Оцінювання навчальних досягнень учнів є невід’ємною складовою освітнього процесу. Оцінювання – це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних навчальних програм. Відповідно до наказу МОН України № 813 від 13. 07. 2021 року. Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1 – 4 класів закладів загальної середньої освіти. У 1–4 класах закладів загальної середньої освіти здійснюють формувальне та підсумкове (річне) оцінювання. Результат оцінювання навчальних досягнень учнів 1–2 класів виражають вербальною оцінкою (оцінювальним судженням).
ЯК ПРОВОДИТИ ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯпочинається з перших днів навчання в школі і триває постійно;спрямоване на з’ясування індивідуальних проблем в опануванні учнем матеріалу та на запобігання утруднень на подальших етапах навчання;учителю треба постійно спостерігати за динамікою розвитку особистісних якостей учня, сприяти формуванню впевненості щодо власних можливостей та навичок;рівноправний діалог між учнем / ученицею та вчителем; Важливо: учитель озвучує своє оцінювальне судження лише після того, як учені висловили свої думки; Формувальне оцінювання дає змогу зрозуміти: Як далеко просунулися учні?В якому напрямку їм потрібно рухатися далі? У який спосіб це зробити краще?
«Якщо уявити учнів в образі рослин, то підсумкова оцінка, прийнятна для традиційного навчання, – це процес простого вимірювання їхнього зросту. Результати вимірювань будуть цікавими для порівняння та аналізу, але вони самі по собі не впливають на ріст рослин. Формувальне оцінювання, навпаки, схоже на підживлення і полив рослин. Тим самим безпосередньо впливає на їх ріст»
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ПРОТИ ТРАДИЦІЙНОГО Традиційне оцінювання (підсумкове, сумативне)Формувальне оцінювання Мета. Оцінити рівень навчальних досягнень учнів(оцінити якість)Оптимізація навчального процесу для розвитку особистості учнів(підвищити якість)Хто оцінює Вчитель. Вчитель, самооцінювання, взаємооцінювання. Оцінюється. Результат навчання. Процес навчання. Порівнюється. З іншими учнями. З попередніми досягненнями учнів. Пріоритет. Оцінки. Учіння. Тип взаємодії у класі (групі)Конкуренція(змушує учнів конкурувати між собою)Співпраця, співтворчість(допомагає учням вчитися один в одного)Мотивація. Знижується. Підвищується. КритеріїНе чіткіЧіткі, прозорі
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ у молодшій школіЗавдання вчителя – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. Оцінювання досягнень учнів необхідно спрямовувати на формування позитивної їх самооцінки. Доцільно акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень учнів. Про труднощі у навчанні необхідно говорити з учнем індивідуально, аби не створювати ситуацію колективної зневаги до дитини. Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх.
Доцільно вчити дітей взаємооцінюваннюпри цьому формувати уміння коректно висловлювати думку про результат роботи однокласника, давати поради щодо його покращення. Важливо не протиставляти дітей одне одному. Стимулюючим має бути порівняння роботи (відповіді, дії тощо) з тим, як працювала дитина раніше. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Вчитель має надавати батькам пояснення, письмову чи словесну.
Під час перевірки письмових робіт:учні мають дотримуватися культури записів виконаних завдань; учитель подає зразок правильного написання цифри, букви, з’єднання букв у 1 класі у вільних рядках;учитель разом із учнями може обрати позначення самооцінки учня, оцінки вчителя для фіксації перевірених робітпотрібно перевіряти кожну письмову роботу учня / учениці, аби краще збирати дані про навчальний поступ дитини і планувати диференційовану, індивідуальну роботу щодо подолання виявлених та попередження можливих утруднень.
Якщо робота виконана бездоганно, доречними будуть такі фрази: Супер. Неймовірно. Талановито. Фантастично. Дивовижно. Приголомшливо. МолодецьІдеально виконано. Бездоганно. Краще не буваєЧудово. Неймовірно. Чудова робота. Оригінально. Чудова ідея. Так тримати. Прекрасно. Відмінний результат. Гарна робота. Бездоганна робота. Геніально. Відмінна робота. Гарна думка. У тебе все вийшло
Якщо у роботі є деякі незначні помилки: Ти робиш значні успіхи. Це дуже втішно. Добре впоралась/впорався. Продовжуй у тому ж дусіТи це зробила/зробив. У тебе дуже добре виходить. Рада/радий за тебе. Я знала/знав, що ти впораєшся. Ти швидко вчишся. Ти на правильному шляху. Твоя думка цікава. Значно краще
Якщо потрібно емоційно підтримати учня: Щодня тобі вдається усе краще. В тебе є прогрес. Ти сьогодні багато працювала/працював. Це дійсно щось неймовірне. Ти сьогодні гарно працюєш. Тепер ти зрозуміла/зрозумів цей матеріал. Тепер ти все зрозуміла/зрозумів. Це завдання вдалося найкраще. Старайся, ти можеш. Ти вдосконалюєшся. Тепер тебе ніщо не зупинить. Вже виходить добре. Цілком слушно. Це здорово. Отак правильно. Цього разу ти це зробила\зробив. Набагато краще. Ти перевершила\перевершив себе. Ти рухаєшся у правильному напрямку. Ти докладаєш багато зусиль – у тебе все вийде
Чотири дороги. Учні обирають дорогу відповідно до рівня своїх компетентностей, знань з теми:-грунтова дорога («Забагато пилу, не бачу, куди прямую, допоможіть»);-бруківка («Іду рівно, але забагато вибоїн»);-шосе («Почуваюсь упевнено, але часом маю пригальмовувати»);-автобан («Подорожую самостійно і можу допомогти іншим").
Навчання й оцінювання – нероздільні процеси. Педагогічне оцінювання є одним із важливих елементів сучасного освітнього процесу. Від правильної організації оцінювання більшою мірою залежить ефективність управління навчальним процесом. Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес спостереження за навчанням учнів; воно є необхідною умовою інтерактивного навчання! Таке оцінювання підтримує впевненість здобувачів освіти у тому, що кожен із них – успішний та особливий, здатний покращити свої результати!