формувати в учнів ключові та предметні компетентності, розкрити особливості розвитку машинобудування в Україні і світі, дати характеристику галузі; пояснити чинники розміщення різних типів підприємств та сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування; розвивати уміння аналізувати схему внутрішньогалузевих, міжгалузевих зв'язків машинобудування, видів спеціалізації; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, виховувати екологічну культуру учнів , економічне мислення
Тема: Роль машинобудування в сучасному світі. Різноманітність підприємств та чинники їх розміщення. Спеціалізація та кооперування у машинобудуванні.
Мета: формувати в учнів ключові та предметні компетентності, розкрити особливості розвитку машинобудування в Україні і світі, дати характеристику галузі; пояснити чинники розміщення різних типів підприємств та сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування; розвивати уміння аналізувати схему внутрішньогалузевих, міжгалузевих зв'язків машинобудування, видів спеціалізації; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, виховувати екологічну культуру учнів , економічне мислення.
І. Організаційний момент
ІI. Мотивація навчальної діяльності
Соціогеографічний практикум
Продукція машинобудування надзвичайно різноманітна. Кожна галузь машинобудування виробляє продукцію певного призначення, що застосовується повсюдно: у промисловості, сільському господарстві, побуті, на транспорті.
-Визначте, яка продукція машинобудування є у вашому домі:
використовується на кухні;, є у вітальні та інших кімнатах.
-Визначте марку холодильника, телевізора, пилососа. Де вони були виготовлені? Це продукція імпортного чи вітчизняного виробництва? Чому ваша родина зробила такий вибір?
-Висловіть думку про конкурентоспроможність вітчизняної побутової техніки.
-Зробіть висновок про роль машинобудування в економіці в цілому й у житті кожної родини,
IІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом «Проблемне питання».
Поясніть вислів: «Машинобудування –своєрідний індикатор, що вказує на загальний рівень соціально-економічного розвитку країни»
2. Розповідь учителя. Роль машинобудування в господарстві держави
Машинобудування — головна галузь не тільки промисловості, але й усієї сфери матеріального виробництва. Її продукція використовується усіма галузями господарства країни, без неї важко уявити собі життя всього суспільства.
Машинобудування — провідна галузь промисловості, яка забезпечує випуск різноманітних машин й устаткування для всіх галузей господарства та населення.
Сучасне машинобудування — наукомістка галузь. Досягнення науково-технічного прогресу впроваджуються насамперед у машинобудівних галузях. Для галузі характерна велика кількість видів продукції, щороку асортимент виробів стає більш широким та досконалим. Це обумовлює перетворення виробів галузі на найбільш масовий товар, який користується постійним попитом у споживачів.
2.Робота з підручником. Аналіз схеми складу машинобудування (мал 121 )
3. Робота з роздатковим матеріалом «Структура машинобудування»
Аналіз схеми з переглядом слайдів електронної презентації.
Важке машинобудування об'єднує підприємства, які виробляють великогабаритне устаткування для гірничої, вугільної, нафтогазової, металургійної, машинобудівної, хімічної промисловостей.
Енергетичне машинобудування виробляє турбіни для різних видів електростанцій та дизелів.
Верстатобудування займається виробництвом металообробних, деревообробних, алмазорозточувальних, фрезерувальних, свердлувальних, верстатів-автоматів та верстатів з програмним управлінням.
Тракторобудування і сільськогосподарське машинобудування виробляє комбайни, трактори та інші сільськогосподарські машини.
Транспортне машинобудування займається виробництвом усіх транспортних засобів.
Точне машинобудування — новітня галузь, яка базується на досягненнях науково-технічного прогресу та виробляє вимірювальні прилади, електронне та електротехнічне обладнання, побутову техніку.
4.Робота в парах.
Розподіліть продукцію : трансформатор, трактор, телевізор «», атомні реактори, електронний мікроскоп, турбіна, бурякозбиральний комбайн, холодильник, комбайн, «Богдан», деревообробний верстат, бурова машина, алмазний станок, «Таврія», корабель, екскаватор, фрезерувальний верстат, бульдозер.
важке |
енергетичне |
верстатобудування |
с/г тракторобуд |
транспортне |
точне |
|
|
|
|
|
|
5. Робота зі схемою
Міжгалузеві та внутрішньогалузеві зв'язки
Машинобудівний комплекс складається з власне машинобудування, металообробки та «малої металургії».
-«Мала металургія» займається випуском деталей для різноманітних машин і представлена штампуванням, ковальсько-пресовим та ливарним виробництвом.
-Металообробка виготовляє металоконструкціії, різні металеві вироби, до цієї галузі також входить ремонт обладнання й машин.
-Власне машинобудування включає понад 70 різних підгалузей і виробляє величезну кількість продукції.
Основним конструкційним матеріалом у машинобудуванні є чорний метал, тобто головним постачальником сировини є чорна металургія. Водночас у сучасному машинобудуванні чорні метали дедалі частіше заміняються кольоровими, насамперед легкими (алюміній), а такожкомпозитами (матеріали з металів, пластмас, кераміки) і пластмасами.
6. Завдання.
Скласти схему міжгалузевих зв’язків машинобудування.
7. Робота з підручником
Для машинобудування характерні спеціалізація і кооперування.
Машини складаються з великої кількості деталей та агрегатів. В електровозі, наприклад, їх близько 250 тис. Виготовити їх на одному заводі неможливо. Простіше і дешевше робити окремі частини машин на спеціалізованих підприємствах. Для випуску готового виробу між підприємствами встановлюються зв'язки, тобто здійснюється кооперування підприємств.
Аналіз схеми 123. Види спеціалізації в машинобудуванні
8.Завдання.
З'єднайте стрілками види спеціалізації та назви продукції машинобудування (технологічні процеси) .
Підшипник
Автомобіль
Мотор
Телевізор
Кування і лиття
Сівалки
Кінескопи
Холодильники
Токарна обробка
Мотор
Електронні плати
9. Перегляд відео «Конвеєр Форда»
10.Самостійна робота з підручником.
Прочитати пункт параграфу «Чинники розміщення підприємств» та виписати їх у зошит
11.Гра «Прогнозування»
Для кожної галузі машинобудування підібрати найбільш важливі чинники розміщення підприємств.
V. Підсумок уроку
Гра «Снігова куля». Учень називає слово з теми, другий - складає з ним запитання, третій –дає відповідь на нього.
VІ Домашнє завдання :параграф 28, підготувати інформацію про найбільших виробників автомобілів у світі.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|