Формування ключових та предметних компетентностей учнів на основі діяльнісного підходу на уроках географії та курсах економічного спрямування

Про матеріал
Географія як шкільна дисципліна покликана формувати в учнів систему поглядів на світ, географічну компетентність і екологічну культуру. При вивченні географії необхідно направити учнів не заучувати факти та терміни , а засвоювати , оцінювати , порівнювати події та явища, формувати інтегровані уміння та розвивати інтелектуальні здібності. Одним із шляхів реалізації цих завдань є впровадження компетентнісного підходу до викладання географії , який забезпечує не тільки формування географічних знань і вмінь, навичок самостійної пізнавальної діяльності, а й досвіду їхнього застосування.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Формування ключових та предметних компетентностей учнів на основі діяльнісного підходу на уроках географії та курсах економічного спрямування  Виконала: вчитель географії Люботинськоїгімназії № 1 Проненко Олена Петрівна

Номер слайду 2

Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність. Б. Шоу Людина освічена та, яка знає, де знайти те, чого вона не знає. Георг Зіммель 

Номер слайду 3

Сучасне навчання. Працювати з різною інформацією. Застосовувати набуті знання. Практично діяти. Розв’язувати життєві проблеми. Уміти критично мислити

Номер слайду 4

Випускник школиінноваторособистістьпатріот

Номер слайду 5

Вчитель сьогодні

Номер слайду 6

Діяльнісний підхід спрямованість освітнього процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань із різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти. 

Номер слайду 7

Навчити дітей навчатися. Докладає зусиль. Долає труднощіДосягає результату. ВИСНОВОК: навчання діяльнісне, результат вражаючий.

Номер слайду 8

Сучасні технології навчання географії:інформаційно-комунікаційні; інноваційні технології; технології проблемного навчання; особистісно-орієнтовані; проєктні технології; традиційне навчання; технології програмованого навчання.

Номер слайду 9

Географія - комплексна наукарозвиває пізнавальний інтерес у школяра, сприяє створенню в його уяві цілісних образів географічних об’єктів і явищдопомагає зрозуміти географічні проблеми сучасного суспільства та їх причинний характерформує ставлення до нашої планети як до спільного дому, почуття дбайливого господаря, патріота

Номер слайду 10

Завдання шкільної географії:дати учням основи знань з географії та деяких суміжних наук про Землю і суспільство;сформувати в них наукові погляди на природу і взаємодію суспільства й природи;виховати любов і бережливе ставлення до природи і ресурсів Батьківщини;ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів і охорони навколишнього середовища;навчити учнів практично застосовувати здобуті географічні знання, правильно поводитися в природі, користуватися джерелами географічної, політичної, економічної інформації, картами, електронно-обчислювальною технікою, оцінювати стан природи своєї місцевості і вплив на неї господарської діяльності;прищепити навички навчальної праці, спостережливості, логічного мислення, пам’яті, вміння створювати образ території, естетично сприймати навколишнє середовище.

Номер слайду 11

Зміст шкільної географії……має бути спрямований на вирішення задач формування загальної культури учня, адаптації особистості до життя в суспільстві, на створення основи усвідомленої самореалізації в навколишній географічній дійсності

Номер слайду 12

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітній процес спрямований на розвиток сформованих і формування нових предметних (галузевих) компетентностей. Предметні (галузеві) компетентності стосуються змісту конкретного предмету. Ключові поняття “знає і розуміє” , “уміє і застосовує”, “виявляє ставлення і оцінює”..

Номер слайду 13

Компетентнісний підхід. Спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності. Компетентність - набута в процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь , досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Ключові компетентності при вивченні географії:інтелектуальна; інформаційна; мовленнєва; соціальна; комунікативна; загальнокультурна; компетентність саморозвитку.

Номер слайду 16

Географічна компетентність. Одна із освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою обізнаність у географічних закономірностях та глибокі знання з географії, уміння самостійно вирішувати конкретні географічні проблеми і практично використовувати географічну інформацію та географічні знання уміння і навички у практичній діяльності та повсякденному житті.

Номер слайду 17

Географічна компетентність:картографічна компетентність;природнича компетентність;соціально-економічна компетентність;екологічна компетентність;просторова компетентність;краєзнавча компетентність.

Номер слайду 18

Картографічна компетентність:сукупність здібностей особи використовувати засвоєні картографічні знання, уміння і навички для вирішення практичних і теоретичних завдань у реальних умовах життя;картографічні знання і вміння складають не тільки найважливішу частину змісту географічної освіти, а й входять до складу загальнокультурних компетентностей.

Номер слайду 19

Картографічна компетентність. Формування картографічних знань: • оволодіння практичними прийомами роботи з картою; • осмислення змісту карти; • просторове уявлення. Етапи сприйняття картографічної інформації в кожному курсі географії стають більш складними - вивчення та набуття практичних навичок роботи з картою будується за принципом: «від простого до складного». Знання «картографічної мови» дозволяє людині здійснити «переклад» інформації з мови символів ; отримати необхідну інформацію і використовувати її надалі для реалізації певних цілей.

Номер слайду 20

Картографічна компетентність Картографічна компетенція є однією з життєвих компетенцій особистості. Здатність володіти картознавчими знаннями, уміннями та навичками необхідна в житті кожної людини. Еволюція карти від наскельних малюнків до інтерактивних зображень Землі дозволяє говорити про постійний інтерес людини до картографії. Вивчення картографічної інформації в електронному або друкованому вигляді є сьогодні одним із головних завдань шкільної географії. «Карта - це обов'язковий свідок географічного відкриття». А сучасний учитель не повинен бути байдужим до нових відкриттів на уроках географії. 

Номер слайду 21

Картографічна компетентність. Вікторина “Я знаю карту”

Номер слайду 22

Картографічна компетентність. Вікторина “Карта -друга мова географії”Турнір “Я знаю Африку краще”

Номер слайду 23

Картографічна компетентність. Урок “Природні зони Африки”Урок-дослідження “Природні символи України”

Номер слайду 24

Краєзнавча компетентність: систематичне ознайомлення учнів з рідним краєм, з особливостями місцевості, у якій проживають і навчаються школярі; постійне використання краєзнавчих знань у навчанні, встановлення асоціативних зв'язків цих знань із матеріалом, що вивчається; формування в учнів навичок краєзнавчого характеру, які вони можуть використовувати при ознайомленні з природою і життям людей свого краю; краєзнавчі знання і вміння служать основою пізнавальної діяльності в екскурсіях, практичних роботах на місцевості, де вони використовуються, розвиваються і закріпляються.

Номер слайду 25

Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя.. Г. С. Сковорода

Номер слайду 26

Краєзнавча компетентність

Номер слайду 27

Краєзнавча компетентність. Урок “Космос далекий і близький. Екскурсія до Харківського планетарію

Номер слайду 28

Природнича компетентність:засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики; здатність розв’язувати доступні соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин «людина — природа».

Номер слайду 29

Природнича компетентність: здатність самостійно осмислювати природу, власне місце і роль у ній як її складника, має сприяти, передусім, прагненню допомагати живій і неживій природі, умінню нестандартно мислити і діяти, формуванню адекватної (екологічно доцільної) поведінки; являє собою набутий в процесі ознайомлення з довкіллям досвід діяльності , що формується на основі сукупності природознавчих уявлень, знань, умінь та навичок, ставлень та оцінних суджень, які можна мобілізувати для активних самостійних дій (пізнавальних, практичних, пошукових, дослідницьких, природоохоронних), результатом яких є світобачення щодо предметів та явищ природного оточення, яке втілюється у вчинках, поведінці дітей; визначається як особистісне утворення, яке характеризує здатність виконувати доступні соціально й особистісно значущі практичні й пізнавальні проблемні завдання, пов’язані з реальними природними об’єктами у сфері відносин «людина – природа».

Номер слайду 30

Природнича компетентність. Екскурсія “Своїм краєм я мандрую…..”

Номер слайду 31

Екологічна компетентність Це крок до формування майбутньої еліти України, саме від екологічної культури та свідомості майбутніх поколінь залежатиме майбутнє України і всієї планети загалом. Наша задача дати учням основи екологічних знань, сформувати екологічний стиль мислення, навчити правил екологічно доцільної поведінки та здорового способу життя, тобто виховувати екологічно культурну особистість. Виховуючи в учнів екологічну культуру, доцільно використовувати такі методи, форми і методичні прийоми навчання, які:• сприяють розвитку творчого мислення, умінню передбачати можливі наслідки природоперетворювальної діяльності; • забезпечують розвиток дослідницьких умінь і навичок, навчають приймати екологічно доцільні рішення і самостійно здобувати нові знання;• залучають учнів до практичної діяльності з розв’язання проблем навколишнього природного середовища.

Номер слайду 32

Екологічна компетентністьфото. Екологічний десант. Акція “Допоможи Мурчику”

Номер слайду 33

Екологічна компетентність. Акція “Будь природі вірним другом” Екологічний десант “Квітом калиновим”

Номер слайду 34

Соціально-економічна компетентність Це основа для успішної адаптації у сучасному суспільстві, готовності до ефективного здійснення професійно-трудової діяльності. Формує вміння аналізувати соціально-економічні процеси України та світу; виявляти своє ставлення до сучасних соціально-економічних змін , оцінювати власний внесок у вирішенні проблеми соціально-економічного розвитку країни. Здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції в колективі.

Номер слайду 35

Квест “Моя Україна”Квест “Україна соборна”

Номер слайду 36

Соціально-економічна компетентність. Вікторина “Україна дивує” ”Ми - діти твої, Україно”

Номер слайду 37

Просторова компетентність. Основа - територіальний аспект у вивченні природи та господарства, географічний  простір, географічне середовище, географічна карта, географічна топоніміка. Складовою  просторової компетентності є картознавча компетентність. Карта дає просторовий образ території; є «другою мовою» в географії;  «альфою і омегою» географії. Формує вміння співвідносити природні явища і процеси з географічним положенням територій, виявляти ставлення щодо умов проживання в різних регіонах світу. Вчить застосовувати знання під час роботи з контурними картами, дослідженнями, практичними роботами.

Номер слайду 38

Дослідження “Африка –улюблениця Сонця”Дослідження “Деградовані ґрунти світу”

Номер слайду 39

Екскурсія до Приватбанку. Вікторина “Я знаю Слобожанщину”

Номер слайду 40

Результати реалізації діяльнісного підходу Вчитель. Підвищення професійної майстерностіЗацікавлення учнів своїм предметом. Посилення інтересу до навчання. Залучення учнів до пошуку, дослідження. Відчутність реальних результатів своєї праціЗадоволення в інтелектуальному розвитку. УчніПоглиблення змісту навчального матеріалу. Розвиток навичок мислення високого рівня. Розвиток креативних здібностей. Творче застосування знань. Уміння працювати в команді і самостійно. Підготовка до олімпіад, конкурсів, науково-дослідницької діяльностіФормування навчально-пізнавальної компетентностіСпівпраця. Творча самореалізація. Задоволення потреби в саморозвитку та самовдосконаленніЗаміна авторитарного стилю спілкування демократичним

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Компетентнісний, діяльнісний підходи та особистісно зорієнтоване навчання є визначальними під час організації навчально-виховного процесу з географії. Це орієнтує і направляє, дає змогу сучасним учням  знайти своє місце в житті, бути успішними, активно засвоїти свої життєві і соціальні ролі, бути гнучкими і мобільними, швидко адаптуватися до змін життєвих ситуацій, використовувати свої знання для вирішення життєвих проблем, бути комунікабельними, здобувати потрібну інформацію,  аналізувати її, приймати виважені рішення, бережно ставитися до власного здоров’я, бути відповідальними за своє майбутнє та досягти життєвого успіху.

Номер слайду 43

“Чотири кроки до досягнення мети: сплануйте діяльність, підготуйтесь до перемоги, дійте з ентузіазмом, постійно вдосконалюйтесь” Вільям А. Вард

Номер слайду 44

Використані джерела1. Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. – Режим доступу: http://www.ipv.org.ua.2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.4. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2014/2015 н. р. у загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОН України від 01.07.2014 р. № 1/9-343). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.5. Савлук Г. І. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії шляхом використання новітніх освітніх технологій та педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. – Режим доступу: www.pm-koippo.edukit.kr.ua.6. Титаренко Л. М. Формування екологічної компетентності студентів: Дис… канд. наук: 13.00.07 – 2007. – Режим доступу: www.disser.com.ua/content. Джерела інтернету

pptx
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
30 травня 2022
Переглядів
3575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку