"Формування критичного мислення на уроках англійської мови."

Про матеріал
У статті розглянуто технологію розвитку критичного мислення на уроках англійської мови в середній школі, що застосовується педагогами для успішного навчання англійської мови. Далі в статті розглядається та підкреслюється важлива роль даної технології у формуванні комунікативної компетенції у вивченні англійської мови, наводиться низка методик застосування даної технології. Підкреслюється ефективність технології розвитку критичного мислення на уроках іноземної мови. Основним критерієм інтенсивності та успішності є формування комунікативної особистості, вміння розуміти, критично оцінювати усні і письмові тексти, уміння висловлювати свої думки правильно та точно і вміння правильно і оптимально використовувати свою мовленнєву діяльність у спілкуванні з іншими людьми. А критичне мислення – на мою думку найкращий помічник для розвитку всіх необхідних компетентностей учня.
Перегляд файлу

чного мислення на уроках англійської мови»


 


ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

НА УРОКАХ  АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

Анотація

У статті розглянуто технологію розвитку критичного мислення на уроках англійської мовисв середній школі, що застосовується педагогами для успішного навчання англійської мови. Далі в статті розглядається та підкреслюється важлива роль даної технології у формуванні комунікативної компетенції у вивченні англійської мови, наводиться низка методик застосування даної технології. Підкреслюється ефективність технології розвитку критичного мислення на уроках іноземної мови.

Основним критерієм інтенсивності та успішності є формування комунікативної особистості, вміння розуміти, критично оцінювати усні і письмові тексти, уміння висловлювати свої думки правильно та точно і вміння правильно і оптимально використовувати свою мовленнєву діяльність у спілкуванні з іншими людьми. А критичне мислення – на мою думку найкращий помічник для розвитку всіх необхідних компетентностей учня.

Викладаючи у школі, вчителі  ставлять за мету формувати в учнів ключові компетентності, а саме:

 комунікативну, соціальну, інформаційну,

 полікультурну, компетентність самоосвіти і саморозвитку,

 компетентність продуктивної творчої діяльності, що передбачає заохочення учнів до формування оригінальних точок зору,

 критичного сприймання,

 кидати виклик висновкам і твердженням,

 вирішувати проблеми, уміти використовувати власний досвід,

 уміти співпрацювати в групах.

Допомагати і вчити учнів робити колективні висновки, а головне, давати їм можливість доводити правоту власних висновків у дискусії з іншими. Головне - формувати життєво – компетентну, творчу особистість.

Ми розрізняємо такі ключові компетентності:

  1. Вільне володіння державною мовою.
  2. Здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами.
  3. Математична компетентність.
  4. Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій.
  5. Інноваційність.
  6. Екологічна компетентність.
  7. Інформаційно-комунікаційна компетентність.
  8. Навчання впродовж життя.
  9. Громадянські та соціальні компетентності.
  10. Культурна компетентність.
  11.  Підприємливість та фінансова грамотність.

Означений перелік є тотожним тому, що зафіксований у Законі України «Про освіту». І хоча в нашому законі ключові компетентності допасовано до загальної середньої освіти, варто пам’ятати, що насправді цей концепт стосується освіти ціложиттєвої (від народження до похилого віку).

Головна мета сучасного уроку англійської мови за вимогами реалізації Держстандарту - комунікативна компетенція, що включає в себе мовну та соціокультурну компетенції. У світлі нових віянь і у зв'язку з плануванням введення в найближчому майбутньому обов'язкового іспиту з англійської мови нинішньому підростаючому поколінню стає зрозуміло, що без знання іноземної мови, зокрема англійської, обійтися практично неможливо. Введення з першого класу загальноосвітньої школи англійської мови значно розширило можливості розумового і пізнавального розвитку молодших школярів. У зв'язку з цим навчання англійської мови потребує оновлення форм, методів і технологій мовної освіти на основі особистісно-орієнтованого підходу з урахуванням усіх інтересів учнів.

І для успішної інтеграції сучасним школярам необхідно уміння практично осмислювати обставини і продумувати на основі аналізу розв'язання поставлених проблем і завдань. Для формування універсальних навчальних дій найбільш ефективною, на наш погляд, є технологія розвитку критичного мислення, яку дуже продуктивно використовувати на уроках іноземної мови.

Технологія критичного мислення залучає учнів до активного процесу пізнання, вчить їх самостійно мислити, аналізувати, синтезувати та передавати інформацію. Що ж є метою цієї технології? Найголовніша мета – це розвиток розумових навичок, які допоможуть йому бути успішним не тільки в навчанні, а й у повсякденному житті. Застосування педагогом англійської мови технології критичного мислення допоможе учням навчитися:

- працювати самостійно;

- розвивати вміння ставити запитання;

- вислуховувати чужу думку та мати свою з правом захищати її;

- критично ставитися до думки опонента;

- здійснювати рефлексію, аналізувати та класифікувати.

Технологія критичного мислення дає вчителеві:

- уміння створити в класі атмосферу відкритості та співробітництва;

- можливість використання ефективних методик, що розвивають критичне мислення та самостійність у учнів;

- на практиці вміти грамотно аналізувати свою діяльність.

Ця технологія передбачає рівні партнерські відносини як у плані спілкування, так і в процесі навчання. Працюючи в режимі технології критичного мислення, педагог перестає бути головним джерелом інформації і, застосовуючи ці технології, - перетворює навчання англійської мови на спільний і цікавий пошук. Уроки англійської мови самі по собі вже сприяють розвитку критичного мислення, завдяки різноплановому матеріалу і підходам. Використовуючи технологію критичного мислення на заняттях з англійської мови, педагог розвиває особистість учня за безпосереднього навчання, у підсумку відбувається формування комунікативної компетенції, яка забезпечує комфортні умови для подальшого розвитку та вдосконалення.

Вчитель англійської мови на заняттях стимулює пізнавальні інтереси, розвиває бажання практично використовувати англійську мову і досягати успіхів в оволодінні предметом.

Педагог, який застосовує технологію критичного мислення, має добре усвідомлювати, що його діяльність буде продуктивною за таких умов:

- правильно підібраний інформативний матеріал, що сприяє розвитку критичного мислення;

- правильно підібрані методи та прийоми, які необхідно використовувати на уроках англійської мови;

- вміння поєднувати індивідуальну та групову роботу у викладанні.

Для прикладу можна використовувати на уроках англійської мови такі методики для розвитку критичного мислення, як «Нестандартний урок», “Асоціації”, “Розсипаний текст”, “Таблиця запитань і відповідей”, “Фішбоун” тощо.

Після всього вищесказаного ми можемо зробити висновок, що технології критичного мислення на уроках англійської мови допомагають школяреві формувати свої думки, вміти висловлювати їх зв'язно і чітко, запам'ятовувати й оцінювати багато фактів і, найголовніше, формувати свою точку зору і відстоювати свою позицію.

Ця технологія орієнтує і педагога, і учня не тільки на процес навчання, а й на взаємне співробітництво педагога й учня, унаслідок чого цілком розвивається особистість учня, що навчається, у процесі навчання англійської мови і формується комунікативна компетенція.

Таким чином, ми можемо зробити висновок, що ця технологія плідно впливає на результативність навчального процесу у викладанні англійської мови, дає змогу значно підвищити час мовленнєвої практики та вирішити різноманітні виховні й розвивальні завдання на уроці, виховуючи тим самим людину мислячу, творчу, цілеспрямовану, адже саме такою і має бути сучасна людина.

 

Список використаних джерел:

1. Галатюк М.Ю. Проблема формування навчально-пізнавальної компетентності школярів у контексті реформування та вдосконалення природничої освіти / Михайло Галатюк, Юрій Галатюк // Наукові записки.Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2010. – Вип.90. – с. 56 – 59.

2. Пометун О. І., Сущенко І. М. Основи критичного мислення : метод. посіб. для вчителів. Дніпро. 2016. 156 с.

3. Тягло О. В. Досвід засвоєння критичного мислення в українській школі // Філософія освіти. 2017. № 2. С. 240–257.

4. Терно С. О. Критичне мислення як інструмент проведення освітніх заходів у загальноосвітніх навчальних закладах. URL: http://sites.znu.edu.ua/ interactiv.edu.lab/Posibnyky/ReaderCT.pdf

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 листопада
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку