УДК 376-056.264
Черненко Любов
викладач фізичного виховання
Роль дрібної моторики рук в розвитку дитини з особливими потребами.
КВНЗ «Уманський гуманітарно-педагогічний коледж ім. Т. Г. Шевченка»
Актуальність упровадження інклюзивної освіти пов'язана з тим, що кількість дітей, які потребують корекційного навчання збільшується. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами, та застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. Інклюзія як форма соціального підходу до дітей з особливими потребами викликана необхідністю зміни загальної системи, яка виключає існуючі в ній бар'єри. Це необхідно, щоб дозволити кожній дитині бути повноправним учасником суспільного життя.
Сприяння розповсюдженню інклюзивної освіти у будь-якій країні є свого роду тестом на демократичну зрілість держави. Революційним проектом - є проект Закону України «Національний план дій щодо реалізації конвенції ООН про права інвалідів на період до 2020 року». Ця програма має на меті об’єднати в єдину систему зусилля держави та суспільства щодо захисту прав людей з інвалідністю [3].
Корекційна робота повинна складатися не лише з базових програм, а із нетрадиційних методик. Нетрадиційні корекційні методики розкривають здібності дитини. Важливу роль в успішності інтелектуального і психофізичного розвитку дитини відіграє сформована дрібна моторика. На усіх етапах життя дитини рухи рук дуже важливі. Найсприятливіший період для розвитку інтелектуальних і творчих можливостей людини – від 3 до 9 років, коли кора великих півкуль ще остаточно не сформована.
На особливу роль дрібної і загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей вказував відомий вчений В. О. Сухомлинський [4]. В.А. Сухомлинський сказав: «Чим більше впевненості в рухах дитячої руки, тим краща мова дитини, чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина».
Різні пальчикові гімнастики допомагають розвивати чутливість нервових закінчень на подушечках пальців рук, що з одного боку готує руку до письма, а з іншого – стимулює мовленнєвий центр головного мозку.
Дослідженнями вченних різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку. Систематичні вправи по тренуванню руху пальців являються сильним засобом підвищення працездатності головного мозку. Рівень розвитку мови у дітей завжди знаходиться в прямій залежності від ступеня розвитку рухів пальців рук.
На сьогоднішній день, заходи з розвитку дрібної моторики рук повинні обов'язково включатися в систему корекційно-розвивального навчання дітей.
В корекційній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами застосовуються різноманітні методи та засоби, достатньо поширеними і найбільш дієвими є вправи та ігри, що спрямовані саме на розвиток дрібної моторики рук.
Ігрові вправи можна розділити на невеликі групи:
Під час цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на певній діяльності.
Систематична і цілеспрямована корекційно-розвивальна робота забезпечує вирішення основних завдань: виправлення відхилень і порушень розвитку, вирішення труднощів розвитку; попередження відхилень і труднощів у розвитку; оптимізація, стимулювання, збагачення змісту розвитку.
СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ: