Примірна програма
з формування елементарних математичних уявлень
Пропедевтичний (нульовий) етап
Протягом усього цього періоду, заняття по ФЕМУ проводяться на дочисловому рівні.
Заняття будуються на комплексній основі й спрямовані на:
-
виявлення рівня сформованості елементарних математичних уявлень;
-
визначення потенційних можливостей розвитку математичних уявлень,
-
формування позитивного емоційного відношення до занять,
-
розвиток інтересу й позитивного відношення до ігор і іграшок,
-
формування вміння адекватно користуватися простими іграшками, відповідно до їхнього функціонального призначення (спільно з дорослим, за наслідуванням діям дорослого)
-
розвиток інтересу й потреби до емоційного спілкування з дорослим (педагогом)
-
залучення уваги дітей до властивостей і відносин навколишніх предметів;
Кількісні уявлення
-
Виділення одного предмета з багатьох й групування предметів у єдину множину (багато предметів).
-
Об'єднання однакових за формою, кольором предметів у різні множини (один - багато, багато - мало).
-
Виділення одного (багато) предметів, орієнтуючись на величину (один великий м'яч - багато маленьких м'ячів, один маленький м'яч - багато більших м'ячів).
-
Виконання різних дій: один - багато ударів, ударів молоточком або барабанною паличкою, спільно з дорослим, наслідуючи діям учителя або орієнтуючись на словесну інструкцію.
-
Виділення на основі тактильного обстеження одного - багато предметів по типу гри: "Чарівний мішечок".
Уявлення про форму
-
Виділення форми (куля).
-
Диференціація кулі від будь-якого багатокутника.
-
Прокатування предметів круглої форми по підлозі, по столі, по жолобку (кулі, м'ячі, клубки й т.д. ).
Уявлення про величину
-
Виділення великих - маленьких предметів (велика лялька - маленька лялька; великий гриб - маленький гриб) у різних ігрових ситуаціях, в образотворчій і конструктивній діяльності.
-
Виконання дій із предметами і іграшками різної величини, використання величини в практичних діях (пройти через великі ворота; поставити маленьку машину в маленький гараж, а велику машину - у великий гараж; зібрати іграшки у великий кошик, прикріпити прищіпки до великого - маленького кола, прикріпити прищіпки до країв великого кошика або до країв маленького кошика, вкласти великі втулки в великі пази, а маленькі втулки - в маленькі пази й т.п.)
При формуванні уявлень про величину педагог обов'язково пропонує дітям як мінімум два предмети(великий-малий) з метою дати їм уявлення про відносність величини на рівні зорового сприйняття.
Уявлення про простір
-
Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно.
-
Показ на собі основних частин тіла й обличчя (руки, ноги, голова, ніс, вуха й т.п.)
-
Знаходження, показ, а за можливістю, і називання основних частин тіла й обличчя на ляльці (спочатку використовується лялька великого розміру; по мірі формування уявлення пропонуємо дітям ляльки меншого розміру, м'які іграшки: котика, собаку, ведмедя й т.п.).
-
Малювання по контурах долоні й пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки з контурним зображенням у процесі різних ігрових вправ типу "Де мій пальчик?", "Пальчики вітаються" і т.п.
-
Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
-
У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на супровід дій дітей мовою або жестовими вказівками.
Часові уявлення
-
Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
-
Впізнавання й називання на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) пори року (зима). Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися і зіщулилися, тепло - посміхнутися, потягнутися вгору, розкрили руки, мов підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
-
Впізнавання сонця й місяця в природі й по ілюстраціях.
-
Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (удень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а по можливості, і за словесною інструкцією.
Передбачувані результати навчання – наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:
-
здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
-
розуміти назви використовуваних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
-
виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком дій дорослого;
-
здійснювати вибір геометричних фігур (куля) за наслідуванням ,за зразком й словесною інструкцією;
-
переміщуватися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією і самостійно;
-
показувати на собі і на ляльці основні частини тіла й обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
-
переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
-
впізнавати й, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) пори року (зима).
Перший етап
Кількісні уявлення
-
Об'єднання предметів у різні множини (на дочисловому рівні), орієнтуючись на ознаку кольору (червоний і жовтий), форми (куб, куля, квадрат, коло), величини (великий - маленький ) предметів
-
Вибір відповідної кількості предметів без перерахування, прикладаючи або накладаючи одну кількість предметів або картинок на іншу.
-
Виділення одного предмета з множини й групування предметів у множину.
-
Навчання діям, направленим на співвіднесення окремих одиниць множини з пальцями, іншими предметами без перерахування (вчимо торкатися до кожного предмета або картинки послідовно пальцем, підготовлюючи дітей до послідовного перерахування кількості предметів).
-
Навчання різним діям, направленим на тактильний і слуховий рахунок (1-багато ударів, ударів молоточком або барабанною паличкою, орієнтуючись на слово, назване дорослим)
-
Виділення одного - множини предметів на основі тактильного обстеження по типу гри "Чарівний мішечок".
-
Впізнавання й виділення цифри 1.
-
Співвіднесення цифри 1 з відповідною кількістю пальців і предметів, об'ємних і площинних моделей.
