Модель національно-патріотичного виховання школярів на уроках інформатики допомагає забезпечити цілеспрямоване формування у підлітків активної позиції, сприяти включенню їх у вирішення суспільних завдань, створювати умови для розвитку у них звички діяти відповідно з національними інтересами України.
Кінцевим результатом реалізації моделі патріотичного виховання повинні стати духовне і культурне зростання учня, громадянська позиція та патріотичне усвідомлення себе як громадянина вільної країни, гідних нащадків рідної історії, культури, цінностей і традицій української держави, а також підвищенню їх соціальної активності.
Основною проблемою є відсутність достатнього обсягу методичної літератури з інформатики, що має патріотичне спрямування. У цьому випадку величезну роль відіграє наявність швидкісного доступу до мережі Інтернет та вміння знаходити необхідний матеріал у величезному морі інформації. У зв'язку з цим доводиться витрачати додатковий час на підготовку до уроків, самостійно вишукувати дані для завдань, постійно контролювати роботу учнів з пошуку інформації.
Виникає необхідність сприяти формуванню духовно багатої, розвиненої, творчої особистості, справжнього громадянина України на уроках інформатики. Вирішення даної проблеми досягається за допомогою поєднання інноваційних технологій із дидактичним матеріалом, що має зміст патріотичного характеру.
Формувати патріота України потрібно вже в початковій школі. На фізкультхвилинках ми використовуємо відеоматеріали з веселими українськими піснями. Урядовий сайт для юних громадян має багато цікавинок для учнів 2-4 класів: Скласти пазл для карти України та дізнатись, хто твої сусіди; «Видатні особи України», «Віртуальна екскурсія Будинком Уряду».
При вивченні теми «Графіка» можна створювати малюнки з українською символікою, зображення з символами України (калина, соняшник, пшениця), українців в національних костюмах, інтер’єри української хати. Можна запропонувати шаблони для розфарбування писанок.
Так під час засвоєння теми «Історія розвитку обчислювальної техніки» особливу увагу учнів слід звертати на вклад українських учених у розвиток інформаційних технологій.
Український вчений В.М. Глушков був основоположником інформаційних технологій в Україні, засновник і директор Інституту кібернетики.
Катерина Ющенко засновник теоретичного програмування в Україні, Вона перша у СРСР доктор фізико-математичних наук, якій цей ступінь присуджено за роботи із програмування.
При вивчені теми «Інформація та повідомлення. Інформаційні процеси» варто звернути увагу на носії даних давніх слов'ян, способи передачі інформації.
Козаки створили оригінальну систему спостереження за появою загону татар – сигнальні маяки, фігури, піраміди, які являли собою самобутній світовий телеграф.
Поштові голуби і прагнення цих птахів до повернення в рідну голуб'ятню були добре відомі в Київській Русі.
Під час роботи з Текстовим редактором проводимо практичні робот з введенням і редагуванням уривків з творів та віршів українських письменників про любов до Батьківщини, рідної мови, поваги до державних символів.
Для практичної роботи «Пошук інформації і Інтернеті» підбираємо цікаві запитання, пов’язані з унікальністю нашої країни. Діти шукаючи відповіді, дізнаються цікаві факти про свою Батьківщину, підвищують загальну ерудицію.
При вивчені теми «Мультимедіа» учні створюють цікаву добірку фотографій стародавніх замків України. Дають невеличкі коментарі до зображень, створюють відеофільми на теми: 10 видатних Українців, 10 видатних спортсменів і т. д
При вивченні теми «Комп’ютерні презентації» учні створюють власну презентацію з обраної теми. Дитина сама обирає тему, яка її цікавить. Після закінчення роботи, кожен учень захищає свою роботу перед класом і відповідає на поставлені запитання. Творча та соціально активна особистість повинна також мати комунікативні навички, тому таким чином розвивається й комунікаційна компетентність. Приклади робіт учнів: «Українська кухня», «Сім чудес України», «Сім річок України», «Подорож Хмельнничиною». Також в своїй роботі ми впроваджую квест-технології в освітній процес, використовуючи веб-квести, які спрямовані на пошук і аналіз веб-ресурсів та створення веб-продукту (сайт, блог, презентація). Головна мета квесту – поглиблення, перетворення та інтеграція знань. Створення та використання квестів підвищує мотивацію до навчання, розширює кругозір учнів, розвиває творче і критичне мислення, формує навички пошукової та дослідницької діяльності, дає можливість організувати дистанційне навчання. Разом з тим, учні та вчитель займаються самоосвітою, тому що для складання запитань потрібно оволодіти новими програмами та сервісами, які не вивчаються на уроках. Для створення завдань квесту також ознайомлююмо учнів з використання таких сервісів, як для створення хмари слів, для збереження мультимедійних ресурсів – Prezi та інших.
Процеси демократизації та гуманізації суспільства, бурхливий розвиток інформаційних технологій ставлять перед освітніми закладами завдання формувати новий тип випускників - толерантних, відкритих до демократичного спілкування, здатних критично оцінювати події навколишнього світу й адекватно на них реагувати. Тому одним із основних завдань системи освіти України є підготовка національно-свідомих, творчих громадян, здатних критично мислити і на високому інтелектуальному рівні розв'язувати проблеми, що постають перед українським суспільством.