«Я – громадянин України - європейської країни»
Мета: формувати уявлення про Україну як про суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною сприяти усвідомленню учнями себе як громадянина України, місця України серед країн Європи, розширити знання учнів про державні символи України; розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність, уміння працювати в команді; розвивати комунікативну, пізнавальну, соціальну компетентності учнів; виховувати патріотичні почуття.
Перший урок у 5 класі
«Я – громадянин України - європейської країни»
Мета: формувати уявлення про Україну як про суверенну державу з
давньою історією, багатою культурною спадщиною сприяти усвідомленню учнями себе як громадянина України, місця України серед країн Європи, розширити знання учнів про державні символи України; розвивати в учнів творче мислення, уяву,
комунікабельність, уміння працювати в команді; розвивати комунікативну, пізнавальну, соціальну компетентності учнів; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: карта України, роздатковий матеріал для учнів, аудіозапис
Гімну України, відеоролик «Легенда про Україну», зображення Державного Прапору і Герба України, комп’ютер.
Тип уроку: веб-подорож.
Є багато країн на землі
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі і малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.
Перебіг уроку:
I. Організаційний момент.
Слово вчителя.
Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам усміхається лагідне сонце, яке посилає свої промені із синього неба, бо немає на світі кращого неба, ніж небо України! Воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від матінки-землі.
Є багато країн на землі
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі і малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.
«Мозковий штурм»:
- А що означає любити Батьківщину? (Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися своєю працею, здібностями, вчинками, справами примножити її славу, добробут).
- А ще любити означає знати. Чи добре ви знаєте нашу Україну?
- Ким ми з вами усі є? Що нас з вами об’єднує? (громадянами України).
II.Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого першого у цьому році уроку «Я - громадянин України – європейської країни».
«Мікрофон»:
- Що ви очікуєте від уроку?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
Слово вчителя.
Нам постійно твердять про те, що Україна вже є європейською державою, але чи це дійсно так? Напевно, Україна зможе по праву вважатися такою, коли в кожного її громадянина будуть європейська свідомість, європейське мислення, європейське бачення, європейська поведінка і …європейський рівень життя. Коли кожен зможе з гордістю сказати: «Я – громадянин України! Я – громадянин Європи!»
«Мозковий штурм».
- Чи є Україна – європейською країною?
Слово вчителя.
За своїм географічним розташуванням Україна – звичайно ж держава європейська. Навіть географічний центр Європи знаходиться поблизу с. Ділове Рахівського району Закарпатської області.
Україна – одна з найбільших держав Європи. Довжина кордону становить 7700 км. Україна - єдина країна Європи, яка має стільки близьких сусідів. Наша Батьківщина межує з сімома країнами.
- Назвіть ці країни (Росія, Білорусія, Польща. Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова).
Південну частину омивають води… Чорного і Азовського морів, де проходять водні кордони з азіатськими країнами.
- Назвіть їх (Туреччина, Болгарія, Грузія та інші).
Отже, майбутнє України тісно пов’язане з майбутнім Європейського Союзу. Ще Леонід Кравчук Президент України підписав Угоду про партнерство та співробітництво з ЄС. І це була перша угода між ЄС та країнами колишнього Радянського Союзу.
Європейський Союз був створений у 1992 році. До нього входять 28 країн. Україна упевнено стоїть на шляху євроінтеграції. Та кожен справжній європеєць любить та знає історію своєї країни. Святою для кожного є
земля, де він народилася і зробив свій перший крок. І чим дорослішою стає людина, тим глибшає її любов до батьківщини... Ми як справжні громадяни України та у майбутньому Євросоюзу повинні любити, знати, шанувати свій край, людей своєї землі, традиції та культурну спадщину .
Сьогодні ми здійснимо веб - подорож нашою Батьківщиною і ви розширите власні знання про неї.
І сторінка нашої подорожі: «Легенда про Україну ».(Перегляд відеоролику «Легенда про Україну»).
ІI сторінка нашої подорожі: «Державні Символи України»
24 серпня 1991 року – в цей день прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна є самостійною демократичною державою. Україна має свої державні символи прапор, герб і гімн, які відображають свою історію.
1 учень
Прапор – це державний символ,
він є в кожної держави,
Це для всіх – ознака слави.
2 учень
Синьо-жовтий прапор маємо,
синє - небо, жовте – жито,
прапор свій оберігаємо.
3 учень
Герб – символ влади.
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава, сила.
4 учень
Наш герб – тризуб, недоля нас косила,
та ми зросли, ми є, ми завжди будем,
добро і пісню несемо ми людям.
5 учень
Гімн – найголовніша пісня країни.
Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
це клич один з мільйонів голосів.
ІІІ сторінка нашої подорожі:
«Чи добре знаєш ти Україну ?»
Кросворд
1. Як називається герб нашої держави? (Тризуб).
2. Які гори України ви знаєте? (Карпати).
3. Як називається найбільша річка України? (Дніпро).
4. Який птах є символом України? (Лелека).
5. Столиця України? (Київ).
6. Кущ-символ України? (Калина).
7. Як називався козацький човен? (чайка).
ІV сторінка нашої подорожі: «Бліц-турнір «Моя Україна»
1. Що ми відзначаємо 23 серпня? (День Прапора).
2. Коли ми святкуємо День незалежності України? (24 серпня).
3. У якому році була прийнята Конституція незалежної української держави? (1991 рік)
4. Із скількох областей складається Україна? (24 і Республіка Крим)
5. Хто є автором слів Гімну України? (Павло Чубинський)
6. Хто написав музику до нього? (Михайло Вербицький)
7. Назвіть прізвище першого космонавта України? (Леонід Каденюк)
8. Який найбільший звір України? (Зубр)
9. Яка найбільша морська тварина живе в Україні? (Дельфін)
10. Назвіть державні символи України?
11. Назвіть народні символи України?
V сторінка гра «Вірю – не вірю» руханка (так-встати, ні – сісти)
1. Чи вірите Ви, що Київ – найстаріше місто в Україні? (Ні. Місту Керч (Пантікапей) – 2600 років)
2. Чи вірите Ви, що географічний центр Європи знаходиться в Україні? (Так, у Карпатах)
3. Чи вірите Ви, що символом найвищої влади на Січі був меч? (Ні, булава)
4. Чи вірите Ви, що штани хлопцям до ХІХ століття дозволяли носити тільки після 15-ти років? (Так,до цього носили сорочку)
5. Чи вірите Ви, що слово «кобзар» може писатися як з великої букви, так і з маленької? (збірка «Кобзар» Т.Г.Шевченка, перифраз Кобзар - це Т.Г.Шевченко, кобзар - )
6. Чи вірите Ви, що князь Володимир запровадив християнство і охрестив народ Київської Русі? (Так,у 988р.)
7. Чи вірите Ви, що княгиня Ольга створила першу бібліотеку, дбала про поширення освіти. (Ні,Ярослав Мудрий)
Діалог учителя з учнями:
- Усім знайомий вислів: «І чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь».
- Хто є автором цих відомих рядків? (Т.Г. Шевченко).
- Як ви розумієте цей вислів?
(Серед низки учнівських відповідей необхідно зосередити увагу на таких:
- для успішного розвитку України, її процвітання необхідно сумлінно працювати,
любити Батьківщину,
- знати та поважати історико-культурні особливості держав-сусідів;
- вивчати досвід інших країн;
- український народ з його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю достойний зайняти гідне місце в Європі, зокрема стати членом ЄС).
- А що вам відомо про країни Європи? Пропоную пограти у гру «З’єднай пару »
(Діти отримують 2 набори карток - один з назвами країн, інший - з столицями. Їм необхідно розкласти картки у відповідності один з одним - країна та її столиця. Для полегшення завдання діти можуть отримати карту Європи.)
Країни:
1. Австрія - Відень.
2. Чехія - Прага.
3. Греція - Афіни.
4. Італія - Рим.
5. Швеція - Стокгольм.
6. Франція - Париж.
7. Німеччина - Берлін.
8. Словаччина – Братислава
9. Польща – Варшава
10. Литва - Вільнюс
ЄС відкрив кордони для України: Рада Європи схвалила рішення про внесення України до
переліку країн, громадянам яких скасовуються візові вимоги. Документ було підписано 17 травня.
Уже починаючи з літа 2017 року без візи можна відвідати практично будь-яку країну ЄС.
Виняток - Великобританія та Ірландія, які є членом Євросоюзу, але не входять до складу Шенгенської зони.
Але без «штампу» в паспорті можна буде відвідати інші країни, які не є членами ЄС, але входять до Шенгенської зони:
• Ісландію;
• Ліхтенштейн;
• Норвегію;
• Швейцарію.
У ЄС є ,як і в України, свій прапор та герб. Відео
Історія створення прапору починається у 1955 році.
Коло з 12 золотих зірок на блакитному тлі. Число зірок не має нічого спільного з кількістю країн-членів організації. У різних традиціях «12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника, тоді як
коло є ще й символом єдності.
Прапор представляє ідеал об’єднання народів Європи. На ньому сяє дванадцять зірок, як символ довершеності, повноти та єдності. Прапор залишається незмінним протягом років, незважаючи на розширення ЄС.
Гімн. У широкому значенні - це гімн не лише ЄС, але й усієї Європи. Музика гімну взята з Дев’ятої симфонії, яку Людвіг ван Бетховен написав у 1823 році. У фінальній частині своєї симфонії
Бетховен поклав на музику слова «Оди радості», написаної у 1785 році Фрідріхом фон Шиллером. У цьому вірші знайшла відгук ідея братання народів, яку поділяв і Бетховен.
V сторінка нашої веб-подорожі: «Мова солов’їна».
Українська мова надзвичайно багата та мальовнича. Особливо вона багата на прислів’я та приказки. Давайте їх згадаємо. Вчитель називає початок прислів’я, а діти його завершують.
За рідний край ………………………..….життя віддай.
Рідна сторона — мати, чужа…………………… — мачуха.
Нема гіршої покути в ріднім краю носить пута.
Друзі пізнаються ……………..в біді.
Одяг кращий новий, а друг………………….. — старий.
Дружба та братство ……………………….— найбільше багатство.
Краще переконувати словами,…………………………… ніж кулаками.
На дерево дивись, як родить, а на людину………………. — як робить.
Птицю Бог створив для польоту, а людину …………….— для роботи.
Хочеш їсти калачі ………………………….— не сиди на печі.
Вік живи ………………………………..— вік учись.
Людей питай, але й …………………………………………..свій розум май.
Не кажи — не вмію, а кажи ……………………………….— навчусь.
Добре ім'я —………………………………………… найкраще багатство.
Шабля ранить голову, а слово ……………………….— душу.
Не говори, що знаєш, а знай, ………………………………..що говориш.
Де лелека водиться, там ………………………………….щастя родиться.
Більше діла —………………………… менше слів.
Слово — не горобець,………………………….. вилетить — не спіймаєш.
Удар забувається, а слово ………………………пам'ятається.
Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.
Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один ….язик, щоб менше
говорив.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Ось і підходить до завершення наша цікава мандрівка Україною та Європою. Зараз ми з вами пограємо у гру «Що віддаси батьківщині ?».
Діти стають парами, беруться за руки, шикуються ланцюжком один за
одним. Один учень – ведучий. Перша пара звертається до нього із словами:
«Якщо хочеш бути зі мною, що ти зробиш для Батьківщини ?»
Ведучий повинен сказати, що він зробить для Вітчизни, коли виросте,
наприклад: посадить сад, збудує гарний будинок, буде пекти смачний хліб,
намалює багато чудових картин тощо. Після його відповіді всі піднімають руки, і ведучий проходить під піднятими руками. По дорозі він вибирає кого-небудь із будь-якої пари і веде його за собою. В кінці ланцюжка вони утворюють нову
пару. Той, хто залишився без пари, стає ведучим і гра продовжується далі.
V. Підсумок уроку.
- Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
- Що запам’яталося найбільше? Чим?
- Про що ще ви хотіли б дізнатися?
Україно моя неозора,
Дуже хочу тобі побажати,
Аби сяяли радісно зорі,
Щоб хотілось схід сонця стрічати.
Щоб ліси скрізь шуміли веселі
Та щоб плівся гнучкий виноград,
Щоб сміялись у кожній оселі,
А країна цвіла, ніби сад.
Хай шумить під віконцем ліщина,
Соловейко всю нічку співа,
Ніби дівчина, в лузі калина
Восени знов намисто вдяга.
Краю мій, тобі сонця бажаю,
Аби хліб на полях колосився.
Я тебе по віночку впізнаю.
Щастя всім нам, хто тут народився.
1