-
Навчання промальовуванню цифри за трафаретом, за опорними крапками, самостійно, ліпленню з пластиліну, конструюванню цифри із дроту (м'який ігровий дріт) і ін.
Уявлення про форму
-
Гра з різними будівельними наборами.
-
Вибір кулі, куба, кола, квадрата за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
-
Навчання об'єднанню фігур у групи за формою (кулі, кола, квадрати, кубики).
-
Співвіднесення площинних й об'ємних форм (ігри "Де чий будиночок?", "Коробка форм", "Геометричне лото").
-
Знаходження відповідних отворів для площинних й об'ємних форм (ігри з дидактичним матеріалом за типом "дощок Сегена", вкладишів Монтесорі).
-
Обведення за трафаретами, за опорними крапками, штрихування кола, квадрата (спільно з дорослим, із частковою допомогою й самостійно), називання й показ їх.
-
Навчання вирізанню кола, квадрата за контурами (спільно з дорослим або з незначною допомогою дорослого )
Уявлення про величину
-
Визначення величини великий - маленький, користуючись прийомами накладання й прикладання, проведення перевірки правильності виконання. Розфарбовування, обведення за трафаретами, за опорними крапками (за допомогою спільних дій, за наслідуванням) зображення різної величини.
Уявлення про простір
-
Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно.
-
Показ на собі основних частин тіла й обличчя.
-
Показ, а за можливістю, і називання основних частин тіла й обличчя на іграшках.
-
Обведення по контурах долонь і пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки із контурним зображенням у процесі різних ігрових вправ (пальчикові ігри).
-
Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні стола за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
-
У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на супровід дій дітей мовою або жестовими вказівками.
Часові уявлення
-
Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
-
Впізнавання й називання на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) контрастних пір року (зима-літо).
-
Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися і зіщулилися, тепло - посміхнутися, потягнутися вгору і розкрили руки, мов підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
-
Впізнавання сонця й місяця в природі й по ілюстраціях.
-
Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (удень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а за можливістю, і за словесною інструкцією.
Передбачувані результати навчання – наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:
-
здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
-
розуміти назви використовуваних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
-
виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком діям дорослого;
-
відокремлювати признаки кольору (червоний и жовтий), форми (куб, куля, коло, квадрат), величини (великий-маленький) у предметах за наслідуванням діям дорослого («Знайди такий самий»), за зразком і за словесною інструкцією;
-
розуміти і використовувати прийоми прикладання та накладання при утворенні дочислових множин та співвіднесення предметів за величиною;
-
виділяти один предмет з множини й збирати предмети у множину за наслідуванням й зразком діям дорослого;
-
впізнавати цифру 1 та співвідносити її з кількістю пальців;
-
писати цифру 1 за трафаретом, опорними крапками, самостійно (за можливістю);
-
здійснювати вибір геометричних фігур (куля, коло, куб, квадрата за наслідуванням діям дорослого , за зразком та словесною інструкцією);
-
об’єднувати фігури у множини за формою;
-
співвідносити площинні та об’ємні фігури у процесі ігор та ігрових вправ;
-
переміщатися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно;
-
показувати на собі й на ляльці основні частини тіла й обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
-
переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
-
впізнавати і, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) контрастні пори року (зима – літо) і частини доби (день-ніч).
Другий етап
Кількісні уявлення
-
Об’єднання предметів у різноманітні множини (на дочисловому рівні), орієнтуючись на колір (червоний, жовтий та зелений), форму (куля, куб, трикутна призма (дах), квадрат, коло, трикутник), величину (великий , маленький, довгий, короткий) предметів.
-
Вибір відповідної кількості предметів без перерахунку і з перерахунком, з перевіркою власних дій з використанням прийомів прикладання та накладання однієї кількості предметів або картинок на іншу.
-
Виділення 1,2,3 предметів з множини та угрупування множини предметів, більше трьох без перерахування.
-
Навчання послідовним зоровим та тактильним діям, направлених на послідовне виділення кожного предмету або картинки (у межах 3).
-
Виконання ударів молоточком або паличкою за заданою кількістю, орієнтуючись на слово, сказане дорослим
-
Виділення 1.2.3 предметів на основі тактильного обстеження за типом гри «Чарівний мішечок».
-
Виділення цифр 1, 2, 3.
-
Співвіднесення цифр 1, 2, 3 із відповідною кількістю пальців та предметів, об’ємних та площинних моделей
-
Малювання цифр 1, 2, 3 за трафаретом, по опорних крапках, самостійно;
-
Ліплення цифр 1, 2, 3 з пластиліну.
-
Навчання діям з калькулятором: вмикання та вимикання калькулятору, робота з клавішами, відповідними цифрам 1,2,3, проведення «знищення» цифри на калькуляторі та виправлення помилок.
Уявлення про форму
Проведення ігор та ігрових вправ з різними будівельними наборами.
-
Вибір кулі, кубу, трикутної призми, кола, квадрата, трикутника за наслідуванням діям дорослого, за зразком та словесною інструкцією.
-
Об’єднання фігур у групи за формою (кулі, куби, призми, трикутники, квадрати, кола)
-
Співвіднесення площинних та об’ємних фігур
-
Обведення за трафаретами, по опорним крапкам, штриховка кола, квадрата, трикутника (разом з дорослим, із частковою допомогою та самостійно), показ та називання (за можливістю).
-
Вирізання кола, квадрата, трикутника за контурами разом з дорослим, із частковою допомогою, самостійно.
Уявлення про величину
-
Визначення предметів за величиною: великий – маленький, довгий – короткий, здійснення перевірки з використанням прийомів накладання та прикладання.
-
Розмальовування, штриховка, обведення за трафаретами, за опорними крапками (за допомогою спільних дій з дорослим, дій за наслідуванням) зображень різної величини.
-
Закріплення уявлень про величину у процесі спостережень, дидактичних ігор, ігрових вправ.
Уявлення про простір
-
Переміщення в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією і самостійно.
-
Показ на собі основних частин тіла й обличчя.
-
Показ, а за можливістю, і називання основних частин тіла й обличчя на іграшках.
-
Обведення за контурами долонь і пальців олівцем за допомогою дорослих, показ і співвіднесення руки із контурним зображенням рук відносно різних положень у грі за типом «Зроби, як намальовано».
-
Виконання різних ігрових вправ на переміщення в просторі, на зміну положень частин тіла (підняти руки, витягнути їх уперед, підняти одну руку й т.п. ) за наслідуванням діям дорослого, за зразком, за словесною інструкцією. Переміщення різних іграшок вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією.
-
У процесі формування просторових уявлень дорослий звертає увагу на те, що дії супроводжуються мовленням або пантомімічними діями («великий» - широко розведені руки, «довгий» - руки розведені у боки, показуючи довжину).
Уявлення про час
-
Впізнавання й називання найпростіших явищ погоди (холодно, тепло, іде дощ, іде сніг) у процесі спостережень за змінами в природі.
-
Впізнавання й називання на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях у картинках) контрастних пір року (зима – літо, осінь).
-
Зображення відповідних явищ природи за допомогою імітаційних дій: холодно - насупитися й стиснутися, тепло - посміхнутися, потягнутися догори й розкрити руки, як би підставляючи їх сонцю, дощ - імітаційні рухи пальцями рук по поверхні підлоги або стола і супровід словами: "крап-крап" і т.п.
-
Впізнавання сонця , місяця, зірок в природі й по ілюстраціях.
-
Малювання за внутрішніми та зовнішніми трафаретами зображення сонця, місяця, зірок, хмарок.
-
Імітація дій, що відповідають діям людей, тварин і рослин у різні частини доби (вранці, вдень і вночі) за наслідуванням діям дорослих, за зразком, а за можливістю, і за словесною інструкцією
Передбачувані результати навчання – наявність у дітей, на тлі позитивних емоційних реакцій на дії з іграшками й зображеннями, виконуваними в контексті математичного змісту, таких умінь:
-
здійснювати дії з множинами на дочисловому рівні (разом з дорослим, за наслідуванням, за зразком);
-
розуміти назви використаних іграшок і словесного позначення виконуваних дій з ними;
-
виділяти один предмет з множини, збирати предмети у множину за наслідуванням та зразком ;
-
Визначати предмети за ознаками кольору (червоний, жовтий, зелений);
-
визначати предмети за ознаками форми (куб, куля, коло, квадрат, призма, трикутник);
-
визначати предмети за ознаками величини (великий – маленький, довгий-короткий) у предметах ,за наслідуванням діям дорослого («Знайди такий самий»), за зразком і за словесною інструкцією;
-
розуміти і використовувати прийоми прикладання та накладання при утворенні множин у кількості 3-х та співвіднесенні предметів за величиною;
-
виділяти від одного до трьох предметів з множини, збирати задану множину за наслідуванням і зразком діям дорослого;
-
впізнавати цифри 1 ,2,3 та співвідносити їх з кількістю пальців;
-
писати цифру 1,2,3 за трафаретом, опорними крапками, самостійно (за можливістю);
-
здійснювати вибір геометричних фігур (куля, коло, куб, квадрат, призма, трикутник за наслідуванням діям дорослого , за зразком та словесною інструкцією);
-
об’єднувати фігури у множини за формою;
-
співвідносити площинні та об’ємні фігури у процесі ігор та ігрових вправ;
-
Користуватися калькулятором: впізнавати цифри і знаки на клавіатурі, робити найпростіші арифметичні дії у межах 3-х;
-
переміщатися в просторі кімнати за допомогою дорослого, за словесною інструкцією й самостійно;
-
показувати на собі й на ляльці основні частини тіла, обличчя (руки, ноги, голова, очі, ніс, вуха й т.п. );
-
переміщувати різні предмети вперед та назад по підлозі, по поверхні столу за наслідуванням діям дорослого, за зразком і за словесною інструкцією;
-
впізнавати, за можливістю, називати на основі найбільш характерних ознак (за спостереженнями в природі, по зображеннях на картинках) контрастні пори року (зима–літо, осінь) і частини доби (день–ніч, ранок).