Діяльнісний підхід спрямованість освітнього процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань із різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.
Географія - комплексна наукарозвиває пізнавальний інтерес у школяра, сприяє створенню в його уяві цілісних образів географічних об’єктів і явищдопомагає зрозуміти географічні проблеми сучасного суспільства та їх причинний характерформує ставлення до нашої планети як до спільного дому, почуття дбайливого господаря, патріота
Завдання шкільної географії:дати учням основи знань з географії та деяких суміжних наук про Землю і суспільство;сформувати в них наукові погляди на природу і взаємодію суспільства й природи;виховати любов і бережливе ставлення до природи і ресурсів Батьківщини;ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів і охорони навколишнього середовища;навчити учнів практично застосовувати здобуті географічні знання, правильно поводитися в природі, користуватися джерелами географічної, політичної, економічної інформації, картами, електронно-обчислювальною технікою, оцінювати стан природи своєї місцевості і вплив на неї господарської діяльності;прищепити навички навчальної праці, спостережливості, логічного мислення, пам’яті, вміння створювати образ території, естетично сприймати навколишнє середовище.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітній процес спрямований на розвиток сформованих і формування нових предметних (галузевих) компетентностей. Предметні (галузеві) компетентності стосуються змісту конкретного предмету. Ключові поняття “знає і розуміє” , “уміє і застосовує”, “виявляє ставлення і оцінює”..
Компетентнісний підхід. Спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності. Компетентність - набута в процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь , досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Географічна компетентність. Одна із освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою обізнаність у географічних закономірностях та глибокі знання з географії, уміння самостійно вирішувати конкретні географічні проблеми і практично використовувати географічну інформацію та географічні знання уміння і навички у практичній діяльності та повсякденному житті.
Картографічна компетентність:сукупність здібностей особи використовувати засвоєні картографічні знання, уміння і навички для вирішення практичних і теоретичних завдань у реальних умовах життя;картографічні знання і вміння складають не тільки найважливішу частину змісту географічної освіти, а й входять до складу загальнокультурних компетентностей.
Картографічна компетентність. Формування картографічних знань: • оволодіння практичними прийомами роботи з картою; • осмислення змісту карти; • просторове уявлення. Етапи сприйняття картографічної інформації в кожному курсі географії стають більш складними - вивчення та набуття практичних навичок роботи з картою будується за принципом: «від простого до складного». Знання «картографічної мови» дозволяє людині здійснити «переклад» інформації з мови символів ; отримати необхідну інформацію і використовувати її надалі для реалізації певних цілей.
Картографічна компетентність Картографічна компетенція є однією з життєвих компетенцій особистості. Здатність володіти картознавчими знаннями, уміннями та навичками необхідна в житті кожної людини. Еволюція карти від наскельних малюнків до інтерактивних зображень Землі дозволяє говорити про постійний інтерес людини до картографії. Вивчення картографічної інформації в електронному або друкованому вигляді є сьогодні одним із головних завдань шкільної географії. «Карта - це обов'язковий свідок географічного відкриття». А сучасний учитель не повинен бути байдужим до нових відкриттів на уроках географії.
Краєзнавча компетентність: систематичне ознайомлення учнів з рідним краєм, з особливостями місцевості, у якій проживають і навчаються школярі; постійне використання краєзнавчих знань у навчанні, встановлення асоціативних зв'язків цих знань із матеріалом, що вивчається; формування в учнів навичок краєзнавчого характеру, які вони можуть використовувати при ознайомленні з природою і життям людей свого краю; краєзнавчі знання і вміння служать основою пізнавальної діяльності в екскурсіях, практичних роботах на місцевості, де вони використовуються, розвиваються і закріпляються.
Природнича компетентність:засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики; здатність розв’язувати доступні соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин «людина — природа».
