. Час пішов».

F:\арома.jpg

 

C:\Users\школа\Desktop\1111\DSCN5278.JPG
Список використаних джерел:

1. Андрощук Н.В., Леськів А.Д., Мехоношин С.О. Рухливі ігри та естафети у фізичному вихованні молодших школярів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1998.

2. Борисенко А.Ф., Цвек С.Ф. Руховий режим учнів початкових класів: Навчально-методичний посібник. – К.: Рад.шк., 1989.

3. Богословский В.П. «Сборник инструктивно-методических материалов по физическому воспитанию», М.: Просвещение, 1984 г. Журналы «Легкая атлетика» 1985-1988гг.

 4. Бойченко Т. та інші. Як виростити дитину здоровою:  посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001.

5. Белорусова В.В. Педагогика. – М.: 1983.- 231с.

6. Быкова Н.М. «Ігри та вправи для розвитку мовлення». – Санкт-Петербург: «Дитинство-ПРЕС», 2010.

7. Балыевич В.К.. “Физическая культура для всех и для каждого”. – Москва: ФІС, 1988.

8. Ващенко О.М., Люріна Т.І., Романенко Л.В. Організація і методика проведення "фізкультурних пауз" урежимі навчального дня молодшого школяра: Навчально-методичний посібник. - К.: Навчальна книга,  2002. - 32 с. - (Сер. „Здоров'ятко").

9. Ващенко О.М., Кудикіна Н.В., Люріна Т.І., Романенко Л.В. Рухливі ігри в початковій школі: Навчально-методичний посібник. - К.: Навчальна книга, 2002. - 80 с. - (Сер. „Здоров'ятко").

10. Горохова скриня: Українські народні ігри для дошкільного і молодшого шкільного віку. – К.: Веселка, 1993.

11. Голомшток А. Е. Выбор профессии й воспитание личности школьника. – М., 1979.

12. Демчишин А.П., Артюх З.М. та ін.. Рухливі та спортивні ігри в школі: Посібник для вчителя. - К.: Освіта, 1992.

13. Дитячий фольклор. – К.: Дніпро, 1986.

14. Дубогай О.Д., Панчелов Б.П. та ін. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів. – К.: Оріяни, 2001.

15. Еремина О.. Социально-педагогическое обеспечение физкультурно-оздоровительной деятельности. – Кострома, 2006. -217с

16. Запорожець А.В.. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности// Принцип развития в психологии. – М., 1978.- С.263.

17. Козленко Н. А. Школьникам в привычку заниматься физкультурой. – К. : Рад.шк.. 1985.

18. Коростелев Н.Б.. Воспитание здорового школьника: Пособие для учителя/ Под ред. В.Н.Кардашенко. – М.: Просвещение, 1986. – с.16-17.

19. Качашкін В.М.. “Методика фізичного виховання”. – Москва: Просвіта. 1989р.

20. Качанова О.В., Кальницька Л.М. Усі уроки англійської мови. – Харків: «Основа», 2009.

21. Ковалько В.И.. «Азбука фізкультхвилинок для дошкільнят». – Москва: «Вако», 2005.

22. Литвин Я.С.. Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. - К.: Здоров'я, 1980.

23. Методические рекомендации по организации воспитательной работы с учащимися шестилетнего возраста в условиях продленного дня и в школах-интернатах. – К., 1986. – с.81- 86.

24. Новосельський В.Ф.. “Фізична культура і здоров’я школярів.” – Київ: Знання, 1984.

25. Наговицына О.В., Дзюина Е.В.. Поурочные разработки по англ. языку. 4 кл. – М., «ВАКО», 2004.

23. Нищеева Н.В. «Картотеки рухливих ігор, вправ, фізкультхвилинок, пальчикової гімнастики». – Санкт-Петербург: «Дитинство-ПРЕС», 2008.

24. Ріпа. М.Д.. “Физическая культура и спорт в общеобразовательной школе”. – Москва: Просвіта, 1985.

25. РозоваО.,ПузановаЛ.. English Rhimes for Children.– СПб, 1997.

26. Савченко О.Я.. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Абрис, 1997. – с. 291.

27. Цьось А.В.. Українські народні ігри та забави. – Луцьк: Надстир'я, 1994.

28. «Фізичне виховання в школах України», №2 (02) лютий 2009р., вид. «Основа».

29. Фізкультхвилинки на уроках. Методичні рекомендації щодо проведення фізкультхвилинок на уроках у Кіровоградському обласному навчально-виховному комплексі гуманітарного профілю (гімназія-інтернат – школа мистецтв). E-mail: prolisok_ua@kw.ukrtel.net

28. http://www.razumniki.ru  - Портал про і для учнів молодших класів.
29. https://vseosvita.ua/library/virsovani-imitacijni-fizkulthvilinki-50022.html
30. http://festival.1september.ru/authors/104-315-457

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки (для 1-11 класів)

 

 

 

 

Будьте здорові!

 

 

ДЛЯ  НОТАТОК

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1

 

docx
Додав(-ла)
Полищук Вика
Додано
13 червня 2023
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку