ФОРМИ, МЕТОДИ І ЗАСОБИ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ У СУЧАСНИХ УМОВАХ
Важливою складовою частиною освітнього процесу у закладах фахової передвищої освіти є виховний процес.
В умовах військової агресії з боку російської держави особливо важлива роль відводиться національно-патріотичному вихованню молоді.
Саме цей напрям в усі часи був пріоритетним. Адже виховати людину-патріота, свідомого громадянина України – це значить забезпечити майбутнє своєї держави.
Враховуючи політичну ситуацію, що склалася в Україні, все більш актуальним стає виховання в молодого покоління почуття патріотизму.
Що означає бути патріотом сьогодні?.. Одними з найосновніших факторів патріотизму є:
Адже патріотизм – це не пасивне споглядання, а дієва активна позиція кожного громадянина у ставленні до проблем свого народу, держави.
Але щоб виховати почуття патріотизму у молоді, необхідно розкрити перед ними суть життя, зв'язок поколінь, минулого і сучасного нашої країни, утверджуючи наступність кращих традицій.
Молодь повинна відчувати зв'язок часу, минулого і майбутнього, зв'язок своїх інтересів з інтересами народу, Батьківщини в цілому.
Саме тому у Відокремленому структурному підрозділі «Хорольський агропромисловий фаховий коледж Полтавського державного аграрного університету» національно-патріотичне виховання займає визначне місце в освітньому просторі.
Для його забезпечення розробляються різні форми, методи і засоби самого процесу виховання.
Найбільш поширеними формами є інформаційно-масові – дискусії, диспути, конференції, круглі столи, патріотичні клуби, фестивалі, концертні програми з патріотичними піснями, тематичні вечори, виховні заходи, святкування, екскурсії.
Серед методів національно-патріотичного виховання активними є проєктна діяльність, демонстрації, ситуативно-рольові ігри та інші.
Але особливо дієвими методами, що впливають на світогляд молоді є:
Проведення виховних годин, годин спілкування, зустрічей, приурочених календарним пам’ятним датам, що пов’язані з історичним минулим України, звичаями, традиціями рідного народу, дають змогу молоді більше дізнатися про героїчні подвиги в боротьбі за волю, свободу і незалежність.
Літературно-музичні програми відтворюють обряди та традиції українського народу.
Значну роль у виховному процесі відіграють зустрічі студентів з працівниками правоохоронних органів, що сприяє формуванню політичної та правової культури, поваги до законів та державної символіки.
На даний час актуальним є пошукова робота із систематизацією та поширенням інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, воїнів добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які роблять значний внесок у зміцнення обороноздатності України.
Фотоконкурси, флешмоби, марафони, студентські акції, спортивні змагання, історичні, літературні, мовні позааудиторні заходи, зустрічі з ветеранами – поєднання таких форм роботи дає свої позитивні результати у процесі національно-патріотичного виховання.
Національно-патріотичне виховання у закладах фахової передвищої освіти повинно бути системним та послідовним. Невід’ємною частиною національно-патріотичного виховання є реалізація виховної мети під час навчального процесу при вивченні дисциплін. Адже усвідомлення іде через сприйняття дійсності. Саме тому викладачі повинні на кожному занятті поєднувати навчання і виховання, здійснювати виховний вплив на студентів, утверджуючи думку про їх життєву позицію, що саме вони, саме за їх участі Україна стане непереможною, сильною країною.
Такий підхід забезпечить у молодого покоління патріотичну свідомість, відповідальність, почуття любові до Батьківщини, збереження та шанування національної пам’яті.