Формування класу – родини – важливий засіб навчання і виховання

Про матеріал

Створення оптимальних умов

для формування

класу-родини,

що сприяє вільному та повному розкриттю всіх здібностей учня та їхньому розвитку

Перегляд файлу

 

Формування

класу – родини – важливий засіб навчання і виховання

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Функції і напрямки роботи класного керівника ………………………. 3- 9 ст.

Творчий шлях……………………………………………………………..10 – 29 ст.

 Висновки…………………………………………………………………. 30 ст.

На допомогу класному керівнику ……………………………………… 31 -48 ст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

створення оптимальних умов

для формування

класу-родини,

що сприяє вільному та повному розкриттю всіх здібностей учня та  їхньому розвитку

 

 

Функції класного керівника

початкової школи

  • організаторська – планування і координація всієї виховної роботи з класом;
  • аналітико – узагальнююча  - на основі вивчення і врахування індивідуальних  психологічних особливостей учнів класний керівник сприяє їх розвитку;
  • координаційно-інформаційна  - передбачає забезпечення узгодженості в роботі трьох провідних колективів ( учнівського, вчительського, батьківського);
  • психогігієнічна  - встановлення довірливого контакту з учнями, необхідність зняття психічних напружень в учнівському колективі;
  • стимулюючо – гальмуюча -  забезпечує можливість активізувати чи гальмувати учнівську діяльність.

 

 

 

 

 

 

 

Роль класного керівника

в організації виховної роботи з учнями

Основне призначення класного керівника  зумовлене сучасним завданням, яке ставить перед собою суспільство:

  • максимальний розвиток кожної дитини;
  • збереження її неповторності;
  • розкриття її потенціальних талантів та створення умов для нормального духовного, розумового та фізичного вдосконалення.

Виходячи з  теми, основними завданнями класного керівника я  вважаю такі:

  • здійснення безпосереднього спостереження за індивідуальним розвитком учня;
  • створення оптимальних умов для формування кожної особистості, що сприяють вільному та повному розкриттю всіх здібностей учня та їх розвитку;
  • вивчення  нахилів, інтересів, сфер талантів учня з  метою підбирання для нього певного виду діяльності, де на нього чекає успіх;
  • організація всіх видів індивідуальної, групової, колективної  діяльності, яка залучає  учнів у суспільно-ціннісні стосунки;
  • активна пропаганда здорового способу життя;
  • сприяння учню в дотриманні його прав та свобод;
  • створення класного колективу як виховного середовища, що забезпечує соціалізацію кожного учня;
  • організація взаємодії та співробітництва всіх виховних сил.

 

 

Напрямки роботи класного керівника з батьками

 

  • ознайомлення з умовами життя родини;
  • вивчення психологічного клімату у родині;
  • ознайомлення з особливостями поведінки дитини в родині;
  • визначення рівня педагогічної культури батьків;
  • виявлення труднощів, які відчувають батьки;
  • виявлення позитивного досвіду родинного виховання з метою  його поширення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діагностика виховання

 

  • анкети для батьків майбутніх першокласників;
  • вивчення рівня підготовленості учнів до школи;
  • вивчення рівня адаптації учня до школи;
  • дослідження рівня пізнавальних процесів;
  • вивчення психологічних особливостей учнів;
  • соціально-педагогічний паспорт;
  • позитивні та негативні риси характеру;
  • діагностика темпераменту;
  • вивчення обдарованості особистості школярів;
  • визначення рівня вихованості учнів класу;
  • попередження та корекція поведінки неповнолітніх;
  • дослідження  самооцінки учнів;
  • дослідження взаємовідносин в колективі ( соціометрія);
  • вивчення мікроклімату та взаємовідносин у сім’ї;
  • вивчення зайнятості дітей в гуртках і секціях в позашкільний час.

 

 

 

 

 

 

 

 

Статут класу

1.Вчитися  дружити і бути доброзичливими.

2. З повагою ставитись  один до одного, поважати думку інших.

3. Сумлінно працювати на уроках та вдома.

4. Дорожити честю школи.

5. На перерві не бігати. Дотримуватись правил безпеки, щоб уникнути травм.

6. Не робити  іншим такого, чого не хотіли б , щоб зробили вам.

7. Не говорити образливих слів, а коли вже сказали, то мати мужність вибачитися.

8. Уміти вибачати інших .

9. Буди ввічливими в розмові. Не перебивати однокласника, коли він відповідає. Не перебивати вчителя, коли він говорить.

10.  У скрутну хвилину підтримувати  один одного.

11. Не чіпати чужі особисті речі ( портфель, підручники, олівці, ручки).

12. Дотримуватись   чистоти в приміщенні школи.

13. Бережно  ставитись до шкільного майна.

14. Дотримуватись  правил особистої гігієни.

 

 

 

 

Перелік документації ,

яку   веде класний керівник

 

  • класний журнал;
  • план виховної роботи;
  • особові справи учнів,
  • характеристики;
  • соціальний паспорт класу;
  • індивідуальні картки;
  • конспекти уроків та виховних годин
  • розробки сценаріїв виховних заходів;
  • щоденник роботи з  учнями «групу ризику;
  • протоколи батьківських зборів;
  • матеріали з ОБЖД;
  • журнал інструктажів з  охорони здоров’я ;
  • літопис і  фотодокументи  класних справ.

 

 

 

 

 

 

 








Вступ

      У житті кожної людини, яка свого часу була учнем, помітну роль відігравав  КЛАСНИЙ КЕРІВНИК

     «Класний керівник - це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого  народного багатства – душі, розуму, почуттів дітей, підлітків і юнаків.   Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть,  з другого – багатство народу, його майбутнє, його  надія – молоде покоління.

       Класний керівник  творить найбільше багатство суспільства – ЛЮДИНУ…»

В.О. Сухомлинський

      Я давно замислювалась над тим , як малознайомих людей  об’єднати в єдину класну родину. Свої перші кроки я розпочала з першого класу.  Методами проб і помилок  був цей шлях, тому  що зацікавити потрібно не тільки дітей , але й їх  батьків.  Долучати до життя школи, класу. Наше суспільство давно живе життям, де кожен сам за себе. Але це треба змінювати. А де закладається фундамент суспільства ?  У школі .

     Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління,  яке треба міцно тримати  в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє. Тому я хотіла створити умови у класі  такі, щоб дитина  з радістю йшла до школи, любила навчатися, пізнавати. І для батьків, які б не соромилися приходити на батьківські збори, приймали активну участь у житті класу і школи. Тому,  я  вважаю, на даний день свою проблему актуальною.

     А все починається з того, що у грудні місяці розпочинаються підготовчі заняття, які відвідають діти.  З цих перших днів починається формуватися колектив .  Вже тоді я починаю вивчати дітей. Придивляюсь до кожного. Відвідую заняття  у дитячих садочках, де виховуються майбутні першокласники.

      Перше знайомство з батьками відбувається на перших батьківських зборах. На цих зустрічах батьки заповнюють анкети, з яких я можу більше дізнатися:

  • про кожного учня і його родину;
  • про стан здоров’я дитини;
  • відвідувала дитина садок чи ні;
  • захоплення дитини;
  • інформацію про батьків.

Також  батьки   знайомляться одним  з одним.  Я розповідаю як готувати до шкільного життя дитину, підводжу підсумок про закінчення підготовчих занять.

Перше вересня …

D:\школа\1- в фото\IMG_2342.JPG

Перший урок…

D:\школа\1- в фото\IMG_2272.JPG

Перший клас…

D:\школа\1- в фото\IMG_2286.JPG

      У клас заходять першокласники зі своїми батьками. На мене  дивляться 28 пар переляканих, здивованих оченят, так само  дивляться і батьки.  Діти, які приходили в свій рідний садочок, де їх чекали вихователі, які  стали їм рідними немов мами, рідний стілець, ліжечко. Діти, які жили дитячим розпорядком дня, прийшли в нове для них приміщення,   де їх зустріла нова людина. Що  їх чекає в цьому новому для них домі? Будуть їх любити, плекати, оберігати ? Чи навпаки? Цей страх можна побачити  в очах не тільки дітей , а і батьків. Батьки віддають тобі найдорожчий скарб своєї родини – дитину. І від того, як ти приймеш цей скарб, залежить життя всього класу.

Перший урок

D:\школа\1- в фото\IMG_2287.JPG

 

     Я замислююсь як мені показати , що батьки зробили правильний вибір. Привели саме в мою школу  своїх дітей, і доручили саме мені навчати і виховувати їх.  Як мені   цих малознайомих  людей об’єднати і  створити одну дружну родину? На уроці я розповідаю про школу, про  шкільне життя , про те, які у школі затишні і чудові класи,  яка велика і простора бібліотека, спортивна зала.  Але саме головне , що з цього першого і самого головного дня починається у всіх нас нове життя – шкільне життя, де ми разом будемо навчатися, пізнавати багато нового про світ, про Україну, природу , математику, знайомитися з творами відомих українських письменників. А головне  - навчимося дружити, поважати і любити один одного, підтримувати у будь - якій ситуації, як це відбувається в кожній родині.    Родина  - це найдорожче в житті кожної людини.  Розповідаю  дітям про те , що кожна родина   - це найдорожчий скарб,  який має кожна людина і тому завжди оберігає  свій дім.

      В українських домівках були свого роду обереги - це те, що захищало дім. На уроці ми з дітьми створюємо свій оберег – вінок.

D:\школа\1- в фото\IMG_2291.JPG

      В Україні вінки мали сонячну символіку. Вінок асоціювався  з сонцем, котре сходить. Також це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця.

Заздалегідь  готую квіточки, на яких вписані ім’я дітей. Проводжу гру  «Знайомство», де кожна дитина бере свою квіточку зі своїм ім’ям і приклеює до віночка.

D:\школа\Мои рисунки\лист 4.jpgD:\школа\Мои рисунки\цветок 3.jpg

Так діти запам’ятовують один одного , як кого звати.  Також роблять перший крок у створенні класної родини. Спільна творча робота, свій внесок  у створенні композиції  - все це дає можливість мені, як класному керівнику,  зробити перший крок для об’єднання  чужих один одному , а також і мені людей. Але не треба забувати і про батьків, вони також є складовою класної родини. Для них я готую стрічки, на яких написані прізвища .

 

 

 

 

Батьки  також беруть участь і оздоблюють наш віночок стрічками. Так я даю змогу познайомитися усім  - і дітям і батькам.

D:\школа\1- в фото\IMG_2313.JPG

      Урок закінчено… Але робота, як класного керівника, тільки розпочалась. Треба підготуватися до уроків, до батьківських зборів, де в повному обсязі я зможу дізнатися про дітей, про батьків, про внутрішній світ кожної сімї . В нових умовах суспільного, освітнього й технічного розвитку законодавство України чітко визначає межі відповідальності сім'ї за навчання і виховання дітей: саме батьки чи особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно дбати про своїх дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей, зміцнення фізичного здоров'я,  отримання загальної освіти та інше.

      Сім'я - це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної  підтримки для дитини. Серед багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливіша - виховна. Сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Важливе місце тут належить закладам освіти, педагогам, які завдяки фаховій освіті володіють необхідними психолого-педагогічними знаннями, професійними вміннями і навичками, виступають важливою складовою в педагогічному трикутнику "дитина - батьки - вчитель". Для цього я  відвідую родини. Так я ближче стаю до них. Коли ти приходиш у гості  , то квартира сама все розкаже. Також я можу спостерігати, як поводить себе дитина  вдома, з батьками. І проаналізувати: дитина – вдома, дитина – у школі.

F:\моя работа виховна\IzXRNlxXf0c 2.jpg

Це дає змогу мені  зробити певні висновки стосовно виховання дитини її батьками. А також відвідування родини і помешкання  показує, чи потребує ця родина соціального захисту, чи ні. Все це я фіксую у  соціальній карті учня , а також в соціальному паспорті класу, де фіксуються всі соціальні категорії. Тому для себе я ставлю певні задачі для організації роботи з батьками учнів і здійснюю  за такими основними напрямками:

  • вивчення сімей учнів, їх виховного потенціалу;
  • включення батьків, усіх дорослих членів родини у навчально-виховний процес як рівноправних учасників;
  • інтеграція зусиль і гармонізація взаємин педагогічного колективу і батьківської громадськості в створенні сприятливих умов для ефективної роботи освітнього закладу;
  • формування педагогічної культури сучасної сім'ї та допомога батькам в їх психолого-педагогічній самоосвіті;
  • корекція виховної діяльності родин з різним типом сімейного неблагополуччя.

     Ці форми роботи дають дуже позитивні результати .  Вивчення сімей учнів за запропонованими напрямками  допомагає мені  отримати узагальнені дані про атмосферу в сім'ї, характер сімейного виховання і взаємини в кожній конкретній родині. За результатами таких психолого-педагогічних досліджень я застосовую відповідні форми і методи роботи, планую  зміст педагогічного всеобучу батьків класу, визначаю сім'ї, які вимагають педагогічної допомоги та корекції у вихованні дітей.

Перший   день у школі дуже важливий.

D:\4-в 2012 г\1 сентября и другие дни в школе\CIMG3034.JPG

Треба бути дуже обережним, щоб дитина не зненавиділа тебе, школу і навчання. На уроках я постійно говорю з дітьми, називаю їх по імені. Вислуховую, даю змогу виговоритися. Відразу аналізую характери дітей.

Зі свого досвіду роботи  можу сказати, що спільна підготовка до творчих робіт об’єднує родини, дає  змогу більше проводити свій час разом, тому  на годинах спілкування   прошу дітей разом з батьками  зробити своє родове дерево, де будуть не тільки імена   бабусь, дідусів, тіток і братів, а і фото рідних.

 

F:\моя работа виховна\родове дерево.jpg

Також пропоную їм не просто показати своє дерево, а і приготувати  повідомлення  про свою родину. Проведення   таких годин спілкування  дуже важлива складова у створенні класу - родини . Кожен з учнів, коли готується до цього уроку, залучає своїх батьків, і атмосфера в родині змінюються, батьки починають розповідати своїй малечі, якими вони були маленькими, як проводили свій час з бабусею чи з дідусем. Таким чином цей урок  мені, як вчителю так і класному керівнику, допомагає більше дізнатися про сімї.

Наступний аспект організації роботи з батьками  - об'єднання батьків у згуртований колектив.

     Батьківські збори  - одна з основних форм педагогічного всеобучу батьків, найбільш визнана традиційна форма спілкування з ними. До батьківських зборів кожний класний керівник готується дуже ретельно. На зборах, як правило,  зустрічаються дві сторони -   педагог і батьки  - для того, щоб вислухати один одного і обговорити дитячі  проблеми . Тому,  спираючись на свій досвід роботи, можу сказати, що батьківські збори треба проводити не більш 4 – 5 разів на рік і обов’язково  до кожних зборів треба готуватися. За змістом батьківські збори поділяються на :

1. Організаційні ( проводяться на початку навчального року).

2. Підсумкові (кінець І і ІІ  семестру).

3. Збори за тематикою  педагогічного всеобучу ( вивчення досвіду виховання, ознайомлення з педагогічними рекомендаціями, пам’ятками, порадами, педагогічною літературою.

  Можу додати, що я для себе обрала  такий вид роботи до підготовки батьківських зборів . Він складається з  етапів :

  • Організація батьківських зборів.
  • План   проведення зборів.
  • Підсумок проведення  батьківських зборів.

У своїй роботі я намагаюся проводити різні види батьківських зборів:

  • колективні: лекції, конференції (з обміну досвіду родинного виховання, по обговоренню педагогічної літератури, періодичної преси з питань сімейного виховання), диспути, дискусії, "круглі столи", вечори запитань і відповідей, дні взаємних претензій, дні відкритих дверей, кінолекторії, інформаційні стенди;
  • індивідуальні та групові: консультації з проблем родинно-сімейного виховання, бесіди, відвідування сімей, листування, індивідуальні дні, зустрічі з батьками.

   Зі свого досвіду роботи більш вдалими і корисними виявилися збори - конференції, «круглі столи», консультації з проблем родинного-сімейного виховання з психологом школи. Тому завжди ділюся своїм досвідом з учителями нашої школи. Раджу  стосовно вибору батьківських зборів , їх тематики.

Але не тільки батьківські збори об’єднують  класний колектив в одну дружну родину, а  і:

  • „Педагогічний десант” – виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей на підприємствах та організаціях, де працюють батьки; влаштування виставок, випуск спеціальних стіннівок.
  • „У сімейному колі” – анкетування батьків, індивідуальна робота, допомога родинам шляхом консультацій, практичні поради, зустрічі із лікарями, психологами, юристами.
  • „Родиний міст” – зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання дітей.
  • „Народна світлиця” – звернення до народних традицій, формування особистості учня через природу, спілкування батьків із вихованцями, спільну діяльність батьків, дітей та педагогів.
  • „День добрих справ” – спільна трудова діяльність педагогів, батьків та дітей.
  • „Вечір великої родини” – участь беруть батьки, учні, педагоги: організація  відпочинку, ігор, театральних вистав тощо; досвід організації відпочинку у родинах.
  • „Дискусійний клуб” – обговорення проблем виховання дітей.
  • Клуб „Сімейні традиції”.
  • „Сімейна скринька” – добірка матеріалів з досвіду родинного виховання.
  • „Аукціон ідей родинної педагогіки” – презентація родинної педагогіки і набір показників її схвалення.
  • „Батьківський ринг” – взаємонавчання, взаємозбагачення членів родини, розв'язування педагогічних ситуацій.
  • „Азбука родинного виховання” – обговорення проблем, труднощів виховання сімей, виступи спеціалістів – лікарів, юристів, психологів.
  • „Дні довіри” – у визначені дні педагоги, лікар, психолог ведуть прийом батьків і консультують із проблем виховання.
  • „Батьківська школа” – організовується у формі клубу, передбачається проведення диспутів, формування банку ідей, добірок літератури, інформаційних бюлетенів тощо.

Хочу сказати, що на таких зустрічах родини об’єднуються, згуртовуються, діляться своїм досвідом. А головне  - вся сімя приймає участь у житті класу і  школи.

    На спортивних змаганнях «Спорт у родині» я дізналась, що батьки моїх дітей  ведуть  здоровий спосіб життя і залучають до цього своїх дітей.  Своїм прикладом вони показують, що шкідливі звички  паління і  алкоголь шкідливі  для здоров’я у будь -  якому віці. Радує мене те  , що на такі свята приходять не тільки батьки, а й дідусі і бабусі, які також приймають участь у змаганнях.

У класі я проводжу  різні  свята:

«Мій день нарождення»

D:\4-в 2012 г\1 сентября и другие дни в школе\P1010510.JPG

«Прощавай осінь!»

F:\фото для роботи\Изображение 045.jpg

 

«Свято Миколая»

D:\школа\1 сентября\Фото0290.jpg

 

«Зустріч Нового року»

D:\4-в 2012 г\1 сентября и другие дни в школе\Изображение 011.jpg

«Вечорниці»

D:\школа\3 - В клас\Фото0191.jpg

D:\школа\3 - В клас\Фото0254.jpg

«Нумо, дівчата»

D:\школа\Фото Натан\Фото0065.jpg

 

 

 

 

 

«Хай живуть хороші мами всіх дівчаток і хлоп’ят »

D:\школа\1 сентября\IMG_6288.JPG

 

«Прощавай, Букварику!»

F:\моя работа виховна\images.jpeg

    До таких свят готуємось  знову всією родиною, як класна родина , так і родина дитини. Завжди запрошую батьків і  адміністрацію школи. Таким чином батьки бачать, що у житті класу зацікавлена не тільки вчителька, а і адміністрація школи.

      Батьків класу я залучаю до життя школи.  Запрошую їх на уроки для батьків, де вони можуть подивитися,  як працюють їх діти на уроках, як відповідають, готуються до них, і як я сама готова до цих  уроків, як викладаю матеріал. Таким чином ми разом з батьками , у яких є труднощі у допомозі по навчанню своїх дітей  знаходимо рішення стосовно конкретної  дитини. Також під час таких відвідувань батьки можуть спостерігати за поведінкою своїх дітей. Це також дуже важливий фактор.

      За роки своєї роботи я впевнилась в тому , що згуртованість колективу відбувається  також під час  виїздів, екскурсій,   походів . У першому класі , коли тільки ми починаємо звикати один до одного я пропоную дітям екскурсію до моря.  Перший вихід класу дає мені змогу побачити чи навчені діти  слухати мене і реагувати на мої вказівки.  Я спостерігаю і придивляюсь до кожного. На екскурсії по місту я з дітьми обговорюю проблеми нашої планети. Говорю про забруднення , глобальне потепління, явища природи. На таких заходах діти вчаться бути спостережливими, уважними,співчутливими,  а головне починають виховувати в собі головний фактор – любов до рідної  землі, любов до матінки природи . Я не просто гуляю з ними, проводжу певні акції,  про які говорю заздалегідь.  Наприклад : «Завтра ми з вами відправимось до нашого моря. Йому  потрібна  допомога -  прибирання берега».

D:\школа\1 сентября\Фото0458.jpg

D:\школа\1- в фото\IMG_2504.JPG

     Коли діти самі починають прибирати берег, вони аналізують і роблять висновки, що забруднювати  навколишнє середовище дуже погано. Під час екскурсії я розповідаю про те, як шкодять морям і океанам танкери, кораблі, які  ламаються, або попадають у шторм, що стає з тваринним світом водойм. Хочу наголосити на те, що під час прогулянки з класом ідуть і батьки - це невідємна складова у роботі з класом-родиною. Так діти бачать, що сучасні проблеми нашої землі, турбують не тільки їх вчительку, а і їх батьків.

      Звертаю увагу на культурне виховання своїх учнів . Ми відвідуємо музей нашого міста  ім. О.Білого,  музей ІМТП, де працюють  багато батьків моїх вихованців, міську дитячу бібліотеку, виставкову залу, де діти знайомляться  з прекрасним світом книг і де можна побачити новаторські вироби сучасних майстрів. Все це тільки перші кроки в моїй нелегкій роботі у створені класу – родини.

Коли класний колектив більш згуртований , я роблю першу спробу виїзду за місто. Разом діти , батьки і я відвідуємо:

 

 

 

 

  • місто Одеса, де є багато музеїв;

D:\4-в 2012 г\школа-одесса\Изображение 066.jpg

  • Ботанічний сад, зоопарк;

D:\4-в 2012 г\школа-одесса\Изображение 107.jpg

  • місто Миколаїв з його відомим на весь світ зоопарком;

D:\4-в 2012 г\николаевский зоопарк\Изображение 005.jpg

  • місто Умань з найчарівнішим куточком України -  Софіївським парком;
  • Б – Дністровський , де діти можуть відправитись у минуле і відчути себе дослідниками. А також  побачити як заселялась наша територія, відвідавши  краєзнавчий музей.  Все це розвиває кругозір дітей, об’єднує їх в одну дружню родину .

      У цій роботі я відобразила деякі особливості роботи класного керівника. Структура роботи ґрунтується на цілях і завданнях, поставлених перед собою. Таким чином, проаналізувавши літературу з даної теми, я змогла виявити сутність діяльності класного керівника, яка полягає у вивченні учнів, організації і вихованні класного учнівського колективу, підвищенні  якості знань і зміцненні  дисципліни, організації та проведенні позаурочної та позакласної виховної роботи, координації виховної діяльності вчителів , роботи з батьками учнів. А також педагогічні вимоги  до класного керівника:

  • високий моральний авторитет,
  • педагогічну майстерність,
  • широкий культурний кругозір,
  • педагогічний такт,
  • любов і повагу до дітей,
  • наявність організаторських здібностей,
  • творчий підхід до виховної роботи,
  • підвищення кваліфікації.

Функція захисту учнів реалізується в роботі класного керівника з дітьми з неблагополучних сімей і постійним контролем над соціальним положенням кожного учня. Тісний зв'язок  з соціальним педагогом, психологом школи та кафедрою  з виховної роботи.

     За роки моєї роботи  в школі , а це  11  років, в моїй  практиці зустрічались діти   з  «групи ризику». Один з таких  - яскравий приклад учень  Морозов Сергій.  Сергій навчався  з першого класу. Але вже з перших днів я зрозуміла, що ця дитина складна, як у психологічному відношенні, так і  навчальному.     Батьки хлопчика розлучились за рік до навчального року. Для дитини це було стресом. Сергійко жив з батьком, а на вихідні дитину забирала мати. Всі ці факти дуже погано впливали на психологічний стан дитини. З перших днів навчання у хлопчика не склались дружні стосунки з однокласниками, а також вчителями. Сергійко був агресивним, неврівноваженим.  Я стала залучати Сергія до активного життя класу, більше хвалити за його роботу, приділяла  більше уваги під час уроків, вислуховувала  його.

    Частіше відвідувала хлопчика вдома, зустрічалась  з батьками, відслідковувала виконання  домашнього завдання. Пізніше за допомогою  я звернулась до психолога нашої школи , яка працювала не тільки з хлопчиком, а також з батьками. Їм були надані певні рекомендації.

    У другому класі я зробила дуже  ризикований  крок. Я запропонувала  Сергія  «президентом»  класу, і можу сказати, що цей крок був для мене правильним. Дитина повірила  в себе, стала більш відповідальною, менше конфліктувала з дітьми, відповідально відносилась до виконання домашнього завдання, а також змінилась поведінка у хлопчика. Він став більш серйозним, менше конфліктував з однолітками, а також з вчителями. Батько Сергія  залучив до футболу, де хлопчик також проявив себе з кращої сторони. На кінець четвертого класу  хлопчик дуже змінився. Став більш урівноваженим, відповідальним. Батьки більше стали приділяти уваги сину , як у навчанні, та і у вихованні. Так я вела хлопчика з першого до четвертого класу, і можу сказати, що ця робота була дуже плідною і результативною.

D:\4-в 2012 г\николаевский зоопарк\Изображение 086.jpg

 

 

ВИСНОВОК

 

       Можна зробити  висновок: діяльність класного керівника плідна й ефективна, якщо учні з радістю йдуть на контакт, готові до спільної роботи, добре сприймають матеріал. Це говорить про те, що педагог регулярно проводить з дітьми виховні, розвиваючі, пізнавальні та розважальні заходи, діти вже звикли до активної діяльності класного керівника.

    Варто зазначити, що теоретичні функції, обов'язки і права класного керівника не залишаються тільки на сторінках підручника, а діють в сучасних школах. Незважаючи на всю складність і відповідальність роботи, мені  вона доставляє дуже багато радості і приносить відчуття задоволення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На допомогу класному керівнику

 

 

 

 

 

 

Діагностичні методи вивчення класного колективу

 

Починаючи   роботу з дитячим колективом, як  класному керівнику  мені дуже важливо  знати, як відносяться один до одного усі члени дитячого колективу. Значним для них  буде колектив, в якому вони знаходяться довгий час разом, які основні складові взаємовідношення  у класі. Для виявлення різних характеристик дитячого колективу я використовую  слідуючі методи.

 

Соціометрія

 

Ціль соціометрії є  - виявлення взаємовідношень між учнями у колективі і виявлення лідерів у класі. Кожен учень отримує список всього класу і виконує слідуючі  завдання:

Завдання1. У тебе є гроші, сума яка дозволяє тобі купити подарунок тільки трьом однокласникам. Визнач, кому ти хотів би зробити подарунок.

Завдання2. Пройшло десять років після закінчення школи. У тебе зявилась можливість зустрітися тільки з трьома однокласниками. З ким би ти хотів зустрітися? Запиши прізвища.

Завдання3. Ти виграв на виборах, у тебе є можливість сформувати свою команду для роботи. Обери  трьох однокласників , яким ти можеш  довіряти.

 

 

 

 

 

 

 

Фотографія класу

 

Учням класу пропонується виступити в особі «фотографа» і зробити кадр свого класу. Для цього кожен учень класу отримує лист білого паперу, на якому вони повинні розмістити всіх учнів і класного керівника, як на груповій фотографії. Кожне «фото» учні повинні підписати прізвищем своїх однокласників. Серед однокласників він повинен розташувати своє «фото» і «фото» класного керівника.

Аналізуя отримані фотографії, треба звернути увагу на те, на якому місці на фотографії учень розташував себе, своїх друзів, і класного керівника, з яким настроєм виконується ця робота.

 

Урок фізкультури

 

Учням пропонується вишикувати клас на урок фізкультури. Головні вимоги до учнів – вони не мають  права вишикувати учнів  за ростом . Дана методика дозволяє визначити ступінь самооцінки кожного учня, ступінь його важності  в учнівському колективі.

 

Лист островитянину

 

Учням класу пропонується уявити себе, що вони знаходяться на безлюдному острові. Життя на острові складне, допомоги чекати нема  звідки. Але раптом до берега прибиває пляшку . Ти повинен написати звернення-лист до людей, яким ти довіряєшся і яких ти любиш. Вони тобі допоможуть. Лист відправ з допомогою цієї пляшки.

Учні повинні написати лист тим людям, яким довіряють.

Класний керівник звертає увагу на те, яким буде зміст листа, до кого буде звернення.

Фільм про мій клас

 

Учням класу пропонується виступити у ролі режисера і зняти фільм про свій клас. Кожен кадр повинен мати текст . Для  того, щоб фільм вийшов, кожен вигадує свою сюжетну лінію, час у фільмі  і т.п. Щоб дітям було легше зняти фільм, вони повинні відповісти на питання:

  1. Як називається фільм?
  2. Де відбувається дія фільму?
  3. Хто є головним героєм фільму?
  4. Хто грає другорядні ролі у фільму?
  5. Яким буде жанр фільму?
  6. Який фінал фільму?
  7. В якому кольорі  буде зніматися фільм?

Цю діагностичну методику можна використовувати у різних варіантах. Наприклад, можна провести класний кінофестиваль, на якому журі вибере декілька картин.

Ці фільми можна подивиться на підсумковому класному часі, або на батьківських зборах.  Така робота учнів допоможе класному керівнику побачити цікаві і не завжди помітні моменти життя класного колективу.

 

Твір

 

Учням класу пропонується написати твір  за темою : « Мій клас через 5 років», « Щоб могло б статись зі мною, якщо б я потрапив в інший клас»,  «Цікаві історії мого класу», «Проблема  мого класу».

Якщо учні довіряють класному керівнику, то вони будуть відверті. А це дозволить побачити ті моменти, які треба, або виправити у системі класного колективу, або додати до нього щось більш цікаве.

Тематика батьківських зборів

Перший клас

  1. Тема:  Труднощі  адаптації дитини до навчання в школі

Запрошуються : завуч, психолог , соціальний педагог, лікар або медсестра

Питання для обговорення:

  1. Роль сім’ї та її значення в адаптації школярів.
  2. Адаптаційний період у житті першокласника( виступ психолога).
  3. Закони шкільного життя щодо навчання і виховання .
  4. Режим дня школяра. Гігієнічні вимоги до учнів школи ( виступ медсестри).
  1. Тема: Роль спілкування в житті школяра

Перед зборами варто провести анкетування учнів. У ході зборів аналізуються різноманітні педагогічні ситуації, проводиться  анкетування батьків, індивідуальні бесіди класного керівника з батьками.

Питання для обговорення:

  1. Значення спілкування дітей у сім’ї .
  2. Проблеми спілкування в дитячому колективі.
  3. Задачі школи і колективу класу у подолані проблем у спілкуванні.
  1. Тема: Культурні цінності родини та їх значення для дитини

Питання для обговорення

  1. Книга та її значення в розвитку пізнавальних та моральних якостей дитини.
  2. Культурні традиції сім’ї
  3. Вплив культурних цінностей сім’ї на пізнавальний розвиток дитини.
  4. Розповідь батьків про традиції своїх родин з формування культурних  цінностей: читання книг, газет, журналів; відвідування театрів і музеїв; знайомство з природою; туристичні походи тощо.
  5. Виступ класного керівника про вплив культурних  традицій сім’ї на пізнавальну активність дитини.
  1. Тема: Підведення підсумків учбового року -

«Ось і стали ми на рік дорослішими».

  1. Підведення підсумків навчання.
  2. Звіт батьківського комітету класу.
  3. Аналіз співпраці вчителя, батьків, учнів.
  4. Обговорення планів на наступний навчальний рік: « У наступному році я бажаю…»
  5. Нагородження батьків за активну співпрацю протягом року.
  6. Організація   туристичного  походу учнів разом з батьками «Разом ми одна сім’я».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План роботи з родинами першокласників на навчальний рік

Серпень

1.     Органiзацiйнi загальношкiльнi збори для батьків майбутніх першокласникiв.

Вересень

1. Відкриття школи «Батькiвськi університети».

2. Анкетування батьків.

3. Психолого-педагогiчнi обстеження дiтей.

4. Iндивiдуальнi консультації для батькiв.

Жовтень

1. Відкритий урок для батькiв.

2. Батькiвськi збори: “Успiшна адаптація першокласників до школи як умова гармонійного розвитку особистостi”.

3. Індивiдуальнi консультації для батькiв.

Листопад

1. Батьківський ринг “Що? Де? Як? Коли?”

2. Iндивiдуальнi консультації для батькiв.

Грудень

1. Перевірка техніки читання першокласників.

2. Iндивiдуальнi консультацiї для батькiв.

 

Січень

1. Батькiвськi збори “Швидке читання — запорука успішного навчання ”.

2. Iндивiдуальнi консультації для батькiв.

Лютий

1. Зустріч iз логопедом школи.

2. Iндивiдуальнi консультацiї для батькiв.

Березень

1. Батькiвськi збори “Формування графічних навичок письма ”.

2. Iндивiдуальнi консультацiї для батькiв.

Квiтень

1. Вiдкритий урок для батькiв.

2. Iндивiдуальнi консультацiї для батькiв.

Травень

1.     Батькiвськi збори «Спiлкування у сiм’ї. Активне слухання».

2.     Підсумок за рік.

 

 

 

 

 

 

 

2 – 4  клас

Орієнтовна тематика батьківських зборів

1. Режим дня учня – необхідна і  важлива умова виховання.

2. „Виховання дитини – це не втішна забава, а завдання, яке потребує капіталовкладень, важких переживань, зусиль, безсонних ночей і багато-багато думок”.

3. Мистецтво родинного виховання.

4. Про родинну демократію.

5. Роль родини у вихованні моральних почуттів дитини.

6. Роль родини у формуванні національної свідомості учнів.

7. Роль сім'ї та школи у вихованні громадських почуттів учнівської молоді.

8. Спільна діяльність школи та родини щодо формування в учнів потреби самоосвіті, інтелектуальному саморозвитку, духовному та фізичному самовдосконаленні.

9. Зміст шкільної освіти та її пріоритетні напрями на сучасному етапі.

10. Роль родини у організації дозвілля дитини.

11. Вплив сім'ї на формування особистості дитини.

12. Як допомогти дітям добре вчитися.

13. Про виховання правдивості та чесності.

14. Виховання навичок та звичок культури поведінки у сім'ї.

15. Що і як читати дітям.

16. Про покарання та заохочення дітей у родині.

17. Щоб дитина залишалася оптимістом.

18. Раціональне харчування – запорука здоров'я дитини.

19. Суспільна праця дітей та дорослих у сім'ї.

20. Вчимо дітей поважати старших, бачити прекрасне, говорити правильно.

21. Лекція інспектора ДАІ для батьків „Вулиця і діти”. Як допомогти дітям оволодіти правилами дорожнього руху.

22. Пізнаємо світ разом із дорослими. Типи взаємин.

ПРОТОКОЛ № __
від «    »  _________ 20______року
 
Батьківських зборів ______ класу, 
Голова батьківських зборів : _________________________
Секретар батьківських зборів : _______________________
Присутні на батьківських зборах ____  (батьки).
 
Порядок обговорення:
 1. _________________________________________________________ 
 2. _________________________________________________________ 
 3. _________________________________________________________ 
 4. _________________________________________________________
 5. _________________________________________________________
 
Слухали наступних осіб:
 1. _________________________________________________________ 
 2. _________________________________________________________ 

 
Висловили пропозиції, зауваження:
 1. _________________________________________________________ 
 2. _________________________________________________________ 
 3. _________________________________________________________
 4. _________________________________________________________ 
 
Ухвалили пропозиції, зауваження:
 1. _________________________________________________________ 
 2. _________________________________________________________ 
 3. _________________________________________________________
 4. ___________________________________________________________ 


Голова зборів:  ____________ (підпис, прізвище, ініціали)

Секретар зборів:  _____________ (підпис, прізвище, ініціали)

 

Присутність батьків на батьківських зборах  _______________.р.

п/п

ПІП

Підпис

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

8

 

 

9

 

 

10

 

 

11

 

 

12

 

 

13

 

 

14

 

 

15

 

 

16

 

 

17

 

 

18

 

 

19

 

 

20

 

 

21

 

 

22

 

 

23

 

 

24

 

 

25

 

 

26

 

 

27

 

 

28

 

 

29

 

 

30

 

 

31

 

 

32

 

 

33

 

 

34

 

 

35

 

 

36

 

 

 

Зразок

Анкета для батьків  першокласників

(запишіть дані про вашу дитину)

Прізвище ____________________________Ім я  _______________

По батькові _______________________________________________

Рік ____________Число _________Місяць _____________________

Який дитсадок відвідував ( - ла)? ____________________________

Стан здоров’я _____________________________________________

Які гуртки відвідує ? _______________________________________

Що Вас турбує в поведінці дитини? __________________________

Чи караєте Ви дитину? Як? ________________________________

_________________________________________________________

Чи є брати  і сестри ( вкажіть імена і вік) ______________________

Батько

Прізвище ________________________________________________

Ім’я___________________________________________________

По батькові _______________________________________________

Місце роботи _____________________________________________

Ким працює? _____________________________________________

№ телефону__ ___________________________________________

Адрес проживання ________________________________________

№ телефону (домашній)___________________________________

Мати

Прізвище ________________________________________________

Ім’я___________________________________________________

По батькові _______________________________________________

Місце роботи _____________________________________________

Ким працює? _____________________________________________

№ телефону__ ___________________________________________

Адрес проживання ________________________________________

№ телефону (домашній)____________________________________

Квартира власна  ________________     (ні)

Наявність власної кімнати  і учнівського куточка у дитини

Да                                            НІ

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНА КАРТА

роботи з учнем ______________   класу ______________________________

Класний керівник  ______________________________  20__ - 20__ н.р.

ПІБ дитини ______________________________________________________

дата  народження ____________________

мешкає за адресою _______________________________________________

займається у гуртках, виявляє зацікавленість____________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Відомість про батьків або опікунів ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Відомість про житло неповнолітнього ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Відомість про утримання і виховання батькам неповнолітнього

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Матеріальна допомога, яку потребує учень ( в том числі і безкоштовне харчування)_______________________________________________________

Успішність учня (середній бал) : 1-й семестр ______, 2-й семестр ___________

Відвідування уроків:1-й семестр______________________

2-й семестр ______________________

Поведінка: 1-й семестр _____________________________________________________________

2-й семестр _____________________________________________________________

Проведена виховна робота з учнем та його батькам _________________________

__________________________________________________________________________________________

Класний керівник: ________________________________________________

 

Анкета для учнів

  1. Чи подобається тобі розповідати, як ти провів день?
  2. Чи завжди батьки вислуховують тебе до кінця?
  3. З  ким ти скоріш за все поділишся своїм секретом: з мамою, з татом, другом чи подругою?
  4. Які ласкаві слова говорять тобі батьки і в яких випадках?
  5. Чи вважає твоя сім’я світом твій день народження?
  6. Які свята традиційно святкує твоя родина? Які тобі найбільше подобаються?
  7. Якби ти був чарівником, що б ти хотів змінити у своїй родині?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лист проблем

(анкета для учнів  2  класу)

Учени_______  « ____» класа______________

  1. З яким настроєм ти звичайно йдеш до школи?
  • з добрим
  • радісним
  • поганим
  1. Чи подобається тобі навчатися у школі?
  • так
  • ні
  • не дуже
  1. Чи втомлюєшся ти у школі?
  • так
  • ні
  • інколи
  1. Допомагають тобі батьки робити роки?
  • так
  • ні
  • інколи
  1. Є у тебе друзі у класі?
  • так
  • ні
  1. Чи дружний клас увас?
  • так
  • ні
  • не зовсім
  1. Яка допомога тобі потрібна?
  • знайти друга
  • у навчанні
  • у підготовки домашнього завдання
  • бути уважним
  • я погано запамятовую
  • я дуже соромлюсь
  • я всього боюсь
  • мене турбує ________________________
  • допоможіть мені ___________________________________

 

 

Анкета для батьків

Програма сімя

  1. Склад сім’ї :

а)  повна ;                          б) неповна

в) вікова складова ___________________________________

г) професія  матері ___________________________________

батька___________________________________

д) освітній культурний рівень сімї_____________________

  1. Вихованням дитини  займається :

а)  завжди мати;                                           б) завжди батько;

в) і мати і батько;                                        г) бабуся;

д) ніхто.

  1. За що в сім’ї карають дитину:

а) за погані оцінки;                                  б) за неправду;

в) за невиконання домашніх обов’язків;

г) за неповагу  до  старших  в сімї;

д) за погану поведінку;

е) за те , що марно витратив час….

  1. Матеріально – побутова діяльність:

а)  матеріальне забезпечення _______________________________

б) житлові умови : окрема квартира

відсутність житла

в) наявність  у дитини окремної кімнати.

  1. Чи ви незадоволені в своїй сім’ї:

а) оцінками дитини;                      б) відношенням  батька до дитини;

в) відношенням дитини до вас;

г) сперечання дитини по будь якому випадку;

д) ви занадто багато працюєте і не маєте часу на свою дитину;

е) школа не достатньо  приділяє увагу вихованню;

є) всім задоволені.

  1. Взаємозв’язок сім’ї  і школи:

а) через кого з членів  сімї  підтримується зв'язок із школою;

б) скільки раз на тиждень ( місяць) ви відвідуєте школу _____________.

  1. Як ви витрачаєте час в свої вихідні:

а) разом з дитиною;                                        б) працюю;

в) у дитини своє коло друзів та захоплень;  г) дивимося телебачення;

д) гуляємо разом;                                       е) проводимо разом з родиною;є) батько забирає дитину

Анкета для батьків

  1. Ваша дитина погано, наш ваш погляд , написала контрольну роботу. Повинен вчитель можливість переписати роботу?

а)  Так                              б)  Ні

  1. Чи вважаєте за потрібним довести до класного керівника про зміни, які відбувалися в родині й можуть вплинути на навчальну діяльність дитини?

а)  Так                  б)  Ні

3.  Яким  чином ви перевіряєте виконання домашніх завдань:

а)  наявність зошитів, підручників;

б) наявність письмового виконання;

в) переказування вголос правил, відповідей, питань..

4.  Скільки  годин ваша дитина витрачає на виконання домашніх завдань? ___________________________________

5. Які навчальні предмети ваша дитина засвоює легко?

________________________________________________________

6.  Чия потрібна вам допомога?

а) класного керівника          б) вчителя предметника         в) психолога  г) соціального педагога

7. Чи є труднощі у дитини  під час відповідей перед всім класом?

а)  Так                      б) Ні

8. Наскільки  серйозно ви ставитеся до вимог  учителя, інструкцій  підручників?

а) виконую весь об’єм  досконально                                    б)  частково                             в) не звертаю уваги.

9. На що потрібно звернути увагу , з вашої  точки зору, класному керівнику, педагогам, адміністрації?

____________________________________________________

_____________________________________________________

ДІАГНОСТИЧНА ПРОГРАМА ВИВЧЕННЯ РІВНЯ

ВИХОВАНОСТІ УЧНІВ 1 – 4 КЛАСІВ

 

 

Я оцінює себе з батьками

Мене оцінює вчитель

Підсумковий

бал

Зацікавленість:

  • мені подобається вчитися
  • мені подобається мріяти
  • мені цікаво знаходити відповіді на незрозумілі питання
  • я намагаюсь отримувати добрі оцінки.

 

 

 

Працездатність:

  • я стараюсь у навчанні
  • я уважний
  • я допомагаю іншим у  справах і сам звертаюсь за допомогою
  • мені подобається допомагати у своєї родині виконувати домашнє завдання
  • мені подобається чергування у класі.

 

 

 

Бережне ставлення до природи:

  • до землі
  • до рослин
  • до тварин
  • до природи.

 

 

 

Моє відношення до школи:

  • я виконує привила для учнів
  • я добре відношусь до інших людей
  • я приймаю участь у житті класу і школи.

 

 

 

Красиве у моєму житті:

  • я акуратний  у справах
  • я охайний в одязі
  • мені подобається все гарне навколо мене
  • я привітний до інший людей.

 

 

 

 

Моє відношення до себе

  • я самостійний у справах
  • я виконую санітарно-гігієнічні правила
  • у мене немає шкідливих звичок.

 

 

 

 

 

Оцінювання проводиться за 5-бальною системою:

5 -  це є завжди

4 –часто

3 – рідко

2 – ніколи

1 – у мене друга позиція

10 заповідей для батьків

  1. Не чекайте, що ваша дитина буде такою, як ви , чи такою , як ви хочете.
  2. Не чекайте від дитини плати за все , що ви для неї зробив.

Ти дав їй життя, як вона може віддячити тобі? Вона дасть життя іншому, той -  третьому, і це незворотній закон подяки.

  1. Не зганяйте на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо, що посієш , те й пожнеш.
  2. Не ставтесь до  її проблем зверхньо. Життя дане кожному, і , будьте упевнені: дитині важко не менш, ніж вам, а може й більш, оскільки в неї  нема досвіду.
  3. Не принижуйте!
  4. Не забувайте, що найважливіші зустрічі для кожної людини – це зустріч з дітьми. Звертайте більше уваги на них -  ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрінемо в дитині.
  5. Не картайте себе, якщо не можете зробити чогось для своєї дитини. Картай  - якщо можете, але не робите. Пам’ятайте:  для дитини зроблено недостатньо , якщо не зроблено всього.
  6. Дитина – це не тиран, що заволодіває усім вашим  життям, і не тільки плід плоті  і крові ,  це та дорогоцінна чаша, яку життя дало вам на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.
  7. Умійте любити чужу дитину. Ніколи не робить їй того, чого не хотіли  би, щоб робили вашій.
  8. Любить свою дитину всякою -  не талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуйтесь з нею, радійте, тому що дитина – це свято, яке поки що з вами.

 


ЛИСТ ЗМІСТОВОЇ  ОЦІНКИ РЕЗУЛЬТАТІВ

НАВЧАННЯ  ТА РОЗВИТКУ

УЧНЯ  1 – ____  КЛАСУ   _________________________

___________________________________

(ПІП учня)

 

 

Навчання грамоти

(читання)

 

 

 

Текс читає цілими словами, розуміє прочитане, на питання по тексту відповідає самостійно . Переказує прочитане, може   самостійно скласти питання по тексту. В  роботі зі  звуковим  аналізом  слів працює самостійно. Вірші напамять декламує з інтонацію.

В

Д

С

П

 

 

Навчання грамоти

(письмо)

 

 

 

При списуванні тексту  помилок не допускає, відслідковується каліграфія і з’єднення слів. Визначає  абзаци.

При написанні  диктантів  не допускає помилок. Знає поняття що таке речення, розрізню речення за  інтонацію.

Складає речення , вміє їх  самостійно записати..

В

Д

С

П

 

 

Математика

 

 

 

Добре знає склад числа, швидко рахує в межах 10. Легко засвоїв  100. Визначає види задач, орієнтується в зошиті. Розрізнює геометричні  фігури, називає їх відмінності.

В

Д

С

П

 

 

Особливості характеру і поведінки

 

Єгор відвідував підготовчі  курси, до школи прийшов    підготовленим, активний  на  уроках, швидко  запам’ятовує інформацію, вірші  декламує з інтонацією, веселий, вихований, має багато друзів  серед  учнів  класу.

 

 

 

Рекомендації

 

 

У другому  класі рекомендовано більше читати, списувати тексти, писати під диктовку, розв’язувати задачі.

 

 Переведено  до 2  класу

____________________ р.

Директор  школи                                      _________________________

Класний  керівник                                        __________________________


 


 


 

1

 

docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
3826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку