Календарне планування
з географії
7 клас
на 2021-2022 навчальний рік
Вишку Людмила Іванівна,
учитель географії
Самчиківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Календарно-тематичне планування 7 клас
«ГЕОГРАФІЯ: МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ»
(70 годин, 2 години на тиждень)
ПРОГРАМА
Навчальна програма з географії для 6-9 класів, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804
Умовні скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека,
ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість та фінансова грамотність
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||
ВСТУП |
|||||||||||
1 |
|
|
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. |
Знаннєвий компонент: називає материки, частини світу, океани, різні види карт. Діяльнісний компонент: порівнює материки та океани за площею, карти за масштабом та просторовим охопленням; розрізняє в атласах карти показує (знаходить) на картах різного масштабу материки, частини світу, океани. Ціннісний компонент: оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани. |
ГВ: уміє пояснювати на конкретних прикладах та доводити практичне значення вивчення материків та океанів.
|
|
|||||
2 |
|
|
Джерела географічної інформації про материки та океани.
|
|
|
|
|||||
РОЗДІЛ І. ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ |
|||||||||||
Тема 1. Форма і рухи Землі |
|||||||||||
3 |
|
|
Куляста форма Землі та її географічні наслідки. |
Знаннєвий компонент: знає і уявляє форму Землі, дні рівнодення та сонцестояння; розуміє і наводить приклади добових і річних ритмів як наслідків осьового обертання та орбітального руху Землі. Діяльнісний компонент: знаходить на карті екватор, лінії тропіків і полярні кола; пояснює вплив форми Землі та її рухів на природу материків і океанів. Ціннісний компонент: оцінює і характеризує наслідки форми Землі, добового і річного рухів Землі на життя людини |
ЗБ: моделює оптимальний режим життя відповідного до добових і річних циклів (ритмів) |
|
|||||
4 |
|
|
Рухи Землі, їх наслідки. |
|
|||||||
Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки |
|||||||||||
5 |
|
|
Походження материків та океанічних западин унаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, різних за властивостями повітряних і водних мас, типів клімату, теплих і холодних течій, природних зон на материках; знає і розуміє гіпотези дрейфу материків, загальну циркуляцію атмосфери та їх вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси, найбільші теплі й холодні поверхневі течії, природні зони; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах, причини виникнення океанічних течій розміщення природних комплексів на материках і в океанах, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: тектонічної, кліматичної і географічних поясів природних зон. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
ЕБСР: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі — на прикладі своєї місцевості. |
|
|||||
6 |
|
|
Тектонічні структури: платформи та області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. |
|
|||||||
7 |
|
|
Практична робота № 1 Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу |
|
|
||||||
8 |
|
|
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, різних за властивостями повітряних і водних мас, типів клімату, теплих і холодних течій, природних зон на материках; знає і розуміє гіпотези дрейфу материків, загальну циркуляцію атмосфери та їх вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси, найбільші теплі й холодні поверхневі течії, природні зони; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах, причини виникнення океанічних течій розміщення природних комплексів на материках і в океанах, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: тектонічної, кліматичної і географічних поясів природних зон. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
ЕБСР: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі — на прикладі своєї місцевості. |
|
|||||
9 |
|
|
Водні маси, їх властивості. Океанічні течії. |
|
|||||||
10 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату Землі. |
|
|||||||
11 |
|
|
Природні комплекси материків і океанів. Широтна зональність і вертикальна поясність.
|
|
|||||||
12 |
|
|
Дослідження № 1. Взаємодія світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки. Узагальнення з теми «Закономірності формування природи материків і океанів» |
|
|||||||
РОЗДІЛ ІІ. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ |
|||||||||||
Тема 1. Африка |
|||||||||||
13 |
|
|
Географічне положення Африки. Дослідження та освоєння материка. Практична робота № 3 (початок). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку; розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; аналізу є закономірності розміщення форм рельєфу, кліматичних поясів, вод суходолу, природні зони, зональні типи ґрунтів; описує природу найвідоміших національних парків Африки; визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка; робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє важливість напрямків взаємозв’язків України та країн Африки. |
|
|||||
14 |
|
|
Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок і протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. |
|
|||||||
15 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини Африки. Практична робота № 3 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
|
|
||||||
16 |
|
|
Загальні риси клімату Африки. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку; розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; аналізу є закономірності розміщення форм рельєфу, кліматичних поясів, вод суходолу, природні зони, зональні типи ґрунтів; описує природу найвідоміших національних парків Африки; визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка; робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє важливість напрямків взаємозв’язків України та країн Африки. |
|
|||||
17 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота № 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
|
|||||||
18 |
|
|
Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів. Практична робота № 3 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
|
|||||||
19 |
|
|
Природні зони Африки, закономірності їх розміщення. |
|
|||||||
20 |
|
|
Стихійні явища природи Африки. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|||||||
21 |
|
|
Населення Африки. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту.
|
|
|||||||
22 |
|
|
Практична робота № 3 (закінчення). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. Узагальнення з теми «Африка» |
|
|
|
|||||
Тема 2. Південна Америка |
|||||||||||
23 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота № 5 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує населення та його господарську діяльність у різних країнах материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські; рівнини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади:Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; пустелю Атакама; держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури й опадів на материку, прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах; визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (вулкан, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та країн Південної Америки. |
|
|||||
24 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини Південної Америки. Практична робота № 5 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|
|||||||
25 |
|
|
Загальні риси клімату Південної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота № 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує населення та його господарську діяльність у різних країнах материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські; рівнини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади:Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; пустелю Атакама; держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури й опадів на материку, прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах; визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (вулкан, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та країн Південної Америки. |
|
|||||
26 |
|
|
Води суходолу Південної Америки. Практична робота № 5 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|
|||||||
27 |
|
|
Природні зони Південної Америки. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. |
|
|||||||
28 |
|
|
Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Дослідження № 2. Природні унікуми Південної Америки |
|
|||||||
29 |
|
|
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки. Практична робота № 5 (закінчення). Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|
|||||||
30 |
|
|
Контрольна робота |
|
|
|
|||||
Тема 3. Австралія |
|||||||||||
31 |
|
|
Географічне положення, дослідження і освоєння Австралії. Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини материка. Практична робота № 7 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк; плоскогір’я Західно-Австралійське; низовину Центральну; гори: Великий Вододільний хребет(г. Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія; державу Австралійський Союз та її столицю; характеризує особливості географічного положення, головні риси населення та його господарської діяльності; порівнює географічне положення Австралії і Африки. Ціннісний компонент: пояснює вплив рельєфу і клімату на формування вод суходолу, унікальність органічного світу, особливості заселення Австралії; оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (лісові пожежі, посухи) та їх вплив на життя людей. ПФГ: розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та Австралії. |
|
|||||
32-33 |
|
|
Клімат і води суходолу материка. Практична робота № 7 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних водних об’єктів суходолу материка Практична робота № 8. Визначення типів клімату за кліматичними діаграмами |
|
|||||||
34 |
|
|
Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|||||||
35 |
|
|
Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Практична робота № 7 (закінчення). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів материка. |
|
|
|
|||||
РОЗДІЛ ІІІ. ПОЛЯРНИЙ МАТЕРИК ПЛАНЕТИ |
|||||||||||
Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду |
|||||||||||
36 |
|
|
Географічне положення. Антарктида й Антарктика. Дослідження материка. |
Знаннєвий компонент: знає історію дослідження та освоєння материка , першовідкривачів материка Фадея Беллінсгаузена, Михайла Лазарєва, Роальда Амундсена, Роберта Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях; наводить приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди; пояснює відмінності між Антарктикою й Арктикою. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення материка; позначає і показує на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса. Ціннісний компонент оцінює роль України в дослідженні Антарктиди. |
ЕБСР: дискутує щодо перспективних напрямків розвитку окремих видів діяльності людини на материку
|
|
|||||
Тема 2. Природа материка |
|||||||||||
37 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинність і тваринний світ Антарктиди. Узагальнення з теми «Австралія» та «Полярний материк планети» |
Знаннєвий компонент: знає та пояснює представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування. Діяльнісний компонент: характеризує риси природи Антарктиди, Антарктики; характеризує особливості тектонічної будови, клімат; пояснює причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка. Ціннісний компонент обґрунтовує судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети. |
ЕБСР: дискутує щодо перспективних напрямків розвитку окремих видів діяльності людини на материку
|
|
|||||
РОЗДІЛ IV. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ |
|||||||||||
Тема 1. Північна Америка |
|||||||||||
38 |
|
|
Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та освоєння материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує ГП материка; пояснює закономірності розміщення форм рельєфу, клімату, внутрішніх вод, типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон, впливу господарської діяльності людей на природу материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд,Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; вдсп: Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; держави та їх столиці: США, Канада, Мексика; порівнює рельєф і клімат Пвн і Півд Америки визначає основні напрями господарського використання ПК материка; досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив ГП материка на його природу, особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; висловлює судження про економічний розвиток країн материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Північної Америки.
|
|
|||||
39 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф та корисні копалини Північної Америки. Практична робота № 9 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує ГП материка; пояснює закономірності розміщення форм рельєфу, клімату, внутрішніх вод, типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон, впливу господарської діяльності людей на природу материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд,Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; вдсп: Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; держави та їх столиці: США, Канада, Мексика; порівнює рельєф і клімат Пвн і Півд Америки визначає основні напрями господарського використання ПК материка; досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив ГП материка на його природу, особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; висловлює судження про економічний розвиток країн материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Північної Америки.
|
|
|||||
40 |
|
|
Загальні риси клімату Північної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату материка. |
|
|||||||
41 |
|
|
Води суходолу Північної Америки. Практична робота № 9 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки. |
|
|||||||
42 |
|
|
Природні зони Північної Америки. Вертикальна поясність в горах |
|
|||||||
43 |
|
|
Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Дослідження № 3. Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО |
|
|||||||
44 |
|
|
Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки.
|
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує ГП материка; пояснює закономірності розміщення форм рельєфу, клімату, внутрішніх вод, типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон, впливу господарської діяльності людей на природу материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд,Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри, Делані (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; вдсп: Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне; держави та їх столиці: США, Канада, Мексика; порівнює рельєф і клімат Пвн і Півд Америки визначає основні напрями господарського використання ПК материка; досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив ГП материка на його природу, особливості освоєння людиною; оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка; висловлює судження про економічний розвиток країн материка; робить висновок про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПФГ: розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Північної Америки.
|
|
|||||
45 |
|
|
Практична робота № 9 (закінчення). Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки. Узагальнення з теми «Північна Америка». |
|
|||||||
Тема 2. Євразія |
|||||||||||
46 |
|
|
Географічне положення Євразії. Поділ материка на дві частини світу. Практична робота № 10 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнкомпонент: характеризує ГП материка; пояснює закономірності форм рельєфу, клімату, річок та озер, типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних зон материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин на території материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Північне, Балтійське, Азовське, Середземне, Чорне, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява); півострови: Балканський, Апеннінський, Чукотський, Піренейський, Скандинавський, Камчатка, Таймир, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія рівнини: Велика Китайська, Східноєвропейська, Західносибірська, Прикаспійська, Середньодунайська, Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Гімалаї (г. Джомолунгма), Тянь-Шань; нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма; пустелі: Гобі, Каракуми, Руб-ель-Халі; річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Тигр Євфрат; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море; держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Туреччина, Японія; порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії, висотні пояси в різних гірських системах; установлює причини різноманітності природи Євразії. Цінкомпонент: висловлює судження щодо господарського оцінювання ПУ країни на прикладі України та країни за вибором; оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії; робить висновки про основні напрями господарського використання ПК материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей. |
ЕБСР: презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. ЗБ: обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (цунамі, землетрус) та їх вплив на життя людей. ГВ: установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. ПГФ: розуміє важливість різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії. |
|
|||||
47 |
|
|
Дослідження та освоєння материка |
|
|||||||
48 |
|
|
Тектонічна будова Євразії. |
|
|||||||
49 |
|
|
Рельєф і корисні копалини Євразії. Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
|
|||||||
50 |
|
|
Загальні риси клімату Євразії. |
|
|||||||
51 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату Євразії. |
|
|||||||
52 |
|
|
Практична робота № 11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. |
|
|||||||
53 |
|
|
Води суходолу Євразії. Річки. Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
|
|||||||
54 |
|
|
Води суходолу Євразії. Озера, болота, льодовики, багаторічна мерзлота, підземні води. Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
|
|||||||
55 |
|
|
Природні зони Євразії: Арктичні пустелі. Тундра й лісотундра. Ліси помірного поясу. Лісостепи й степи. |
|
|||||||
56 |
|
|
Природні зони Євразії: Напівпустелі й пустелі. Субтропічні ліси. Савана. Субекваторіальні та екваторіальні ліси. Вертикальна поясність. |
|
|||||||
57 |
|
|
Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|||||||
58 |
|
|
Населення Євразії |
|
|||||||
59 |
|
|
Найбільші держави Європи та Азії. Практична робота № 10 (закінчення). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії. |
|
|||||||
60 |
|
|
Зв’язки України з країнами Європи та Азії. Дослідження № 4. Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів. |
|
|
||||||
61 |
|
|
Контрольна робота |
|
|
|
|||||
РОЗДІЛ V. ОКЕАНИ |
|||||||||||
Тема 1. Тихий океан |
|||||||||||
62 |
|
|
Географічне положення і рельєф дна Тихого океану. Клімат і води. Практична робота № 12 (початок). Позначення географічних об’єктів океану на контурній карті. |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Тихого океану; досліджує виникнення форм рельєфу, течій, островів; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська , Перуанська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські, порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану. Ціннісний компонент: обґрунтовує зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу; оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях; робить висновок про механізм утворення цунамі та його вплив на життя людей. |
ЕБСР: пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. ЗБ: аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. ПФГ: презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.
|
|
|||||
63 |
|
|
Органічний світ і природні ресурси Тихого океану. Охорона природи океану. Практична робота № 12 (продовження). Позначення течій океанів на контурній карті. |
|
|||||||
Тема 2. Атлантичний океан |
|||||||||||
64 |
|
|
Атлантичний океан. Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. Практична робота № 12 (продовження). Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті. |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення Атлантичного океану; досліджує виникнення форм рельєфу дна, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Гольфстрім, Лабрадорська, Північноатлантична, Канарська, Бразильська, Бенгельська; острів: Ісландія; характеризує особливості клімату океану; порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану. Ціннісний компонент: висловлює судження про проблеми забруднення океану; оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей . |
ЕБСР: пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. ЗБ: аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. ПФГ: презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.
|
|
|||||
Тема 3. Індійський океан |
|||||||||||
65 |
|
|
Індійський океан. Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Практична робота № 12 (продовження). Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті. |
Знаннєвий компонент: називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує риси географічного положення океану, його природні ресурси; досліджує виникнення форм рельєфу дна океану, течій, поширення представників органічного світу; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів; Порівнює особливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами; пояснює вплив океану на природу материків і життєдіяльність людей. Ціннісний компонент: оцінює наслідки впливу людської діяльності на природу океану. |
ЕБСР: пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. ЗБ: аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. ПФГ: презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.
|
|
|||||
Тема 4. Північний Льодовитий океан |
|||||||||||
66 |
|
|
Північний Льодовитий океан. Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Практична робота № 12 (закінчення). Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті. |
Знаннєвий компонент: знає історію освоєння океану; називає великі водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства. Діяльнісний компонент: характеризує особливості географічного положення океану, особливості поширення крижаного покриву; досліджує виникнення форм рельєфу дна, поширення представників органічного світу; пояснює вплив географічного положення океану на клімат. Ціннісний компонент: оцінює можливості використання природних ресурсів океану та наявні екологічні проблеми |
ЕБСР: пропонує шляхи розв’язання екологічних проблем Світового океану. ЗБ: аналізує цінність і шкоду для здоров’я окремих видів морепродуктів. ПФГ: презентує власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.
|
|
|||||
РОЗДІЛ VI. ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ |
|||||||||||
Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів |
|||||||||||
67 |
|
|
Використання природних багатств материків та океанів Природні багатства материків та океанів, їх основні види. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє види природних багатств материків та океанів. Діяльнісний компонент: пояснює зміни природних комплексів під впливом людської діяльності та виникнення антропогенних ландшафтів. Ціннісний компонент обґрунтовує зміни природних умов внаслідок інтенсивного природокористування; оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів; дає господарську оцінку природним ресурсам. |
ЕБСР: аналізує порушення природної рівноваги на прикладі природних комплексів своєї місцевості. Описує антропогенні ландшафти своєї місцевості. Розуміє та пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів |
|
|||||
Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів |
|||||||||||
68 |
|
|
Екологічні проблеми материків та океанів. Забруднення навколишнього середовища. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє джерела забруднення навколишнього середовища, роль міжнародних організацій з охорони природи. Діяльнісний компонент: розрізняє основні види забруднення довкілля: хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове; знаходить і показує на карті вже відомі природоохоронні території, райони екологічного лиха; прогнозує зміни природних умов під впливом людської діяльності; аналізує рівень забруднення навколишнього середовища на материках і в океанах за показниками екологічного моніторингу. Ціннісний компонент: висловлює судження про шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів; оцінює роль міжнародного співробітництва у розв’язуванні проблем взаємодії природи і суспільства. |
ЕБСР: аналізує порушення природної рівноваги на прикладі природних комплексів своєї місцевості. Описує антропогенні ландшафти своєї місцевості. Розуміє та пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів |
|
|||||
69 |
|
|
Дослідження № 5. Шляхи розв’язування екологічних проблем.
|
|
|
|
|||||
70 |
|
|
Річна контрольна робота |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||