Формування пізнавального інтересу учнів на уроках географії

Про матеріал

З упевненістю можна сказати, що інтерес до предмету залежить від уміння вчителя зацікавити учнів, забезпечити оптимальний процес засвоєння навчального матеріалу. Саме на уроках я використовую різноманітність форм і методів роботи, що робить процес навчання справді творчим, збуджує зацікавленість учнів та поліпшує розуміння і засвоєння матеріалу.

Перегляд файлу

Прийоми та методи формування пізнавального інтересу у школярів

                                                                                            Усіма можливими засобами             

                                                                               потрібно запалювати в дітях

                                                                                гаряче прагнення до знань і

                                                                                навчання.

                                                                                                   Я.А. Коменський

 З упевненістю можна сказати, що інтерес до предмету залежить від уміння вчителя зацікавити учнів, забезпечити оптимальний процес засвоєння навчального матеріалу. Саме на уроках я використовую різноманітність форм і методів роботи, що робить процес навчання справді творчим, збуджує зацікавленість учнів та поліпшує розуміння і засвоєння матеріалу.

Найбільш ефективними в активізації пізнавальної діяльності на уроках географії вважаю та використовую такі методи:

  •   проблемний( сприяє розвитку творчого мислення, формує інтерес до предмета);

 Наприклад:

- Чому Японія, країна з дуже бідними мінеральними ресурсами, досягла високого рівня розвитку, в той час коли Україна, країна з багатими корисними копалинами залишається з низькими економічними показниками?   - Чому в Австралії значні простори пустель і напівпустель вкриті скребом?

  •    Чому в пустелях Африки вдень можна померти від спраги, а вночі замерзнути від холоду?

Шукаючи повну відповідь на дане питання, сильніші учні використовують енциклопедичні та статистичні дані, матеріали Інтернет-видань, збагачуючи не тільки знання, а й вчаться працювати з різними джерелами знань.

Під час вивчення клімату Південної Америки (7 клас) подаю дві інформації:

Інформація 1. Дев'ять, а той десять місяців на рік у всьому басейні Амазонки йдуть дощі і рівень води в річках підвищується на 15 м. У травні вода в річці сягає найвищого рівня, заливає ліси Амазонки на сотні квадратних кілометрів. У вересні все змінюється. Дощі припиняються вода спадає, річки оголюють білі пляжі, звідусіль злітаються птахи. Усе залито сонячним промінням. 

Інформація 2. Дощів тут майже ніколи не буває. Широкі плоскі долини без річок і річищ розділені невисокими хребтами. Всюди солончаки - темні, щільні, оскільки без вологи ніякі рослини не можуть прижитися. Це найсухіша на земній кулі пустеля Атакама. 

Запитання: Чому на території Південної Америки такий нерівномірний розподіл опадів?

  •                 частково-пошуковий(застосовується з метою залучення учнів до творчої діяльності за допомогою проблемних і творчих завдань);
    •    Запропонуйте план заходів щодо вирішення екологічної проблеми в Україні.
    •    Напишіть сценарій рекламного ролика Причорноморського економічного району.
  •                 дослідницький(дає можливість глибше пізнати матеріал, на основі аналізу, синтезу, порівнянь).
    •    Дослідіть динаміку чисельності населення в Україні за останні 100 років, поясніть причини цих змін.

 

Велике значення в розвитку пізнавального інтересу учнів на уроках географії відіграє:

1)робота з|із| натуральними об'єктами (гербаріями, колекціями гірських|гірничих| порід, муляжами, моделями і т. п.);

3) географічними картинами;

При вивчені теми «Вулканізм»в 6 класі доречно розглянути картину К. Брюллова «Останній день Помпеї», а вивчення розділу «Океани» у 7 класі картину І. Айвазовського «Дев′ятий вал».

 

 4) проведення дослідів;

При вивчені теми „Гідросфера” проведемо дослід: наллємо води у дві склянки. Одну залишимо відкритою, іншу накриємо кришкою. Прослідкуйте, чи зміниться рівень води в склянках через тиждень? Поясніть причину.

5) Робота з підручником:

  • знайти опис явища;
  • порівняти природні зони дати відповідь на запитання вкінці параграфа;
  • підготувати реферат, повідомлення, доповідь;
  • охарактеризувати діаграму, таблицю;
  • скласти план-характеристику, тощо...

6)Використання схем.

У наш час велика увага на різних етапах навчання приділяється використанню графічної наочності, яка надає можливість показати динаміку географічних явищ та їх різноманітність, повідомляти навчальну інформацію певними дозами та керувати індивідуальним процесом засвоєння знань. Використовую готові схеми та складаємо з учнями у процесі уроку.

Так при вивченні теми  «Болота. Канали і штучні водойми» використовується наступна схема, щоб визначити значення болота.

 

  •    Чому болота називають ″ Коморою Сонця″? 
  •    Що Сонце туди наскладало?
  •    Чим корисні болота?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роль художньої літератури у формуванні пізнавального інтересу на уроках географії.

 

Людина, що не знає нічого,

може навчитися;

справа тільки в тому,

 щоб запалити в ній бажання вчитися.

Д. Дідро, французький філософ

 

Географія є предметом, який володіє широким діапазоном міжпредметних зв'язків, має різноманітні форми і засоби навчання, які назавжди може реалізувати вчитель.

Навчаючи географії формую у учнів позитивне відношення до цього предмету і це відношення стає важливим результатом моєї роботи. Як правило, учні виражають своє відношення до предмету чітко і коротко; „цікаво" - „не цікаво"; і такий відгук служить для мене одним із критеріїв оцінки своєї роботи. Намагаюся чергувати прийоми навчання для зниження втомлюваності і підвищення мотивації до навчання. Адже потрібно підібрати форми роботи таким чином, щоб учні швидше його запам′ятали за короткий проміжок часу. І тому на своїх уроках я використовую художню літературу, вірші, які характеризують природні явища, описують об'єкти природи.

Вивчення  теми «Населення Південної Америки» можна проілюструвати віршами Ліни Костенко.


Було на світі плем 'я — інки.

Було на світі і нема.

Одних приставили до стінки,

А інших вбили крадькома.

Кого улещено дарами,

Кого утоплено в крові.

І тільки храми, древні храми

Стоять по груди в кропиві.

І тільки вітер, вітер, вітер...

І тільки сонце, сонце, сон...

Над нерозгаданістю літер

На скелі дикій, як бізон.

І місто, вгвинчене в могили,

Гібрид волторни та кота,

Напнеться нервами тугими

На звук священного щита.

Удар. І ще раз. Бехне глухі,

В кубло чужинців і заброд.

Асфальтами залите вухо

       Не знає імені — народ


 


Гарною ілюстрацією до розмови про охорону та бережливе ставлення до природи можуть бути наведені нижче рядки:


Ще назва є, а річки вже немає.

Усохли верби, вижовкли рови,

І дика качка обминає

Рудиментарні залишки багви.

І тільки степ, і тільки спека, спека

І озерявин проблиски скупі.

І той у небі зморений лемка,

І те гніздо лелече на стовпі.

 Куди ти ділась, річенько? Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни.

І світить спека ребрами моста.

 Стоять мости над мертвими річками.

 Лелека зробить декілька кругів.

 Очерети з чорними свічками

 Ідуть уздовж колишніх берегів. (Л.Костенко.)

 


Вивчаючи тему “Літосфера”, шестикласники виявляють роль вулканів в утворенні земної кори, водної оболонки і атмосфери. Один з описів цього грізного явища можна узяти в романі Ж. Верна “Таємничий острів”:

“Потоки лави перелилися через стіну, і вогненна річка спрямувалася на берег у Гранітного палацу. Це було невимовне страшне видовище. Вночі здавалося, що скидається справжня Ніагара з розплавленого чавуну: зверху – вогненні пари, знизу – кипляча лава”.

   Розказуючи про походження островів, ми говоримо про те, що острови, що виникли в результаті вулканічних вивержень, підіймаються з великих глибин на значну висоту над водною поверхнею і відрізняються характерною формою, що нагадує форму вулкана. Вулканічні острови можуть і зникати. Зачитую уривок з цього ж роману:

 “…у ніч на 9-е з кратера під гуркіт оглушливих вибухів піднявся величезний стовп диму, більше трьох тисяч футів висоти. Стіна печери Дакара, очевидно, не витримала тиску газів, і море, проникнувши через центральне вогнище в огнедишну прірву, перетворилося на пару. Кратер не давав цій масі пари досить просторого виходу. Вибух, який міг бути почутий на відстані ста миль, потряс повітря. Гора Франкліна розлетілася на шматки і обрушилася в морі. Через декілька хвилин хвилі Тихого океану покривали те місце, де був острів Лінкольна”.

 


5.Інформаційно-комп′ютерні технології як шлях підвищення пізнавального  інтересу

1276969590XZ2276Мета знання - не запам'ятовування
величезного фактичного матеріалу в найдрібніших
подробицях, а здатність легко і швидко
орієнтуватися в цій області.
А. Н. Теренін

       Географія  має дуже широкі можливості  для навчання з використанням ІКТ. Варто зазначити, що  більшість програм географічного напряму за дидактичним призначенням є допоміжним ілюстративним джерелом знань з географії.

Презентації на уроки створюю сама, використовуючи мережу INTERNET. Там же, на файлообмінниках, шукаю навчальні відео.

Найчастіше я використовую:

  • електронні підручники і енциклопедії;
  • Мультимедійний засіб «Географія 6 клас»;
  • Мультимедійний засіб «Географія 7-11клас»;
  • Навчальні відео;
  • Електронні атласи;
  • Електронні презентації;
  • ППЗ «Географія материків та океанів».
  • Інтерактивні додатки

Можливості електронного підручника дозволяють наочно показати причинно-наслідкові зв'язки, складні для розуміння. Завдяки відеофрагментам та фотографіям, які є  у цих програмах, на уроках  географії можна здійснити "подорож" планетою, в куточки живої природи, які практично недоступні для більшості учнів.

    А чи можливо навчити учнів 6 класу визначати типи хмар, якщо на дворі ясне небо? І тут нам знову на допомогу приходить комп’ютер.

  •  
  •  
  •  
  •  

       А при вивченні теми «Природні зони Австралії» у 7 класі переглядаємо навчальне відео про тварин.

                        

    При вивченні теми «КраїниАзії» даю учням випереджальні завдання знайти інформацію про побут та традиції населення. Так в Іранській провінції на північному схилі згаслого вулкану Саханд люди збудували унікальне поселення в скелях. Під час вивчення нового матеріалу з теми «Клімат» як наочність можна використати комп'ютерну презентацію «Клімат нашої планети».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Напрямки застосування комп'ютера на уроці:

  • Перший напрямок – демонстрація матеріалів
  • Другий напрямок – показ процесів
  • Третій напрямок – практичні  роботи
  • Четвертий напрямок – перевірка знань
  • П'ятий напрямок – використання презентацій
  • Шостий напрямок – перегляд навчального відео
  • Сьомий напрямок - використання матеріалів Інтернету». 

Працюючи з програмою Microsoft Excel учні мають можливість створювати графіки, діаграми з різноманітними цифровими даними, стосовно основних географічних об’єктів, природних та економічних процесів та явищ при вивчені тем: «Населення України», Господарство України», «Господарство світу» та інші.Зокрема, при вивченні теми «населення України» учні створюють графік зміни чисельності населення, а при вивченні теми»господарство України представляють галузеву структуру міжгалузевих комплексів.

Інтернет-ресурси, які використовую при вивченні географії:

Seterra Online — одна з найбільш захоплюючих та популярних географічних вікторин у світі. На платформі зібрано понад 200 географічних завдань різного ступеня складності та відмінної тематики, які відображуються на зручно влаштованому інтерфейсі. Граючись, можна у цікавий спосіб запам'ятати розташування країн та їх столиць, пам'ятки, прапори, номенклатуру від найбільш визначних географічних об`єктів до найдрібніших.

World Map Quiz: мобільний додаток для опанування географічної номенклатури. який у цікавий спосіб дозволить школярам освоїти географічну номенклатуру до найменших деталей. Цей додаток можна запропонувати школярам для онлайн-змагання. Для користування додатком, необхідно лише зареєструватися, а подальші результати учасників відображаються у таблиці рейтингу. Змагання у класі неодмінно мотивує школярів!

 «Сім чудес України» -  добірка відеоматеріалів про визначні місця Україниу таких категоріях:

«7 історико-архітектурних чудес України»;

«7 природних чудес України»;

«7 чудес України: замки, фортеці, палаци»;

«7 історичних міст та містечок».

«LearningApps.org» являється  додатком Web 2.0 для підтримки навчання і процесу викладання при допомозі інтерактивних модулів. Існуючі модулі можуть бути включені безпосередньо в зміст навчання. А також їх можна змінювати або створювати в оперативному режимі. Саме тут представляється можливість вивчати і карту і дізнаватися цікавий матеріал про географічний об′єкт.

Використана література:

  1. Вірченко П.А. Використання інформаційних та мультимедійних

технологій на уроках географії.

  1. Врублевська М.О. Секрети успішного уроку географії. – Харків: Основа 2005р.
  2. Гін А. Прийоми педагогічної техніки. – Луганськ, 2004р
  3. Дегтярьов С.Г. Комп’ютерні технології навчання  на  уроках географії. Нива знань. 2000.№2.
  4. Довгань Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії. – Харків: Основа   2005р
  5. Крилова О.В. Уроки географии. – Москва: Просвещение 1990г.
  6. Кобернік С.Г., скуратович О.Я. Географія материків і океанів. – Київ: навчальна  книга 2003р.
  7. Кругла Н. Я., Довгань Г.Д. Економічна і соціальна географія світу. Посібник для   вчителя. – Харків: Ранок 2002р.
  8. Масляк П.О. Дахно І.І. Економічна і соціальна географія світу. – Київ: Вежа 2003р.

Методика викладання географії. – Київ: Редакція загальнопедагогічних газет  2005р

  1. Муніч Н., Серебрій В. Я готуюсь до уроку географії. Країни Азії. – Київ:  Редакція загальнопедагогічних газет 2003р.
  2. Ситник О.Ю. Географічні загадки. Тернопіль. Навчальна книга-Богдан, ст13-14

12.http://arhiv-statey.pp.ua.

13. http://www.africa.org.ua.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
3361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку