Соціальна компетентність здатність до співробітництва в групі та команді, мобільність; уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі й функції в колективі; планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проєкти індивідуальних і колективних дій; уміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від обставин; підтримувати взаємини; розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях.
Найважливішою умовою соціальної компетенції є атмосфера емоційної безпеки в класіКлас повинен стати для дитини затишним місцем перебування. Саме у такому класі зменшується напруженість, втома, стресовий стан, збільшується відкритість до всього нового. Основні принципи створення емоційно здорового колективу (пропонує психотерапевтка, кандидат медичних наук Ж. Пархоменко): Правила. Режим. Спільне завдання. Лідерство.
4. Лідерство. Людина не може бути в соціумі, якщо вона не розуміє себе. Перше, що варто робити в школі, – це навчитися розповідати про себе: як я себе почуваю, чого б мені хотілося, чи комфортно мені. Через зміну ролей можна показати, що ти теж можеш починати з нуля, що ти вчишся. Ділитися не тільки історіями успіху, а й історіями невдач. Без довіри не буває лідерства. Зміни ставлення не тільки колективу до учня, я й учня до самого себе.
Поради для ранкового колаІндивідуалізовані вітання ще до початку кола. Пріоритетні теми кожної зустрічі.“Щоденник ранкової зустрічі”. Обговорення цінностей та встановлення правил класу. Проведення маленьких колективних нарад. Соціальна компетентність передбачає не тільки спільно працювати, а й бути наодинці, працювати пліч-о-пліч, діяти так, щоб усі були задоволені, а в спілкуванні вести не тільки діалог, разом створювати історію, а й виявляти та контролювати власні емоції, розпізнавати емоції інших, уміти розказати про свої почуття та почути іншого/іншу.
Роки шкільного життя – це незабутні події, які залишаються в пам’яті людини на все життя. Школа завжди займала особливе місце і в житті відомих людей. І перші мудрі думки, цікаві поради, веселі висловлювання ми чуємо від дітей під час спілкування на уроках, перервах. Це варто завжди записати. «Збірочки мудрості» поповнюються швидко, якщо уважно прислухатись до думок учнів.
«Блискавки моїх досягнень»Ми всі хочемо найкращого своїм дітям, вирішуючи питання за них. Але дуже важливо дати кожній дитині шанс зробити свій вибір. На ранковому колі з учнями обговорили, що таке суперсила? Хто такий супергерой? Який він має вигляд? Які його слабкі сторони? Який талант? Супергероїв вибрали індивідуально. Визначили цілі і завдання (термін різний). Створили портфоліо супергероїв, розробили Кодекс класу, кожний отримав наліпку. Дитячими супергероями стали герої мультфільмів. Добрі справи, досягнення визначали зірочками на своїх блискавках. Це було до війни…Для сьогоднішніх учнів супергероями стали наші славні, мужні ЗАХИСНИКИ І ЗАХИСНИЦІ. Розпочато новий етап у новому виборі!
5 основних правил класу. Я вважаю, що великі справи починаються з великої мрії. Я вільно висловлюю свою думку. Однак критикую дію, а не особу. Я розумію, що життя – це чудо, до якого треба відчувати величезну повагу. Я слухаю більше, ніж говорю. Я радію чужим успіхам так, як і своїм.
Використані джерела. Амонашвілі Ш. О. Школа життя. Подільський культурно – просвітницький центр ім. М. К. Реріха, 2002.-172с. Кові С. Р., Кові Ш., Самерз М., Хетч Дейвід К. Лідер у мені. Формування культури лідерства у школах світу.- Київ: Едіпрес Україна. 2016. Малініна Л. В. Навчально – методичне видання. . Нова українська школа:формування соціальної компетенції учнів початкової школи. Видавництво «Грамота», 2021 Садкіна В.І. Маленькі секрети учительського успіху. Навчаємось з радістю. Харків: Основа. 2016 (Серія «Нові формати освіти»)