ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК РЕФЛЕКСІЇ У УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ВЛАСНОЇ ДУМКИ
У молодшому шкільному віці діти стають на нову життєву позицію, завдяки навчальній діяльності пізнають багатства культури і науки, внаслідок чого у молодших школярів формуються новоутворення, характерні для духовно зрілої особистості. Однією із таких новоутворень є рефлексія – усвідомлення своїх дій.
У своїй роботі ми використовуємо квазідослідницький метод, коли поняття даються не в готовому вигляді, у формі правил, а учень повторює в процесі навчання хід і результати відповідного наукового дослідження, а навпаки: на уроці створюємо такі навчальні ситуації, коли учень стоїть на межі між знаннями і незнаннями, тоді у нього з’являється необхідність саме в даному понятті або способі дій.
Важливою особливістю такого навчання є його спрямованість на виховання і розвиток особистості через навчальну діяльність. А важливою якістю особистості є здатність і необхідність рефлексії (усвідомленості) особистої діяльності.
У своїй роботі ми надаємо суттєвого значення підбору завдань для формування зацікавленості до предмета і для виявлення усвідомленості засвоєння матеріалу в тій послідовності, яка визначається навчальною діяльністю.
Таким чином формується позитивне ставлення школярів до навчального процесу, вміння аналізувати і розв’язувати практичні завдання, внаслідок чого розвиваються творчі здібності учнів.
В одному класі навчаються діти різні за здібностями, темпераментом, інтелектуальним розвитком, тому вони працюють в різному темпі. Даємо такі завдання:
- Виконай завдання, в яких ти не помиляєшся.
- Підкресли завдання, що викликають у тебе труднощі.
- Виділи завдання, які тобі треба навчитися виконувати.
- Підбери для себе тренувальні вправи і виконай їх.
- Яких помилок можна припуститися, чому? Як їх можна уникнути?
- Склади самостійно або підбери з інших підручників вправи, за допомогою яких можна перевірити, чи засвоїли діти матеріал.
- Запиши текст під диктовку, перевір за підручником, чи все написано правильно.
- Яких помилок допустили твої однокласники? Порадь, що їм треба повторити, щоб вони могли писати без помилок.
- Як тобі удалось уникнути таких помилок?
У кінці теми ставимо питання:
- Чи задоволений ти результатом своєї роботи?
- Що ти вмієш робити добре, над чим ще треба попрацювати?
- Що було складно виконувати?
- Що було цікавим?
Такі завдання дають можливість учням бути впевненішими у своїх знаннях. Ця робота дозволяє не тільки вчити дитину думати, досліджувати, розвивати уяву, але і створює атмосферу співробітництва. Робота над поняттям – складне завдання, тому вона ведеться на трьох рівнях:
Рефлексію або осмислення своїх дій ми пропонуємо розглянути в контексті уроку на етапі:
- вчитель дає завдання з незвичним формулюванням;
- традиційне формулювання, але матеріал підвищеної складності;
- виконання завдання передбачає зробити узагальнення, висновок.
Такий підхід дозволяє вчителю формувати навчальну діяльність школярів, тому щопізнавальний розвиток визначається не тільки багатством знань, але і здатністю самостійно використовувати їх для розв’язання нових завдань, розвитку творчого мислення. Адже нові знанняусвідомлюються залежно від того, наскільки будуть зрозумілі, коли вони є результатом пошуково-дослідницької активності, особистого мислення, його гнучкості під час орієнтації в новому матеріалі. Учень може здійснювати рефлексію своєї навчальної діяльності, виявляючи при цьому самостійність, ініціативність, бажання працювати не тільки за вказівкою вчителя.
Тема: Головні та другорядні члени речення.
Прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться мова? Скільки в ньому речень?
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
Н. Приходько.
- Назвіть підмет, назвіть присудок.
- Як ви думаєте, чи може існувати речення без головних членів?
- Назвіть слова, які не входять до граматичної основи.
- Чи може існувати речення без них?
- Чи пов’язані ці слова з головними членами речення?
- Покажіть за допомогою стрілок зв’язок слів у реченні.
- Ось як цю роботу виконали учні сусіднього класу (зразок).
- А як ви її виконали?
- Зробіть висновок.
- Які члени речення називаються головними, яку роботу вони виконують?
- Які члени речення називаються другорядними, яку роботу вони виконують?
- Познайомтеся з правилом у підручнику.
- Доповніть свою відповідь.
Тема: Рід іменників.
Прочитайте прислів’я. Як ви їх розумієте? Замість крапок вставте потрібні антоніми.
Літо дбає, а … прибирає. Мир будує, а … руйнує. Праця людину годує, а … марнує.
- Підкресліть іменники. Визначте їх рід.
- Виділіть закінчення в іменниках, порівняйте їх. Зробіть висновок. Чому закінчення різні?
- Назвіть іменники чоловічого роду, жіночого, середнього.
- З якими словами їх можна зв’язати? (він мій, вона моя, воно моє).
- Попрацюйте в парах.
- Підберіть пари іменників-антонімів на тему “Осінь”. Визначте їх рід.
- Поясніть, яким способом ви користуєтеся при визначенні роду іменників.
- Навчить інших це робити.
- Чи легко вам було виконувати такі завдання? В чому зустрілися труднощі?
Вправа 308.
Допоможіть дієсловам 1-ї особи множини знайти своє закінчення. Доведіть, що ви не помиляєтеся.
люб… |
|
допомага… |
-емо |
сто… |
-ємо |
прославля… |
-имо |
бач… |
-їмо |
воз… |
|
- Які з цих слів можна використати, щоб розповісти про ставлення до Батьківщини? Складіть і запишіть речення.
- Чи виникли труднощі під час написання закінчень дієслів?
- Що допомогло правильно виконати роботу?
- В якій послідовності ви будете діяти під час перевірки особових закінчень дієслів?
Нові знання застосовуватимуться легко тоді, коли вони будуть проаналізовані і узагальнені, коли спостерігається підтримка дорослих у виявленні дослідницької активності дитини, коли на уроці створюється атмосфера значимості навчального матеріалу кожною дитиною.