Музейна педагогіка в науково-просвітницькій діяльності КЗ ФМР "Фастівський державний краєзнавчий музей"

Про матеріал
Одним із засобів пізнання історико-культурної спадщини рідного краю, його регіональних властивостей та особливостей, популяризації національних і розвитку морально-етичних, загальнолюдських цінностей є використання музейної педагогіки в освітньому процесі.
Перегляд файлу

 

 

Музейна педагогіка в науково-просвітницькій діяльності

КЗ ФМР  "Фастівський державний краєзнавчий музей"

 

Одним із засобів пізнання історико-культурної спадщини рідного краю, його регіональних властивостей та особливостей, популяризації національних і розвитку морально-етичних, загальнолюдських цінностей є використання музейної педагогіки в освітньому процесі. На думку Т. Калюжної [1], музейна педагогіка – один із найбільш значущих напрямів сучасної педагогіки, орієнтованих на вирішення завдань виховання й розвитку особистості, теоретико-методологічною основою якої є наукові знання, що виникли на основі зв'язків музеєзнавства, педагогіки, психології, філософії, мистецтва (як частини загальної культури) і краєзнавства.

          Р. Маньковська [2] вважає, що методи й засоби впливу музеїв на освітнє середовище закладу освіти, взаємодія музейних установ з учасниками освітнього процесу допомагає застосовувати інноваційні педагогічні технології для інтеграції музейництва у процес творчого розвитку та самовдосконалення особистості.

          КЗ ФМР "Фастівський державний краєзнавчий музей" у співпраці  з закладами загальної середньої освіти м. Фастова проводить значну роботу  щодо впровадження елементів музейної педагогіки в освітній процес. Із цією метою музей організовує різноманітні заходи: екскурсії, лекції, круглі столи, конференції, семінари-практикуми, тренінги, майстер-класи, тематичні зустрічі за участі школярів і педагогів, жителів громади.

         КЗ ФМР "Фастівський державний краєзнавчий музей" заснований 17 вересня 1990 року та є науково-дослідним і культурно-освітнім закладом, основною скарбницею пам’яток природи, матеріальної й духовної культури, пов’язаних з історією й сьогоденням Фастівщини. Музей розміщено в будівлі, що є історичною та архітектурною пам’яткою кінця ХІХ століття.

         У закладі діють постійні експозиції й тимчасові виставки. Музей уже давно став не лише місцем, де зберігається та вивчається історія, а й осередком культурного і громадського життя міста, центром наукової й методичної роботи, просвітницької й видавничої діяльності на Фастівщині. Тут влаштовуються персональні художні виставки, літературні вечори, музичні вітальні з концертами класичної, духовної та народної музики, відбуваються загальноміські урочистості.

На сучасному етапі велика увага в діяльності закладу  приділяється музейній педагогіці. Відповідно до шкільної програми проводяться заходи зі школярами міста й району, вихованцями дошкільних і позашкільних навчальних закладів; розробляються спеціальні тематичні екскурсії, лекції, уроки та квести біля стендів музею, заходи циклу "Залиш дитину на годинку", "Ярмарок народних звичаїв", ведуться наукові дослідження історії краю в межах участі школярів у конкурсі-захисті Малої академії наук України.

           Для знайомства учнівської молоді із маловідомими сторінками нашого краю в музеї також започатковано науково-дослідний клуб "Краєзнавець", інтерактивні екскурсії та ігри-заняття в межах музейного проєкту "Археологічна пісочниця", створено рубрики "Рідний край вивчаю я, це – історія моя!", "Історія одного експоната", "Тобі розкаже сива давнина, як предки край наш боронили" (активні уроки-лекції для різновікової категорії населення, зокрема й онлайн).

            Для виховання юного покоління на традиціях і звичаях українського народу в музеї проводяться "музейні посиденьки":  "Дарма часу ми не гаєм: вміло шиєм-вишиваєм" (майстер-класи з вишивки різними техніками, виготовлення ляльок-мотанок та ін.).

            Важливим елементом упровадження музейної педагогіки в роботу закладу є започаткування "Школи музейного екскурсовода", основна мета  якої – підготовка юних екскурсоводів, учнів закладів загальної середньої освіти, а також діяльність у музеї аматорського клубу театрального мистецтва "Золоті зерна" та історичного гуртка.

         Систематично проводяться й інтерактивні уроки-екскурсії біля стендів музею ("Первісна стоянка мисливців на мамонта", "Фастівщина за часів Київської Руси", "Стежками Палієвої держави", "Бабусина скриня" (звичаї, традиції та побут українців кінця ХІХ – початку ХХ століть), "Культурно-просвітницький рух і соціально-економічний розвиток на теренах рідного краю" (кінця ХІХ – початку ХХ століть), "Стареньке місто моїх мрій…"), майстер-класи, тематичні виставки дитячих малюнків тощо.

  На початку літніх канікул у музеї вже другий рік функціонує літній навчально-розважальний табір, який має за мету поглиблення знань дітей з історії рідного краю. Від 2022 року (у період воєнного стану) в закладі активізували роботу з національно-патріотичного виховання учнівської   молоді, започатковано  краєзнавчо- розважальні проєкти: тиждень

музейних пікніків "Природа рідного краю", "Легенди, казки та повір'я про рослин", природознавчі квести з елементами українських народних ігор для учнів 1-4 класів початкової школи та дітей вимушених переселенців, які постраждали від російсько-української війни.

          У межах навчальної програми "Історичне краєзнавство" з метою поглиблення знань про Чорнобильську трагедію на базі відділу КЗ ФМР "Фастівський державний краєзнавчий музей", зокрема у "Музеї Героїв Чорнобиля" проводяться екскурсії й лекції для учнів закладів загальної середньої освіти м. Фастова.

Уже багато років поспіль Фастівський державний краєзнавчий музей активно співпрацює з навчальними закладами міста, зокрема з Фастівською школою народної майстерності, має спільні науково-просвітницькі проєкти з міськими закладами культури (дитячою музичною школою, Палацом культури) і районними закладами.

У музейно-освітньому напрямі значну роботу проводять науковці музею, які опікуються музеями навчальних закладів м. Фастова, співпрацюють із музеєм історії освіти Київщини КНЗ КОР "КОІПОПК", краєзнавчими спілками, бібліотеками, закладами вищої освіти, культурними й освітніми громадськими організаціями, часто беруть участь у науково-практичних конференціях, дискусійних клубах і круглих столах, активно проводять архівну науково-дослідницьку діяльність. До прикладу,  2020-2021 рр. на базі музею працювала обласна педагогічна студія учителів історії  (керівник Світлана Феофанова, учитель історії  Фастівської загальноосвітньої школи №1). На основі музейних експозицій С. Феофановою й учнями 10 класу у співпраці з науковим працівником музею О. Степаніцькою для учасників педагогічної студії було підготовлено відеофільми та презентації й проведено навчальне заняття  для учнів 10 класів "Українська революція. Україна в боротьбі за збереження державності 1917-1921 роках. Події революції на території Фастівщини".

Нині музей включений до туристичних маршрутів Київщини. На постійній основі діють тематичні екскурсії "Історичними та культурними стежками рідного краю", "Місцями козацької слави", "Шевченко на Фастівщині", "Видатні постаті Фастівщини" та інші.

В умовах карантину педагоги можуть скористуватися послугами віртуального освітнього центру Фастівського державного краєзнавчого музею.

Праці музейних дослідників представлено в періодичних виданнях "Прес-музей" та "Фастівщина: сторінки історії". Від 1993 року виходить періодичне науково-інформаційне видання "Прес-музей" (має вже 43 номери).

За активну науково-просвітницьку діяльність колектив музею відзначений медаллю "10 років Незалежності України" (2001 рік), нагороджений дипломом літературно-мистецької премії Фастівщини ім. В. Косовського (2003 рік), став лауреатом І Всеукраїнського музейного фестивалю "Музей третього тисячоліття" у номінаціях "Видатні постаті" та "Методична довідкова література" (2012, 2013 роки, м. Феодосія). Два музейні видання "Фастівщина: сторінки історії" та "Співець душі народної" отримали статус навчального посібника Міністерства освіти і науки України.

Отже, КЗ ФМР "Фастівський державний краєзнавчий музей" – це центр науково-просвітницької роботи та осередок культурно-дозвіллєвого відпочинку як для наймолодших шанувальників, педагогів, так і для інших відвідувачів.


Нині музей відіграє важливу роль у житті громади міста, виконує функцію збереження й поширення національно-культурних традицій у громаді та для гостей міста.

 

 

 

Список використаних джерел:

1. Калюжна Т. Г. Музейна педагогіка в контексті формування всебічно розвиненої особистості викладача післядипломної педагогічної освіти. URL:   https://lib.iitta.gov.ua/722679/120(2).pdf.

2. Маньковська Р. Музейна педагогіка: інноваційна технологія  інтелектуального розвитку. Краєзнавство. м. Київ. ПП "ПФ "Фоліант", 2019. No3. С. 238–252.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
30 червня 2023
Переглядів
225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку