Урок біології
8 клас
Формені елементи крові
Неваліхіна Т. В.
2020
Тема: Формені елементи крові.
Мета: 1. Навчальна:
2. Розвивальна:
3. Виховна:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку: синтетична
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ІКТ, слайди.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: зоологія, історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, ІКТ , дошка.
Основні поняття та терміни: внутрішнє рідке середовище організму, кров, лімфа, гомеостаз, тканинна рідина, формені елементи крові.
Плакат з девізом уроку:
«О, кров! Ти - дарувальниця життя! О, кров! Життя ти рятівниця!»
Перебіг уроку.
І. Психологічний настрій.( ціннісна компетентність)
Привітання, побажання впевненості в своїх силах і знаннях.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Кров - одна з рідин внутрішнього середовища організму. Якими епітетами її тільки не нагороджують.
2)Завдання. Подумайте і запишіть епітети до слова « кров».
Наші предки вважали, що кров і життя - це одне й те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості, переливали від тварин.
-Чим пояснити таке надзвичайне ставлення до крові?
- Чому кров така важлива для організму людини? Які її функції?
3)Завдання. Серед карток з назвами функцій виберіть ті, що притаманні крові. Поясніть свій вибір і прикріпіть картку до схеми №2.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. ( соціальна компетентність)
Довгий час за кров’ю визнавали могутню та виключну силу: з її допомогою скріпляли священні клятви, древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Давньогрецький лікар Гіпократ призначав душевнохворим кров здорових людей. Він вважав, що в крові здорових людей – здорова душа. Дійсно, кров – найдивніша тканина нашого тіла. Рухливість крові – це найважливіша умова життєдіяльності організму. Як не можна представити державу без електромереж, так не можна зрозуміти існування людини та тварини без руху крові по судинам.
З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з Його Величністю Еритроцитом.
1) Вхідний контроль (самостійна робота)
Завдання: випишіть номери тільки правильних тверджень.
Код для перевірки роботи:
1+3+4+5+7+10=30=3+0=3
2) Розв’язування математичної задачі
Визначте масу крові у власному організмі, якщо відомо, що вона складає 1/13 маси тіла. Визначте кількість гемоглобіну у вашій крові, якщо відомо, що 100 г крові містить в середньому 16,7 г гемоглобіну.
Розв’язок
Відомо, що на кров припадає 1/13 маси тіла. У підлітка (середня маса – 50 кг) -3800 г крові. Для знаходження кількості гемоглобіну складаємо пропорцію:
100г крові – 16,7 г гемоглобіну
3800 г крові – Х
Х = 634,6 г
(вчитель перевіряє правильність рішення)
ІУ.Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про особливості будови та функціонування еритроцитів.
У.Вивчення нового матеріалу ( інформаційна компетентність)
1)Будова і функції еритроцитів.
Пояснення вчителя: Еритроцити – найбільш численні клітини крові. У крові чоловіків в 1 мм3 міститься 5.4 млн еритроцитів, у жінок - 4,5 млн. Сукупність усіх еритроцитів крові людини - еритрон - становить 25*1012 – 30 * 1012. розміри еритроцитів невеликі ( діаметр 7-8 мкм), вони не здатні до активного руху і пасивно пливуть, використовуючи рух крові. Ядро втрачають у процесі формування в червоному кістковому мозку; дозрівають у селезінці та інших депо крові, а потім потрапляють у кровоносне русло і виконують свої функції.
Тривалість життя еритроцитів 3—4 місяці (127 днів). Щосекунди в печінці та селезінці руйнується 2,5 млн цих клітин і стільки ж утворюється в кістковому мозку зі стовбурових клітин — еритробластів.
До складу еритроцитів входить специфічний пігмент крові — гемоглобін — особлива речовина, що містить білкову частину — глобін та небілкову — гем, до складу якого входить ферум (Ре2+), що забезпечує червоний колір пігменту. У кожному еритроциті 265 млн молекул гемоглобіну.
Основна функція еритроцитів — транспорт газів. Гемоглобін виконує дихальну функцію. Усі організми починаючи з нижчих рослин та закінчуючи людиною, здатні зв’язувати гази за допомогою органічних сполук, що мають атоми металів. Тільки в рослин – це сполуки Магнію, а майже в усіх тварин – сполуки Феруму.У 100 см3 крові міститься 50 мг заліза, а в крові людини загалом – 30г . Гемоглобін має унікальну здатність утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом: НЬ02 — оксигемоглобін; НЬСО2 - карбгемоглобін. Гемоглобін здатний зв'язувати кисень у судинах легенів, транспортувати його і вивільняти у тканинах, сполучаючись із вуглекислим газом, що виділяється клітинами. Більш стійку сполуку гемоглобін утворює із чадним газом:НЬ + СО о НЬСО - карбоксигемоглобін. Це дуже небезпечно: якщо у повітрі 0,5% СО, то з ним з'єднується більше 50% гемоглобіну, а це рівноцінно втраті 50% еритроцитів, оскільки вони вже не здатні здійснювати транспорт кисню до клітин. Процес утворення карбоксигемоглобіну зворотний, але потрібне тривале перебування на свіжому повітрі. Отруєння чадним газом може закінчитися і трагічно, якщо потерпілому своєчасно не надати допомогу.Еритроцити мають унікальну форму — це клітини, схожі на двовгнуті диски.
— Чому така незвичайна форма клітини?
(Відповідь. Форма і склад еритроцитів відповідають їх основній функції — транспорту газів. Саме така форма забезпечує найкращий контакт гемоглобіну з газами, в еритроциті немає жодної точки, віддаленої від поверхні більше ніж на 0,85 мк. При кулеподібній формі центр був би віддалений від поверхні на 2,5 мк, а загальна площа поверхні — на 20% меншою. Вірогідно, втрата ядра зрілими еритроцитами еволюційно пов'язана з утворенням клітин особливої форми.)
Крім хімічно зв'язаного стану, кисень та вуглекислий газ можуть перебувати в розчиненому стані у плазмі і тканинній рідині. Це має винятково важливу роль у процесі надходження газів у тканини і кров.
2)А тепер – увага! Історичний факт!
Перенесемося у ХVІІ століття. Травень 1692 року. Річкою Тіш, недалеко від міста Дельфа, пливе яхта з прапором російського царя Петра І на кормі. Правитель держави російської пливе у Дельфи на зустріч з Голандським дослідником Антонієм ван Левенгуком. Зустріч відбулася. Левенгук продемонстрував мікроскоп власної конструкції і пояснив принцип його дії. А потім розповів про свої спостереження:
«Одного разу під час своїх дослідів я випадково порізав палець склом. Тоді я вирішив розглянути кров під мікроскопом. Замість однорідної червоної рідини я побачив велику кількість якихось рожевих утворень, які нагадували кульки. В центрі вони були світлішими, ніж по краях. Виявляється, що кров людини складається ось з таких рожевих кульок. А з чого тоді складається кров жаби? І кров цих тварин також містила рожеві тільця, але мали вони не кулеподібну, а овальну форму».
Левенгук вколов свій палець і продемонстрував Петру І кров під мікроскопом. Подивіться в мікрокоп і ви побачите те, що побачив російський цар у ХVІІ столітті.
3). Виконання лабораторної роботи №3.( компетенція саморозвитку і самоосвіти)
Перед початком роботи з учнями проводиться інструктаж з ТБ «Правила роботи з мікроскопом»
Учні виконують лабораторну роботу використовуючи інструктивну картку на диску з біології для учнів 8-9 клас, та працюючи з мікроскопом..
Інструктивна картка
Тема: Мікроскопічна будова крові людини.
Мета роботи: вивчити особливості будови еритроцитів крові, порівняти будову еритроцитів людини та жаби.
Обладнання: мікропрепарати крові людини та жаби, мікроскопи.
Хід роботи
1. Мікропрепарат «Будова еритроцитів людини»
2. Мікропрепарат «Будова еритроцитів жаби»
Висновок: Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика еритроцитів людини та жаби»
Ознаки |
Еритроцити людини |
Еритроцити жаби |
Забарвлення |
|
|
Форма |
|
|
Розміри |
|
|
Наявність ядра |
|
|
4) Формулювання проблемного питання:
Які зміни в обміні речовин пояснюють відмінності в еритроцитах людини та жаби?
5) Робота в парах
Для здійснення основної мети уроку вчитель пропонує парам самостійно вивчити слідуючі питання.
1 група – «Цитологи»
Скориставшись матеріалом підручника заповніть паспортні дані еритроцита людини:
Назва форменого елемента |
|
Забарвлення |
|
Форма |
|
Наявність ядра |
|
Кількість в 1 мм3 крові |
|
Речовина, що входить до складу |
|
Місце утворення |
|
Місце руйнування |
|
Час існування |
|
Основні функції |
|
Анкета еритроцитів
Назва форменого елемента |
еритроцит |
Забарвлення |
Червоне |
Форма |
Диск, увігнутий посередині, що збільшує площу його поверхні |
Наявність ядра |
- |
Кількість в 1 мм3 крові |
5,5 млн |
Речовина, що входить до складу |
Гемоглобін |
Місце утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Час існування |
120 діб |
Основні функції |
Транспорт кисню від легенів до всіх органів, транспорт вуглекислого газу від тканин до легенів |
2 група – «Гематологи»
Скориставшись довідниковою літературою, розв’яжіть проблемну ситуацію:
«Кількість еритроцитів в крові людини визначається рівнем гемоглобіну в крові при сдачі аналізів (норма гемоглобіну для чоловіків 130-160 г/л, для жінок 120-140 г/л.) Який діагноз поставить лікар пацієнту, якщо у нього рівень гемоглобіну – 90 г/л. Пацієнт скаржиться на загальну слабкість, головний біль, різке похудіння. Поясніть причину цього захворювання. Які рекомендації щодо лікування можна надати хворому?»
Наявність в результатах цифри 90 свідчить про те, що у пацієнта в крові низький рівень гемоглобіну. Таке захворювання називається анемією. Наявність малої кількості еритроцитів веде до недостатнього транспортування кисню до клітин, особливо клітин мозку. Характерними ознаками анемії є: бліде обличчя і шкіра, загальна слабкість, похудіння, фізична та умова втома, серцебиття, головний біль.
Лікування повинно бути направленим на причину анемії.
Поради лікаря:
Чи знаєте ви:
(виводиться на монітори учнів цей текст)
...якщо порахувати еритроцити із швидкістю 10шт. на хвилину, то ми проведемо за цим заняттям 400 тис. років, оскільки еритроцитів у кожного з нас 25 трильйонів.
VІ. Закріплення.
1). Загальна кількість гемоглобіну в крові людини 600-700 г. Яку кількість кисню він зможе зв’язати, якщо відомо, що 1 г гемоглобіну зв’язує 1,34 г кисню.
Розв’язок
1,34 г * 600 г = 804 г
1,34 г * 700 г = 938 г
Гемоглобін може зв’язати в середньому 804 – 938 г кисню.
2). Первинне засвоєння отриманих знань – цифровий диктант
Завдання: З поданого переліку ознак виберіть тільки ті, що стосуються еритроцитів.
Умовний код: 1,3, 4, 6, 9, 11, 13, 14.
Тестове опитування (Продовжити речення, запитання на слайді).
Учні в зошиті пишуть тільки слова продовження речень в стовпчик:
Далі самоперевірка. На моніторі слова продовження, кожен перевіряє свої відповіді і визначає кількість набраних балів іншим чорнилом.
УІІ. Рефлексія
Вчитель пропонує оцінити свою роботу на уроці рейтинговими картками:
червона – 10-12 б
зелена – 7-9 б
синя – 4-6 б
чорна – 1-3 б.
УІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, задача в зошиті.
Завдання на вибір: