|
«Більша частина з того, що ви чуєте про підприємництво, неправда. Воно не диво, воно не таїнство, і воно не має ніякого відношення до ген. Підприємництво – це дисципліна і, як будь-якої дисципліни, йому можна навчитися. Все що для цього потрібно, це заповзятливе суспільство, в якому інновації та підприємливість є нормою, чимось сталим і безперервним» Пітер Друкер
|
Формування підприємницької компетентності засобами уроків математики у 2 класі
Школа сьогодні має готувати здобувача освіти як конкурентоспроможну особистість, здатну використовувати здобуті знання для успішної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя.
Фінансова грамотність – одна з десяти ключових компетентностей, на розвиток яких орієнтується Нова українська школа.
Підприємницька компетентність полягає в здатності організувати власну та колективну діяльність, оцінити власні професійні можливості, здібності, співвіднести їх з існуючими потребами, розробляти особисті проєкти.
У молодшому шкільному віці діти здатні усвідомлювати значення підприємницької компетентності шляхом опанування таких умінь:
Підприємницька компетентність – це інтегральна психологічна якість особистості, яка проявляється у мотивованій здатності до творчого пошуку та реалізації нових економічних ідей та дає змогу вирішувати різноманітні проблеми в повсякденному, професійному, соціальному житті.
Метою підприємницької компетентності є допомогти школярам зрозуміти, як можна застосувати набуті на уроках математики знання, уміння, навички та власний досвід у підприємницькій діяльності, у життєвих ситуаціях.
Формування в особистості підприємницької компетентності відбувається під впливом неперервної економічної освіти, у процесі професійної освіти, а згодом - і професійної діяльності. Формування підприємницької компетентності особистості – це складний, суперечливий і багатоетапний процес, який передбачає опанування особистістю підприємницьких знань та становлення на цій основі підприємницької свідомості й підприємницької поведінки. Цілеспрямоване формування підприємницької компетентності сприятиме повноцінному розвитку особистості, що готова змінювати, удосконалювати умови свого життя, вільно обирати свій життєвий шлях, виходячи із власних прагнень, умінь і особистісних якостей. Це також сприятиме адаптації молоді до складних ринкових умов.
У переліку ключових компетентностей випускника нової української школи окреме місце посідає підприємливість, адже виховання підприємливої молоді – не лише засада економічного розвитку, а й умова виживання України як держави.
Для формування підприємницької компетентності у здобувачів освіти необхідно:
Формування підприємницької компетентності здійснюється через реалізацію змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність».
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.
Вона передбачає застосування:
Формуючи підприємницьку компетентность розвиваємо в учнів бізнес-мислення, при якому учень:
- бере відповідальність на себе,
- ініціативний,
- ризикує,
- приймає рішення,
- розуміє, що немає дороги назад,
- відповідає за результат перед самим собою,
Школярі мають усвідомити, що економічна поведінка підприємця відрізняється від поведінки інших працівників тим, що характеризується певними типовими рисами, а саме:
- енергійністю та ініціативністю;
- умінням бути лідером, підбирати собі «команду» і керувати нею;
- діловитістю і вмінням ризикувати, самостійно приймаючи рішення, тощо.
Моделювання проблемних ситуацій на уроках математики і створення ситуації успіху для дитини - ось мета уроків , які направлені на розвиток бізнес – мислення учнів.
Важливим чинником у формуванні ініціативності та підприємливості є мотиваційне середовище уроку. Саме через мотивацію необхідно зацікавити учнів, визначити зв’язок науки з життям, зануритися в особистий досвід дітей.
Так, на початку вивчення нової теми створюю проблемні ситуації, що викликає в дітей здивування та пробуджує інтерес і зацікавленість.
Так при вивченні теми «Ознайомлення з дією множення. Поняття «добуток». Розв'язування задач двома способами» ставимо проблему при виконанні № 509. Чи зручно вам було додавати? Чому? Учні висловлюють свої думки й при колективному обговоренні приходимо до поняття множення.
При вивченні переставної властивості множення даю проблемне питання «Чи зміниться результат, якщо змінити місцями множники?» Після обчислень школярі самостійно роблять висновки.
Ще на початковому етапі уроку застосовую інтерактивні вправи – «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Коло ідей» та віршові завдання. Така організація роботи сприяє не лише розвитку мовлення дітей, а й сприяє розумінню нового.
Підприємливість розвиваю за допомогою роботи в групах і парах. Така навчальна діяльність формує відповідальність за спільний результат, а ще навчає учнів співпрацювати – спілкуватися між собою, бути лідерами й підлеглими, дискутувати, переконувати, відстоювати власні позиції, іти на компроміс тощо.
Одним із засобів формування підприємницької компетентності є розв’язування задач підприємницького змісту та прикладних задач.
Задачі прикладного характеру мають важливе значення насамперед для виховання в учнів інтересу до математики за умови забезпечення мотивації навчання: кожне нове поняття чи положення, по можливості, даю у задачах практичного характеру. Такі задачі переконують учнів у потребі вивчення нового теоретичного матеріалу і показують, що математичні абстракції виникають із задач, поставлених реальною дійсністю.
Приклади задач практичного характеру:
ніч |
Ночівля по дорозі (на машині) |
перша |
250 грн. |
друга |
270 грн. |
третя |
|
Розв'язуючи задачі практичного змісту школярі набувають навиків:
Працюючи над формуванням підприємницької компетентності разом з дітьми дослідили регіональні особливості економічного життя нашої громади. Школярі шукали відповіді на питання:
Чи є на території нашої громади виробничі підприємства? Якщо так, то які?, Які ресурси використовує сільське господарство?, Що б сталося, якби не було шахт?, Робітників яких професій ми можемо зустріти у школі, лікарні, Будинку культури?, Чи є спільні професії у цих закладах?, Які ще професії нашої місцевості ви знаєте?, Що таке ринок?, Як відрізняються ринок та магазин? та інше.
Висновки
«Підприємливість та фінансова грамотність» передбачає:
• опанування практичних навичок у розв’язанні фінансових питань;
• розвиток лідерських ініціатив, підприємливості, здатності успішно діяти в
технологічному швидкозмінному середовищі з урахуванням або без урахування досягнення комерційної мети;
• формування навичок раціонального мислення, що дасть змогу ухвалювати
ефективні рішення працівникам та роботодавцям як активним учасникам світової
економіки та відповідальним громадянам;
• особистий розвиток, активне громадянство, соціальне включення та професійні навички.
Креативність, інноваційність, здатність ризикувати, а також планувати заходи, які допоможуть досягти окреслених цілей, – це вміння, на які є найбільший запит роботодавців і які життєво необхідні для розвитку сучасної економіки.
Засобами формування підприємницької компетентності учнів є:
1) Впровадження інтерактивних методів навчання.
2) Розробка шкільних проектів.
3) Використання методу «змішаного» навчання.
4) Формування підприємницьких навичок через вихід за межі класу на екскурсію до банку, на фірму, на локальний ринок.
5) Звертання до досвіду учнів.