Форми мінливості. Мутації, види мутацій, причини та наслідки мутацій.

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 9 класу з теми "Форми мінливості. Мутації, види мутацій, причини та наслідки мутацій" з використання методу "Ажурна пилка". Використання цього методу дозволяє долучити до роботи всіх учнів класу. А при перевірці рівня засвоєння нового матеріалу можна використовувати різні методи.
Перегляд файлу

1

 

Відділ освіти Татарбунарської районної ради

Татарбунарського району Одеської області

 

 

 

 

 

                                                             

 

Інноваційна діяльність. Урок біології в 9 класі

Форми мінливості. Мутації, види мутацій,

 причини та наслідки мутацій.

 

Роботу виконала:

вчитель вищої категорії

з хімії та біології

Козачук Марія Данилівна

КЗ «Дмитрівська ЗОШ І-ІІІ ст.»

Татарбунарського р-ну

Одеської обл.

 

 

2021р.

План – конспект уроку біології в 9 класі

Тема: Форми мінливості. Мутації, види мутацій, причини та наслідки мутацій.

Мета: дати визначення поняттю мінливість, визначити її форми, ознайомити учнів з видами мутацій, їх причинами та наслідками; розвивати пізнавальну активність учнів, логічне мислення; продовжити розвивати вміння роботи з різними джерелами інформації,формувати навички узагальнення навчального матеріалу та робити висновки; формувати компетентності у вивченні біології, обізнаність та самовираження у сфері  культури.

Базові поняття і терміни: мінливість комбінативна, мутаційна та модифікаційна,  мутації, види мутацій, генні мутації, хромосомні мутації, геномні мутації, рецесивні й домінантні мутації, аутосомні мутації, мутагени, фізичні, хімічні й біологічні мутагени.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень / учениця

називає:

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- мутацій;

характеризує:

- закони Менделя;

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- комбінативну, мутаційну, модифікаційну мінливість;

пояснює:

значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу;

 порівнює:

- спадковість і мінливість організму;

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

застосовує знання для:

- обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

висловлює судження:

- щодо значення знань про спадковість і мінливість у життєдіяльності людини;

- вплив на потомство шкідливих звичок (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин).

Обладнання: підручник, інтернет - джерела, презентація.

Тип уроку: комбінований з застосуванням методу «Ажурна пилка».

 

Хід уроку.

І.Етап мотивації.

  «Зима була вже над носом, і Японець Малі виставив клітку кішки на двір, захистивши її лише від дощу та вітру. Він почав годувати кішку досхочу макухою та риб'ячими головами. Клітка утримувалася в   чистоті, і  так як природа, відгукуючись на холодну погоду і маслянисту їжу, робила котячу шубку з кожним днем все розкішнішою і блискучішою, до середини зими захолусна кішка перетворилася на кішку рідкісної краси, з чудовою, пухнастою шерстю, розмальованою прекрасними смугами… » (Е. Сетон – Томпсон. Королівська Аналостанка). Про яку властивість живого йдеться?                  

ІІ. Етап. Повідомлення теми уроку.

 Девиз  уроку:

Все має змінюватися для того, щоб все залишилося по-старому.                                    Д.Лампедуза.

   Для роботи ми маємо поділитися на групи. Для цього ви повинні обрати по одному пазлу та за кольором пазлів поділитися на групи, скласти малюнок і прочитати речення- завдання. (Додатки 1,2,3, 4).

На малюнках записані такі завдання:

☼ Назвіть форми мінливості.

☼ Як досліджують модифікаційну мінливість?

☼ Назвіть властивості модифікаційної мінливості .

☼ Які статистичні закономірності виявляються під час дослідження ознак?

☼ Наведіть приклади значення мінливості в  життєдіяльності людини.

Після обговорення відповідей учнів (Додаток 5)  кожна група  отримує картки з завданнями.

І група. Дайте визначення поняття і назвіть основні джерела комбінативної мінливості.(§40.)

Комбінативна  мінливость – це……………………………..  .

Джерела комбінативної мінливості:

 1)……………………………………………;

2)……………………………………………..;

3). ……………………………………………. .

ІІ група. Дайте визначення поняття і назвіть властивості та значення мутаційної мінливості. (§40.)

Мутаційна мінливість -  це …………………….  .

Характеристика мутаційної мінливості.

1). …………………………………………………;

2). …………………………………………………. ;

3). ………………………………………………… ;

4). ………………………………………………… ;

5). ………………………………………………… .

           Значення мутаційної мінливості:

        ІІІ група.  Дайте визначення понять, назвіть основні положення сучасної мутаційної теорії (§41.)

Мутаційна  теорія - ……………………………………….  .

          Основні положення сучасної мутаційної теорії

1). ………………………………………………………. ;

2). ………………………………………………………. ;

3). ………………………………………………………. ;

4). ………………………………………………………. ;

5). ………………………………………………………..  ;

6). ………………………………………………………. ;

7). ………………………………………………………      .

      ІV група. Дайте визначення понять, назвіть види, приклади та наслідки мутацій. (§41.)

Мутації  - це ………………………………………………….  .

Заповніть таблицю:

В и д и   м у т а ц і й

Генні мутації

Хромосомні мутації

Геномні мутації

Приклади:

Приклади:

Приклади:

Наслідки:

Наслідки:

Наслідки:

 

V група.  Дайте визначення понять, назвіть та наведіть приклади мутагенів. (§41.)

Мутагени – це …………………………………..  .

Різноманітність мутагенів:

1). ……………………………………………….. ;

2). ………………………………………………... ;

3). ………………………………………………...  .  

На роботу в групах відводиться 8хв. Після завершення самостійної роботи спікери груп звітують про свою роботу. Далі  проводиться обговорення питань, які виникли при доповіді кожної групи. (Додатки 6,7,8)

ІІІ етап.

По завершенню роботи груп  кожний учасник отримує свій номер(1,2,3,4) і діти утворюють нові групи(Додаток 9). Номери 1 сідають за перший стіл, номери 2 – за другий і т.д. В новій групі кожен по черзі доповідає про свою роботу в попередній групі.(Додатки 10,11)  Після цього  кожна група складає ментальну карту, основою якої є таке завдання та виконує ряд завдань.

1). Завдання. Заповніть схему , розмістивши в ній наведені поняття: мінливість,  модифікаційна   мінливість, мутаційна  мінливість , комбінаційна  мінливість, генні мутації, хромосомні мутації, геномні мутації, мутагени, джерела комбінаційної  мінливості, фізичні мутагени, хімічні мутагени, біологічні мутагени, джерела мутаційної  мінливості. (Схема). До кожного визначення можна навести приклади.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)Ззавдання. Виконати тестове завдання. (Додаток 12)

1. Завдяки перерозподілу генетичного матеріалу виникає мінливість:

 А. модифікаційна, Б. мутаційна, В. комбінаційна, Г. вікова.

2.Що є джерелом комбінаційної мінливості під час запліднення?

А. кросинговер, Б. випадковість злиття гамет, В. мейоз, Г. незалежне розходження гомологічних хромосом.

3). Перерозподіл генетичного матеріалу – це  А. транскрипція, Б. трансляція, В. рекомбінація, Г. репарація.

4). Виберіть хворобу, що виникає внаслідок мутації. А. рахіт, Б. гемофілія,

В. грип, Г. ангіна.

5.Назвіть  властивість мутацій? А. масовість, Б. визначеність, В. неспрямо-ваність, Г. пристосувальний характер.

6.Яке еволюційне значення мутацій?А. поява нових комбінацій ознак,

Б. зникнення шкідливих ознак, В. пристосування до умов середовища, Г. поява нових ознак.

7.Хто сформулював закон гомологічних рядів спадкової мінливості?

А. Мендель Г.,  Б. Пеннет Р.,  В. Морган Т.Х.,   Г. Вавилов М.І.

8.Про яку властивість йдеться, якщо один і той самий чинник може бути причиною різних мутацій? А. стійкість, Б. індивідуальність, В. неспря-мованість, Г. невизначеність.

9.Генетично близькі види та роди характеризуються подібними рядами спадкової мінливості -  це закон  А. І закон Менделя, Б. закон Вавилова,  В.закон Моргана,  Г. ІІІ закон Менделя.

10.Установіть відповідність між термінами ті їхніми визначеннями:

1. рекомбінація

А. відсутність пігментів

2.кросинговер

Б.  порушення зсідання крові

3.гемофілія

В. перерозподіл генів

4. альбінізм

Г. обмін ділянками між гомологічними хромосомами

 

11. Зіставте назви закономірностей з їхніми авторами.

1. закон розщеплення

А. Т.Х.Морган

2. закон зчепленого успадкування

Б. У.Бетсон

3. закон гомологічних рядів спадкової мінливості

В. Г.Мендель

4. закон чистоти гамет

Г. М.Вавилов

 

12.Виберіть ознаки, що характеризують ознаку(ворона – альбінос,). Ворона-альбинос. картинки, приколы, птицы, вороны

А. назва

Б. причина появи

В. характер успадкування

1.гемофілія

1.рекомбінація

1. аутосомно-домінантний

2. меланізм

2. мутація

2. аутосомно-рецесивний

3. альбінізм

3. модифікація

3. зчеплений  з    Х-хромосомою

4. дальтонізм

4. репарація

4. зчеплений  з    У-хромосомою

(Додатки 13,14.)

3. Завдання на порівняння (підручник Біологія 9 кл., Соболь В.І. , стор. 170-171).

4.Завдання.  Вправа на стор.174-175 (див. підручник В.І.Соболь, Біологія, 9).

ІVетап. Цікаві факти

  1. В 1961 році була виведена нова порода кішок - шотландська висловуха. Причиною загнутих уперед і вниз вух з'явилася генна мутація. Схрещування кішок цієї породи викликає порушення опорно-рухового апарату у потомства, тому для отримання нових висловухих кошенят потрібно

                схрещувати висловухих кішок з нормальними особинами.

 

2. У 1820 році в Бразилії спонтанна мутація на одному з кущів апельсинового дерева призвела до появи апельсинів без кісточок, відомих як Navel orange. Розмножуватися цей сорт міг тільки шляхом щеплення, тому всі існуючі сьогодні в світі дерева навеля є клоном того самого бразильського дерева.

 

3. Кішки породи манчкін відрізняються непропорційними короткими лапами - те, як вони виглядають у порівнянні з звичайними кішками, ставить їх в один ряд з таксами на фоні інших собак. Манчкіни з'явилися в США у 1983 році через генетичну мутацію, цікаво також, що ген, який відповідає за коротколапість є домінантним, тобто у манчкіна і звичайної кішки народжуються коротколапі кошенята.

 

Рефлексія. Слово надається учням. Ваші враження від роботи на уроці:

* Сьогодні я дізнався…

* Було цікаво…

* Було складно…

* Я виконував  завдання...

* Я зрозумів, що…

* Тепер я можу…

* Я відчув, що…

* Я набув…

* Я навчився…

* У мене не вийшло…

* Я зміг…

* Мене здивувало...

Домашнє завдання: опрацювати параграф 40-41підручника.

Підготувати повідомлення за темами:

*«Спадкові захворювання людини», 

*«Генетичне консультування»,

*«Сучасні методи молекулярної генетики».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P00922-150050[1]

Додаток 1.Пазли, які діти повинні вибрати.

 

P00922-150103[1]

Додаток 2. Кожний обирає один пазл. Далі з них вони складають цілісний малюнок.

 

P00922-150248[1]

Додаток 3. Такий результат отримала одна група.

P00922-150310[1]

Додаток 4. Така картина получилась у Дімоглова Івана.

P00922-150608[1]

Додаток 5. Робота з завданням для групи.

P00922-151248[1]

Додаток 6. Робота в групах.

P00922-151255[1]

Додатки 7, 8. Робота в групах.

P00922-151259[1]

P00922-152501[1]

Додаток 9. Учні утворюють нові групи.

P00922-152716[1]

Додатки 10, 11. Діти доповідають групі про свої дослідження.

 

P00922-152731[1]

P00922-153151[1]

Додаток 12. Тестове завдання, яке учні виконують після виступу в групі.

P00922-153155[1]

Додаток 13. Робота з тестовим завданням.

P00922-153307[1]

Додаток 14. Виконання тестового  завдання  в іншій групі.

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку