Формування математичних уявлень у дітей з РАС

Про матеріал
У методичних рекомендаціях пропонується матеріал про те, як дітей з РАС навчити математичним уявлень спочатку на початковому рівні і поступово розвивати логічне мислення. Рекомендується для використання в роботі навчального закладу, педагогам інклюзивних груп, корекційним педагогам, батькам.
Перегляд файлу

Примірна програма

з формування елементарних математичних уявлень

Пропедевтичний (нульовий) етап

Протягом  усього цього періоду, заняття по ФЕМУ проводяться на дочисловому рівні.

Заняття будуються на комплексній основі й спрямовані на:

  • виявлення рівня сформованості елементарних математичних уявлень;
  • визначення потенційних можливостей розвитку математичних уявлень,
  • формування позитивного емоційного відношення до занять,
  • розвиток інтересу й позитивного відношення до ігор і іграшок,
  • формування вміння адекватно користуватися простими іграшками, відповідно до  їхнього функціонального призначення (спільно з дорослим, за наслідуванням діям дорослого)
  • розвиток інтересу й потреби до емоційного спілкування з дорослим (педагогом)
  • залучення уваги дітей до властивостей і відносин навколишніх предметів;

Кількісні уявлення

  • Виділення одного предмета з багатьох й групування предметів у єдину множину (багато предметів).
  • Об'єднання однакових за формою, кольором предметів у різні множини (один - багато, багато - мало).
  • Виділення одного (багато) предметів, орієнтуючись на величину (один великий м'яч - багато маленьких м'ячів, один маленький м'яч - багато більших м'ячів).
  • Виконання різних дій: один - багато ударів, ударів молоточком або барабанною паличкою, спільно з дорослим, наслідуючи діям учителя або орієнтуючись на словесну інструкцію.
  • Виділення на основі тактильного обстеження одного - багато предметів по типу гри: "Чарівний мішечок".

Уявлення про форму

  • Виділення форми (куля).
  • Диференціація кулі від будь-якого багатокутника.
  • Прокатування  предметів круглої форми по підлозі, по столі, по жолобку (кулі, м'ячі, клубки й т.д. ).

Уявлення про величину

  • Виділення великих - маленьких предметів (велика лялька - маленька лялька; великий гриб - маленький гриб) у різних ігрових ситуаціях, в образотворчій і конструктивній діяльності.
  • Виконання дій із предметами і іграшками різної величини, використання величини в практичних діях (пройти через великі ворота; поставити маленьку машину в маленький гараж, а велику машину - у великий гараж; зібрати іграшки у великий кошик, прикріпити прищіпки до великого - маленького кола, прикріпити прищіпки до країв великого кошика або до країв маленького кошика, вкласти великі втулки в великі пази, а маленькі втулки - в маленькі пази й т.п.)

При формуванні уявлень про величину педагог обов'язково пропонує дітям як мінімум два предмети(великий-малий) з метою дати їм уявлення про відносність величини на рівні зорового сприйняття.

Уявлення про простір

  • Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно.
  • Показ на собі основних частин тіла й обличчя (руки, ноги, голова, ніс, вуха й т.п.)
  • Знаходження, показ, а за можливістю, і називання основних частин тіла й обличчя на ляльці (спочатку використовується лялька великого розміру; по мірі формування уявлення пропонуємо дітям ляльки меншого розміру, м'які іграшки: котика, собаку, ведмедя й т.п.).
  • Малювання по контурах долоні й пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки з контурним зображенням у процесі різних ігрових вправ типу "Де мій пальчик?", "Пальчики вітаються" і т.п.
  • Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
  • У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на супровід дій дітей мовою або жестовими вказівками. 

Часові уявлення

  • Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
  • Впізнавання й називання  на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) пори року (зима). Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися і зіщулилися, тепло - посміхнутися, потягнутися вгору, розкрили руки, мов підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
  • Впізнавання сонця й місяця в природі й по ілюстраціях.
  • Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (удень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а по можливості, і за словесною інструкцією.

Передбачувані результати навчання наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:

  • здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом   з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
  • розуміти назви використовуваних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
  • виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком дій дорослого;
  • здійснювати вибір геометричних фігур (куля) за наслідуванням ,за зразком й словесною інструкцією;
  • переміщуватися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією і самостійно;
  • показувати на собі і на ляльці основні частини тіла й обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
  • переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
  • впізнавати й, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) пори року (зима).

Перший етап

Кількісні уявлення

  • Об'єднання предметів у різні множини (на дочисловому рівні), орієнтуючись на ознаку кольору (червоний і жовтий), форми (куб, куля, квадрат, коло), величини (великий - маленький ) предметів
  • Вибір відповідної кількості предметів без перерахування, прикладаючи або накладаючи одну кількість предметів або картинок на іншу.
  • Виділення одного предмета з множини й групування предметів у множину.
  • Навчання діям, направленим на співвіднесення окремих одиниць множини з пальцями, іншими предметами без перерахування (вчимо торкатися до кожного предмета або картинки послідовно пальцем, підготовлюючи дітей до послідовного перерахування кількості предметів).
  • Навчання різним діям, направленим на тактильний і слуховий рахунок (1-багато ударів, ударів молоточком або барабанною паличкою, орієнтуючись на слово, назване дорослим)
  • Виділення одного - множини предметів на основі тактильного обстеження по типу гри "Чарівний мішечок".
  • Впізнавання й виділення цифри 1. 
  • Співвіднесення цифри 1 з відповідною кількістю пальців і предметів, об'ємних і площинних моделей.
  • Навчання промальовуванню цифри за трафаретом, за опорними крапками, самостійно, ліпленню з пластиліну, конструюванню цифри із дроту (м'який ігровий дріт) і ін.

 

Уявлення про форму

  • Гра з різними будівельними наборами.
  • Вибір кулі, куба, кола, квадрата за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
  • Навчання об'єднанню фігур у групи за формою (кулі, кола, квадрати, кубики).
  • Співвіднесення площинних й об'ємних форм (ігри "Де чий будиночок?", "Коробка форм", "Геометричне лото").
  • Знаходження відповідних отворів для площинних й об'ємних форм (ігри з дидактичним матеріалом за типом  "дощок Сегена", вкладишів Монтесорі).
  • Обведення за трафаретами, за опорними крапками, штрихування кола, квадрата (спільно з дорослим, із частковою допомогою й самостійно), називання й показ їх.
  • Навчання вирізанню кола, квадрата за контурами  (спільно з дорослим або з незначною допомогою дорослого )

Уявлення про величину

  • Визначення величини великий - маленький, користуючись прийомами накладання й прикладання, проведення перевірки правильності виконання. Розфарбовування, обведення за трафаретами, за опорними крапками (за допомогою спільних дій, за наслідуванням) зображення різної величини.

Уявлення про простір

  • Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно.
  • Показ на собі основних частин тіла й обличчя.
  • Показ, а за можливістю, і називання  основних частин тіла й обличчя на іграшках.
  • Обведення по контурах долонь і пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки із контурним зображенням у процесі різних ігрових вправ (пальчикові ігри).
  • Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні стола за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
  • У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на супровід дій дітей мовою або жестовими вказівками. 

Часові уявлення

  • Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
  • Впізнавання й називання  на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) контрастних пір року (зима-літо).
  • Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися і зіщулилися, тепло - посміхнутися, потягнутися вгору і розкрили руки, мов підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
  • Впізнавання сонця й місяця в природі й по ілюстраціях.
  • Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (удень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а за можливістю, і за словесною інструкцією.

Передбачувані результати навчання наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:

  • здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом       з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
  • розуміти назви використовуваних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
  •  виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком діям дорослого;
  • відокремлювати признаки кольору (червоний и жовтий), форми (куб, куля, коло, квадрат), величини (великий-маленький) у предметах за наслідуванням діям дорослого («Знайди такий самий»), за зразком і за словесною інструкцією;
  • розуміти і використовувати прийоми прикладання та накладання при утворенні дочислових множин та співвіднесення предметів за величиною;
  • виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком діям дорослого;
  • впізнавати цифру 1 та співвідносити її з кількістю пальців;
  • писати цифру 1 за трафаретом, опорними крапками, самостійно (за можливістю);
  • здійснювати вибір геометричних фігур (куля, коло, куб, квадрата за наслідуванням діям дорослого , за зразком та словесною інструкцією);
  • об’єднувати фігури у множини за формою;
  • співвідносити площинні та об’ємні фігури у процесі ігор та ігрових вправ;
  • переміщатися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно;
  • показувати на собі й на ляльці основні частини тіла й обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
  • переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
  • впізнавати і, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) контрастні пори року (зима – літо) і частини доби (день-ніч).

Другий етап

Кількісні уявлення

  • Об’єднання предметів у різноманітні множини (на дочисловому рівні), орієнтуючись на колір (червоний, жовтий та зелений), форму (куля, куб, трикутна призма (дах), квадрат, коло, трикутник), величину  (великий , маленький, довгий, короткий) предметів.
  • Вибір відповідної кількості предметів без перерахунку і з перерахунком, з перевіркою власних дій з використанням прийомів прикладання та накладання однієї кількості предметів або картинок на іншу.
  • Виділення 1,2,3 предметів з множини та угрупування множини предметів, більше трьох без перерахування.
  • Навчання послідовним зоровим та тактильним діям, направлених на послідовне виділення кожного предмету або картинки  (у межах 3).
  • Виконання  ударів молоточком або паличкою за заданою кількістю, орієнтуючись на слово, сказане дорослим
  • Виділення 1.2.3 предметів на основі тактильного обстеження за типом гри «Чарівний мішечок».
  • Виділення цифр 1, 2, 3.
  • Співвіднесення цифр 1, 2, 3 із відповідною кількістю пальців та предметів, об’ємних та площинних моделей
  • Малювання цифр 1, 2, 3 за трафаретом, по опорних крапках, самостійно;
  • Ліплення цифр 1, 2, 3 з пластиліну.
  • Навчання діям з калькулятором: вмикання та вимикання калькулятору, робота з клавішами, відповідними цифрам 1,2,3, проведення «знищення» цифри на калькуляторі та виправлення помилок.

Уявлення про форму

Проведення ігор та ігрових вправ з різними будівельними наборами.

  • Вибір кулі, кубу, трикутної призми, кола, квадрата, трикутника за наслідуванням діям дорослого, за зразком та словесною інструкцією.
  • Об’єднання фігур у групи за формою (кулі, куби, призми, трикутники, квадрати, кола)
  • Співвіднесення площинних та об’ємних фігур
  • Обведення за трафаретами, по опорним крапкам, штриховка кола, квадрата, трикутника (разом з дорослим, із частковою допомогою та самостійно), показ та називання (за можливістю).
  • Вирізання кола, квадрата, трикутника за контурами разом з дорослим, із частковою допомогою, самостійно.

Уявлення про величину

  • Визначення предметів за величиною: великий – маленький, довгий – короткий, здійснення перевірки з використанням прийомів накладання та прикладання.
  • Розмальовування, штриховка, обведення за трафаретами, за опорними крапками (за допомогою спільних дій з дорослим, дій за наслідуванням) зображень різної величини.
  • Закріплення уявлень про величину у процесі спостережень, дидактичних ігор, ігрових вправ.

Уявлення про простір

  • Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією і самостійно.
  • Показ на собі основних частин тіла й обличчя.
  • Показ, а за можливістю, і називання основних частин тіла й обличчя на іграшках.
  • Обведення за контурами долонь і пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки із контурним зображенням рук відносно різних положень у грі за типом  «Зроби, як намальовано».
  • Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
  • У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на те, що дії супроводжуються мовленням або пантомімічними діями («великий» - широко розведені руки, «довгий» - руки розведені у боки, показуючи довжину).

Уявлення про час

  • Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
  • Впізнавання й називання  на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) контрастних пір року (зима – літо, осінь).        
  • Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися й стиснутися, тепло - посміхнутися, потягнутися догори й розкрити руки, як би підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
  • Впізнавання сонця , місяця, зірок в природі й по ілюстраціях.
  • Малювання за внутрішніми та зовнішніми трафаретами зображення сонця, місяця, зірок, хмарок.
  • Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (вранці, вдень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а за можливістю, і за словесною інструкцією

Передбачувані результати навчання – наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:

  • здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
  • розуміти назви використаних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
  •  виділяти один предмет з множини, збирати предмети у множину за наслідуванням та зразком ;
  • Визначати предмети за ознаками  кольору (червоний, жовтий, зелений);
  • визначати предмети за ознаками форми (куб, куля, коло, квадрат, призма, трикутник);
  • визначати предмети за ознаками величини (великий – маленький, довгий-короткий) у предметах ,за наслідуванням діям дорослого («Знайди такий самий»), за зразком і за словесною інструкцією;
  • розуміти і використовувати прийоми прикладання та накладання при утворенні множин у кількості 3-х та співвіднесенні предметів за величиною;
  • виділяти від одного до трьох предметів з множини, збирати задану  множину за наслідуванням і зразком діям дорослого;
  • впізнавати цифри 1 ,2,3 та співвідносити їх з кількістю пальців;
  • писати цифру 1,2,3 за трафаретом, опорними крапками, самостійно (за можливістю);
  • здійснювати вибір геометричних фігур (куля, коло, куб, квадрат, призма, трикутник за наслідуванням діям дорослого , за зразком та словесною інструкцією);
  • об’єднувати фігури у множини за формою;
  • співвідносити площинні та об’ємні фігури у процесі ігор та ігрових вправ;
  • Користуватися калькулятором: впізнавати цифри і знаки на клавіатурі, робити найпростіші арифметичні дії у межах 3-х;
  • переміщатися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно;
  • показувати на собі й на ляльці основні частини тіла, обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
  • переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
  • впізнавати, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) контрастні пори року (зима–літо, осінь) і частини доби (день–ніч, ранок).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Simon
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1180
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку