Тема:Форми поведінки тварин: соціальна поведінка. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія в групі.
Суспільство – сукупність каменів, які обрушилися б,
якби один не підтримував іншого
Сенека
Мета уроку: розглянути особливості соціальної поведінки тварин. Сформувати поняття про типи угруповань тварин за К. Лоренцем та ієрархію. Розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес. Виховувати любов до живих істот.
Основні поняття: поодинокі тварини, соціальні тварини, анонімні та особистісні угруповання, домінант (альфа-особина), ієрархія домінування.
Обладнання і матеріали: відеоматеріали, фотографії угруповань.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань
Які форми поведінки тварин ви знаєте?
2.1. Гра на платформі wordwall
Установити зв’язок формою та прикладами поведінки
Форми: риба камбала заривається в пісок, ластівки будують гніздо, щури шукають вихід з лабіринту, самці бабки щоденно облітають індивідуальну ділянку, мухи – жнеці збирають насіння рослин і складають його в підземних «амбарах», горобці «купаються» в піску, керований хоровий спів жаб.
Дослідницька - щури шукають вихід з лабіринту;
харчова - мухи – жнеці збирають насіння рослин і складають його в підземних «амбрах»;
захисна - риба камбала заривається в пісок;
гігієнічна - горобці «купаються» в піску;
репродуктивна - ластівки будують гніздо;
територіальна - самці бабки щоденно облітають індивідуальну ділянку;
соціальна - керований хоровий спів жаб.
2.2. Пояснити терміни
Етологія, хомінг, грумінг, міграція, інстинкт, ехолокація, таксис,безумовний рефлекс
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розминка «Епіграф». Висловіть свої думки стосовно епіграфа.
Поняття «суспільство» стосується не лище людей. Багато тварин також утворюють своєрідні суспільства, у яких можуть бути розподілені не лише територіальні та харчові ресурси, а й ролі та функції, які вони виконують.
ІV. Повідомлення теми, визначення мет та завдань уроку
Перегляд відеофрагменту поведінки слонів, які рятують потопаюче слоненя.
- Які емоції викликала у вас поведінка цих тварин? (Співчуття, доброта, родинні з’язки)
- Чи можна стверджувати, що ці тварини є групою або навіть родиною? (Так)
- За якими ознаками ви це визначили? (Певні способи спілкування, взаємодопомога)
У поведінці багатьох тварин можна помітити людські якості. Особливо це відбувається в тих тварин, які мешкають не поодинці, а групами. Якими можуть бути ці групи? Хто вперше науково обргунтував таку поведінку тварин? Яке значення для них має спільне існування?
На всі ці запитання ми знайдемо відповіді на сьогоднішньому уроці.
IV. Засвоєння нових знань.
Соціобіологія – наука, завданням якої є всебічне вивчення біологічних основ соціальної поведінки та еволюції суспільних груп тварин від найнижчих форм до людини.
У тваринному світі існує величезна різноманітність форм соціального життя. Одних тварин складно уявити поза товариством, інших – об’єднаними в групи.
Робота в групах, «розірвана шпаргалка»
І. Група: поодинокі тварини (зозуля, заєць, тигр) (с. 206);
ІІ. Група: соціальні тварини (с. 206, 207):
анонімні угруповання (косяк ставриди, зграя горобців тощо);
особистісні угруповання (зграя вовків, табун зубрів, зграя павіанів);
ІІІ. Група: ієрархія домінування (с. 207, 208): альфа-самець (домінант), лінійна ієрархія (у курей), рольова ієрархія (у бобрів).
Типи угруповань тварин |
Характеристика |
Приклади |
Поодинокі тварини |
Контакти між особинами підтримуються зазвичай у шлюбний період, а також (у деяких видів) у період турботи за потомство |
Зозуля звичайна, заєць сірий, тигр амурський |
Соціальні тварини
- Анонімні угруповання
Особистісні угруповання
Ієрархія домінування |
Утворюють постійні групи
Взаємозв’язки тварин є безадресними та однаково спрямовані на всіх представників спільноти. Відсутність постійної структури
Взаємозв’язки грунтуються на особистісних контактах тварин однієї з одною. Можливий розподіл ролей
Система «підпорядкування – домінування» в угрупованні соціальних тварин |
Терміти, мурашки, бобри, вовки
Косяк ставрид, табун жирафів, колонії сірих пацюків
Миші хатні
Галки, бобри |
Конрад Лоренц – видатний австралійський зоолог та зоопсихолог, один з засновників етології.
Вивчаючи різноманітність форм соціальних структур склав таку класифікацію угруповань:
- анонімні;
- особистісні (персоніфіковані)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Вірю – не вірю»
Презентація міні – проектів «Угруповання тварин»
VI. Підсумки, рефлексія, оцінювання діяльності учнів
Робота з підручником
Учням пропонується усно відповісти на запитання після параграфа
Вправа «Мікрофон»
- Що нового про угруповання та поведінку тварин вам удалося дізнатися сьогодні на уроці
Вправи «Снігова грудка»: слово, речення, запитання.
Поодинокі тварини.
Самець лева живе окремо від прайду.
Коли молоді самці левів покидають прайд і переходять до поодинокого способу життя?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 48.