Фонетика. Орфографія. Орфоепія. Графіка. Узагальнення та систематизація знань.

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з української мови "Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія. Узагальнення та систематизація знань". Урок-мандрівка Україною 5 клас
Перегляд файлу

Фонетика. Орфоепія.  Графіка. Орфографія.

Узагальнення та систематизація знань

( урок – мандрівка)                                            

Мета:  поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання  учнів з фонетики,    орфоепії, графіки, орфографії;

           розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння     систематизувати вивчений матеріал;

           виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови; патріотичні почуття школярів.

Обладнання: картки, мультимедійна дошка, атрибути для оцінювання.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого (урок –     мандрівка).

                                            Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Мотивація уваги школярів                                         

Добрий день діти!  Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості, тому давайте привітаємось з ними.   

 

 А тепер за парту всі сідайте рівно.

 І до роботи візьмемось сумлінно.

   Малюнкове вітання.              

  На партах в учнів лежать смайлики: один – радісний, другий-сумний.

  •                   Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій, радісний чи сумний?

( Учні показують). Учням, що обрали «сумні» смайлики, раджу налаштуватись на роботу. А тим, хто обрав радісний, кажу: «Я сподіваюсь, що ваш настрій на протязі уроку не погіршиться».

   А зараз налаштуємось до активної роботи. Психологічна настанова «Самоналаштування»

 -Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

Я – п’ятикласник!

Я хочу якомога більше знати!

Я думаю, замислююся, пригадую!

Я – творча особистість!

Сьогодні ми створимо урок разом із вами. Девізом нашого уроку будуть такі слова

Кожен із нас має гордитися

                                                                                      своєю чудовою мовою,

                                                                                   адже вона того варта                       

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку

Учитель. Підсумковий урок ми проведемо як подорож Україною. Доведемо, що вона - єдина для всіх українців. Подорожуючи нашою державою, ми поглибимо та систематизуємо знання з фонетики, орфоепії, графіки та орфографії. Для цього потрібно знати вивчені нами правила. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою набуті знання. Перш ніж почати серйозну подорож, давайте нагадаємо правила, яких усі будемо дотримуватися. У кожного з Вас вони на столі. ( Хтось один зачитує)

 

 

 

 

      Ці правила й будуть нашими квитками під час мандрівки.

!ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу

Наші цікаві та повчальні мандри почнуться із заходу України, з нашого любого Закарпаття, а саме із мальовничого  рідного села Неліпина. Але подорожуватимуть тільки ті учні, які знають правила. А  допоможе нам у цьому гра

Гра «Закінчи правило» ??

Фонетика – це розділ науки про мову, який … (вивчає звуки мови)

 

• Графіка – це розділ науки про мову, який …(вивчає знаки письма)

 

• Орфографія – це розділ науки про мову, який вивчає…(вивчає правила передачі усного мовлення на письмі)

 

• Орфоепія – це розділ науки про мову, який вивчає…(вивчає правильну вимову слів)

 

 Звук – це найменша … (неподільна одиниця мови)

 

• Звуки поділяються на … ( голосні та приголосні)

 

• Голосних звуків   ( 6 )

 

• Голосні звуки творяться з … ( з голосу)

 

Приголосних звуків … (32)

 

• Приголосні звуки творяться з … і … ( голосу і шуму )

 

• Приголосні звуки поділяються на …(тверді й м’які, двінкі й глухі)

 

Літера - це …. ( графічний знак )

 

Молодці. Отже, відправляємось у подорож Україною. Щоб запам’ятати нашу мандрівку розгортаємо свої зошити і запишемо число , класна робота і тему уроку.

 

 

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок

  1. Обережно-помилки!

Учитель. А ось і перша зупинка на нашому шляху - це чудове місто Ужгород. Воно славиться річкою Уж, яка є шляхом сполучення з іншими річками Європи. Проте за день до нашого прибуття тут була велика буря, що стала причиною порушення течії річки. І це призвело до хибного перебігу звуків та букв. У результаті нам доведеться відредагувати текст. ( Спочатку читають текст про себе, дають відповідь на питання, потім читають по одному реченні та виправляють помилки, кожне речення записуємо ) Один диктує, а решта записує.

Метод «Ми-редактори»

ШАНУЙ РІДНИХ

Шануй і поважай рідних тобі лудей. Ти будеш дорослою людиною, але для блезьких до останнього їхного подеху залишишся дитям. Своєю працею й піклуваням вони несуть радіст у твою колиску.

