Стаття "Роль дрібної моторики рук в розвитку дитини з особливими потребами."

Про матеріал
Нетрадиційні корекційні методики розкривають здібності дитини. Важливу роль в успішності інтелектуального і психофізичного розвитку дитини відіграє сформована дрібна моторика. На усіх етапах життя дитини рухи рук дуже важливі.Різні пальчикові гімнастики допомагають розвивати чутливість нервових закінчень на подушечках пальців рук, що з одного боку готує руку до письма, а з іншого – стимулює мовленнєвий центр головного мозку.
Перегляд файлу

УДК 376-056.264

Черненко Любов

викладач фізичного виховання

Роль дрібної моторики рук в розвитку дитини з особливими потребами.

КВНЗ «Уманський гуманітарно-педагогічний коледж ім. Т. Г. Шевченка»

    Актуальність упровадження інклюзивної освіти пов'язана з тим, що кількість дітей, які потребують корекційного навчання збільшується. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами, та  застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. Інклюзія як форма соціального підходу до дітей з особливими потребами викликана необхідністю зміни загальної системи, яка виключає існуючі в ній бар'єри. Це необхідно, щоб дозволити кожній дитині бути повноправним учасником суспільного життя.

     Сприяння розповсюдженню інклюзивної освіти у будь-якій країні є свого роду тестом на демократичну зрілість держави. Революційним проектом - є проект Закону України «Національний план дій щодо реалізації конвенції ООН про права інвалідів на період до 2020 року». Ця програма має на меті об’єднати в єдину систему зусилля держави та суспільства щодо захисту прав людей з інвалідністю [3].

    Корекційна робота повинна складатися не лише з базових програм, а із нетрадиційних методик. Нетрадиційні корекційні методики розкривають здібності дитини. Важливу роль в успішності інтелектуального і психофізичного розвитку дитини відіграє сформована дрібна моторика. На усіх етапах життя дитини рухи рук дуже важливі. Найсприятливіший період для розвитку інтелектуальних і творчих можливостей людини – від 3 до 9 років, коли кора великих півкуль ще остаточно не сформована.

    На особливу роль дрібної і загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей вказував відомий вчений В. О. Сухомлинський [4]. В.А. Сухомлинський сказав: «Чим більше впевненості в рухах дитячої руки, тим краща мова дитини, чим більше майстерності  в дитячій руці, тим розумніша дитина». 

   Різні пальчикові гімнастики допомагають розвивати чутливість нервових закінчень на подушечках пальців рук, що з одного боку готує руку до письма, а з іншого – стимулює мовленнєвий центр головного мозку.

    Дослідженнями вченних різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібної моторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку. Систематичні вправи по тренуванню руху пальців являються сильним засобом підвищення працездатності головного мозку. Рівень розвитку мови у дітей завжди знаходиться в прямій залежності від ступеня розвитку рухів пальців рук.

   На сьогоднішній день, заходи з розвитку дрібної моторики рук повинні обов'язково включатися в систему корекційно-розвивального навчання дітей.

    В корекційній роботі з  дітьми з особливими освітніми потребами застосовуються різноманітні методи та засоби, достатньо поширеними і найбільш дієвими є вправи та ігри, що спрямовані саме на розвиток дрібної моторики рук.

Ігрові вправи можна розділити на невеликі групи:

  • Вправи, що розвивають координацію рухів пальців рук. «Моя сім’я», «Пальчики вітаються».
  • Вправи, що розвивають взаємодію між півкулями мозку:
  • «Симетричні малюнки» — малювати в повітрі обома руками дзеркально симетричні малюнки.
    «Горизонтальна вісімка» — намалювати в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази – спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками.
  • Ігри з пальчиками без предметів з мовним супроводом.
  • Вірші, що супроводжують вправи, — Вони вчать чути рифму, наголоси, ділити слова на склади.
  • Вправи для масажу або самомассажу рук:
    - вправи з м’ячем-їжачком;
    - горіхами.

Під час цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на певній діяльності.

    Систематична і цілеспрямована корекційно-розвивальна робота забезпечує вирішення основних завдань: виправлення відхилень і порушень розвитку, вирішення труднощів розвитку; попередження відхилень і труднощів у розвитку; оптимізація, стимулювання, збагачення змісту розвитку.

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Антонюк Жанна Василівна Дидактичний посібник «Вправні пальчики». Джерело: osvitacv. Com
  2. Вербов А.Ф. Лечебный массаж. - М.: Селена -, 1996. - 288с.
  3. Особливі діти в умовах загальноосвітньої школи (досвід закладів освіти Дніпровського району м. Києва). Практично-методичний посібник /Упорядник Сидоренко Н.А. – К.: РНМЦ Дніпровського району, 2015.- 64 с.
  4.  Сухомлинський В. О. Квітка сонця / В. О. Сухомлинський. – Х. : Школа, 2015. – 240 с.

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Черненко Любов
Додано
25 червня 2020
Переглядів
877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку