У матеріалі зазначені переваги прийому критичного мислення "6 капелюхів де Боно" під час компаративного аналізу творів української (Леся Воронина "Таємне товариство боягузів") та зарубіжної літератури (Роберт Шеклі "Запах думок")
Формування навичок компаративного аналізу літературних творів через розвиток критичного мислення школярів: шляхи застосування прийому «6 капелюхів мислення» (на прикладі творів Лесі Ворониної «Таємне товариство боягузів» та Роберта Шеклі «Запах думок»)Мендусь Тетяна Петрівна, вчитель української мови, літератури та зарубіжної літератури ліцею№7 міста Гайсин
Номер слайду 2
Педагогічні можливості уроку компаративного аналізу:формування гуманістичного світогляду учнів;розуміння цілісності та взаємопов’язаності літературного процесу;усвідомлення закономірності розвитку різних національних літератур;повніше розкриття ідейно-естетичного змісту виучуваного твору;застосування раніше здобутих знань і створення взаємної опори в засвоєнні досліджуваних понять.
Номер слайду 3
Метод «6 капелюхів Де Боно»прийом організації мислення, який допомагає розвивати гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення.
Номер слайду 4
Особливості методу:структурування і підвищення ефективності будь-якої розумової діяльності;розв’язання проблемних ситуацій;розвиток уміння самостійно приймати рішення;зменшує негативний вплив емоцій, розгубленості на розумову діяльність.
Номер слайду 5
Номер слайду 6
ПЕРЕВАГИ:наочність;простота освоєння і застосування;розширює сприйняття, допомагає розглянути проблему з різних точок зору;допомагає розділити своє его і мислення. НЕДОЛІКИ: для ефективного застосування потрібні розвинена уява і терпіння;велике психологічне навантаження.
Номер слайду 7
Компаративний аналіз:проведення літературних паралелейвивчення художнього твору у широкому культурному контексті;зіставлення з мистецькими надбаннями інших епох і національних літературних традицій;порівнянні творів різних авторів.
Номер слайду 8
На етапі підготовки уроку компаративного аналізу:проаналізувати тексти художніх творів з метою встановлення генетичних контактів й типологічних подібностей у них;залучати учнів до пошуково-дослідницької діяльності.
Номер слайду 9
Під час проведення компаративного аналізу звернемо увагу на:зіставлення літературних творів та їх окремих компонентів (тем, жанру, образів, проблематики), явищ, фактів, що належать до різних літератур;встановлення зв’язків між українською та американською національними літературами;розгляд розвитку традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у літературних творах.
Номер слайду 10
Білий капелюх №1. Підбір об'єктивних фактів та конкретної інформації. 1. До якого жанру належать твори?2. Яка дата написання?3. Вкажіть порушені проблеми?4. Яка композиція творів?5. Чим схожа/відмінна стилістика авторів?6. Як відображено національний колорит?
Номер слайду 11
Чорний капелюх №2. Пошук негативних сторін. 1. У чому недоліки?3. Що не подобається?4. Що в тому, що я знаю про... турбує?
Номер слайду 12
Жовтий капелюх №3. Пошук позитивних сторін, переваг.1. Чому варто прочитати твір?2. Які переваги "ТТБ" над "Запахом думок" і навпаки?3. Доведіть, що запропонований авторами сюжет можливий?4. Що позитивного в образах головних героїв?
Номер слайду 13
Червоний капелюх № 4. Прояв емоцій, почуттів, інтуїції. 1. Які емоції викликають твори?2. Які виникли в мене почуття до головних героїв?
Номер слайду 14
Зелений капелюх № 5. Творчий пошук, генерування нових ідей, альтернативних підходів. 1. Які рішення та дії допомогли б уникнути ситуацій описаних у творах?2. Як інакше могли розгортатись події?3. Як використовувати свої творчі можливості для вирішення порушених проблем?
Номер слайду 15
Блакитний капелюх №6. Аналіз усього розумового процесу, планування, визначення зв'язку між метою і висновками. 1. За якими критеріями досліджені твори?2. Як можна систематизувати отримані знання?3. Який досвід я отримую?
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Завдання уроку компаративного аналізу:довести спорідненість світоглядних позицій та художньої манери авторів порівнюваних творів;з'ясувати причини взаємодії різнонаціональних літератур;визначити специфіку кожного з художніх творів; звернути увагу на типологію твору і причину її появи;пояснити відмінності, які є виявом національної самобутності та індивідуального стилю митців.
Номер слайду 20
Компаративний аналіз – цікавий і неординарний метод у викладанні зарубіжної літератури, без нього не можна обійтися на сучасному уроці. Застосування цього аналізу вимагає від учителя вміння формувати ефективні моделі уроку з використанням сучасних технологій навчання.