Перевір себе

ШАНУЙ РІДНИХ

Шануй і поважай рідних тобі людей. Ти будеш дорослою людиною, але для близьких до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею й піклуванням вони несуть радість у твою колиску.

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ ( колективно)

1. Прочитайте текст.

2.Яка головна думка тексту. ( повага до рідних)

3. А яка мета ( вчити дітей поважати старших)

4.Запишемо вправа 1 і заголовок тексту.

5.Читаємо перше речення. Перевіряємо чи є помилки.

6. Пояснюємо:

 у слові людей після м’якого приголосного [л′] звук [у]записуємо буквою ю

Аналогічно працюємо з іншими реченнями.

Пояснюємо так:

  У слові «близенько» пишемо  « и» бо перевірне слово «близько» ;

У слові « їхнього» після м’якого приголосного [н′]перед о пишемо «ь»;

У слові « подиху» пишемо « и», бо перевірне слово « дихати»;

У слові «піклування» вимовляємо подовжений звук [н′], який на письмі записуємо двома однаковими буквами.

У слові « радість» після м’якого [т′] пишемо  «ь»

 

 

Молодці . А зараз рушаємо на північ нашої країни.

2.Фонетична пригода.

Учитель. На нашому шляху чергова зупинка – місто Львів.  Це місто, якому за його красою і унікальною атмосферою не знайдеться рівного в цілій Україні: старовинне, із багатовіковою цікавою історією, красивою архітектурою Щоб добре відзначитись та запам`ятати його,нам потрібно виконати завдання  Вправи 2. Колективно з поясненням шукають слова, де звуків більше ніж букв:

Учитель. Для того щоб його правильно виконати, давайте повторимо правила:

   - Які букви завжди позначають два звуки?      ( ї,щ )

   - Коли я,ю, є,позначають один звук?          (після приголосного )

   - Коли я, ю, є, позначають два звуки?  (після голосного, апострофа, на початку слова)

   - Яка буква не позначає звука?    ( знак м’якшення )

- Які звуки позначаються двома буквами? (  дж, дз, дз′,  подовжені звуки)

      

Прочитайте завдання ( слова виписують у зошит )

 

 

 

 

 

 

 

 

           Коли відповідають , треба прочитати вголос цілий вірш

 ( обов’язково)

1.Читаємо перше речення.  Шукаємо слова у яких звуків більше ніж букв ( вербою, виблискує, водою ).

У слові вербою звуків більше тому що після голосного ю має 2 звуки. Назвіть скільки букв у цьому слові  ( 6 букв ), а тепер скільки звуків

 (7 звуків )

У слові (виблискує) звуків більше тому що після голосного є має 2 звуки. Назвіть скільки букв у слові виблискує ( 9 букв), а тепер скільки звуків (10 звуків).

 

У слові водою звуків більше тому що після голосного ю має 2 звуки. Назвіть скільки букв у цьому слові (5 букв), а тепер скільки звуків ( 6 звуків ).

2.Читаємо друге речення. Шукаємо слова у яких звуків більше ніж букв (порозчищаю). Звуків більше тому що щ має завжди 2 звуки шч, а ю після голосного теж має 2 звуки. Назвіть скільки букв у цьому слові  ( 10 букв ), а тепер скільки звуків  (12 звуків )

 

                                        Метод «Робота в парі»

А зараз попрацюйте в парі  випишіть слова,у яких звуків менше,ніж букв.

   

Перевірка

 

Джерельце -  ( звуків менше ніж букв, тому що звук дж позначається двома буквами д, ж, а м’який знак це буква, а не звук)

 

Нього – ( звуків менше ніж букв, тому що м’який знак це буква, а не звук)

( Хтось називає слово, пояснює, а решта дітей смайликами показують,  чи згодні з такою відповіддю)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Болото м’якого знака і Трясовина м’яких приголосних

Учитель. Виїхавши зі Львова в напрямку до Києва, ми натрапили на болота і трясовини. Щоб не затягнуло нас це болото, ми повинні проявити кмітливість і швидкість реакції. Дайте відповідь на питання:

  • Чому знак  м’якшення говорить про себе так?

              Я один в сім’ї такий.

              Кажуть, надто вже м’який,

              Хоч мовчун, та не дивак.

              В слові я не зайвий знак.

( Він не має звука, але без нього не можна обійтися, бо він пом’якшує приголосні звуки)

Інтелектуальна гра «Упіймай знак м’якшення».

      Учитель. Я називаю слово . Якщо в ньому пишеться м’який знак, ви показуєте «радісний» смайлик, а якщо  ні – «сумний». Подивимось : хто найкраще впорається з цим завданням. Готові. Починаємо.

Донька, дочка, українка, українець, мить, бджілка, ненька, полька, ніченька, сонце, сопілка, змагаються, зіронька.

Пояснення:

Донька ( у сполученні –ньк- пишемо знак м’якшення),

дочка (після ч  м’який знак не пишемо),

українка (у цьому слові суфікс –нк- в якому знак м’якшення не пишеться),

українець ( після літери ц яка передає м’який ц пишемо знак м’якшення).

 мить ( після літери т, яка передає м’який т ),

бджілка (у цьому слові суфікс –лк- в якому знак м’якшення не пишеться),

ненька (у сполученні –ньк- пишемо знак м’якшення),

полька (у сполученні –льк- пишемо знак м’якшення),

ніченька (у сполученні –ньк- пишемо знак м’якшення),

сонце ( у сполученні –нц- знак м’якшення не пишемо),

сопілка(у цьому слові суфікс –лк- в якому знак м’якшення не пишеться),

 змагаються( у дієсловах на –ть, -ться пишемо знак м’якшення)

 зіронька ( у цьому слові суфікс –онук- у якому пишемо знак м’якшення).

 

4. Метод «Увага,апостроф!»

Ось уже здалеку видніються золотоверхі церкви Києва, яскраво виблискуючи проти сонця. Київ є серцем України, тим містом, яке єднає навколо себе міста і села країни в одну єдину, неподільну державу. Це і є наша наступна зупинка. І тут нас чекає нове випробування.

Під’їжджаючи  до Києва, посеред дороги, ми  помічаємо його величність АПОСТРОФ, який просить нас виконати незвичайне завдання : поділити слова на 2 групи . Перша група слова , які пишемо з апострофом, 2 група – без апострофа

    Учитель. Я називаю слова,а вам необхідно  записати ті, які пишуться з апострофом у першу колонку, а ті, які пишуться без апострофа – у другу колонку

Записуємо у зошит 

                                        РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ.

Бур’ян, в’язати, свято, черв’як, буряк,  морквяний, ім’я,  Лук’ян, з’явитися, рясний

Тепер обміняйтесь зошитами і перевірте роботу один одного. ( на екрані висвітлюється  ПЕРЕВІР ЗОШИТ СУСІДА)

З апострофом                                                    без апострофа

Бур’ян                                                                 свято

в’язати                                                                буряк

черв’як                                                                морквяний

ім’я                                                                       рясний

Лук’ян

з’явитися

 

 ( Діти перевіряють роботи один одного)

 

А тепер  покажіть  смайликом чи правильно виконав ваш сусід по парті це завдання : радісний смайлик , якщо так і сумний,  якщо є помилки . Тим у кого є помилки обов’язково треба повторити правила про вживання апострофа

 

 

Ми продовжуємо свою подорож.  Попереду найбільша річка України Дніпро, а над нами пропливають білі хмаринки та світить сонечко. Але повіяв вітер і почався дощик. З краплями дощу до нас впали такі слова:

Україна, верба, кілометр, літопис, подруга, діалог,  держава, патріот, козак, паляниця.

Наше завдання: прочитати ці слова, намагаючись не допустити помилки у вимові і назвати наголошений склад ( прочитали, назвали). А тепер скажіть: скільки складів у кожному слові і які вони  -  відкриті чи закриті?

Перевірка: Україна ( 4 склади вісі вдкриті), верба ( 2 склади, 1 закритий, 2 відкритий), кілометр ( 3 склади, 1, 2 відкриті 3 закритий), літопис ( 3 склади, 1, 2 відкриті, 3 закритий), подруга ( 3 склади, усі відкриті), діалог

( 3 склади, 1, 2 відкриті, 3 закритий), держава ( 3 склади,  1 закритий 2, 3 відкриті), патріот ( 3 склади, 1, 2 відкриті, 3 закритий), козак ( 2 склади, 1 відкритий, 2 закритий),  паляниця ( 4 склади, усі відкриті)

5.Корисний відпочинок.

Учитель. Молодці. А нам слід вирушати далі – на схід нашої країни. Дорога  далека, тому давайте трошки відпочинемо.

ФІЗХВИЛИНКА ( відео )

 

 

 

 

 

 

 

Ось ми і на Сході України. Тут наша земля, тут красиві міста і села. Але будьмо обережні! Ситуація непроста! Тривають бойові дії . Зараз українці Сходу активно вивчають рідну українську мову. Наша мова милозвучна, мелодійна, співуча. Головною причиною милозвучності є уникнення збігу як голосних, так і приголосних звуків. Українці сходу звернулися до нас по допомогу. Допоможемо їм?

Скажіть, чергування яких звуків  допомагає уникнути нагромадження приголосних?       Відповідь: ( у – в, і – й)

Метод «Милозвучність»

Вправа 3

Прочитайте подані прислів’я та приказки . Виберіть з дужок потрібну літеру так, щоб не порушити правила милозвучності. (Спочатку читають речення про себе).

Прочитайте речення, подумайте виберіть правильний прийменник чи сполучник. Поясніть ЧОМУ?

 1.Аби руки (і, й) охота, буде зроблена робота. (між голосними вживаємо сполучник й)

2. Бджола мала, а (і, й) та працює. ( попереднє слово закінчується на голосний, а наступне починаєть на приголосний вживаємо сполучник й)

3. Щастя (і, й) труд поруч живуть. (між приголосними вживаємо сполучник і),

4.(В, у) пісні наша доля.  ( на початку речення перед приголосним вживаємо прийменник у)  

5. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі. (попереднє слово закінчується на голосний, а наступне починається на приголосний вживаємо прийменник у, між приголосними вживаємо прийменник у, між приголосними вживаємо сполучник і)

 

                                                                                                                                                                                                    Молодці. А зараз обов’язково їдемо на Південь України, до нашого українського Херсону, який був недавно звільнений від окупантів. Тут ми стоїмо перед «Воротами Грамотності». Але відчиняться вони тільки тоді, коли ми записані фонетичною транскрипцією слова  трансформуємо грамотно орфографічним письмом

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                                          7. Ворота грамотності.

 

Метод «Мовний трансформер»

 

[шчока], [імйа], [прийемний], [модел′],[почут′:а], [л′убов]

 

Відповідь: щока, ім’я, приємний, модель, почуття, любов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Закінчення мандрівки.

Ось і закінчилась наша мандрівка. Ми повертаємось додому – до рідного Неліпина. Останнім нашим випробуванням буде ще раз згадати обласні центри України і записати їх в алфавітному порядку.

 Разом швидше  діло робиться. Тому попрацюєте у групах. Кожен ряд утворює свою групу. Не забувайте про правила роботи у групах. На картках у вас записані обласні центри України.  Цифрами вкажіть порядок їх розміщення в алфавітному порядку.

Метод «Алфавітне лото»(завдання на картках)

І група                                                                      ІІ група   

Миколаїв                                                                 Полтава

Вінниця,                                                                   Сімферополь

 Львів,                                                                       Харків

Київ,                                                                          Чернівці

 Дніпропетровськ,                                                 Хмельницький

Івано-Франківськ ,                                                 Чернігів

Луцьк,                                                                        Суми

 Донецьк,                                                                 Черкаси                      

Запоріжжя,                                                              Херсон

Кіровоград,                                                              Ужгород

Луганськ,                                                                  Тернопіль

Житомир,                                                                  Рівне

Одеса

В і д п о в і д ь:

 І група  :  Вінниця, Дніпропетровськ, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Київ, Кіровоград, Луганськ, Луцьк, Львів, Миколаїв, Одеса,

ІІ група :  Полтава, Рівне, Сімферополь, Суми,  Ужгород, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів.

      

 

 V. Підсумок  уроку . (Рефлексія).

  

Метод «Мікрофон»

-  Сьогодні на уроці я пригадав…

-  Було цікаво…

-  Було складно…

     -  Тепер я можу…

- Мені сподобалось…

- Я зміг…

- Я зрозумів…

 

VІ. Домашнє завдання

Повторити  правила,скласти словниковий диктант (10-12слів) на

 вивчені орфограми.

Для  охочих скласти діалог (5-7реплік)  «Фонетика,орфоепія,графіка, орфографія  взаємопов’язані в мові так, як усі регіони нашої держави».

Спасибі Вам за співпрацю,активність та підтримку.

Дякую за увагу!

Перед Вами мапа України, яка допоможе швидко впоратися із завданням.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 березня 2023
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку