1
Вчитель історії КСШ І-ІІІ ст. № 107 з
поглибленим вивченням англійської мови
Махиня Вікторія Федорівна
ФОРМУВАННЯ ІСТОРИЧНИХ ПОНЯТЬ
ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
Як відомо, понятійно-предметний апарат складає основну частину теоретичних знань будь-якої науки, у тому числі й історичної. Без понять неможливо розкрити існуючі в об’єктивному реальному зв’язку закономірності історичного процесу, неможливо формувати науковий світогляд, розвивати учнів, підводити їх до провідних ідей курсу. Формування уявлень і понять в учнів педагоги і психологи вважають основним ядром усього учбового процесу, це одна із цілей шкільного навчання.
У працях психологів поняття визначається як форма мислення, як основна логічна „клітина пізнання”, а процес формування понять розглядається як розвиток мислення, як рух від неповних, безсистемних знань до знань більш повних і глибоких.
З точки зору педагогічного аналізу, поняття – одна із форм мислення, в якій відображаються загальні істотні властивості предметів та явищ об’єктивної дійсності, загальні взаємозв’язки між ними у вигляді цілісної сукупності ознак. Підкреслюється, що утворення понять є складним процесом, в якому застосовують порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, ідеалізацію, узагальнення та умовиводи.
Як вказує у своїх працях Є.М.Кабанова –Мєллєр, успішному формуванню понять і уявлень сприяють прийоми розумової діяльності і логічні операції. Це прийоми узагальнення, уявлення, запам’ятовування, тобто засоби, за допомогою яких здійснюється розумова діяльність.
У своїх дослідженнях О.М. Леонтьєв зазначає: „ ... оволодіння поняттями, узагальненнями, знаннями потребує, щоб в учнів сформувалися адекватні розумові операції, а для цього вони повинні бути у нього адекватно побудовані”.
Порівнюючи предмети і явища одне з одним, людина виявляє їх схожість і відмінність. Шляхом аналізу вона розрізняє у схожих предметах і явищах окремі ознаки, виділяючи шляхом абстрагування суттєві, які поєднує у результаті синтезу і шляхом узагальнення поширює отриманий комплекс суттєвих ознак на всі предмети і явища даного класу. За допомогою цих логічних прийомів формуються поняття. Цей процес, з точки зору М.М.Шардакова, відбувається „... передусім шляхом виявлення співвідношення їх словесно-понятійної, образної і практично-діяльної розумової діяльності”.
Велика увага у методичній літературі приділяється питанню класифікації понять. У середині ХХ ст. була запропонована класифікація, в основу якої покладено ступінь узагальнення і зміст понять. У подальшому Г.М. Донской розробив таблицю категорій понять, які розкриваються у шкільних підручниках із врахуванням діалектичного співвідношення одиничного, загального і суттєвого при вивченні подій, явищ та процесів. На цій основі складена класифікація історичних понять до окремих курсів історії.
Поняття різняться за змістом історичного матеріалу:
Існує і друга класифікація понять за ступенем узагальнення, в основу якої покладено термін функціонування подій і явищ або процесів у межах суспільно-історичних формацій. На основі класифікації Н.А. Андрєєвської виділяють три групи понять:
Серед основних параметрів, виходячи з яких можна визначити ступінь сформованості понять, Л.С.Виготський називає :
Науковцями були розроблені шляхи, умови, засоби формування історичних понять. Великий внесок зробив А.А.Вагін. Ним були окреслені головні етапи процесу формування понять: створення цілісної картини історичного явища, виокремлення суттєвих ознак історичного факту, визначення поняття, вправи по його використанню для аналізу і пізнання історичного матеріалу. Основним шляхом формування понять А.А.Вагін вважав індуктивний – від розкриття окремих рис і ознак поняття на конкретному історичному матеріалі до введення визначення і терміну на завершальному етапі роботи. Проведені експериментальні дослідження та узагальнення досвіду викладання дозволили зробити висновок, що разом з індуктивним необхідно використовувати і дедуктивний шлях (від загального до одиничного), особливо у старших класах. Дедукція дає можливість школярам проявити більшу самостійність у вмінні оперувати поняттями.
В сучасній методичній літературі виділяються наступні етапи формування понять:
Серед найбільш типових труднощів, які доводиться долати школярам у процесі роботи над поняттями, слід виділити:
Ефективність формування історичних понять у сучасній методиці викладання історії пов’язується із дотриманням наступних умов:
У сучасних програмах з історії наприкінці кожного курсу міститься перелік основних понять. Це допомагає виокремити науковий зміст курсу, виділити його ідейно-теоретичну основу, намітити шляхи роботи з аналізу та узагальнення конкретного історичного матеріалу. Відбір понять у програмі визначається задачами навчання, принципами побудови і логікою курсу, необхідністю встановлення внутрішньо предметних та міжкурсовихзв’язків, вікових особливостей школярів і рівнем розвитку їх можливостей. Зміст понять, визначених програмою, розкривається на уроках в міру вивчення навчального матеріалу.
Однією з типових недоліків підручників з історії - є недостатність, а то й відсутність у багатьох з них методичних умов і дидактичних засад засвоєння передбачених програмою понять. Тому підручники або унеможливлюють засвоєння наукових понять або ігнорують цей процес. Більшість з них мають тільки короткий словник термінів або зміст багатьох термінів і понять розкривається по тексту (у дужках). Інколи у підручниках автори не тільки не виокремлюють основні поняття, а навіть розкривають не всі передбачені програмою.
Враховуючи власний досвід роботи, хочу запропонувати декілька методів та прийомів роботи при формуванні історичних термінів та понять:
Для визначення поняття ефективним є запропонувати учням знайти початок фрази й прочитати слова спочатку у більшому колі, а потім у меншому. Наприклад, Хрестові походи – це ....
Як візуальне історичне джерело можна використати на уроці фрагмент естафети. Для цього необхідне ігрове поле ( мал. ) із двома біговими доріжками, які розподілені на чотири дистанції по чотири учасники у кожній. Головна задача - найшвидше пробігти своє поле, відповівши на всі запитання. Правильна відповідь надає право додаткового ходу. Неповна відповідь змушує „бігуна” залишатися на місці і надає право ходу супернику. При помилковій відповіді або її відсутності „бігун” сходить із дистанції, після чого відбувається заміна гравця.
2. Робота з історичним документом
«В 1550-х роках оден з княжат українських Дмитро Вишневенький пробуваючи між козаками, дає почин до постійного укріплення на Запорожжі, яке б служило міцною точкою опертя для всієї козаччини, та хоче з неї зробити силу політичну, з якою б рахувалися сусідні держави і правительства. Почавши в 1540-х роках звичайним панським козакуванням, як інші пограничні паничі, він не закинув козацтва й далі, як то робили вони — щоб зайнятися звичайними панськими ділами. Навпаки, серйознішерозглядаючися в українських обставинах, рішив він зв’язати свою долю з Низом і Ного козаччиною. Дмитро Вишневецький десь коло р. 1552 справді поставив замок на Хортицї й обсадив його козацькою залогою. Великого князя і короля тодішнього Жигимонта - Августа просив, щоб запоміг його припасом і всякими іншими засобами. Заразом шукав порозуміння з Туреччиною: сам їздив туди, мабуть шукаючи способу, щоб Туреччина прийняла його під свою зверхність та не уступалася за Татарами і не мішалася в боротьбу з Кримом, що задумував тоді Вишневецький. Чи договорився він до чогось з Турками, не знаємо, але від польсько-литовського правительства таки не міг добитися помочи: на такі справи там ніколи не було грошей, та й з Татарами зачіпатися боялись, і навіть думали якимсь хитрим способом звести Вишневецького з Низу та послати його з козаками на війну. Вишневецький побачив, що і в Москві нічого не дібʼється і вернувся назад на Україну (1561). Замішався потім в усобицю молдавську і вибрався туди з козацьким військом; покликали його туди Волохи, але зрадили, й Вишневецький попався в неволю; відіслали його до Царгорода і там убили. На Україні і в сусідніх краях ходило багато оповідань про сю несподівану смерть. Оповідали, що Вишневецького повісили за ребро на гак, і він висів так три дні, але не жалівся й не просився, а ще насміювався з Турків та лаяв Магомета їм на злість, так що вони, не витримавши, застрілили його й тим скоротили йому сих і інших ще переказів, оспівавши Вишневецького під іменем Байди і зробивши з нього гуляку-Запорожця, що якимсь способом заблукав до Царгорода».
(Грушевський М. С. Ілюстрована історія України. — К.: Наукова думка, 1992. — С. 177–178)
Запитання:
1. Хто, де і коли заснував першу Запорозьку Січ?
2. З якими державами шукав порозуміння Вишневецький?
3. Як закінчив життя Д. Вишневецький?
3. Робота з ілюстраціями
Запитання:
На основі ілюстрацій складіть розповідь про основні заняття козаків.
Запитання:
6.Виконання тестів із завданнями, що стосуються історичних понять
Колабораціонізм – це співробітництво урядів або окремих осіб з окупантами.
А) так; Б) ні.
6.2. Тестове завдання з вибором однієї правильної відповіді
Позначте назву торгового шляху, що за часів Київської Русі з’єднував Прибалтику із Причорномор’ям та Візантією:
А) “Шовковий”; Б) “Із варяг у греки”; В) “Соляний”; Г) «Залізний”.
6.3. Тестове завдання з вибором декількох правильних відповідей
Позначте терміни, що стосуються особливостей розвитку архітектури та будівництва уКиївській Русі й Галицько-Волинській державі:
А) зернь; Б) дитинець; В) плінфа; Г) перегородчаста емаль;
Д) купол; Е) колт.
6.4. Тестове завдання на встановлення відповідностей
Установіть відповідності між назвами груп населення Київської Русі та визначеннями їхнього соціального статусу:
А) смерди; Б) закупи; В) рядовичі; Г) холопи; Д) ізгої. |
|
Установіть відповідності між найвідомішими писемними пам’ятками Київської Русі та особами, що є їх авторами чи спричинилися до їх написання:
А) “Слово про закон і благодать”; 1) митрополит Іларіон;
Б) “Повість минулих літ”; 2) чернець Нестор;
В) “Повчання дітям”; 3) князь Володимир Мономах;
Г) “Ізборник Святослава”. 4) князь Мстислав Володимирович;
5) князь Святослав Ярославович.