Урок з біології у 8 класі "Профілактика захворювань дихальної системи"

Про матеріал
Цілі-:знаннєвий компонент: сформувати в учнів знання про основні захворювання органів дихання, причинами їх розвитку і заходами профілактики;діяльнісний компонент: розвивати вміння висловлювати свої думки, готувати повідомлення, робити виснов¬ки; формувати практичні вміння надання першої допомоги під час зупинки дихання; ціннісний компонент: формувати ціннісне ставлення до власного організму;свідоме ставлення до гігіє¬нічного режиму під час хвороби. Формування ключових компетентностей:спілкування державною мовою –вільно володіти і описувати хвороби органів дихання державною мовою, інформаційно-цифорова – використовувати сучасні цифрові технології та пристрої задля спостережень за процесами дихання; соціальна і громадська компетентність– уміння працювати в команді, готовність брати на себе відповідальність за організацію акцій щодо збереження здоров‘я; екологічна грамотність та здорове життя – уміння застосовувати набутий досвід для збереження власного здоров’я і здоров’я інших; уміння вчитися впродовж життя – уміння організовувати і оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, проводити спостереження і експерименти.
Перегляд файлу

1

 

 

 Урок з біології у 8 класі:

«Профілактика захворювань дихальної системи»

 

Органи дихання    

 

 

 

 

 

 

 Підготувала: вчитель біології

Купельської гімназії

Охрімчук Ю.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологія 8 Урок №

Тема уроку: Профілактика захворювань дихальної системи.

«Існують тисячі хвороб, але здоров'я бу­ває єдине».           

 Л.Берне.

Цілі-:знаннєвий компонент: сформувати в учнів знання про основні захворювання органів дихання, причинами їх розвитку і заходами профілактики;діяльнісний компонент: розвивати вміння висловлювати свої думки, готувати повідомлення, робити виснов­ки; формувати практичні вміння надання першої допомоги під час зупинки дихання; ціннісний компонент: формувати ціннісне ставлення до власного організму;свідоме ставлення до гігіє­нічного режиму під час хвороби.

Формування ключових компетентностей:спілкування державною мовою –вільно володіти і описувати хвороби органів дихання  державною мовою,  інформаційно-цифорова – використовувати сучасні цифрові технології та пристрої задля спостережень за процесами дихання; соціальна і громадська компетентність– уміння працювати в команді, готовність брати на себе відповідальність за організацію акцій щодо збереження здоров‘я; екологічна грамотність та здорове життя – уміння застосовувати набутий досвід для збереження власного здоров’я і здоров’я інших; уміння вчитися впродовж життя – уміння організовувати і оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, проводити спостереження і експерименти.

Обладнання: таблиці («Органи дихання», «Ди­хальні рухи»),, презентація «Захворювання органів дихання».

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку 

I. Організаційний момент

II.Актуалізація практичного досвіду  знань

1).Питання для бесіди.

  1. Що таке дихання ? Яке воно буває?

(Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом  кисню й виділення з нього вуглекислого газу. Розрізняють внутрішнє й зовнішнє дихання).

  1. Назвіть органи дихання.

(носова порожнина

гортань

трахея

бронхи

легені)

3.Функції носової порожнини.

( Нормалізація температури повітря , що проходить до органів дихання. Нюх.)

4.Функції гортані.

(Забезпечує проходження повітря до трахеї,захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі,забезпечує генерацію звуків.)

5.Функції бронхів.

(забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму.)

6.Функції легенів.

(забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферою.) 

3)Встановити логічні зв’язки:

Чхання                                                                                      максимальний об’єм повітря

кашель                                                                                               вдих і видих                                                                                   

ЖЄЛ                                                                                           захисний  безумовний рефлекс                                                                             

нікотин                                                                                      різкий видих через рот                                                                                                                                                                 

дихальні рухи                                                                                 сильна отрута

4)Виконання тестових завдань:

(підготовка до ЗНО)


III. Мотивація практичної діяльності учнів, по­відомлення теми, мети, завдань уроку

А чи знаєте ви, що у вдихуваному повітрі клас­ної кімнати міститься близько ЗО тис. мікробів на 1 м3, а у видихуваному — значно менше? Отже, частина мікроорганізмів, які потрапляють в органи дихання, можуть викликати різні хвороби.

 

IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового ма­теріалу

Терапевт. Захворювання органів дихання мо­жуть спричинятися вірусами, бактеріями й алерге­нами.

Грип — гостре інфекцій­не захворювання. Характеризується ураженням слизової оболонки верхніх дихальних шляхів (по­казує на схемі). Збудник грипу передається від хворої до здорової людини повітряно-крапельним шляхом. Найчастіше епідемії грипу виника­ють холодної пори року, але бувають навесні й восени, бо організм у цей період ослаблений внас­лідок  відсутності  вітамінів.

Найнебезпечнішим є те, що з епітеліальних клітин слизової оболонки збудник проникає у кров, розноситься по всьому організму і може викликати ускладнення: запалення легенів, серед­нього вуха, нирок, м'якої оболонки мозку та ін.

 Підступний  він для тих, хто не додержує певних правил! По-перше, він вражає ослабле­них людей. По-друге, тих, хто не додержує пра­вил гігієни, забуває мити руки, особливо перед їжею та після вулиці. По-третє, тих, хто не уни­кає багатолюдних місць під час епідемії.

 Слово надається медсестрі. Роз­кажіть, будь ласка, як вірус проникає в клітину людини.

Медсестра. Вірус має дуже малі розміри — до 20 нм. Складається з молекули ДНК, оточеної білковою і ліпідною оболонками. Проникнення вірусу в клітину-хазяїна починається із взаємодії вірусу з поверхневою оболонкою клітини, на якій є специфічні рецептори-ділянки. До них і при­кріплюється вірусна оболонка. Після проникнення вірусу до клітини-хазяїна його нуклеїнова кис­лота передає спадкову інформацію про вірусний білок у білоксинтезуючий апарат клітини-хазяї­на. Остання починає продукувати нові поколін­ня вірусів, доки: не буде вичерпано енергію та біологічні ресурси.

Для боротьби з вірусом роблять профілактичні щеплення: за допомогою ін'єкцій вводять ослаб­лені віруси, на які в організмі виробляються, спе­цифічні білки (гамаглобулін), що утворюються за допомогою вилочкової залози, лімфовузлів, роз­сіяних у дихальному тракті людини. У людини на щеплення виробляється імунітет, вона хворіє легко або не хворіє зовсім.

Фітотерапевт. Часто дорога вакцина не по кишені і тому існують народні методи  профілактики грипу. Вживати зба­лансовану, багату на вітаміни, особливо вітамін С, їжу (демонструє цибулю, часник, лимон), уникати людних місць, загартовувати організм. Найбільше в період грипу потрібно пити рідини – чай з лимоном , шипшиною , смородиною, малиною, липою, калиною, ехінацеєю, медом, тепле молоко.  Зверніть увагу що чай з липою потрібно пити  в період лікування бо він негативно впливає на зір якщо його пити цілорічно.

Дифтерія. Потрапляння  до організму людини дифтерійних паличок.Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій.

Гострий бронхіт — гостре запалення бронхів,становить 34,5% всіх захворювань органів дихання. Розвиткові бронхіту великою мірою сприяють бактеріальна, вірусна інфекції, а також вірусно-бактеріальна асоціації.

 Виявляється загальним нездужанням, зниженням працездатності, болем у м'язах спини, ніг. Температура тіла у більшості випадків субфебрильна, рідко вище 38°С, іноді залишається нормальною. У перші дні хвороби спостерігається погіршення апетиту і сну. Спостерігається сильний кашель, задишка, дряпання у горлі .

 Хронічним бронхітом називають -  захворювання, яке супроводжується кашлем із виділенням харкотиння не менше трьох місяців на рік, протягом двох років, за умови відсутності інших захворювань дихальних шляхів.

Бронхіальна астма — самостійне хронічне прогресуюче захворювання, яке виявляється приступами ядухи внаслідок бронхоспазму, набряку слизової та гіперсекреції.

Причини виникнення: куріння, зловживання алкоголем, забрудненість повітря на виробництві та в побуті, метеорологічні та кліматичні умови, дія інфекції.

 Основним симптомом захворювання є приступ задухи. Він виникає раптово, вночі, а в тяжких випадках — і вдень. Іноді появі приступу передує свербіння в носі, кашель.

Крупозна пневмонія — гостре запалення легень, яке охоплює цілу частку або її окремі сегменти. При цій пневмонії уражається плевра, яка покриває частку легені, тому її ще позивають плевропневмонією, частковою пневмонією. В останні роки клінічна картина гострої пневмонії та її перебіг значно змінилися, тому класичні форми крупозної пне­вмонії трапляються рідко.

Вогнищева пневмонія — локальний запальний про­цес у межах сегмента, часточки або ацинуса. В останні роки вогнищева пневмонія реєструється частіше, ніж крупозна. Пере­важно вогнищева пневмонія починається з бронхіту, у зв'язку з чим її інша назва — бронхопневмонія.

Трахеїт (від грец. трахея - дихальне горло) - запалення слизової оболонки трахеї. Його ознаки: дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за грудиною, голос стає хрипкий. Спричинюється переохолодженням, курінням, інфекціями.

Лікар терапевт. Коклюш - гостра інфекційна хвороба з циклічним перебігом і характерними нападами судомного кашлю. Зараження можливо тільки при спілкуванні з хворим, тому що збудник коклюшу нестійкий і поза організмом швидко гине.

Туберкульоз — специфічне інфекційне захворювання, яке спричинюється туберкульозною паличкою.
Незважаючи на досягнення у боротьбі з туберкульозом ця про­блема залишиться актуальною ще для трьох поколінь людства. За даними ВООЗ, у світі нараховується 15—20 млн хворих на туберкульоз. Щорічно з'являється 7 млн нових хворих, а вмирає 600— 800 тис. чоловік.

Скласти схему «Профілактика туберкульозу»:

Соціальна: поліпшення рівня життя населення, екологічного стану довкілля , охорони праці та здоров’я, сприяння розвитку  фізкультури та спорту

Санітарна: лікування хворих, обстеження членів їх сімей; флюорографічне рентгенівське дослідження та проби (наприклад Манту)

Специфічна: введення новонародженим вакцини БЦЖ , повторна вакцинація через 4 – 5 років.

Плеврит — запалення листків плеври з утворенням на їх поверхні фібрину або скупченням у плевральній порожнині. Плеврит, як правило, є не самостійним захворюванням, а ускладненням патологічного процесу в легенях, рідше — у середостінні, грудній стінці, діафрагмі, при деяких системних захворюваннях.

Рак легень – причиною цього захворювання здебільшого  (87 %) є куріння. У першій половині минулого століття рак легенів переважав у чоловіків, оскільки вони курили більше, ніж жінки. Тепер частота уражень у жінок швидко зростає і перевищує частоту захворювань на рак грудей . Іншими причинами раку легень є тривале вдихання вугільного пилу, азбесту та кремнезему. Це захворювання трапляється частіше у промислових районах , аніж у сільській місцевості. Однак цигарковий дим містить тисячі речовин і є основною причиною раку легенів. 

Алергічний риніт – запальне ураження слизових оболонок носа, що виникає внаслідок алергічних реакцій. Зазвичай алергічний риніт або нежить проявляється утрудненням носового дихання, чханням, водяним виділенням з носа. Можливі алергени:пил,  алергени біологічного походження , пилок рослин, деякі продукти харчування, дріжджові і цвілеві гриби.

2) Негативний вплив куріння на органи дихання. Перегляд відео.

V. Організація самостійної практичної діяльності.

1. Робота з зошитом.

2).Робота з біологічними поняттями:

Фарингіт- запалення задньої стінки глотки.

Ларингіт – запалення слизових оболонок гортані.

Плеврит – запалення плеври, виникає як ускладнення пневмонії, туберкульозу та ін..інфекційних хвороб а також ушкодження грудної клітки.

Інкубаційний період – проміжок часу між моментом зараження і появою перших симптомів  інфекційного захворювання.

4) Знайти зайвий термін:

I. грип, пневмонія, гострий бронхіт, рак легенів, туберкульоз. (неінфекційна хвороба)

II.  Переохолодження, ослаблений імунітет, гіподинамія, хвороботворні мікроорганізми,   вітамінізована їжа (вітамін С), перебування у багатолюдних місцях. (для профілактики захворювань дихальної системи)

5) Із поданих складів склади терміни:

Фти, тера, зіатр, певт, тубер, брон, кульоз, пнемо, хіт, нія,

VІ.Самостійне застосування умінь на новому матеріалі

1.Які чинники сприяють виникненню захворювань органів дихання?

(Висока запиленість і погане провітрювання приміщень, порушення правил особистої гігієни, відсутність вакцинації і загартування, нераціональне живлення, розумове й фізичне перенапруження).

2.Чому дуже часто виникають епідемії повітряно-крапельних інфекцій?

(Це пояснюється такими особливостями повітряно-крапельних інфекцій , як легка заражуваність, швидке поширення, сильна генетична мінливість патогенів, яка ускладнює вироблення імунітету).

  1. Основні заходи профілактики захворювань органів дихання.

(роздача буклетів-пам’яток)

Пам’ятка

Основні заходи профілактики захворювань органів дихання.

1.Проведення вакцинації.

2.Карантин (уникнення контактів із хворими).

3.Дотримання правил особистої гігієни.

4.Регулярне диспансерне обстеження.

5.Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване харчування  тощо)

4. Гігієна дихання

VI. Підбиття підсумків уроку:

Метод « Незакінчене речення»

  • Мені найбільше сподобалося на уроці …
  • Що із вивченого я використовуватиму у житті…
  • Мені не сподобалося…

VII. Домашнє завдання:

Вивчити параграф 14,

скласти пам’ятку запобігання туберкульозу,

повідомлення про взаємозв’язок туберкульозу й ВІЛ (високий рівень)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)Виконання тестових завдань:

(підготовка до ЗНО)

1. В утворенні мови безпосередньо беруть участь:

А трахея і бронхи;

Б усі дихальні шляхи;

В голосові зв'язки гортані при видиху;

Г бронхи та легені. 

2. Основою механізму газообміну в легенях і тканинах є:

А скорочення і розслаблення дихальних м'язів;

Б розширення і звуження грудної клітки;

В дифузія газів;

Г скорочення і розслаблення діафрагми.

3. Структура, яка об’єднує носову і ротову порожнини:

А трафея

Б гортань

В легені

4. Парний орган дихання:

А носова порожнина

Б бронхи

В легені

5. Спірометром вимірюється:

А тиск крові;

Б пульс;

В температура тіла;

Г життєва ємність легенів. 

6. У носовій порожнині не відбувається:

А осушення повітря;

Б  зігрівання повітря

В знезараження повітря

7. Ззовні легені вкриті:

А одношаровим епітелієм

Б двошаровим епітелієм

В щільною сполучнотканинною оболонкою

8. Трахея щодо стравоходу розташовується в грудній порожнині:

А позаду

Б ліворуч

В попереду

9.  Система, яка забезпечує надходження в організм кисню, використання його в окислювальних процесах і видалення з організму вуглекислого газу:

А дихальна

Б травна

В видільна

10. Дихальний центр у людини розташований у:

А мозочку

Б довгастому мозку

В проміжному мозку

11. Газообмін у легенях відбувається у:

А альвеолах

Б бронхіолах

В плеврі

12. Права легеня складається з часток:

А однієї

Б двох

В трьох
 

 

Терапевт. Захворювання органів дихання мо­жуть спричинятися вірусами, бактеріями й алерге­нами.

Грип — гостре інфекцій­не захворювання. Характеризується ураженням слизової оболонки верхніх дихальних шляхів (по­казує на схемі). Збудник грипу передається від хворої до здорової людини повітряно-крапельним шляхом. Найчастіше епідемії грипу виника­ють холодної пори року, але бувають навесні й восени, бо організм у цей період ослаблений внас­лідок  відсутності  вітамінів.

Найнебезпечнішим є те, що з епітеліальних клітин слизової оболонки збудник проникає у кров, розноситься по всьому організму і може викликати ускладнення: запалення легенів, серед­нього вуха, нирок, м'якої оболонки мозку та ін.

 Підступний  він для тих, хто не додержує певних правил! По-перше, він вражає ослабле­них людей. По-друге, тих, хто не додержує пра­вил гігієни, забуває мити руки, особливо перед їжею та після вулиці. По-третє, тих, хто не уни­кає багатолюдних місць під час епідемії.

 Слово надається медсестрі. Роз­кажіть, будь ласка, як вірус проникає в клітину людини.

 

Медсестра. Вірус має дуже малі розміри — до 20 нм. Складається з молекули ДНК, оточеної білковою і ліпідною оболонками. Проникнення вірусу в клітину-хазяїна починається із взаємодії вірусу з поверхневою оболонкою клітини, на якій є специфічні рецептори-ділянки. До них і при­кріплюється вірусна оболонка. Після проникнення вірусу до клітини-хазяїна його нуклеїнова кис­лота передає спадкову інформацію про вірусний білок у білоксинтезуючий апарат клітини-хазяї­на. Остання починає продукувати нові поколін­ня вірусів, доки: не буде вичерпано енергію та біологічні ресурси.

Для боротьби з вірусом роблять профілактичні щеплення: за допомогою ін'єкцій вводять ослаб­лені віруси, на які в організмі виробляються, спе­цифічні білки (гамаглобулін), що утворюються за допомогою вилочкової залози, лімфовузлів, роз­сіяних у дихальному тракті людини. У людини на щеплення виробляється імунітет, вона хворіє легко або не хворіє зовсім.

 

Фітотерапевт. Часто дорога вакцина не по кишені і тому існують народні методи  профілактики грипу. Вживати зба­лансовану, багату на вітаміни, особливо вітамін С, їжу (демонструє цибулю, часник, лимон), уникати людних місць, загартовувати організм. Найбільше в період грипу потрібно пити рідини – чай з лимоном , шипшиною , смородиною, малиною, липою, калиною, ехінацеєю, медом, тепле молоко.  Зверніть увагу що чай з липою потрібно пити  в період лікування бо він негативно впливає на зір якщо його пити цілорічно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 січня 2023
Переглядів
533
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку