Презентація "Креативність, інтелект, емоційний інтелект"

Про матеріал

Креативність має дуже багато визначень. Одне з них це творчі здібності, які можуть виявлятися в мисленні, почуттях і характеризувати як особистість у цілому, так і продукт діяльності цієї особистості.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Креативність, інтелект, емоційний інтелект *

Номер слайду 2

ВСТУП * Термін «креативність» означає створення чогось нового. Основу цього слова становить англійський іменник «creativity» (творчість), який походить від латинського слова «creatio» (створення). Креативність має дуже багато визначень. Креативність - творчі можливості (здібності) людини, які можуть проявлятися в мисленні, почуттях, спілкуванні, окремих видах діяльності, характеризувати особистість в цілому та її окремі сторони, продукти діяльності, процес їх створення. Креативність розглядають як найважливіший і відносно незалежний фактор обдарованості, який рідко відображається в тестах інтелекту та академічних досягнень. Навпаки, креативність визначається не стільки критичним ставленням до нового з точки зору наявного досвіду, скільки сприйнятливістю до нових ідей. Вагомий внесок у дослідження проблеми креативності зробили вітчизняні та іноземні науковці, зокрема: Л.С. Виготський, Дж. Гільфорд тощо.

Номер слайду 3

Що таке креативність? Це - творчі здібності людини, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і входять у структуру обдарованості. Абрахам Маслоу - це творча спрямованість, спадкоємно властива всім, але втрачена більшістю під впливом середовища. На побутовому рівні – Це - прояв кмітливості - здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації П. Торренс - “ це означає копати глибше, дивитися краще, виправляти помилки, розмовляти з кішкою, пірнати на глибину, проходити крізь стіни, запалювати сонце, вітати майбутнє". *

Номер слайду 4

Підходи до визначення поняття креативності гештальтистські (опис креативного процесу як руйнування існуючого гештальту для побудови кращого); інноваційні (оцінюють креативність за новизною кінцевого продукту); естетичні чи експресивні (спираються на самовираження творця); психоаналітичні чи динамічні (описують креативність у термінах взаємовідносин “воно”, “я”, “зверх-я”); проблемні (визначають креативність через ряд процесів вирішення задач (Дж.Гілфорда: "Креативність – це процес дивергентного мислення")); до шостого типу ввійшли визначення, що не потрапили до перелічених вище, - різні [1]. *

Номер слайду 5

Сутність креативності (Ф.Баррон і Д.Харрингтон) Креативність – це здатність адаптивно реагувати на необхід­ність у нових підходах і нових продуктах. Ця здібність дозво­ляє усвідомити нове в бутті, хоча сам процес може носити як свідомий, так і підсвідомий характер. Створення нового творчого продукту здебільшого залежить від особистості творця й сили внутрішньої мотивації. Специфічними властивостями креативного процесу, продукту й особистості є їх оригінальність, статичність, валідність, адекватність завдання, і ще одна властивість – придатність – естетичною, економічною, оптимальною формою, правильною та оригінальною на даний момент. *

Номер слайду 6

Креативність як продукт, процес, здібність і риса особистості Креативність – інтегративна якість психіки, загальна здібність до творчості, котра забезпечує продуктивні перетворення в різних сферах діяльності особистості, дозволяючи задовольнити потребу у пошуковій активності. Креативність – властивість особистості, що виявляється в тенденції до вирішення проблем по-новому, суб’єктивно чи об’єктивно, новими засобами, семантичними “стрибками”, новими конфігураціями дій або методів тощо. *

Номер слайду 7

* Креативність (від лат.creatio – творення)- творчий дух, творчий потенціал індивіда , його творчі здібності, які можуть виявлятися в мисленні, почуттях, спілкуванні і характеризувати як особистість у цілому, так і продукт діяльності цієї особистості. Креативні продукти можуть бути різноманітні за природою: -нове вирішення проблеми з математики; -відкриття хімічного процесу; -створення музики, картини, поеми, нової філософської чи релігійної системи; -оригінальне вирішення соціальних проблем.

Номер слайду 8

Креативність – це процес дивергентного мислення - не спрямоване мислення, а здатність мислити ширше - бачення різних сторін об’єкта, що вивчається; уміння мислити «в різних напрямах». При вивченні креативності як процесу виокремлюють стадії, рівні й типи творчого мислення. Стадії творчого мислення: підготовка, дозрівання, натхнення і перевірка істинності ( В. Воллес ) Рівні креативного процесу пов'язують з психоаналітичним розумінням творчого акту як результату сублімації лібідозної енергії. Тест на визначення рівнів креативності вимірює наступні показники (Дж.-П. Гілфорд): оригінальність - здатність продукувати віддалені асоціації, незвичайні відповіді; семантичну гнучкість - здатність виокремити функцію об'єкта і запропонувати нове його використання; образну адаптивну гнучкість - здатність змінити форму стимулу так, щоб побачити в об'єкті нові можливості; семантичну спонтанну гнучкість - здатність продукувати різноманітні ідеї, не обмежуючись конкретною ситуацією. *

Номер слайду 9

Критерії креативності Опір - це здатність не слідувати стереотипам Швидкість - здатність бачити велику кількість ідей Сприйнятливість - чутливість до незвичайних деталей, протиріч Оригінальність - здатність бачити незвичайні, нестандартні ідеї Гнучкість - здатність застосовувати різноманітні стратегії Абстрактність - розуміння суті проблеми *

Номер слайду 10

Параметри креативності ( за Є.П. Торрансом ) Легкість - швидкість виконання текстових завдань. Гнучкість - число переключень з одного класу об'єктів на інший у ході відповідей. Оригінальність - мінімальна частота даної відповіді до однорідної групи. Точність виконання завдань. *

Номер слайду 11

*

Номер слайду 12

швидкість думки - кількість ідей, що виникають за одиницю часу; гнучкість думки - здатність перемикатися з однієї ідеї на іншу; оригінальність - здатність генерувати ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих поглядів; допитливість - чутливість до проблем у навколишньому світі; здатність до розробки гіпотези; ірреальність - логічна незалежність реакції від стимулу; фантастичність - повна відірваність відповіді від реальності при наявності логічного зв'язку між стимулом і реакцією; здатність вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу; здатність удосконалити об'єкт, додаючи деталі; Параметри креативності ( за Дж.Гілфордом) *

Номер слайду 13

*

Номер слайду 14

Схема розвитку креативності, інтелекту, емоційного інтелекту * Креативність обов’язково передбачає наявність рівня розвитку як інтелекту, так і емоційного інтелекту вище середнього, а з підвищенням показника інтелекту творчий компонент стає більш виразним, сягаючи максимуму при високому рівні. Проте подальше збільшення показників інтелекту призводить до зниження креативності – людина різко збільшує арсенал стандартних алгоритмів, віддаючи їм перевагу, на відміну від інтуїції та аналогово-асоціативних дій. Висококреативні особи гірше вирішують задачі на репродуктивне мислення (до них належать практично всі тести інтелекту), ніж решта досліджуваних. Оскільки креативність протилежна інтелекту як здатності до універсальної адаптації саме за цим критерієм, то на практиці виникає ефект нездатності креативів вирішувати прості інтелектуальні задачі (Н. Г. Маркова та Н. Н. Бац [117])

Номер слайду 15

Схема розвитку креативності та інтелекту http://www.vikidalka.ru/1-128848.html при IQ нижче 115–120, інтелект і креативність утворюють єдиний фактор, при IQ вище 120 творча здібність стає самостійною величиною(за Е. П. Торренсом) Немає креативів із низьким інтелектом, але є інтелектуали з низькою креативністю [6] *

Номер слайду 16

ВПЛИВ РІВНІВ КРЕАТИВНОСТІ ТА ІНТЕЛЕКТУ НА ОСОБИСТІСНІ ЯКОСТІ ТА СПОСОБИ АДАПТАЦІЇ ЛЮДИНИ [11]. *

Номер слайду 17

Методики діагностики креативності опитувальник креативності Рензуллі ; методика невербальної креативності П. Торранса ( Воронін А.Н) діагностика творчих здібностей Е.Е.Тунік; діагностика вербальної активності С. Мєдніка ( А.Н. Воронін) ; опитувальник особистісної схильності до творчості за Г. Девісом ; короткий ( вербальний ) тест творчого мислення П. Торранса; методика СОНА ( спонтанний опис нерегламентованої активності) ; тест на творчу уяву «Кола»; методика ВЕРБАЛЬНА та НЕВЕРБАЛЬНА ФАНТАЗІЯ; Опитувальник креативності Джонсона ; методика «креативного поля» Д. Б. Богоявленської ; анкети для вивчення здібностей, схильностей, нахилів. *

Номер слайду 18

*

Номер слайду 19

Креативність або шизофренія? * Креативність розкривається через дивергентність,. Це вказує на певну подібність у мисленні людей з високими показниками креативності та людей з шизофренічними і афективними розладами. Г.Ю. Айзенк висунув гіпотезу про те, що креативність і різні форми психопатології мають загальну генетичну основу і проявляються в одній з рис особистості - так званому психотизмі. Один і той же генетичний фактор може служити схильністю до шизофренії у одних людей і до високої креативності - в інших. Айзенк вважає, що високий рівень психотизма привертає до шизофренії і кримінальним формам поведінки, а помірний рівень - до високої креативності.

Номер слайду 20

ВИСНОВКИ * Креативність має дуже багато визначень. Одне з них це творчі здібності, які можуть виявлятися в мисленні, почуттях і характеризувати як особистість у цілому, так і продукт діяльності цієї особистості. Творчі здібності являють собою сплав багатьох якостей. Гілфорд встановив, що творчим особистостям властиво дивергентное мислення. Творче мислення характеризується наступними основними особливостями: швидкість, гнучкість, оригінальність, закінченість. П. Джексон і С. Мессік виділили наступні критерії креативного продукту, підкресливши тим самим необхідність комплексної процедури його опису: 1) оригінальність, 2) осмисленість; 3) трансформація; 4) об'єднання. Л. С. Виготський творчою діяльністю називає таку діяльність людини, яка створює щось нове. П. Торренс визначив креативність як процес прояву чутливості до проблем. Гілфорд вважав, що «творчість» мислення пов'язана з домінуванням у ньому чотирьох особливостей: 1) оригінальність, 2) семантична гнучкість; 3) образна адаптивна гнучкість; 4) семантична спонтанна гнучкість. Креативність вказує на певну подібність у мисленні людей з високими показниками креативності та людей з шизофренічними і афективними розладами. Причому подібність у мисленні простежується, перш за все, саме по лінії оригінальності: нові ідеї можуть бути незвичайними, відхилятися від культурних норм, шокувати, утворювати дивовижні комбінації.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрчак Валентина
    Дякую за презетацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
23 березня 2020
Переглядів
6149
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку