Урок на тему "Нестатеве розмноження організмів"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Нестатеве розмноження організмів" до підручника Остапченко
Перегляд файлу

Урок №1

Тема: Нестатеве розмноження організмів

Мета:

Навчальна:

  • розширити знання учнів про розмноження живих організмів;
  • дати поняття про нестатеве розмноження та його форми;
  • сформувати знання про особливості нестатевого та вегетативного розмноження організмів, значення нестатевого розмноження для існування виду.

Розвивальна:

  • розвивати вміння характеризувати різні способи нестатевого розмноження у тварин і рослин;
  • розвивати логічне мислення, вміння порівнювати різні способи нестатевого розмноження, робити обґрунтовані висновки щодо біологічного значення нестатевого розмноження;
  • продовжити формування навичок самостійної навчальної діяльності;
  • сприяти розвитку пам’яті, уваги.

Виховна:

  • виховувати допитливість, бажання пізнання, бережливее ставлення до життєдіяльності організмів у природі.                                  

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці: «Розмноження одноклітинних тварин (амеба, малярійний плазмодій)», «Вегетативне розмноження рослин», «Вегетативне

розмноження тварин»., комп’ютерна презентація

Основні поняття: розмноження; статеве розмноження; нестатеве розмноження; мітоз; спори; спороутворення; вегетативне розмноження; партеногенез; брунькування;

фрагментація; поліембріонія; шизогонія; клонування.

Основний зміст та структура уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

(бесіда)

Готуючись до сьогоднішнього уроку, я згадала українське прислів’я: «Знання збираються по краплині, як вода в долині» Як ви вважаєте, про що воно?

Учений Ф.Бекон стверджував: «Знання і могутність – це одне й те ж», саме ці слова я обрала епіграфом уроку. Чи згодні ви з цими словами? (слайд 1)

Тож бажаю вам сьогодні стати ще більш освіченими, а отже – ще більш могутніми.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

(бесіда, розгадування кросворду з метою визначення теми,

формування навчально-пізнавальних завдань уроку)

В одинадцятому класі ми продовжуємо вивчення основних закономірностей життя. Пригадайте, які властивості мають усі живі організми. (слайд 2)

Властивості живого: Само –             відновлення

відтворення

регуляція

Які ознаки живого забезпечують зазначені властивості?

Щоб їх пригадати, пропоную розгадати кросворд (слайд 3)

1. Сукупність процесів збільшення кількісних характеристик організму. (ріст)

2. Відносна сталість складу та властивостей внутрішнього середовища біологічних систем різних рівнів організації, яка підтримується завдяки метаболізму. (гомеостаз)

3. Сукупність процесів якісних змін організму. (розмноження)

4. Сукупність процесів поглинання, засвоєння та накопичення речовин, що використовуються для синтезу складних сполук, необхідних для життєдіяльності

організму. (асиміляція)

5. Сукупність процесів виведення з організму продуктів життєдіяльності в навколишнє середовище. (виділення).

6. Здатність організму сприймати та відповідати на подразнення. (подразливість).

7. Сукупність процесів надходження з довкілля поживних речовин. (живлення)

8. Сукупність процесів надходження з довкілля поживних речовин, їх перетворення в організмі та виділення з організму продуктів життєдіяльності в навколишнє

середовище. (метаболізм)

9. Одиниця будови, розмноження та розвитку живих організмів.

10. Сукупність процесів поглинання організмом О2 та виділення СО2. (дихання)

11. Сукупність реакцій розщеплення складних речовин із вивільненням енергії. (дисиміляція)

Отже, розгадавши кросворд, ми отримали ознаку живого – розмноження. Пригадайте визначення цього поняття. Розмноження – це процес, унаслідок якого відбувається

відтворення організмами собі подібних, що забезпечує безперервність життя. (слайд 4)

Розмноження організмів. Таку назву має розділ, із якого ми починаємо вивчення біології в 11-му класі. Протягом трьох уроків ми будемо знайомитись із різними формами розмноження організмів.

Тема сьогоднішнього уроку – ―Нестатеве розмноження‖. (слайд 5)

Мета уроку: (слайд 6)

Навчально-пізнавальне завдання уроку: (слайд 7)

- з’ясувати особливості нестатевого розмноження;

- ознайомитись із його формами;

- виявити його переваги та недоліки;

- з’ясувати його біологічне значення.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (Робота учнів у групах із підручником, кодограмами)

1. Різноманітність форм розмноження (розповідь учителя)

(Слайд 8) Нестатеве розмноження широко розповсюджене в природі. Найбільш воно притаманне одноклітинним організмам, проте властиве й багатоклітинним тваринам і

рослинам. Воно може відбуватися в різних формах, представлених на схемі.

                                             Форми нестатевого розмноження

поліембріонія

партеногенез

клонування

спороутворення

поділ навпіл

брунькування

2. Характеристика різних форм розмноження (робота в групах)

Зараз ви будете працювати в мікрогрупах. Ваше завдання – використовуючи картки, дати характеристику певної форми розмноження. На роботу відводиться 7 хвилин.

Завдання 1.

Поділ навпіл (слайд 9)

1. Прочитайте текст §_, стор. __.

2. Дайте визначення даної форми нестатевого розмноження,

пояснивши схему.    

3. Який тип ділення клітини лежить у його

основі?_______________

4. Яким організмам притаманна така форма розмноження?

___________________________________________________

         

5. Порівняйте материнський та дочірній організми.

Спільне: ___________________________________________

Відмінне: __________________________________________

Завдання 2.

Множинний поділ (шизогонія) (слайд 10)

1. Прочитайте текст §_, стор. __.

2. Дайте визначення даної форми нестатевого розмноження,

пояснивши схему.

 

3. Який тип ділення клітини лежить у його основі?

________________________   

4. Яким організмам притаманна така форма розмноження?

___________________________________________________

5. Порівняйте материнський та дочірній організми.

Спільне: ___________________________________________

Відмінне: __________________________________________

Завдання 3.

Брунькування (слайд 11)

1. Прочитайте текст §_, стор. __.

2. Дайте визначення даної форми нестатевого розмноження,

пояснивши схему.

 

3. Який тип ділення клітини лежить у його основі? _________

4. Яким організмам притаманна така форма розмноження?

___________________________________________________

5. У чому особливість такого розмноження?

___________________________________________________

ІV. Систематизація та узагальнення знань (презентація

результатів роботи в групах, складання ОК, поступове формування висновків уроку)

1. Розмноження – це основна ознака живого.

2. Розмноження забезпечує безперервність поколінь певних видів.

3. Розмноження буває статеве та нестатеве.

4. Нестатеве розмноження відбувається за допомогою окремих нестатевих клітин (поділом навпіл, множинним поділом, брунькуванням) або за рахунок спор.

5. Початком нового організму під час нестатевого розмноження завжди є одна клітина.

6. Вегетативне  розмноження відрізняється від нестатевого тим, що здійснюється багатоклітинними частинами материнського організму.

7. Результатом нестатевого, вегетативного розмноження, партеногенезу, поліембріонії, клонування завжди є дочірні особини, які за набором хромосом є точними

копіями материнських форм.

8. Позитивні риси вивчених форм розмноження: - велика кількість дочірніх організмів за відносно короткий час; - відносна простота процесів; - участь у розмноженні одного організму.

9. Негативні риси вивчених форм розмноження: - отримання точних генетичних копій, що не сприяє еволюційному розвитку.

10. Практичне використання людиною: - розмноження культурних рослин із підтримкою властивостей певного сорту.

ІV. Зворотній зв’язок

1. Які форма та вид розмноження характерні для даного

організму? (слайди 12-14)

 

 

 

 

2. Знайди зайве, поясни свій вибір (слайди 22-25)

V. Підведення підсумків уроку

VІ. Домашнє завдання

- опрацювати матеріал, §___;

- дати відповіді на запитання після параграфа.

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
22 березня 2021
Переглядів
1948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку