Формування стресостійкості здобувачів освіти під час військового стану на уроках біології та позаурочний час

Про матеріал
Ми живемо в дуже непростий та непередбачуваний час, повний стресів та дистресів. На відміну від корисних для здоров'я коротких стресів, постійні перевтома, тривожність та довгостроковий стрес під час воєнного стану виснажують організм, шкодять фізичному самопочуттю, можуть стати тригером депресії, посттравматичного синдрому та інших порушень психіки. Війна в Україні стала стресом для усіх учасників освітнього процесу. За таких умов істотно зростає роль всіх педагогічних працівників, які можуть надавати психологічну допомогу та підтримку усім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність.
Перегляд файлу

image

Стеростійкість - важлива

  Ми живемо в дуже непростий та непередбачуваний час, повний стрес в та дистрес в. На в дм ну в д корисних для здоров'я коротких стрес в, пост йн перевтома, тривожн сть та довгостроковий стрес п д час воєнного стану виснажують орган зм, шкодять ф зичному самопочуттю, можуть стати тригером депрес ї, посттравматичного синдрому та нших порушень псих ки.

image  В йна в Україн стала стресом для ус х учасник в осв тнього процесу. За таких умов стотно зростає роль вс х педагог чних прац вник в, як можуть надавати  психолог чну допомогу та п дтримку ус м учасникам осв тнього процесу в дпов дно до ц лей та завдань функц онування системи осв ти. Її надання не передбачає значної профес йної п дготовки, достатньо педагог чних знань, отриманих в межах загальноосв тнього психолог чного нформування,  природної здатност проявляти сп вчуття, людян сть.

image

image

Стресост йк сть – це визначена сукупн сть особистих якостей, що дозволяють переносити стресов ситуац ї без неприємних насл дк в для особистої д яльност людини та її оточення.

Стресост йка людина, у будь-яких умовах, може виконувати поставлене завдання. Така людина завжди вид ляється з маси – спок йна, упевнена в соб , самодостатня.

       Саме токою людиною має бути  педагог, в н має вм ти конструктивно виходити з стресових ситуац й, ефективно розв'язувати профес йн та життєв проблеми, бути соц ально адаптованим.

image       А саме: пост йно нагадувати своїм учням, як ви рад бачити їх живими та здоровими, наголос ть, що пишаєтеся їхньою ст йк стю й ум нням справлятися з труднощами. Створюйте на уроках дов рливу  невимушену атмосферу поваги й взаємної п дтримки, де учн не бояться д литися своїми думками та емоц ями.                Особливу увагу та спостережлив сть проявляйте до повед нкових, емоц йних та т лесних прояв в у здобувач в осв ти емоц йного стану та оперативного реагування на ознаки соц ально психолог чних негаразд в.

       Ус м своїм виглядом педагог повинен випром нювати спок й, впевнен сть, готовн сть вислухати та розрадити.

image У процес навчання застосовуйте гров, нтерактивн завдання та нш позитивн активност . Звертаєтеся на м’я, допомагайте учням краще пзнати один одного використовуючи на уроках вправи, гри на формування позитивного мкроклмату.

Б олог я в д грає  важливу роль у формуванн стресост йкост учн в. Вивчення б олог чних процес в та механ зм в допомогає учням зрозум ти, як краще  реагути на стрес та ним управляти. Досл дження показують, що знання про б олог ю  сприяє розвитку психолог чної ст йкост та здатност до адаптац ї до стресових ситуац й.

Для  формування стесост йкост здобувач в осв ти, на своїх уроках б олог ї  я застосовую так вправи та техн ки:

-                Навчання техн к релаксац ї та дихальних вправ для зниження напруження та стресу -    Психолг чн хвилинки

-                Створення сприятливої та п дтримуючої навчальної атмосфери

-                Забезпечення можливостей для самовираження та самореал зац ї -    Позитивне мислення

Притча про позитивне мислення

image«Йшла пустелею людина. Дуже стомилася, хот ла їсти й пити. Аж раптом на її шляху - дерево бажань. Людина зупинилася б ля нього й подумала: ось би мен зараз поїсти! І тут з’являється ст л з наїдками напоями. Наситилася й думає: ось тепер саме час в дпочити. І тут перед нею виростає кур нь. В дпочила й думає: це ж, певно, робить хтось великий, могутн й. Зараз в н прийде прожене мене. А оск льки це було дерево бажань, так  сталося»

 Які ваші думки –                       таке й ваше життя.

image

Створення позитивного психологчного

клмату класу

В умовах Нової української школи важливу роль відіграє емоційне налаштування на урок. Тому в робочому арсеналі вчителя повинні бути такі форми та методи організації уроку, які б з’ясували емоційну готовність учня, подбали про забезпечення позитивних емоцій, створили сприятливу атмосферу, налаштували б дітей на плідну роботу.

 Найкраще оцінити емоційний стан дитини допоможуть такі вправи:

-       Запропонуйте продовжити речення «Я сьогодні молодець, тому що ...»

-       «Спіймай мій настрій» Учитель пропонує дітям виконувати дії, які називає: Діти, посміхніться. Тепер рукою «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» на однокласника. І «спіймайте» посмішку від свого однокласника та «прикрасьте» нею своє обличчя.

-       «Вогники компліментів»Учитель пояснює хід виконання вправи: Зараз перший учень встає і говорить своєму сусіду комплімент. Після цього він сідає, а сусід якомога швидше піднімається і говорить комплімент іншому учню і т.д. Таким чином виходять «вогники», що біжать по класу.

-       image«Посмішка» Учитель розказує дітям: - У народі існує думка: якщо посміхнутися перехожому – він усміхнеться у відповідь. Якщо посміхнутися небу – розійдуться хмари і засвітить сонце. Якщо посміхнутися Всесвіту – трапиться щось казкове. Тож давайте посміхнемося один одному, щоб нас чекав успіх на уроці.

-       «Фотографії» Перегляньте ілюстрації й отримайте гарні емоції.

image

Психологчн хвилинки

                                                                         1          2                 3

                                                      Запах квітів.         Пальчикова гімнастика.                                Психогімнастика «Тренуємо емоції».

Запропонуйте дитині Вчитель пропонує за  Вчитель просить дитину насупитися, як уявити, що вона    допомогою пальчиків осіння хмаринка, злий чоловік, сердитий відчуває запах квітки, показати, як руки дядько; усміхнутися, як хитра лисиця, кіт глибоко вдихаючи «стрибають»,«радіють», на сонечку, сонечко; показати, як злякався

через ніс і видихаючи   «штовхаються»,     заєць вовка, малюк, який заблукав у лісі, через рот.  Також     «кусаються»,   кошеня, на якого гавкає собака; показати,

imageможна подумки уявити     «тремтять», «бояться», як втомився мураха, який тягнув велику собі квітку.    «перемагають».     паличку, людина, яка підняла щось важке. 4 5  6

 Гра «Я малюю, а ти    Вправа «Обійми метелика».      Руханка «Молекули» відгадай».     Необхідно поставити долоню   (Уявіть себе атомами, які хаотично

              На спині дитини малюємо     правої руки на ліве плече,         рухаються у просторі. За командою

пальцем або легенько не     долоню  лівої руки на праве  «Вільний рух», ви вільно рухаєтеся, гострим боком олівця плече і по черзі постукувати   по команді «Обєнайтеся у молекули

цифри, літери, предмет чи   пальцями по плечах. Так      по 2, 3, 5», утворюєте групку із такою обєкт (сонце, квіти, будинок)    кілька разів.      кількістю атомів. а дитина має відгадати.

image

image

Мандрівник побачив трьох робітників, які штовхали важко навантажені тачки, і запитав кожного, що він робить. Перший відповів: "Штовхаю цю важку тачку, будь вона

проклята".Другий сказав: "Заробляю на хліб для своєї

imageродини". А третій гордо вимовив: "Я будую прекрасний храм". Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе порізному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником

сім'ї. В його відповіді – спокій та покірність. Третій служив

заради прекрасної мети. Він був гордий і щасливий. Щастя і

успішність вчителя багато в чому залежить від того, який сенс

він вкладає у свою працю, як багато він працює над собою,

своїм зростанням, своєю незамінністю. 

pdf
Додано
3 лютого
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку