Дата ___/___/___ Урок № Клас 8
ТЕМА УРОКУ: Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини.
Мета:
формувати предметні компетентності:
поглибити та систематизувати знання учнів про рельєф, сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та розташування в її межах великих форм рельєфу;
хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.
інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою
мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).
логічну: аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.
картознавчу: читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.
розвивати ключові компетентності:
- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:
-усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища.
- математична грамотність:
-застосовувати математичні методи для розв’язання географічних проблем і задач, розуміти і використовувати математичні моделі природних та суспільних явищ і процесів.
- компетентності в природничих науках і технологіях:
-пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення;
-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;
-оцінювати значення географії для сталого розвитку та розв’язання глобальних проблем.
- інформаційно-цифрова компетентність:
-використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за довкіллям, явищами і процесами в суспільстві і живій природі;
-створювати інформаційні продукти (мультимедійна презентація) природничо – географічного та суспільно-географічного спрямування;
-шукати, обробляти і зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її.
- уміння навчатися впродовж життя:
-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно чи в групі планувати і проводити спостереження, ставити перед собою цілі і досягати їх.
- екологічна грамотність і здорове життя:
-працювати в команді під час реалізації географічних знань.
виховна:
патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Тип уроку. Комбінований
Наскрізні змістові лінії:
Громадянська відповідальність
Формування діяльного члена громади й суспільства, який:
- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;
- є вільною особистістю;
- визнає загальнолюдські й національні цінності;
- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської
відповідальності у власній поведінці.
Екологічна безпека та сталий розвиток
- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної
свідомості.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
Прийом «Географічний диктант»
IV. Вивчення нового матеріалу
Для рельєфу України характерні переважно рівнинні території з невеликими висотами. Близько 70% рівнинної частини складають низовини. 25% - височини . Українські Карпати і Кримські гори становлять близько 5% території України.
Отже, рівнини займають 95% площі України (з них 70% - низовини і 25% - височини), а гори лише 5 % ( 4% - Карпати, 1 % - Кримські гори).
Середня висота рівнинної частини України становить 175 м; вона рідко сягає 300-400 м., а на узбережжях морів знижується до 10 – 15 м. Важливим чинником є те, що піднесеність рівнинної частини території України над рівнем моря становить у середньому 175 м., а її максимальна відмітка розташована на Хотинській височині (г. Берда, 515 м).
Робота в парах «Форми рельєфу» відновити схему
Рельєф
Гори Рівнини
За висотою Колір на карті За висотою Колір на карті
Низькі ? Низовини ?
? коричневий Височини ?
Високі темно-коричневий ? темно-жовтий
Низовини (Причорноморська, Придніпровська, Поліська, Закарпатська)
Височини (Придніпровська, Подільська, Волинська, Донецький кряж, Середньоросійська, Приазовська, Хотинська: г.Берда 515м)
Кримські гори (Пасма: Зовнішнє, Внутрішнє, Головне: г.Роман-Кош – 1545м)
Карпати (Пасма: Зовнішнє, Вододільно-Верховинське, Полонинсько-Чорногорське: г.Говерла – 2061м, Вулканічне, Чивчинські та Рахівські гори)
На півночі України розташована Поліська низовина, що має похил до річок Прип'яті і Дніпра. В основі Поліської низовини лежать різні тектонічні структури: на заході – Волино - Подільська плита, у центральній частині – Український кристалічний щит, а на сході – Дніпровсько-Донецька западина. Західна частина Полісся складена, в основному, мергелями, крейдою та пісковиками, які утворюють горбисті підвищення. Більшість території низовини формувалася під впливом материкових зледенінь і тому складена пісками воднольодовикового та річкового походження. Поверхня неглибоко порізана, рівнинна, але ускладнена моренними горбами та дюнами. Висоти не перевищують 200 м, тільки Словечансько-Овруцький кряж, що є припіднятим блоком Українського щита, піднімається до 316 м.
Придніпровська низовина розміщена в північній та центральній частині лівобережжя Дніпра. Територія, прилегла до Дніпра, має майже ідеально плоску поверхню з середніми висотами 100-150 м. На північний і південний схід низовина поступово підіймається (найвища точка – 245 м) і стає хвилястою з високими вододілами і крутими схилами річкових долин. Тектонічною основою Придніпровської низовини є Дніпровсько-Донецька западина, кристалічний фундамент якої лежить на глибині 3-8 тис. метрів.
Причорноморська низовина охоплює широку смугу на півдні України вздовж Чорного та Азовського морів, а також рівнинний Крим. В основі низовини залягає Причорноморська западина та Скіфська плита. Максимальна висота до 120 метрів, а середні висоти 50-100 метрів. Окремі ділянки поверхні лежать нижче рівня моря. Так, Хаджибейський лиман має -13 м, Куяльницький – 5 м. Складена поверхня Причорноморської низовини осадовими породами морського походження, а тому дуже розчленована глибокими долинами річок та балками.
На місці Закарпатського прогину утворилася ще одна рівнина - Закарпатська низовина, яка прилягає з південного заходу до Українських Карпат. Поверхню Закарпатської низовини утворює плоска терасована долина річки Тиси з її притоками. Пересічна висота 100-200 метрів. Максимальна висота 369 метрів.
Подільська височина є однією з найвищих частин всієї Східноєвропейської рівнини. Вона розташована в південно-західній частині України. У геоструктурному плані Подільська височина відповідає західному та південно-західному схилу Українського щита та південній частині Волино - Подільської плити.
Пересічні висоти змінюються від 280-320 метрів. Максимальна висота складає 471м ( гора Камула поблизу Львова).
Рельєф Поділля дуже розчленований численними річковими долинами, ярами, балками, глибина яких сягає інколи 150 м. На більшій частині території характерними є карстові явища (розчинення гірських порід поверхневими і підземними водами та утворення пустот, печер). У гірських породах є понад 60 печер, у тому числі відомих - «Оптимістична» Її величну красу бачили не багато, але ті хто там побував назавжди запам'ятають відчуття казки. ... Бо ніде і ні з чим не порівняти побачене диво, споруджена самою природою шістдесят метрів під землею. Печера «Оптимістична» - це найдовша печера в Європі - близько – 150 км.
Печера «Озерна» , одна з найбільш протяжних у світі. Розташована на Україні в Тернопільській області на Подільській височині. (протяжність лабіринтів близько – 130 км).
Печера «Кришталева», одна із загадкових печер України.
Волинська височина лежить на заході України, головним чином у межах Волинської та Рівненської областей. Абсолютні позначки на ній змінюються від 200 до 300 м. Найвищу її частину називають Мізоцьким кряжем. Ця горбиста височина сягає заввишки 358 метрів і утворена вапняками.
На межиріччі річок Пруту і Дністра розміщене хвилясте горбисте пасмо, що утворює Хотинську височину. Середні висотами 350-400 м; тут знаходиться найвища точка рівнинної частини України – г. Берда (515 м). Височина складена вапняками, глинами, гіпсами, поверхня її розчленована притоками річок Пруту і Дністра, які мають глибокі долини з крутими схилами.
Вздовж правого берега Дніпра розташована найбільша з височин – Придніпровська Формування височини пов'язано із виступами Українського кристалічного щита. Придніпровська височина має слабо горбисту поверхню з середніми висотами 220-240 м. Вздовж річкових долин на Придніпровській височині часто відбуваються зсуви, місцями виходять на поверхню давні кристалічні породи.
В її східній частині виділяється своєрідний район — Канівські гори з висотою 323 м. Тут знаходиться могила генія українського народу Тараса Шевченка.
На територію України займаючи північно-східну частину країни, заходить південно-західними відрогами Середньоруська височина. Висота її в межах нашої країни не перевищує 236 м. Тут дуже багато ярів, балок. В тектонічній її основі залягає Воронезький масив, в межах якого піднятий кристалічний фундамент платформи, перекритий незначною товщею пухких осадових відкладів. Хвилясте плато поступово знижується від 200 до 150 метрів.
На південному сході країни розташована Приазовська височина з висотами 150-300 м. Тут на поверхню виходять кристалічні породи, що утворюють підвищення, які в народі називають "могилами" (г. Бельмак-Могила, 324 м). У тектонічному відношенні вона відповідає лівобережній частині Українського щита.
На сході України розташована Донецька височина. Її найвищу вододільну частину на південному сході називають Донецьким кряжем. Вона є залишком гір герцинського етапу горотворення. Тепер це горбиста височина, утворена декількома пасмами, складеними крейдяними породами. Значно поширені антропогенні форми рельєфу (кар’єри).
Середні висоти становлять 175-300 м
Найвища точка – г. Могила Мечетна, 367 м.
Знайти та показати на карті основні форми рельєфу.
Робота з таблицею
Найвища точка |
Максимальна висота (м) |
|
|
|
|
|
|
|
Характеристика низовин і височин України
Назва форми рельєфу |
Географічне положення |
Пересічні висоти,м |
Максимальна висота, м |
Поліська низовина |
На півночі України |
150-200 |
Словечансько-Овруцький кряж - 316 м. |
Придніпровська низовина |
Північна та центральна частина лівобережжя Дніпра |
100-150 |
245 |
Причорноморська низовина |
Південна частина України |
50-100 |
120 |
Закарпатська низовина |
Прилягає з південного заходу до Українських Карпат |
100-200 |
369 |
Подільська височина |
Південно-західна частина України |
280-320 |
г. Камула – 471 м |
Волинська височина |
На заході України |
200-300 |
Мізоцький кряж – 358 м |
Хотинська височина |
Межиріччя Дністра і Прута |
350-400 |
г. Берда – 515 м |
Придніпровська височина |
Вздовж правого берега Дніпра |
220-240 |
Канівські гори – 323 м |
Середньоруська височина |
Північно-східна частина України |
150-200 |
236 |
Приазовська височина |
На південному сході |
150-300 |
г. .Бельмак-Могила – 324 м |
Донецька височина |
На сході України |
175-300 |
г. Могила – Мечетна – 367 м |
V. Узагальнення і систематизація вивченого
За допомогою підручника і атласу діти роблять невеличке повідомлення (2-3 речення) в яких характеризують основні форми рельєфу України за планом:
1 Географічне положення.
2 Середні або максимальні висоти і назви вершин.
3 Яким тектонічним структорам відповідає.
4 Інші особливості.
Географічний крос», необхідно закінчити речення.
1. Платформа – це малорухома … (ділянка літосферної плити, що утворена кристалічним або складчастим фундаментом та осадовим чохлом).
2. Тектоніка – це … (одна з геологічних наук, яка вивчає будову та рухи літосфери).
3. Плита – це частина платформи …(перекрита потужним чохлом осадових порід).
4. Цю величезну ділянку Східноєвропейської платформи, де міцні породи фундаменту залягають неглибоко і часто виходять просто на поверхню, він має назву … (Український щит).
5. На півдні з Українським щитом межує, яка западина … (Причорноморська западина).
6. Щит – це … (частина платформи, у межах якої кристалічний фундамент виходить на поверхню або перекривається малопотужним осадовим чохлом).
VI. Підсумки уроку
Метод «Прес».
« Я вважаю, що... (зовнішні сили створюють нерівності поверхні Землі).»
«Тому, що...»
«Наприклад:..»
«Отже,..»
VII. Домашнє завдання