УРОК №13
Тема:
Фольклор і професійна музика.
Творчість українського композитора Георгія Майбороди.
Мета:
●навчальна: збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.
●розвивальна: формування здатності до різних видів активної музично-творчої діяльності, опанування елементарними практичними вміннями та навичками;
●виховна: виховувати інтерес, любов до народної та композиторської музики, пісні; патріотичне почуття, інтерес, любов до народної та професійної музики, пісні.
Домінанти уроку: рапсодія, трембіта.
Очікуванні результати: учень має уявлення про: спільне й відмінне в народній та професійній творчості; порівнює: сучасні, народні й професійні пісні; обґрунтовує: належність пісні до народної, професійної .
Основні види художньо-творчої діяльності:
Звучання трембіти. Українська народна пісня «Верховино, світку ти наш» у виконанні академічного закарпатського хору. музична заставка Meri Christmas Song.
Вокально- хорова робота Ігор Танчак «Добрий день, людям на землі» .Коломийка «Закувала зозуленька».
Вокалотренінг: Гамма C – dur. Поспівка «Хор нашого Яна».
Сприйняття творів мистецтва М. Бондаренко. Гуцульський пейзаж (фрагмент)
Елементи інтеграції:
«Вгадай мелодію». «Охарактеризуй твір». Тест «Професійна музика».
Релаксація: «Співучі тваринки».
Методичний матеріал: Портрети композиторів: Микола Лисенко; Микола Леонтович; Георгій Майборода. Презентація: «Фольклорна та професійна музика». Літературні твори: Казка Королеви Мелодії про професійну музику.
Роздатковий матеріал: текст пісні «Новий рік прийшов на Україну». Розмальовки «Новий рік».
Наочні посібники: Музичне мистецтво 4 клас Л.Аристова,В.Сергієнко Київ Видавничий дом «Освіта» 2015
Обладнання: музичний інструмент; ТЗН; фонохрестоматія.
Вид уроку: урок-подорож
Тип уроку: комбінований урок
ХІД УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вхід учнів під музичний супровід пісні
К. Меладзе «Квітка-душа» у виконанні Ніни Матвієнко /02:06 хв/
Музичне вітання Ігор Танчак «Добрий день всім людям на землі» /01:21 хв/
І.Танчак «Добрий день, людям на землі»
1. Добрий день, добрий день, ниви і поля.
Добрий день, добрий день, матінко земля.
Добрий день, добрий день, в небі журавлі.
Добрий день, добрий день — людям на землі.
Приспів:
Це для нас посміхається сонечко,
Соловейко співає пісень.
Заглядає веселка в віконечко:
«Добрий день вам, добрий день».
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На минулому уроці ми завітали на гостини до Коломиї.
Повторення матеріалу попереднього уроку
Давайте згадаємо.
Сприйняття творів мистецтва
Музичний словничок
♪ Що таке коломийка? - Коротенька танкова пісня, яка складається з двох рядків тексту
♪А відноситься коломийка до фольклору?...Це народна пісня, тому і відноситься до фольклору
●вокально-хорова робота
А давайте зараз спробуємо заспівати нашу коломийку, яку ми починали вчити.
Повторення пісні коломийка «Закувала зозуленька» /01:32 хв./
Ми з вами запам’ятали, що коломийка розповсюджена в регіонах Західної України. Тому ми з вами продовжуємо нашу подорож до Гуцульщині ( це українські Карпати). Там проживають люди, яких називають гуцулами. Вони дуже полюбляють такий музичний інструмент, який називається трембіта.
- (слайд №8)
Слухання звуку музичного інструмента «Трембіта» /01:33 хв./
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пісня, яка написана поетом і композитором – це професійна музика, на відміну від фольклорної, яку створили люди.
Повідомлення теми і мети уроку
Тому і тема нашого уроку Фольклор і професійна музика.
Казка Королеви мелодії про професійну музику»
Одного разу композитор зустрів королеву Мелодію, коли вона наспівувала ніжну лагідну пісню.
«Що це за чудова пісня і хто її створив?» — запитав композитор. Замислилася королева Мелодія, що йому відповісти, адже цю пісню грав пастушок, її співали дівчата і вітер. І зрозуміла королева Мелодія, що пісню цю створив народ!
Композиторові так вона сподобалася, що він вирішив її записати. Пізніше в нього виникла ідея створити великий музичний твір. А для того, щоб люди не забули прекрасну народну мелодію, композитор використав її у своєму творі. Відтоді в інструментальній музиці можна почути народні мелодії.
Сьогодні до фольклору звертаються багато професійних композиторів.
Українська народна, пісня є основою творів багатьох українських композиторів.
Найвідоміші обробки українських пісень належать Миколі Лисенку та Миколі Леонтовичу.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Основні види художньо-творчої діяльності:
●сприйняття та інтерпретація творів музичного мистецтва –
Багато інструментальних творів на народні мелодії написав український композитор - Георгій Майборода .
Відомості про композитора
Він написав великий твір для симфонічного оркестру, який назвав «Гуцульською рапсодією».
Музичний словничок Рапсодія — це п’єса на теми народних пісень і танців, віртуозний інструментальний твір, фантазія на народні теми. Рапсодами в Давній Греції називали мандрівних співаків. Гуцули — це українці, що мешкають у Карпатах.
- (слайд №15)
У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових ознак.
Слухання музичного твору Георгій Майборода «Гуцульська рапсодія»
Коментар: головна тема мелодії тиха, задумлива…., широке й урочисте звучання, висхідна мелодія перетворюється в веселу та танцювальну (запальну)
Аналіз твору
♪ Який характер твору? - головна тема - від тихого й задумливого до широкого й урочистого звучання, вісхідна мелодія перетворюється в веселу та танцювальну (запальну)
♪ Що нагадує твір? - українську народну пісню «Верховино, світку ти наш».
Завдання від Тріольчика:
На початку уроку звучала пісня композитора Костянтина Меладзе «Квітка душа». А зараз послухаємо уривок сучасного виконання цієї пісні. Ви почуєте неймовірний голос дівчинки Вероніки Морської, якої 5 років.
Слухання пісні К.Меладзе «Квітка – душа» у виконанні В. Морської /02:40хв./
♪ Висловте свої враження від прослуханої музики.
РЕЛАКСАЦІЯ «Відпочивалочка»
Трошки відпочинемо і послухаємо , як виконують пісні брати наші меньші
●вокально-хорова робота
Вокалотренінг:
А зараз і ми поспіваємо. Починаємо з розспівування гами до – мажор
Правила співу: Коли співаєш, краще стояти.
Гра «Диригент» Обраний учень диригує дітям, діти виконують поспівку
Правила співу: Слідкуйте за своїм диханням. Вимовляємо звуки чітко і виразно
- «Тум –ба-ла» (T – ; S – )
Виконуємо поспівку «Хор нашого Яна»
Правила співу: Голосні у поспівці тягніть, а приголосні вимовляйте швидко і чисто.
Виконання поспівки «Хор нашего Яна»
Бродить хуга тут і там Новий рік настане скоро
Та зітхає сумно Ян: Що за Новий рік без хору?»
Ох-ох-ох! Ох-ох-ох!
Що за Новий рік без хору? – 2 р
Сумувати не любив. Ян усе обдумав трішки,
І солістів заманив Він підсмаженою ніжкой:
Так-так-так, так- так- так!
Він підсмаженою ніжкой! – 2р
То не лютий вітровий, То не хуга виє дико –
Це співає хор новий – Пес Барбос і кіт Мурлика.
Ау-ау, мяу-мяу!
Кіт Барбос і кот мурлика. – 2 р
Не проте співає Ян, Що співає хор не чисто, -
Всі з ялинки, ай-яй-яй, З'їли пряники солісти.
Ай-яй-яй, ай-яй-яй.
З'їли пряники солісти.- 2 р
Додатковий матеріал для виконання
♪ Яке наближаеться свято? - Новий рік
Наближаються новорічні святки – відкрита майстерня Святого Миколая, діти готуються до новорічних ранків і ми з вами будемо вивчати пісню про Новий рік
Слухання пісні «Новий рік прийшов на Україну» у виконанні Олени Яловик
(слова і музика невідомого автора)- /03:51 хв./
- (слайд №24) /03:51 хв./
Розучування пісні
1.Вийшла зірка, запалала, Новий рік подарувала!
Небо ясне запалила, Щоб раділа вся родина!
Сяє рясна ніч Різдвяна, Наступила мить жадана -
Світ на зорі задивився, Божий син народився! | (2)
Приспів:
Новий рік прийшов на Україну, Хай дарує нам добро і силу!
Хай пісні звучать у кожній хаті, Щоб здорові всі були й багаті!
2.Вийшла зірка, запалала, Білий світ зачарувала,
Рідну землю освятила, Світло в серці запалила!
Сяє ясно, зігріває, Всіх людей з Різдвом вітає!
Слався вечір, світ змінився, |Божий син народився! | (2)
Приспів. (2)
Виконання пісні під караоке
РЕФЛЕКСІЯ
Завдання від Музикуса
ЗАГАЛЬНИЙ ПІДСУМОК
Отже, знання, отримані на уроках музики, дають нам підставу стверджувати, що композитори у своїх професійних творах використовують мелодії українських народних пісень. Це ми побачили, зокрема, на прикладі твору Георгія Майбороди, Гуцульська рапсодія.
Домашнє завдання
За бажанням виконайте завдання: Розмалюйте новорічні картинки. І ми з вами створимо новорічну картинну галерею.
Сьогодні ви всі молодці! До зустрічі!
1