Фізкультурно-оздоровчий рух в коледжі – основа зміцнення здоров’я.
Фізична культура у вищому навчальному закладі виконує оздоровчі, виховні та освітні завдання. Конкретні напрями та організаційні форми масової фізичної культури визначаються статтю, віком, станом здоров'я, рівнем фізичної підготовленості, а також наявною спортивною базою, традиціями вищого навчального закладу. Фізична культура і спорт мають також гігієнічне, оздоровчо-рекреаційне, загальнопідготовче, спортивне, професійно-прикладне і лікувальне спрямування.
Вчитель фізичної культури повинен навчити молодь піклуватись про своє фізичне вдосконалення, володіти знаннями в області гігієни, формувати активну позицію здорового способу життя. Треба проводити більше тренінгів, брейн - рингів, практичних семінарів: “В здоровому тілі - здоровий дух”, “Бережи здоров’я замолоду”, “Рецепти здоров’я”, “Ні - шкідливим звичкам!”, “Хочеш довше жити - кидай палити ”, “Наркотику Ні!”, які навчать підлітка свідомо керувати власною поведінкою за будь-яких обставин.
Комплексні фізкультурно-оздоровчі і спортивно-масові заходи в коледжах відіграють важливу роль у житті молоді. Істотну роль у фізичному вихованні відіграють масові фізкультурно-спортивні заходи, які організовуються у вільний від навчальних занять час, у вихідні та святкові дні, під час навчальної практики, табірних зборів. Ці заходи проводяться викладачами фізичного виховання вищого навчального закладу та з ініціативи студентів за методичного керівництва комісії фізичного виховання.
В Уманському гуманітарно-педагогічному коледжі створено систему фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи.
Протягом навчального року традиційно в коледжі проводяться День фізкультурника, День здоров'я, змагання з волейболу, баскетболу, футболу, легкої атлетики, «Козацькі забави», «Богатирські ігри».
Сучасна практика фізичного виховання свідчить, що ефективними формами фізкультурно - оздоровчої роботи є: заняття фізичними вправами протягом навчального дня (гімнастика перед заняттями, фізкультхвилинки та фізкультпаузи, рухливі перерви, години здоров’я); туристичні походи; самостійні заняття фізичними вправами і т.п.. Використання цих форм сприяє: зниженню у студентів негативних наслідків навчального навантаження, збільшенню рівня рухової активності, формуванню «школи рухів», тобто навчання студентів основам рухової діяльності, надання методичних рекомендацій для самостійних занять фізичними вправами. Для розв’язання завдань фізкультурно-оздоровчої роботи в коледжі викладачі застосовують різноманітні засоби. Основними серед них є фізичні вправи, допоміжними – оздоровчі сили природи та гігієнічні фактори. Кожна група засобів розв’язує специфічні завдання, проте в комплексі вони дають змогу різнобічно впливати на організм студентів.
Як відомо система фізкультурно-оздоровчої роботи в коледжі здійснюється безпосередньо під керівництвом викладачів фізичної культури.
Ефективність фізичного виховання значною мірою залежить від мотивів, які стимулюють активність особистості: фізичне вдосконалення пов'язане з прагненням прискорити темпи власного розвитку, мати гідне місце в оточенні, домогтися уваги; дружня солідарність продиктована бажанням бути разом з друзями, співпрацювати з ними; відповідальність зумовлена необхідністю відвідувати заняття з фізичної культури, виконувати вимоги навчальної програми; суперництво пов'язане з бажанням виділитися, підняти свій престиж, бути першим; спортивний мотив зумовлений прагненням досягнути значних результатів; ігровий мотив полягає у сприйнятті занять спортом як засобу розваги, нервової розрядки, відпочинку та ін..
Для більш ефективнішої організації і проведення фізкультурно-оздоровчої роботи в навчальному закладі створені умови для реалізації планів агітаційно-пропагандистської діяльності. Тобто, організовувати виховний процес під час проведення різних форм занять з студентами, а саме: організовувати й проводити окремі виховні та агітаційні заходи (вечори, зустрічі, змагання і т. ін.); готувати та проводити лекції, бесіди на фізкультурну тематику; розробляти форми та організовувати наочну агітацію з фізкультурно-оздоровчої роботи. Ефективна пропаганда є запорукою масового залучення студентів до фізкультурно-оздоровчих занять. Одним із дієвих засобів залучення студентів до активних занять можуть бути фізкультурно-оздоровчі заходи змагальної спрямованості. Пропаганда фізкультурно-оздоровчої роботи – це цілеспрямоване поширення та популяризація фізкультурних знань для переконання підлітків в необхідності систематичних занять різноманітними фізичними вправами.
Для активізації рухової активності та пізнавального інтересу студентів у позааудиторний час вже традиційним стало проведення різних видів гурткової та оздоровчої роботи. Позааудиторну виховну роботу викладачі коледжу спрямовують на активізацію рухової активності та популяризацію активного здорового способу життя. Традиційними у коледжі є загальноколеджанські змагання та спортивні свята; а також матчеві зустрічі з різних видів спорту між студентами, школярами, викладачами; Туристичний похід у вересні та травні; спортивні змагання в спортивному залі – «Нумо хлопці!», «Козацькі забави», «Богатирські ігри». Це комплексний підхід, що поєднує майже всі форми фізичного та психологічного виховання.
На сучасному етапі реформ в освіті значне місце приділяється впровадженню в навчально-виховний процес здров’язберігаючих технологій, орієнтованих на перспективу розвитку нетрадиційних форм та систем оздоровлення, що допоможе студентам встановити зв’язки з природою, навчитись керувати своїми емоціями, поведінкою, рухами.
Мета роботи та успіх обраного напрямку роботи, з використанням інноваційних технологій в системі фізичного виховання безперечно залежить від самого вчителя його професіоналізму творчості й майстерності, і безперечно – бажання впроваджувати цей напрямок, розвитку дитини в практику своєї професійної діяльності.
Отже, заняття фізичною культурою з дітьми та студентами можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та вірна організація. При хорошій підготовці та правильного підходу до його організації учні та студенти не тільки отримають неабияке задоволення, позитивний емоційний настрій, відкриють для себе багато нового та цікавого, пізнаючи світ, але й суттєво зміцнять своє фізичне та психічне здоров’я.
Ефективність позакласної роботи забезпечується при дотриманні наступних умов:
- тісний зв'язок з навчальною роботою (наступність змісту, організаційно методичні прийоми і т. д.);
- доступність занять і різноманітність форм, що забезпечують включення у фізкультурно-спортивну діяльність широкого контингенту учнів і студентів;
- спадкоємність принципів і методів всієї системи позакласної освітньо-виховної роботи за широкої участі учнівського і студентського активу;
- залучення батьків і шефів до матеріально-технічного забезпечення умов для занять;
- чітке керівництво з боку адміністрації та вчителів діяльністю колективу фізичної культури.
Для того, щоб форма роботи дала бажаний результат, потрібно, щоб вона була внутрішньо прийнята викладачем фізичної культури, педагогічним колективом школи і коледжу та їх керівництвом і звичайно ж учнями і студентами.
Сьогодні перед викладачами фізичного виховання коледжу стоять завдання зберегти здоров'я студентів і навчити їх бути здоровими.