Формування ціннісних орієнтирів у Новій українській школі
Поняття «цінності» широко використовується і трактується в наукових розвідках по різному, проте переважна кількість дослідників зазначають, що цінністю можна вважати все те, що може цінувати особистість, що є для неї значущим і важливим. Власне, йдеться про ту роль, яку предмет чи явище можуть відігравати в життєдіяльності людей із точки зору їхніх потреб, інтересів, цілей.
Педагогічна наука розглядає цінності в контексті основних педагогічних категорій – освіти, навчання, виховання, розвитку. Таким чином у педагогічній науці цінності: - пов’язані з утвердженням особистістю своєї ролі у соціумі; - сприяють створенню індивідуального комунікативного простору; - орієнтують на самоактуалізацію та саморозвиток
Формування ціннісних орієнтацій особистості є невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу. Важливе завдання сучасної школи – допомогти учнівській молоді правильно зорієнтуватися у виборі цінностей, які сприяють виробленню стійкого імунітету до негативних форм життя, формують уміння відрізняти прекрасне від потворного, піднесене від низького у всіх сферах життя. Щоб виховати соціально активну та високоморальну особистість весь освітній процес потрібно будувати на засадах ціннісних орієнтирів. Результат ціннісного навчання – не знання, а формування ціннісного світогляду, здатності оперувати ціннісними категоріями. Власне, ідея Нової української школи передбачає освіту майбутнього, яка ґрунтується на формуванні компетентностей та виховання на цінностях.
Результатом освітньої діяльності та орієнтиром Нової української школи є цінності. Навчання на основі цінностей є ефективним шляхом виховання активних, відповідальних, миролюбних, мужніх, чесних, співчутливих і дбайливих громадян. Цінності виступають фундаментом, мотиваційною основою поведінки будь-якої особистості. Ціннісні орієнтації розглядаються як результат виховання і соціалізації підростаючого покоління, що в сучасному контексті відкриває перспективи подальшого розвитку особистості. Навчання через цінності допомагає створити ефективне освітнє середовище, що підвищує результативність навчання, розвиває навички спілкування і взаємодії учнів, які зберігаються протягом усього життя. Окрім того, освітній процес стає основою для формування світоглядної позиції особистості, забезпечуючи її самореалізацію та самовизначення. Відтак, цінності набувають особливого значення як на рівні окремої особистості, так і суспільства та нації в цілому.
Сформованість ціннісного ставлення у сучасних молодших школярів до навколишнього світу, охоплює різні напрями:
– ставлення до себе: адекватна самооцінка, бачення власних переваг та недоліків, готовність працювати над вирішенням проблем самовиховання, самовдосконалення;
– ставлення до друзів, однолітків: уміння розуміти та співчувати, готовність допомогти, проявити терпимість до недоліків інших, здатність пожертвувати своїми інтересами заради друга;
– ставлення до старших людей: уважне ставлення до старших, вияв поваги до батьків, учителів;
– ставлення до праці, громадських доручень: добросовісне виконання доручень, надання допомоги іншим у здійсненні гарних справ;
– ставлення до природи: активне піклування про її збереження, відчуття єдності з природою;
– ставлення до суспільства, держави: чітка громадська позиція, знання історії та вільне володіння державною мовою.
На відміну від передавання знань з будь-якої навчальної дисципліни певна цінність може успішно впроваджуватися у людській свідомості лише наскрізно, через настановлення й особистий приклад. Чи можемо ми формувати цінність згідно з розкладом навчальних занять, звісно що ні, вона формується щодня і щохвилини. Кожна дитина,особливо молодший школяр, довіряє не тому,що чує, а тому, що бачить. Тому вчитель повинен не тільки стежити за виконанням навчальної програми, а й за своїми діями та вчинками поза освітнім процесом.
Сьогодні є необхідність формування нових ціннісних орієнтирів, ціннісних ідеалів, ціннісного світогляду дитини, адже це процес постійний, який залежить від рівня духовного та інтелектуального розвитку особистості, її вольових якостей та бажання пізнавати дійсність
Для педагогів такий підхід допоможе більш ефективно забезпечити реалізацію ціннісних орієнтирів у Новій українській школі. Оскільки певні цінності та їх наявні ознаки в освітньому процесі дають змогу уникнути некоректного тлумачення цінності. Для учнів полярне подання будь-якої цінності створює внутрішні умови для смислового порівняння виховних ситуацій, вчинків, у яких втілюються відповідні етичні риси, відбувається більш глибоке розумове усвідомлення.