Форми земної поверхні України і свого краю

Про матеріал
Ознайомлення учнів з формами земної поверхні України і свого краю; сформування поняття: рівнина, височина, низовина, горб, гори, гірські хребти; формування вміння працювати з контурною картою; виховування любов до природи рідного краю, патріотизм.
Перегляд файлу

 

ТРОЇЦЬКИЙЛІЦЕЙ

 

Форми земної поверхні України

і свого краю

 

УЧИТЕЛЬ: ПОНОМАРЕНКО О.І.

 

Тема: Форми земної поверхні України і свого краю.

Робота з контурною картою.

Мета: Ознайомити учнів з формами земної поверхні України і свого краю; сформувати поняття: рівнина, височина, низовина, горб, гори, гірські хребти; формувати вміння працювати з контурною картою; виховувати любов до природи рідного краю, патріотизм.

Обладнання: ілюстрації з зображенням рівнин, горбів, ярів, балок,гірських краєвидів;схематичні малюнки; картки для роботи в парах; картки-тести; карти, глобус;план уроку схематичний; фонограма гімну України, танку «Гопак»; фільм «Краєвиди Троїцького району», пам’ятки-таблички.

Тип уроку: подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання дітей.

2. Привітання вчителя.

- Ми вам раді, любі друзі!

  І вітаєм щиро вас.

  І запрошуєм ласкаво

  На урок в 4 клас.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Хвилинка фенологічних спостережень. Фіксування погоди дня у «Календарях спостережень».
  • Відкрили «Календарі спостережень». Погода дня.
  • Ваші спостереження.
  1. Оголошення про подорож.
  •             Діти, пропоную подорож. Обираємо транспорт: літак, ракета чи повітряна кулька. Так, це повітряна кулька, тому, що вона – чарівна (чіпляю над дошкою)

 

Із собою в дорогу візьмемо: багаж знань, спостережливість, допитливість, дисципліну та все, що у вас на партах і все моє. Взялися за борт…3,2,1…ПУСК. Ми миттєво, високо піднялися вгору. Що сталося з горизонтом? (Горизонт розширився).

(Беру глобус). Ми спостерігаємо Землю, світовий океан, материки. Діти, нам пощастило жити на планеті Земля, милуватися її красою, користуватися її дарами. Але сьогодні вона в екологічній  небезпеці. Скорочується чисельність рослин і тварин, забруднюється атмосфера, міліють річки... Невже природа повинна загинути? Звісно, ні. Планета чекає дбайливих господарів, турботи і розуму. Діти, у нас утворюються Громадські ініціативи, існують громадські акції по природоохранній роботі, де старші учні нашої гімназії виконують певну роботу по поліпшенню екології. Ви теж приєднайтесь до них.

Спускаємось нижче, ми над материком Євразія, нижче горизонт звужується над Європою, над Україною. Зупинка.  Привітаймо свою Вітчизну піснею держави (звучить гімн, всі діти співають).

  •                     Ось небо блакитне і сонце в зеніті.

Моя Україна найкраща у світі -

Це щира, багата, як світ, її мова

Така мелодійна, крилата, чудова,

Її обереги - верба і калина

Найкраща у світі моя Україна!

Нам любе сонце й тихий гай, долина і поля

Ми дуже любим рідний край і ти, і він, і я!

  • Діти, перевіримо домашнє завдання за темою: «Україна на карті світу» диференційовано.
  1. Діти вибірково виконують тести.
  2. Розповідь про Україну готує. Хто?
  3. Для всіх «Бліцопитування»:
  • У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У Східній, Північній)
  • Коли утворилася незалежна Україна?(24 серпня 1991 року)
  • Скільки держав межують з Україною? (7)
  • Якою вона є за площею серед країн Євразії? (Третя, після Росії і Казахстану)
  • Яка довжина всього кордону України? (7 643 км)
  • Яка столиця України? (Київ)
  • Яка найдовша річка України? (Дніпро – 2 285 км, третя, після Волги і Дунаю у Європі)
  • Хто працював з тестами – звірте відповіді. Самоперевірка. Ціна тесту 8 балів.
  • Слухаємо розповідь про Україну. Додаткове питання. Кубація.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Сьогодні ми ознайомимося з формами земної поверхні України і свого краю.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поверхня нашої Землі різноманітна. Основними формами поверхні суходолу є рівнини і гори. Найбільше на поверхні землі рівнин.

Рівнини – це ділянки суші, які мають майже рівну поверхню. На рівнинах бувають горби, яри та балки.

Горби – це височини на рівнині заввишки близько 200 м. Ось. Горб. Він має будову: підошва, схил, вершина.

Яри – це западини на поверхні рівнини, на яких немає рослин. (Показую, згодом, під дощем та зливою, вітром та сонцем яр збільшується і заростає рослинністю).

Так утворюються балки – це великі заглиблення на поверхні рівнини з пологими схилами, що вкриті рослинністю.

Рівнини бувають:

  1. плоскі – де ніщо не закриває обрій;
  2. горбисті – на яких зустрічаються горби;
  3. хвилясті – де низовини чергуються з горбами (то підвищення, то зниження).

Вішаю картинки – пейзажі, пам’ятки.

  1. Гори  а) вони бувають: низькі, середні, високі

                       б) Будова гір – ребуси

                        в) Порівняти горб і гору

Спільні ознаки: однакова будова

Відмінні ознаки: гори вищі, вершини гострі, а там круглі.

                        г) Дуже рідко гори бувають поодинокими, частіше вони розміщені рядами і називаються гірськими хребтами. Між ними є долини, де люди прокладають дороги, будують населені пункти, обробляють землю.

Покладіть перед собою карту.

                       д)  - Ви знаєте в Україні є Карпати та Кримські гори. Карпати – на заході, вони простяглися в центрі Європи на 1500 км дугою, в Україні – Українські Карпати. Учень… доповне знання від Пізнайка.

                       є) на Кримському півострові височіють на півдні Кримські гори. Найвища вершина  гора «Роман-Кош» 1545 м. Південні схили круті, а північні – положисті.

                     е) рівнини поділяються на височини та низовини.

Височини – Подільська, Волинська, Придністровська, Приазовська, Донецька (показую)

 

Низовини – Причорноморська, Поліська, Придніпровська (діти досліджують)

 

  1. Робота з контурними картами

Робота у друкованих зошитах

  1. Фізкультхвилинка (Танок «Гопачок»).
  2. Ознайомлення з формами земної поверхні свого краю.
  •             Діти, на сайті Троїцького району читаю: поверхня району є хвилястою рівниною з ярами й балками. У нашому музеї у І залі ми бачили макетне зображення земної поверхні нашого краю (макет можна поторгати рукою)
  •             Зараз у фільмі ми побачимо простори нашої хвилястої рівнини.
  •             Діти, в нашому районі є екологічні проблеми. Які? (Проблема чистої води, кислотні дощі, чисте повітря, смітники, лісові пожежі). Навіть зламана гілка дерева та зірвана квіточка згубно впливає на природу та здоров’я людини. В районі існує Програма розвитку екологічної мережі до 2020 року. Дорослі піклуються про збереження природи.  А ви?

 

Будем природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева,  та трави…

Оберігаймо ж повсюди

Кожну травиночку в гаї,

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

V. Узагальнення й систематизація знань.

  1.     Читання статті у книзі, стор.128, пояснення

Робота в парах. Визначення рельєфу на малюнках.

Математичні дії – ребуси

Гра «Я загадав височину…»

2.       Діти, щоб все знати – треба спостерігати. Поети пишуть все красиво, тому що все замічають, до всього придивляються. Тарас Шевченко пише: «Чималий у яру ставок, зелений по горі садок…». Леонід Глібов «Стоїть гора високая, попід горою гай…»

Виставка книг «Ой на горі та й женці жнуть»

Ми повернулися с подорожі до класу.

VI. Підсумок уроку.

  1. Поурочний бал.
  2. Дзвінок другу.

VII. Завдання додому: стор.128

 

doc
Додано
31 січня 2021
Переглядів
2858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку