Прізвище, ім’я та по батькові: Приходько Марина Іванівна
Місце роботи: Комунальний заклад «Луцький навчально-виховний комплекс №9 Луцької міської ради» (вчитель музичного мистецтва та керівник гуртків: фольклорний гурт «Червона калина», ансамбль народної музики «Цебрик», вокальний гурт «Карамельки».
ЗОШ І-Іст. с. Звірів Ківерцівського р-н – вчитель музичного мистецтва, керівник гуртків: фольклорний гурт «Козодра», ансамбль народної музики «Звірівські витребеньки».
ДНЗ «Сонечко» с. Звірів – музичний керівник.
Досить актуальними питаннями на сучасному етапі навчання та виховання є збереження самобутності культури нашого народу і усвідомлення кожної особистості як частки українського етносу.
На мою думку музично-етнографічна скарбниця нашої нації сприяє життєвому самовизначенню сучасного школяра як свідомого громадянина, готового брати участь у розбудові держави.
На жаль, в наш час більшість опублікованих збірників, які пропонують матеріали з музичного фольклору, не містять нотних додатків, які б полегшували роботу вчителів музичного мистецтва, керівників спеціалізованих гуртків та роботу молодих педагогів. Тому пропоную апробовані в місті та області фольклорні матеріали (дійства тривалістю до 10 хвилин) в аторській інтерпретації. Вони розраховані саме на керівників гуртків та колективів, які працюють у стилізованому напрямку.
Композиції можуть бути представлені на класних заходах, загальношкільних та фахових конкурсах.
Матеріали сформовані з використанням такої літератури:
Таранько М. Малий бандурист / М. Таранько // Збірка пісень для дітей. – Львів: Світ дитини, 1935. – 47 с.
Дмитренко М. Народні прикмети / М. Дмитренко // Київ: Видавець М. Дмитренко, 2006. – 136 с.
Довженко Г. Луганська К. Дитячі пісні та речитативи /Г. Довженко, К. Луганська // Київ: Наукова думка, 1991. – 448 с.
Приходько М. І. Авторська інтерпретація фольклорних дійств як метод формування національно-патріотичної свідомості школяра на уроках музичного мистецтва та у позакласній роботі / М. І. Приходько // Методична розробка . – Луцьк: АБВК, 2016. – 176 с.
ФОЛЬКЛОРНА КОМПОЗИЦІЯ
«ОЙ, ПІДЕМО ДІТИ, В ШКОЛУ…»
1. Ой, підемо діти в школу, підемо, підемо,
Як задзвонять по науці, на луки майнемо.
Гей, гей! Гей, гей! На луки майнемо!
Гей, гей! Гей, гей! То на лук майнемо.
2. Лук широкий, як те море з травами буйними,
Мов чайками попливемо филями буйними.
Гей, гей! Гей, гей! Филями буйними. /2 р.
3. Сядем пісню заспіваєм, птичок голосами,
Аж відгомін понесеться далеко гаями.
Гей, гей! Гей, гей! Далеко гаями. /2 р.
4. Відпочинем серед цвітів на запашнім сіні,
Кликнем: Слава любій Неньці, нашій Україні!
Гей, гей! Гей, гей! Нашій Україні!
Дитина: Ми прийшли вас звеселити
І усім вам сповістити,
Що колись давним-давно
Діти в школу теж ходили.
Дитина: Але вчилися три кляси,
Дитина: А перед собою бачили дячка в рясі.
Учили букви, цифри вчили
І різні молитви там говорили.
А ще, той дячок мав різки,
Щоб працювали в діточок мізки…
Дитина: То ж, станьмо діти, станьмо в коло,
Підіймімо вгору чоло;
Дитина: Станьмо разом, заспіваймо,
Вік діточий звеличаймо.
Дитина: Звеличаймо свою неньку,
Рідну, добру, солоденьку;
Дитина: Бо вона нас щиро любить,
Нас годує і голубить.
Дитина: Звеличаймо свого тата,
Всі: Разом хлопці і дівчата;
Бо наш тато за нас дбає,
В нас надію покладає!
Всі: Звеличаймо учителів,
Всі: Наших добрих приятелів;
Бо вони нас научають,
Много труду з нами мають.
Дитина: Станьмо, всі ми до одного,
Всі: І не біймося нічого, –
Дитина: Бо вкраїнські ми є діти,
Всі: Ми народу пишні квіти!
Ой, нема то краще в світі…
1. Ой, нема то краще в світі та як нам, та як нам.,
Пильним, точним і проворним школярам, школярам…
Ми приходимо до школи все на час, все на час, –
Не запінить ані хвильки ніхто з нас, ніхто з нас…
2. В школі гарно ми сідаєм у лавки, у лавки, –
Витягаємо зошити й читанки, й читанки.
Й беремося всі за працю і за труд, і за труд, –
Щоб був гарний для Вкраїни із нас люд, із нас люд…
3. Щоб росли ми всі на користь Вітчині, Вітчині, –
Щоб до нас вже загостили волі дні, волі дні…
Щоб прогнали сіру мряку і туман, і туман, –
Й щоб у цвіти прибирався рідний лан, рідний лан.
4. Веселися Україно в тій порі, в тій порі, –
Ростуть в силу твої діти – школярі, школярі…
В кожду хвильку здобувають світ знання, світ знання, –
Щоб не йти в життю ніколи навмання, навмання…
(На сцену вибігають двоє хлопців.)
Хлопець: Ну шо? Не видать того вчителя-мучителя?
Всі діти: Не видать!
Хлопець: Ой і набрид уже той дяк зі своїми науками. То йому пиши, то йому читай, то йому кажи. А як язик мені болить і до голови нічого путнього не лізе, то слухай – не слухай, а розумнішим не станеш.
Ходив – же він рік до школи…
1. Ходив – же він рік до школи,
Ходив – же він два –
Аж набралася розуму йому голова!
Гей, гей, гей, гей люба мати,
Варт нам те все знати,
Що в тих книжках є!
2. Ходив – же він рік до школи,
Ходив – же він три –
Хто не вчився, в того віють в голові вітри.
Гей. гей, гей, гей, милий брате,
Варт нам пам’ятати, що в тих книжках є!
3. Товаришу, любий брате, лінивий не будь –
Що тебе навчили в школі, того не забудь.
Гей, гей, гей, гей, милий брате,
Варт нам пам’ятати, щасливі будем!
Хлопець: Так перли з тої школи, шо їсти зоставили в класі.
(Підходить дівчина з торбиною, загадує загадку.)
Дівчина 1: – Ой, Федьку, а нас є. Відгадаєш, нагодую. Сидить під плотом, накрита болтом і кричить: «Солі, солі!»
Федька: – А біс його душу знає….
Дитина вигукує: – Тож то редька!
Дівчина 1: – Ой, Федьку, мій Федьку, ходім їсти редьку. (Сама дістає з торбини цибулину.)
Федька: – То не редька. То цибуля…
Дівчина 1: – А Федькові під ніс дуля!! (Всі діти сміються і пхають Федькові під ніс дулю.)
Дівчина 2: – Стоїть палка, а на палці галка, а в тій палці тисяча людей?
Івась: – Ой, так це ж мак.
Дівчина 2: – А ото тобі пиріжок з маком.
Що будемо їсти…
1. В понеділок борщик,
Горох у вівторок,
В середу капуста буде,
Їжте добрі люде!
2. У четвер є пиріжки
Це потіха наша,
А в п’ятницю для відміни,
То вже буде каша!
3. В суботу яєчка,
Що нам знесла курочка,
А в неділю м'ясо –
Наїдайтесь ласо!
Дівчина 3: (Вибігає з гурту на середину і дістає з торбини шматок ковбаси):
– Ой, Євстасю, Євстасю, ходи їсти ковбасу.
Всі дівчата весело: – А ковбаса із пшенички, наш Євстась співа як птичка!!!
Хлопці: – А у нашої Ганусі задзвеніло в правім вусі!
Дівчина: – Грицько-пицько, мандоліна заліз у воду по коліна.
Дівчина: А Іван-барабан запряг коні в шарабан, (до неї підбігає інша):
– Та й поїхав до млина (вибігає наперед сама дзвінкоголоса дівчина)
– По здохлого кабана!!!
Хлопці: – А у вашої Марічки.. (Говорять протяжно, ніби думають, як продовжити фразу, а дівчата вибігають наперед і вигукують)
Дівчата: – Зарум’янилися щічки!
Хлопці: – А ваша Варка… (Знову думають, а дівчата випереджають, говорять швидко, чітко і дуже злагоджено)
Дівчата: – Ладна дівка!
В неї коза і корівка, дві свині, чотири кури,
Кіт, собака, три качури!
Хлопці: – Ой, годі вже вам! Он дивіться скільки діти квіток назбирали. (Повз проходять, діти в руках тримають букетики квітів.)
Дівчина: – А кажуть, що пролісків цієї весни тьма була…
Івась: – То ж то файно, картоплі багато вродить.
Дівчина: – А щавлю дивіться на лузі – море…
Хлопці: – Ото то борщику попоїмо… (Протяжно із задоволенням говорять усі хлопці, похлопуючи себе по животі.)
Івась: – То зима буде тепла…
Дівчата: – А як хрущів багато, то шо?
Харитон: – То шо, то шо, самі як ті хрущики, спокою від вас нема.
Дівчата: – Харитоне, а чого корова лягає?
Харитон: – Бо не вміє стояти.
Дівчата: – Харитоне, а від чого в качки ноги червоні?
Харитон: – Від колін.
Дівчата: – О, і не такий він вже і дурний.
Хлопці: – Дівки, а таку загадку відгадайте.
Що то за хлопище,
Що і з живого, і вмерлого
Має грошище?
Дівчата: – То ж то піп!
Дівчина (виходить наперед і починає поважно розповідати):
– Прийшла мати ввечір з поля та й питає в Харитона:
– Мій синочок як ся маєш, як піп учить, що читаєш?
Харитон: – Як би відали ви ненько, пенькнуло би вам серденько!
Тільки попик в дзвін: Бом-бом
Ми усі у гай гуртом.
Дівчина: – Бере мати макогона та й сварити Харитона:
– Оце тобі макогін, сиди вдома бий поклін!
(Харитон бере макогін, встає на коліна і починає бити поклони, а всі діти стоять навколо нього і сміються.)
Харитон (заводить, ніби дяк):
– Вірую!
Їхав піп кобилою сірою.
Во Єдиного бога…
Стояла кобила біля житнього стога,
А лошатко біля копички –
Витріщило очички!!!
(Всі діти сміються, вибігає дівчинка маленька і звертається до глядачів):
– А що Адам має спереду, а Єва ззаду?
Діти: – Літеру «А». А чи ви до школи не ходили?!
Дівчата: – Івась, а ти в нас самий найрозумніший, а скажи, що росте без кореня?
Івась (відповідає різко): – Камінь.
Дівчата: – А як називається звір, що живе в норі і їсть каміння?
Івась: – Каменеїжка.
Дівчата: – А якщо пробити в землі дірку наскрізь і кинуьти туди камінь, то чи випаде він на тому боці землі?
Івась: – Ні…
Всі діти весело: – Бо його каменеїжка зїсть!!!
Дівчина: – Біла береза на горі,
Всі діти: – А ми бідні, гей, школярі!
Читати, писати не знаємо,
В мисці токану з кашою змішаємо!!!
Весна
1. Та сеж весна, бо тане сніг, –
Дивись струмок з гори побіг.
Шумить вода, ламає все,
Весна іде, тепло несе.
2. Шумить, гуде веселий гай
І гомонить: Вставай, вставай!
Розтане сніг, зима мине,
Земля кругом цвисти почне.
3. Дітей малих веселий рій
Посуне з хат на луг мерщій.
Радіє все, співає все:
Весна іде, тепло несе!
1