ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ШЛЯХОМ УПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ, ІНТЕРАКТИВНИХ ТА ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ

Про матеріал
У даній статті розглянуті проблеми та шляхи формування ключових компетентностей здобувачів освіти на уроках біології за допомогою використання сучасних освітніх технологій в умовах дистанційного навчання. Окреслюються основні напрямки, сучасні методи, форми, засоби та технології навчання, завдяки яким реалізується компетентнісний підхід щодо викладання біології.
Перегляд файлу

Тетяна Саволайнен,

учитель біології І категорії,

Комунальної організації (установа, заклад)

Шосткинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11

Шосткинської міської ради Сумської області.

klindushka@gmail.com

 

ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ШЛЯХОМ УПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ, ІНТЕРАКТИВНИХ ТА ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ

 

Анотація. У даній статті розглянуті проблеми та шляхи формування ключових компетентностей здобувачів освіти на уроках біології за допомогою використання сучасних освітніх технологій в умовах дистанційного навчання.  Окреслюються основні напрямки, сучасні методи, форми, засоби та технології навчання, завдяки яким реалізується компетентнісний підхід щодо викладання біології.

Ключові слова: компетентність, компетентністний підхід, інновації, інноваційні технології навчання, дистанційне навчання, критичне мислення інтернет, інтернет-сервіси.

Постановка проблеми. Школа разом із світовою спільнотою вступила у третє тисячоліття. Це час сучасних технологій та інноваційних тенденцій. Людина ХХІ століття – інноваційно озброєна та інтелектуально розвинута особистість. Тому для сучасного суспільства впровадження інноваційних та дистанційних технологій в освіту має не стільки теоретичне, скільки практичне значення.

Сучасні світові тенденції, зумовлюють актуальність проблеми, що потребує розв’язання у сфері освіти, а саме: виховання свідомого покоління, здатного гнучко мислити, генерувати оригінальні ідеї, швидко реагувати на все нове і приймати виважені рішення. У Законі України «Про освіту» сказано, що розвиток освіти повинен базуватися на використанні нових прогресивних концепцій, впровадженні в навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій та науково-методичних досягнень, а саме у статті 12 Закону України «Про освіту» зазначається, що метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності [1].

У Стратегії розвитку освіти в Україні на 2018–2025 роки зазначено, що найважливішим для держави є виховання людини інноваційного типу мислення та культури, проектування акмеологічного освітнього простору з урахуванням інноваційного розвитку освіти [2].

Виникає об'єктивна необхідність вдосконалення освітнього процесу, підвищення його ефективності та якості. Тому, педагогам необхідно змінювати форми і методи організації освітнього процесу, аби подолати невідповідність між традиційною освітою і вимогами сучасного життя.

Сучасні діти – це покоління, яке має бути компетентним у різних сферах, тому педагогам слід враховувати цей аспект і підвищувати якість освіти за допомогою новітніх освітніх технологій [3, с. 5].

Для того, щоб навчання відповідало усім вимогам, указаним у Законі України проходило в ігровій формі, але й охоплювало спектр необхідних знань, на допомогу педагогам створено різні онлайн-сервіси та застосунки. Поява нового електронного педагогічного інструментарію відкриває учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищує ефективність самостійної, індивідуальної і групової роботи.

Учителям вони дозволяють реалізувати принципово нові форми та методи навчання, які сприяють підвищенню педагогічної майстерності [1].

На сьогодні актуальним залишається оновлення змісту освітнього процесу та формування предметних компетентностей під час вивчення різних навчальних дисциплін та біології зокрема. В умовах сьогодення перед вчителем біології  стоїть складне методичне завдання  ̶  реалізувати на практиці компетентнісний підхід та сформувати в школярів необхідні для життя компетентності, які прийня­то називати терміном «життєва компетентність».

Вперше «життєва компетентність» була науково обґрунтована в 1998 році в «Базовому компоненті дошкільної освіти» кандидатом психологічних наук О.Л. Кононко, яка зауважує, що «бути компетентним – означає бути домірним вимогам життя». Шкільна компетентність – це лише частка загальної життєвої компетентності, а компетентність учбова – частка шкільної. Тому, слід навчати дитину не окремих предметів, а науки життя, створити та реалізувати модель успішного, компетентного та конкурентноспроможного випускника [4, с. 5].

Саме Компетентнісний підхід у біології дає змогу учням по-новому зрозуміти й усвідомити значущість предмету, сформує готовність використовувати здобуті знання та уміння в житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій.

Мета статті – ознайомлення з інноваційними, інтерактивними та дистанційними технологіями навчання, які допомагають у реалізації проблеми формування ключових компетентностей у здобувачів освіти, а також допомагають у створенні комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність, значущість в сучасних дистанційних умовах розвитку освіти та суспільства.

Аналіз останніх публікацій. Питання розвитку компетенцій, формування компетентностей, реалізації компетентнісного підходу в навчанні біології у своїх працях, роботах та публікаціях висвітлювали: Л. Ващенко, Н. Бібік, Т. Коршевнюк, Н. Матяш, О. Овчарук [5,6]; О. Пометун, О. Савченко, А. Хуторський [7]; В. Сухомлинський, С. Русова, М. Коула, Д. Вертча, А. Гін [8]; А. Мірошнікова, Т. Ладиченко, О. Мокрогуз, С. Хворостенко, І. Родигіна [9]; Н. Матяш, О. Ващенко, С. Свириденко, Д. Вороніна, Н. Смірнова, В. Садкіна [10].

Виклад основного змісту. ХХІ століття – це епоха інформатизації суспільства. Як зазначається в Концепції Нової української школи, «… у 20-х роках ХХІ століття найбільш затребуваними на ринку праці будуть уміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі» [11, с. 18 ].

На сьогодні у  школі навчаються діти нового покоління – це покоління візуалів,  покоління Z — «цифрові» діти,  які живуть у віртуальному світі, світі Інтернету, соціальних мереж, різноманітних гаджетів. Головне завдання  кожного вчителя біології в новій українській школі – підвищити мотивацію до навчально-пізнавальної діяльності учнів, навчати дітей використовувати свої знання протягом життя та розвивати життєві компетентності [12, с. 2].

Успішність та ефективність формування ключових компетентностей учнів буде залежати від форм і методів організації освітнього процесу. Пріоритетними в цьому відношенні є сучасні освітні технології, серед яких особливе місце посідає методика розвитку критичного мислення, інтерактивні методи навчання та інформаційно-цифрові технології.

Критичне мислення в освітньому процесі впродовж останніх десяти років стало основою освітніх реформ у провідних країнах Європи. Критичне мислення є вдалим інструментом для формування ключових компетентностей у здобувачів освіти в складних умовах сьогодення.

Модель сучасного офлайн-уроку та онлайн-уроку за методикою критичного мислення відбувається в три фази: фаза актуалізації; фаза побудови знань; фаза консолідації [13, с. 79].

Під час фази актуалізації вчителем біології повинні активно використовуватися інтерактивні методи навчання: «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Вільне письмо», «Біологічне лото», Метод «Прес», «Обміркуйте – Об’єднайтеся у пари – Обміняйтеся думками», «Семантична карта», «Кубування», «Відстрочена відгадка».

На фазі актуалізації доцільно організовувати роботу учнів в групах та парах при цьому доцільно використовувати технології кооперативного навчання: «Мікрофон», «Дерево рішень», «Два - чотири - всі разом», «Ротаційна трійка», «Карусель», «Акваріум», «Робота в парах», «Дебати» які сприяють розвитку комунікативних навичок та вмінь працювати в команді.

Під час проведення фази побудови знань за методикою критичного мислення, учні активно опрацьовують нову інформацію, працюючи з текстом підручника, зображеннями та відеоматеріалами.

На даному етапі уроку вчитель біології може активно застосовувати практикуючи методи: «Мудрі сови», «Шість капелюхів мислення», «Займи позицію», «Ринг».

Використання вчителем біології таких методів, прийомів, технологій та вправ в освітньому процесі є передумовою формування ключових компетентностей у здобувачів освіти.

Під час проведення фази консолідації за методикою критичного мислення учні повинні відрефлексували те, про що дізналися, визначитися як будуть в подальшому  використовувати отриману інформацію під час уроку. У ході реалізації фази консолідації доцільно використовувати рефлексивні методи: «Діаграма Вена», «Сенкан», «Ментальні карти», «Рекламна пауза» [13, с. 114].

Вдало реалізувати освітню методику критичного мислення на уроках біології, сучасному вчителю допоможуть інтернет-технологій та технологій дистанційного навчання.

Умови сьогодення змусили заклади освіти перейти на дистанційне та змішане навчання. Дана вимога часу націлює педагогів на пошук та використання ефективних прийомів організації онлайнової взаємодії дітей один з одним та з педагогами. Дистанційне навчання не завжди передбачає спілкування в синхронному режимі, а тому найбільш оптимальним є використання різних онлайнових застосунків: пізнавальних сайтів, інтернет-бібліотек, web-сторінок, порталів, спільнот, тестів, анкет, інтерактивних вправ, кросвордів, ігор тощо [14, с. 3].

Імідж сучасного вчителя біології немислимий без знання ресурсів мережі Інтернету, а комп’ютер став незамінним інструментом у роботі.

Під час онлайнової взаємодії з учнями, вчитель біології не може обійтись без помічників мережі Інтернет: монополіста серед відеохостингів YouTubе, онлайн-середовища Globallab, для проведення спільних онлайн-досліджень та спільних проєктів, медіа-платформи «Освіторія, освітньої платформи «Мій Клас», сайтів: Міжнародного інтерактивного природничого конкурсу «Колосок», «Візуалізації з біології і медицини», «Національного ботанічного саду», «Національного природничого музею НАН України», «Віртуальних біологічних  екскурсії» - SCHOOLBIOLOGYCLUB та «Всеукраїнським біологічним сайтом».

Практика показує, що саме інформаційно-цифрові технології дозволяють автоматизувати значну частину роботи вчителя, роблять шкільний предмет «Біологія» наповненим, змістовним та цікавим, дають великі можливості у формуванні навчально-пізнавальних, інформативних та комунікативних компетенції [15, с. 2-3].

На етапі актуалізації знань уроку досить зручно застосовувати тестові завдання або діагностичні комплекси, які дозволяють за короткий час одержати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу і своєчасно його скоригувати. Також є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня. Для учнів важливим є те, що відразу після виконання тесту вони отримують об’єктивний результат із аналізом помилок, що неможливо, наприклад, під час усного опитування. Для проведення тестування на уроках біології як в синхронному так і в асинхронному режимі доцільно використовувати електронні ресурси зі створення тестових завдань: Classtime, Тесторіум, тести «На урок», «Всеосвіта», Мaster-test, Google forms [16, с. 4].

З метою урізноманітнення і цікавого змістовного наповнення уроків біології  вчителю стануть у нагоді інструменти  для створення навчальних ігор, вправ, вікторин: LearningApps, Quizizz, KAHOOT!, Word It Out, Word Art , генератори QR-кодів, ребусів, пазлів, кросвордів[17, с. 11].

За допомогою інтерактивних вправ, вивчення біології для учнів стане захоплюючим, цікавим та зрозумілим.

Під час застосування на уроках біології технологій кооперативного навчання та проведення фази консолідації уроку за методикою критичного мислення, дієвими онлайн-сервісами стануть онлайнові аналоги шкільної дошки. За допомогою  онлайн-дошок вчителю та учням можна розмістити попередньо підготовлені матеріали (тексти, зображення, відео, аудіо), робити записи шляхом друкування тексту або створення малюнків, використовувати карти понять, мозковий штурм, алгоритм [18, с. 9]. Досить простими, цікавими, ефективними та доступними для колективної роботи під час уроків біології є дошки: Padlet, Jamboard, Linoit,  Conceptboard. Застосування онлайн-дошок сприяє активізації освітнього процесу, підвищенню ефективності педагогічної праці, поліпшенню якості знань та формуванню компетентностей у здобувачів освіти.

Отже, можна стверджувати, що використання на уроках біології інноваційних, інтерактивних та дистанційних технологій навчання сприяє реалізації компетентнісного підходу в освіті, формуванню ключових компетентностей, розвиває вміння школярів працювати з інформацією та виховує особистість «інформаційного суспільства» .

Висновки та перспективи подальших досліджень. Працюючи над реалізацією компетентнісного підходу на уроках біології та залучаючи сучасні освітні технології навчання, освітній процес відзначається низкою переваг: краще сприймається матеріал учнями, зростає їх пізнавальний інтерес, позитивне ставлення до предмета, відбувається індивідуалізація, комфортність та результативність навчання, формується справжня компетентна особистість.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.     Закон України про освіту [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  2.     Концепція розвитку освіти в Україні на 2015-2025 роки[Електронний ресурс]. 2014.–Режим доступу до ресурсу: https://ips.ligazakon.net/document/NT1078
  3.          Жалдак М. І. Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі / М. І. Жалдак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова / М. І. Жалдак. – Київ, 2010. – (Збірник наукових праць). – (2; № 11). – С. 3 – 16.
  4.          Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / за ред. О. В.Овчарук. - К.: К. І.С., 2004. - 112 с.
  5.          Ващенко Л. С., Бібік Н.М. та ін. Під загальною редакцією О. В. Овчарук. Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Колективна монографія. Видавництво «К. і С.» Київ, 2004. – 106 с.
  6.          Каліберда М.С. та Шаламов Р.В., наук. ред. д. пед. Наук С.Раков. Компетентнісні завдання: міжнародний досвід PISA й український досвід ―Геліантусу» / – Харків: Соняшник, 2020. – 176 с., іл.
  7.          Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
  8.          Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя / - 13-е видання. – Х.: Вид.група «Основа», 2018. – 112 с.
  9.          Каліберда М.С. та Шаламов Р.В. Медіаграмотність на заняттях з біології. Навчальне видання/– Київ: АУП, ЦВП, 2020. – 60 с., іл.
  10.     Садкіна В.І. Маленькі секрети учительського успіху. Навчаємось з радістю. – Х.: Вид.група «Основа», 2018. – 144 с.
  11.     Концепція «Нова українська школа» [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
  12.     Освітній портал. Педагогічна преса [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://pedpresa.ua
  13.     Кроуфорд А. Технології розвитку критичного мислення учнів / А. Кроуфорд, В. С. Метьюз, Д. Макінстер. – К.: Плеяда, 2006. – 217 с.
  14.     Олефіренко О. В. Сучасний інструментарій творчості вчителя [Електронний ресурс] / О. В. Олефіренко // Науковий часопис НПУ  імені М. П. Драгоманова. Серія 16. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_016_2013_21_57
  15.     Мірошникова А. Як вчителям порозумітися з «цифровим» поколінням дітей. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvitoria.media/opinions/yak-vchytelyam-porozumitysya-z-tsyfrovym-pokolinnyam-ditej-porady-psyhologa/
  16.     Косяк О. В. Форма контролю Google-таблиці та Google-форми. Сервіси для створення тестів [Електронний ресурс] / О. В. Косяк – Режим доступу до ресурсу:https://vseosvita.ua/library/forma-kontrolu-google-tablici-ta-google-formi-servisi-dla-stvorenna-testiv-4686.html
  17.     Павленко І. М. Використання існуючих сервісів для створення інтерактивних вправ [Електронний ресурс] / І. М. Павленко – Режим доступу до ресурсу: http://spec.vntu.edu.ua/conf/pdf/conf_376-381.pdf
  18.     Смирнова І.О. Онлайн-дошка в освітньому процесі [Електронний ресурс] / І.О. Смирнова Режим доступу до ресурсу: https://nmcpto.sumy.ua

 

  

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепурнова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 січня 2023
Переглядів
1114
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку