УРОК 32 ДАТА ПРОВЕДЕННЯ
ТЕМА УРОКУ: ФОРМА І РОЗМІРИ ЗЕМЛІ. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, підручник, таблиці, фото Землі, глобус, зошити
Очікувані результати: учні дізнаються про давні та сучасні уявлення про Землю, про її розміри, форму планети, внутрішню будову, детальніше ознайомляться з моделлю Землі — глобусом, уявними лініями та точками на ньому.
Інформаційні повідомлення учнів
Розповідь про вчених, що є авторами найвідоміших гіпотез про походження Землі.
Прийом «Доповни речення»
Планета Земля має форму (кулі). Але в давні часи люди думали, що вона (нерухома) та (плоска).
Єгиптяни вважали, що Земля має (яйцеподібну) форму. В Японії були впевнені, що Земля — це порожній (куб). У Стародавній Індії уявляли Землю (пласким) диском, що лежить на (спинах слонів).
Прийом «Проблемне питання»
Прийом «Бліцопитування»
Форма Землі
Розповідь учителя з елементами бесіди
Уявлення про форму та розміри Землі вчених давніх часів не повністю вдовольняли наступні покоління, тому що деякі межували з фантастикою, інші — не відповідали новим даним. Але постійні спостереження за небесними тілами допомогли астрономам зробити правильні припущення та доказати кулястість Землі.
Прийом «Мозковий штурм»
Завдання. Наведіть факти, які припускають кулястість Землі.
Робота з ілюстраціями
Завдання. Розгляньте рисунки у підручнику
Глобус — зменшена модель Землі
Прийом «Демонстрація»
Учитель проводить демонстрацію глобуса. У ході бесіди з’ясовує, що дітям відомо про нього з попередніх навчальних курсів.
Прийом «Словникова робота»
Запис у зошит головних понять та визначень про глобус з підручника
Глобус у перекладі з латині означає куля.
Глобус — це зменшена у мільйони разів модель Землі, яка передає її форму.
Екватор — це уявна лінія, що у найширшій частині оперізує Землю. І ділить поверхню на дві півкулі: Північну та Південну.
Полюси — найвіддаленіші від екватора точки півкуль — Північний і Південний.
Вісь Землі — уявна пряма лінія, яка проходить через центр Землі від Північного полюса до Південного, відносно якої обертається Земля.
Паралелі — уявні лінії, які проходять паралельно екватору.
Меридіани — уявні найкоротші лінії, які проведені від полюса до полюса.
Прийом «Мозковий штурм»
Завдання. Висловіть припущення про причини застосування уявних точок і ліній на Землі.
Внутрішня будова Землі
Учитель. Під нашими ногами приховано багато таємниць. Ми не знаємо напевно, що всередині нашої планети.
Прийом «Шпаргалка» (робота у групах)
Завдання. За матеріалами підручника з’ясуйте особливості шарів Землі. Групі потрібно створити опорну схему, частково використовуючи прийом «Павучок»:
Прийом «Бліцопитування»
Прийом «Природничий ланцюжок»
Завдання. Складіть ланцюжок з понять про будову Землі, починаючи з ядра.
Прийом «Роблю висновок»
Учні за допомогою учителя формують висновок у трьох реченнях.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати параграфи підручника: §