Природнича компетентність: здатність самостійно осмислювати природу, власне місце і роль у ній як її складника, має сприяти, передусім, прагненню допомагати живій і неживій природі, умінню нестандартно мислити і діяти, формуванню адекватної (екологічно доцільної) поведінки; являє собою набутий в процесі ознайомлення з довкіллям досвід діяльності , що формується на основі сукупності природознавчих уявлень, знань, умінь та навичок, ставлень та оцінних суджень, які можна мобілізувати для активних самостійних дій (пізнавальних, практичних, пошукових, дослідницьких, природоохоронних), результатом яких є світобачення щодо предметів та явищ природного оточення, яке втілюється у вчинках, поведінці дітей; визначається як особистісне утворення, яке характеризує здатність виконувати доступні соціально й особистісно значущі практичні й пізнавальні проблемні завдання, пов’язані з реальними природними об’єктами у сфері відносин «людина – природа».
Екологічна компетентність Це крок до формування майбутньої еліти України, саме від екологічної культури та свідомості майбутніх поколінь залежатиме майбутнє України і всієї планети загалом. Наша задача дати учням основи екологічних знань, сформувати екологічний стиль мислення, навчити правил екологічно доцільної поведінки та здорового способу життя, тобто виховувати екологічно культурну особистість. Виховуючи в учнів екологічну культуру, доцільно використовувати такі методи, форми і методичні прийоми навчання, які:• сприяють розвитку творчого мислення, умінню передбачати можливі наслідки природоперетворювальної діяльності; • забезпечують розвиток дослідницьких умінь і навичок, навчають приймати екологічно доцільні рішення і самостійно здобувати нові знання;• залучають учнів до практичної діяльності з розв’язання проблем навколишнього природного середовища.
Соціально-економічна компетентність Це основа для успішної адаптації у сучасному суспільстві, готовності до ефективного здійснення професійно-трудової діяльності. Формує вміння аналізувати соціально-економічні процеси України та світу; виявляти своє ставлення до сучасних соціально-економічних змін , оцінювати власний внесок у вирішенні проблеми соціально-економічного розвитку країни. Здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції в колективі.
Просторова компетентність. Основа - територіальний аспект у вивченні природи та господарства, географічний простір, географічне середовище, географічна карта, географічна топоніміка. Складовою просторової компетентності є картознавча компетентність. Карта дає просторовий образ території; є «другою мовою» в географії; «альфою і омегою» географії. Формує вміння співвідносити природні явища і процеси з географічним положенням територій, виявляти ставлення щодо умов проживання в різних регіонах світу. Вчить застосовувати знання під час роботи з контурними картами, дослідженнями, практичними роботами.
Результати реалізації діяльнісного підходу Вчитель. Підвищення професійної майстерностіЗацікавлення учнів своїм предметом. Посилення інтересу до навчання. Залучення учнів до пошуку, дослідження. Відчутність реальних результатів своєї праціЗадоволення в інтелектуальному розвитку. УчніПоглиблення змісту навчального матеріалу. Розвиток навичок мислення високого рівня. Розвиток креативних здібностей. Творче застосування знань. Уміння працювати в команді і самостійно. Підготовка до олімпіад, конкурсів, науково-дослідницької діяльностіФормування навчально-пізнавальної компетентностіСпівпраця. Творча самореалізація. Задоволення потреби в саморозвитку та самовдосконаленніЗаміна авторитарного стилю спілкування демократичним
Компетентнісний, діяльнісний підходи та особистісно зорієнтоване навчання є визначальними під час організації навчально-виховного процесу з географії. Це орієнтує і направляє, дає змогу сучасним учням знайти своє місце в житті, бути успішними, активно засвоїти свої життєві і соціальні ролі, бути гнучкими і мобільними, швидко адаптуватися до змін життєвих ситуацій, використовувати свої знання для вирішення життєвих проблем, бути комунікабельними, здобувати потрібну інформацію, аналізувати її, приймати виважені рішення, бережно ставитися до власного здоров’я, бути відповідальними за своє майбутнє та досягти життєвого успіху.
Використані джерела1. Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. – Режим доступу: http://www.ipv.org.ua.2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.4. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2014/2015 н. р. у загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОН України від 01.07.2014 р. № 1/9-343). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.5. Савлук Г. І. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії шляхом використання новітніх освітніх технологій та педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. – Режим доступу: www.pm-koippo.edukit.kr.ua.6. Титаренко Л. М. Формування екологічної компетентності студентів: Дис… канд. наук: 13.00.07 – 2007. – Режим доступу: www.disser.com.ua/content. Джерела інтернету