Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері)»

Про матеріал
В методичному посібнику подано матеріали про формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури. Культурологічний принцип вивчення зарубіжної літератури є ведучим у методичній науці. Тому на кожному уроці необхідно використовувати культурологічний матеріал. Конспекти уроків пропонують різні засоби формування культурологічної компетенції школярів на уроках зарубіжної літератури Методичний посібник рекомендований вчителям філологічного циклу під час впровадження Закону України «Про освіту», Концепції нової української школи.
Перегляд файлу

Міністерство освіт і науки України

УО Краматорської міської ради

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

ТГ філологів м. Краматорська

«Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

 

 

Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 м. КРАМАТОРСЬК

 

 

УДК 796.01

 

УКЛАДАЧ:

Кротова Н.М., керівник ТГ вчителів зарубіжної літератури Краматорських загальноосвітніх шкіл. Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері») [методичний посібник]. – Краматорськ, 2023. –  34с.

 

 

РЕЦЕНЗЕНТ:

Байдаченко Т.С., методист відділу, старший викладач кафедри суспільно-гуманітарної та медійної освіти, заслужений учитель України

 

 

 

 

В методичному посібнику подано матеріали про формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури.

        Культурологічний принцип вивчення зарубіжної літератури є ведучим у  методичній  науці.   Тому на  кожному  уроці  необхідно  використовувати культурологічний   матеріал.  Конспекти уроків  пропонують  різні  засоби формування культурологічної компетенції школярів на уроках зарубіжної літератури

Методичний посібник рекомендований вчителям філологічного циклу під час впровадження Закону України «Про освіту», Концепції нової української школи.

Представлено матеріали, які висвітлюють необхідність формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури.

 

 

 

 

 

 

Рекомендований до друку засіданням навчального відділу ДОІППО

(протокол №1 від 11 січня 2023року)

 

 

 

 

 

 

 

РЕЦЕНЗІЯ

             на методичний посібник

Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері»)

 

В методичному посібнику подано матеріали про сучасний урок зарубіжної літератури.

Запропонований досвід роботи висвітлює нові завдання сучасної компетентнісної освіти, сприяє підготовці майбутніх спеціалістів, які готові приймати будь-які виклики часу, постійно удосконалювати здобуті навички і релізувати їх у практичній діяльності.  У роботі запропоновано оригінальні форми впровадження нових технологій та особистісно орієнтованого навчання у освітній процес, узагальнено матеріали щодо використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках зарубіжної літератури з метою формування полікультурної компетентності учня, висвітлено основні прийоми розвитку компетентностей школярів. Урок літератури ефективний тоді, коли на ньому немає жодного пасивного учня, коли школярі активно взаємодіють з учителем. Тільки активне навчання забезпечує неформальне сприйняття навчального матеріалу, можливість практичного його застосування, розвиток творчих здібностей школярів, формування різноманітних компетенцій. Особливо актуальним такий підхід до навчання сприймається в контексті нової української школи.

Методичний посібник рекомендований вчителям філологічного циклу та студентам під час впровадження Закону України «Про освіту», Концепції нової української школи.

Представлено матеріали, які розкривають сучасні особливості освіти України, висвітлюють необхідність формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури.

  

РЕЦЕНЗЕНТ:

             Т.С.Байдаченко, методист відділу, старший викладач кафедри суспільно-гуманітарної та медійної освіти, заслужений учитель Україн

ІНФОРМАЦІЙНА ЧАСТИНА

 

ТВОРЧА ГРУПА

Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері»)

 

Кротова Н.М., керівник ТГ вчителів російської мови та літератур, зарубіжної літератури Краматорських загальноосвітніх шкіл. Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері)», учитель закрубіжної літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №10 з профільним навчанням Краматорської міської ради

 

 

Сьогодні в умовах гуманізації навчання особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання трансформується у компетентнісний підхід, але у центрі уваги залишається особистість учня. Оновленому суспільству потрібні фахівці, які можуть самостійно мислити, здатні до самореалізації на основі об'єктивної самооцінки.

 Головна задача сучасної освіти – розкриття потенційних можливостей і здібностей учнів та їх підготовка до професійного життя. Головною метою викладача є формування ключових професійних компетенцій учнів за допомогою виконання ними певних дій, так як саме набуття життєво важливих компетентностей дає можливість орієнтуватися в сучасному суспільстві, сприяє формуванню в особистості здатності швидко реагувати на зміни в суспільстві.

Компетентнісний підхід до навчання реалізується в сучасній освіті поряд з традиційними та інноваційними підходами. Проблема вдосконалення системи освіти шляхом впровадження компетентнісного підходу активно обговорюється у педагогіці. Розв'язання окресленої проблеми представлено в працях. Л. Андреєва, І. О. Зимньої, А. В. Хуторського, О. І. Пометун, О. В. Овчарук та інших вітчизняних і закордонних дидактів. Змістовно-діяльнісний підхід до навчання вимагає створення дидактичних та психологічних умов для зацікавленості унів процесом навчання. Головними завданнями навчання є: розвиток творчості та загальнокультурного світогляду учнів; формування головних навичок мовно-розумової діяльності та міжособистісного спілкування. Для реалізації цих завдань необхідно створити такі умови, за яких учні не будуть пасивними слухачами, а будуть брати активну участь у навчальному процесі.

Зміст освіти може бути реалізований через певні методи навчання. З метою формування та розвитку життєвих компетенцій впроваджуються в навчальний процес інтерактивні методи, у яких використовуються принципи рефлексії, партнерства, неординарності, креативності, толерантності. Із численного арсеналу методів навчання адекватними завданнями компетентнісного підходу дослідники називають метод проектів, портфоліо, освітні технології «Дебати», ділові ігри. До цього переліку з повним правом мають бути долучені частково-пошукові та дослідницькі методи навчання, які передбачають самостійну активну діяльність учнів, залучення та розвиток їх творчого потенціалу, уміння самостійного опрацювання додаткових джерел, комунікативні та організаційні вміння.

Сучасний урок літератури вимагає переосмислення пріоритету методів, прийомів та видів навчальної діяльності, розширення їхньої методичної палітри. Одним зі  шляхів є  впровадження в педагогічну практику інтерактивних методів. Використання інтерактивних методів-це засіб створення такої атмосфери на уроці, яка сприяє співробітництву, надає можливість якнайповніше реалізувати особистісно зорієнтоване навчання. У ході інтерактивного  навчання учень виробляє навички самовдосконалення, поступово позбавляється комплексу неповноцінності, відкриває самого себе.

   Одним із ефективних способів залучення учнів до читання є прийом «навчання в грі», що впливає і на пізнавальну, і на емоційно-особистісну сферу судентів. Гра на уроці спонукає до думання і швидкого реагування на завдання «Що сказати?», «Як сказати?»,- пошук відповідей на запитання, що постають, активізує мислення, розвиває кмітливість. Знання, здобуті таким чином, міцніші, ніж знання, одержані в готовому вигляді.

«Навчання в грі» можна використовувати як елемент заняття або ж як окреме заняття. Я пересвідчилась, що свої функції гра на занятті виконує ефективно, якщо відповідає певним умовам, серед яких:

    Змістом гри є програмовий матеріал.

       Застосовується гра в різноманітних формах.

       Узгоджується з іншими дидактичними засобами.

       Забезпечує всебічний розвиток особистості.

       Цікава за змістом та формою і відповідає віковим особливостям студентів.

       Стимулює мотивацію навчання.

        Організовується так, щоб учні максимально використовували необхідний матеріал.

   Форм роботи, що стосуються «навчання в грі», є багато.

    Найчастіше на своїх заняттях я використовую:

 а) гру-драматизацію. Темою гри-драматизації може бути драматичний твір або інсценізація епічного чи ліричного твору. Відповідно до твору, покладеного в основу такої гри, розгортається її сюжет, розподіляються ролі, відбуваються рольові дії, реалізується ігрова атмосфера.

Наприклад. Знайомлячи учнів з особистістю геніального письменника Франца Кафки, використовую інсценування за книгою Макс Брода «Личность Кафки».

б) гру-конкурс «Кращий  ілюстратор твору». Вивчаючи той чи той твір, пропоную студентам малювати ілюстрації та їх захищати. Під час захисту слід вказати:

- Чому  саме такий епізод відтворено?

- Чим вразив цей епізод чи герой?

- Чому саме такі відтінки фарб підібрали?

Наприклад. Вивчаючи роман «Червоне та чорне» Стендаля, пропоную учням спробувати себе в ролі дизайнера, який повинен створити успішну рекламу книги за допомогою малюнку.

в) рольову гру. Група поділяється на дві підгрупи, одна з них формулює запитання,  а друга - відповіді від імені. Сюжет рольових літературних ігор визначається відповідно до змісту навчального матеріалу з літератури. Специфіка рольової гри полягає в тому, що діяльність учня наповнюється новим змістом.

Наприклад. Е.Хемінгуей «Старий і море». Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого (монолог від імені моря цитує напам’ять  заздалегідь підготовлений учень; зображення морських пейзажів на тлі звуків морського прибою).

Монолог моря

Я – безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він – незвичайний. Подумки старий кличе мене la mar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене el mar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку», – так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він жаліє птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зірками і місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.

«Інтерв’ю з письменником» («Уявна зустріч») чи «Зустріч з поетом у літературному кафе» виступає не як жанр журналістики, а як літературне явище, яке розкриває погляди того чи того автора на окремі події життя, мистецтва, на себе і свою творчість.

«Візерунок знахідок» (цікавинки з життя письменника).

 Наприклад. Якось Віктор Гюго відправився до Пруссії.

 Чим ви займаєтеся? – запитав у нього жандарм, заповнюючи анкету. – Пишу. – Я питаю, чим ви заробляєте на проживання? – Пером. – Так і запишемо: «Гюго. Торговець пір’ям».

Рольові ігри, прес-конференції з «присутніми письменниками», що розповідатимуть про своє життя. Наприклад, доцільною видається така форма роботи під час вивчення діяльності поетів «срібного віку», коли за одну годину потрібно подати життєвий і творчий шлях цілого літературного покоління – цікавих, оригінальних та неповторних митців.

«Робота з біографічною статтею підручника» (читання статті учням, складання плану статті, переказ статті, «перехресні питання» після читання статті, пошук відповіді на проблемне питання).

«Альбом спогадів», який можна скласти, використовуючи мемуари                       («М. Горький у спогадах І.А. Буніна, В. Ходасевича, Р. Роллана, Л. Толстого», «Пушкін у спогадах сучасників»).

Складання збірок думок, афоризмів, крилатих слів і висловів письменника для читацького щоденника. Варіант завдання: «Читаючи фрагменти Нобелівській лекції І. Бродського, виділіть в ній думки, висловлювання, цікаві, важливі для Вас. Можливо, в лекції є твердження, з якими Ви б хотіли посперечатися. Випишіть одну-дві цитати, над якими Вам хотілося б поміркувати».

 «Діалог з письменником». Виконання творчих робіт, спрямованих на оцінку моральних уявлень письменника, відображених у його листах, щоденниках, публіцистиці.

 «Гороскоп письменника». Береться гороскоп за датою народження письменника: які риси притаманні знаку – і порівнюються з життям письменника, спогадами про нього.

  У своїй практиці використовую інтелектуальні ігри: криптограми, кросворди, вікторини, ребуси, чайнворди.

Особливо цікавими є заняття з використанням змагальних ігор: літературні конкурси, чемпіонати, турніри, імітації телевізійних передач.

  Пропоную студентам виконати такі інтерактивні вправи:

          «Мікрофон». Кожен учень висловлює свої думки і враження в уявний мікрофон. Говорять по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.

          «Граючи, говоримо».

Наприклад. Вам, як художнику, запропонували виконати малюнок до назви роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара». Що б ви зобразили? Опишіть свою ілюстрацію художнім словом.

Ви зустріли Маргариту з роману  М.Булгакова «Майстер і Маргарита», опишіть її зовнішній вигляд та ваші почуття від зустрічі з нею.

«Постав себе на місце героя». Уявіть себе Жульєном Сорелем, юнаком, який прагне посісти помітне місце в суспільстві, з роману Стендаля «Червоне та чорне». Які життєві сходинки були шляхом угору? Які життєві сходинки були шляхом униз? Де припустився помилки Жульєн? Чи можна вважати трагічний фінал життя Жульєна його моральною перемогою?

       «Пласт». Учні складають відповідь на поставлене запитання за поданим початком: «Я думаю...», «Тому що...», «Наприклад...».

       «Відстрочена увага». На початку заняття вчитель пропонує загадку(цікавий,незвичайний факт), відгадка якої відкриється на занятті під час роботи над новим матеріалом.

       Прийом «своя опора». Учень під час розповіді вчителя самостійно складає власний опорний конспект.

       «Світлофор емоцій». Свою реакцію, настрій, емоційний стан учні демонструють - до уроку і після нього - за допомогою карток.

       Метод «Прес».

1) викладіть свою думку: «Я вважаю,що...»

2) поясніть причину появи цієї думки: «Тому,що...»

3) наведіть аргументи на підтримку вашої позиції: «Наприклад...»

4) зробіть висновок: «Таким чином...»

     «Займи позицію». Викладач записує на різних кінцях дошки «так» і «ні». Кожен учень повинен визначитися із своєю позицією, записати на її  підтримку не менше двох аргументів. Учні в процесі обговорення можуть стати на інший бік. Вони повинні пояснити, чому змінили вибір.

     Комп’ютерні технології. На заняттях відбувається захист творчих групових проектів у формі мультимедійних презентацій.  Під час проведення таких занять пріоритетним є формування естетичної, комунікативної та інформаційної компетентностей, виділяється особистісно орієнтований підхід.

     Самоекспертиза (самооцінка). Оцінка учнями своїх навчальних досягнень; прийом «дельта-плюс» (що сподобалося-плюс); заповнення таблиць для спостереження оцінювання.

     Рефлексія (оцінювання результатів уроку): Що ми робили? Для чого ми це робили? Чи досягли поставленої мети? Що сподобалось, а що не сподобалось під час уроку?

     Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю. Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування учнів з колективом, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно.

Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

Я застосовую на своїх заняттях із зарубіжної літератури такі інтерактивні ігри:

  Прес-конференція з автором. Попередня підготовка: учні отримують домашнє завдання ознайомитися з біографією письменника  та підготувати запитання на прес-конференцію, виступити в ролі журналістів. З числа учнів, які навчаються на високому рівні , учитель обирає « автора”, який  дає відповіді на запитання « журналістів» , що стосуються його життя та творчості. 

  «Продовж речення». Після ознайомлення з біографією письменника вчитель пропонує  учням продовжити речення типу :

         Я знаю про Федора Достоєвського, що він …

         Найбільше мене вразило те, що Ернест Хемінгуей …

         Найвидатнішою датою  біографії М.Булгакова я вважаю…

         Найщасливіший період в житті  Франца Кафки, на мою думку, …

Хто бажає продовжити речення-піднімає руку.  Найвищу оцінку отримує той учень, який останнім доповнить речення, тобто має найбільший багаж інформації.

          «Аукціон». Попередня підготовка: учні отримують  завдання  детально ознайомитися з біографією письменника, скористатися додатковою літературою, підготувати цікаві повідомлення  по лотах аукціону.

 Наприклад, при вивченні біографії  Л. М. Толстого, пропоную наступні «лоти» :

        Дитячі роки в  Ясній Поляні ;

        « Університети « Толстого ;

        Участь в Кримській війні;

        Початок творчої діяльності;

        Реформаторська діяльність у Ясній Поляні;

        Найкращі твори Толстого;

        Світогляд Толстого, відношення до церкви, релігії;

        Останні роки життя.

Найвищий бал отримують учні, які підготували найповніші та найцікавіші повідомлення і «викупили” декілька  лотів.

          “Ти мені – я тобі”. Робота в групах. Групи отримують завдання опрацювати текст та підготувати запитання за змістом. Учні обмінюються  запитаннями, отримують вичерпні відповіді, самі виставляють оцінки членам групи опонентів.

  « Якби тварини вміли говорити». Учням  пропонується завдання розповісти про проблеми тварин -літературних персонажів від першої особи.

Наприклад, від імені комахи-Грегора Замзи (Ф.Кафка «Перевтілення») розповісти, як відчуває себе комаха в людському оточені: що подобається і що змушує відчувати страх?

          «Лист літературному персонажу». Учні повинні написати «цільового листа» літературному персонажеві, у якому підтримати  його або, навпаки, засудити, допомогти порадою, висловити своє ставлення до його  вчинків.

Наприклад: лист-сповідь Жульєна Сореля («Червоне та чорне» Стендаль); лист-порада Луїзі де Реналь («Злочин і кара» Ф.Достоєвський).

          « Допоможи героям». Вчитель пропонує учням втрутитися в сюжет  і допомогти героям у складних ситуаціях, розробити для них план дій.

Наприклад, при вивченні роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара» вчитель ставить учням запитання: «Коли, на вашу думку,  необхідно втрутитися в сюжет і допомогти Родіону Розкольникову уникнути помилок, що призвели до нещастя».

  «Ланцюжок». Учні по черзі характеризують якогось літературного героя. Кожен промовляє одне речення.

  « Колективна розповідь». Вчитель пропонує учням скласти  колективно розповідь на задану тему.  Кожен промовляє  одне речення, пов’язуючи його з  попереднім.

Наприклад, після вивчення роману Ф.Достоєвського «Злочин і кара» пропонується скласти життєпис Родіона Розкольникова після заслання за пропонованим початком: "На початку липня, у надзвичайно спекотливий час, надвечір, один молодий чоловік повернувся до своєї комірчини, яку він наймав від пожильців у С-кому провулку…"

             «Літературний турнір». Учень викликає до себе іншого учня, ставить якесь запитання за літературним твором. Якщо відповідь правильна, викликаний учень викликає наступного і запитання ставиться йому.

  « Таємнича валіза». Робота в групах. Учитель пропонує групам вгадати, якому літературному героєві належить валіза, називаючи речі, які в ній лежать.

  «Таємничий герой». Можна застосувати під час проведення підсумкових уроків. Вчитель пропонує учням впізнати літературного героя за його особистими  прикметами.

Наприклад,  при проведенні   залікового заняття з теми «Драматургія 19 ст.» учні впізнають героїв за такими характеристиками:

 «Вона молода, непогана на вроду дівчина. Одягнена бідно. Потребує послуг дантиста. Заробляє на прожиття, продаючи квіти на вулиці. Має досить прямий, жорсткий характер , вміє відстояти свої інтереси. Розмовляє засміченою і грубою мовою. У неї є мрія - працювати в магазині квітів». (Еліза Дулітл з «Пігмаліона» Б. Шоу).

« Вона – молода , вродлива жінка. Заміжня, має двох дітей. Її палко кохає чоловік, називає її «моя пташечка, мій жайворонок». На перший погляд , вона цілком щаслива жінка, але у неї є таємниця, яку вона ревно оберігає від усіх.

 (Нора з «Лялькового дому «Г.Ібсена )

             «Поєднайте серця закоханих». Робота в групах. Учні отримують картки у вигляді сердечок, на яких написані імена героїв. Завдання – поєднати тих героїв, які за сюжетом творів кохають один одного.

  « Розподіліть героїв за їх творами». Робота в групах. Учні отримують картки з іменами  героїв різних творів даної теми. Завдання - об’єднати  героїв за їх творами.

  « Продовж сюжетну лінію». Вчитель пропонує учням придумати  своє продовження сюжетних ліній, пофантазувати, як склалися подальші долі головних  та другорядних героїв. 

Наприклад, при вивченні повісті Е.Хемінгуея «Старий і море» учні складають розповідь про подальшу долю старого Сантьяго після його повернення на берег з перемогою.

  «Впізнайте книжку». Вчитель розповідає про історію створення  книжки , цікаві  дані про автора та інші  подробиці, пропонуючи  відгадати її назву.

  “Зустріч літературних героїв». Учні називають своїх улюблених літературних героїв, уявляють їхню зустріч, про що вони б розмовляли, які поради дали б один одному.

Наприклад, про що б розмовляли при  зустрічі Гобсек та Плюшкін, Доріан Грей і старий Сантьяго?

  «Карта подорожі». Учні на контурних картах наносять шлях подорожі літературних героїв.

  « Заплутаний лист». Учитель зачитує лист від автора або літературного героя, у якому допущено ряд помилок або пропущені  слова, учні повинні виправити помилки або вставити пропущені слова.

  « Символ твору». Використавши кольорові олівці   або фломастери, виконайте такі завдання:

         намалюйте предмет, який символізував би твір чи був  би символом літературного героя;

         визначте колір  настрою уривка поезії ;

         намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку;

         створіть діафільм за сюжетом твору ( робота в групах).

       « Кіносценарій». На підсумкових уроках, об’єднавшись у групи, складаємо кіносценарій фільмів за вивченими творами або  документальних фільмів за життєвим та творчим шляхом письменників. Обираємо режисера, оператора, художника-костюмера, відомих акторів на головні ролі та ін.; вигадуємо назву фільму, країну, де будуть проводитись зйомки. Кожна група представляє свій проект кіносценарію, серед яких обираємо найкращий.

Я вважаю, що процес навчання не автоматичне вкладання певного матеріалу в голову студента. Потрібна його напружена розумова робота, активна участь в цьому процесі, чого можна досягти тільки за допомогою інтерактивного навчання.

  Урок приносить задоволення-налагоджена співпраця вчителя і учнів. Мої учніне бояться висловлювати свою думку, вступати в дискусію. Для них властива ініціативність, самостійність суджень у прийнятті рішень, вони у спілкуванні вільні та розкуті, а головне-ростуть справжніми людьми.

 Підготовка до таких занять забирає багато сил і часу , але методична творчість учителя літератури - це потреба сучасної української освіти. Таємницю своєї творчості шукаю в любові до дітей, до художнього слова, до знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

 

ТВОРЧА ГРУПА

Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері»)

 

Кротова Н.М., керівник ТГ вчителів російської мови та літератур, зарубіжної літератури Краматорських загальноосвітніх шкіл. Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері)», учитель закрубіжної літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №10 з профільним навчанням Краматорської міської ради

 

Тема: Антуан де Сент-Екзюпері - французький письменник. «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча.

Мета: зацікавити учнів біографією та творчістю А. де Сент-Екзюпері;                      ознайомити з літературознавчим терміном казка-притча та історією створення  твору «Маленький принц»; розвивати творчу уяву дітей; виховувати повагу до книги, яка є джерелом людської мудрості.

Обладнання: портрет А. де Сент-Екзюпері, виставка його творів, словник         літературознавчих термінів, мультимедійні засоби.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перш ніж писати, треба жити.

Сент-Екзюпері

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Учні слухають пісню «Зоряна країна».

    Сьогодні наш урок ми розпочали із чудового твору «Зоряна країна»,  у якому іде мова про мрійника, що любить небо та зорі. Ви вже здогадалися, що говориться про  відомого французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері та героя його твору  - Маленького принца.

ІІ. Етап цілепокладання

  1.                     Учні (за допомогою вчителя)  визначають  мету, якої вони прагнуть досягти під час вивчення розділу «Людина та її світ»:

-               ознайомитися  із  життєвим та творчим  шляхом А. де Сент-Екзюпері;

-               з’ясувати, що таке казка-притча;

-               зрозуміти в чому полягає відмінність казки  від притчі;

-               ознайомитися із змістом казки-притчі «Маленький принц».

  1.                     Сформульовані висновки записати у зошит.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння  учнями нового матеріалу

Слово вчителя.

     Екзюпері – прекрасна людина, патріот Франції, який віддав своє життя боротьбі з фашизмом. Майстер  слова, талановитий художник, що змалював у своїх книгах красу землі та неба, письменник, що оспівав теплоту людських стосунків, мислитель-гуманіст, льотчик і філософ.  Навряд чи комусь ще  вдалося б поєднати  усе це.  Грані таланту, людяності, мужності цієї людини  дуже яскраві і неповторні. Її образ не вміщується в рамки буденності.  І тому сьогодні проведемо не звичайний урок, а урок-подорож. Ми  мандрували протягом навчального року багатьма країнами  світової літератури, а  сьогодні  полетимо  літаком у  чудову країну Дитинство, де  зустрінемося із талановитим письменником-фантастом Антуаном де Сент-Екзюпері.   Отже ,  відлітаємо.

Під мелодію пісні «Зоряна країна» входить учень, що виконує роль письменника А. де Сент-Екзюпері».

Письменник. Доброго дня, любі діти! Я з великим задоволенням погодився  на зустріч з вами. Подорож моєю країною дозволяється тільки тим, хто не тратив даремно часу, а здобував міцні знання з  літератури. Тому зараз перш за все перевіримо, як ви засвоїли вивчений матеріал, провівши вікторину.

Вікторина

  1. Що означає в міфології знак «змії, що поїдає свій хвіст»?(Знак безкінечності.)
  2. Якому давньогрецькому богові завдячують своїм ім’ям  Дениси?(Діонісу – богу родючості та виноробства.)
  3. Про якого міфологічного героя нагадує людям перстень із каменем?(Про Прометея.)
  4. Який  письменник писав про своє життя: «Мінливих доль таких ніхто, мабуть, іще  не знав. Разів тринадцять багатів, та знову бідним став»? (Д.Дефо.)
  5. Який письменник мріяв у дитинстві:

Як дорослим стану я – побуваю в тих краях,                                                                                                де росте в траві густій пальма з віттям золотим.                                                                         

    Там, де бігали бізони. І в гостях у Робінзона…                                                                     

                          (Р.Л. Стівенсон)

  1.                     Назвіть письменників,  творчість яких ви вивчали у цьому навчальному році. (І.Крилов, А. Чехов, Ч. Діккенс, Д.Дефо,Жуль Верн, Р.Стівенсон.)

Письменник. Молодці! Ви добре справилися із завданням, можемо розпочати знайомство із країною Дитинство. З чого ж почати?

Учень 1. Ми хочемо відвідати вашу оселю.

Учень 2. Хочемо, щоб ви розповіли про себе.

Письменник.  Я погоджуюся.

   Слайд перший . Портрет  Сент-Екзюпері.

Народився я 29 червня 1900 року на середземноморському узбережжі Франції у місті Ліоні.

Слайд другий. Місто Ліон.

Слайд третій. Пам’ятки культури м. Ліон.

     Моя  родина належала до старовинного аристократичного роду і жила в палаці Ла-Мано. Але це аж ніяк не відповідало фактичному соціальному статусові моєї сім’ї . Батько працював інспектором у страховій компанії. На жаль, я рано втратив батька. Мати стала для мене найбільшим другом на все життя. Вона була людиною високої культури, художниця. Виховуючи своїх дітей, прищеплювала усім нам (а нас було п’ятеро ) почуття людської гідності, любові до людей і природи.Велику допомогу  нашій сім’ї надавали бабусі. Лише дякуючи їм,  ми отримали освіту, не відчували скрути.

Слайд четвертий. Дитяча фотографія письменника.

Мене в дитинстві називали Король Сонце  через біляве волосся, що пишно обрамлювало мою голівку.. Я був жвавою дитиною, міг годинами носитися по будинку з сестрами, братом, приятелями та придумувати всілякі ігри, маскаради, забави.  Щоправда, на самоті багато мріяв і фантазував. В чотири роки я  вже добре вмів читати і заприятелював з книгами назавжди. А ще любив малювати. І виходило це в мене , як казали люди, досить талановито. Проте, я не став художником, як і музикантом, хоч і грав на скрипці. Найбільшим моїм захопленням стала техніка. Робота механізмів зачаровувала 
    А ще я   завжди  любив  щось майструвати та винаходити. Наприклад, із бляшаних банок змайстрував телефон,  брався навіть за створення аероплана-велосипеда, на якому мріяв піднятися в небо. Коли  став дорослим, то отримав авторські права на багато своїх винаходів.
    У дванадцять років я насправді піднявся в небо, поки що як пасажир. Знайомий пілот Жюль Ведрин, якого знала вся Франція, підняв мене на своєму літаку над містом Амбер’є.   З того часу я закохався в небо, в літаки, але шлях до цієї заповітної мрії був довгим.

 Коли почалася Перша світова війна, мати пішла працювати в лазарет сестрою милосердя, а мене із братами відправила вчитися до коледжу Фрібура у нейтральну Швейцарію. Там я отримав добрі знання з гуманітарних та природничих наук. Здобувши звання бакалавра, у 1919 році вступив на відділення архітектури Академії мистецтв у Парижі, але любов до неба переважила. Згодом я покинув вивчення архітектури і пішов добровольцем у Страсбурзький авіаційний полк.

Слайд п’ятий. Екзюпері –пілот.

       Пізніше поїхав  до Марокко, де у 1922 році став військовим пілотом і отримав звання молодшого лейтенанта.

Ось і познайомив я вас із країною мого дитинства , а частково й юності.

Слово вчителя

        Дякуємо вам щиро. Що ж, дорогі діти,  життя продовжується, і нам треба рухатися далі. Доля нашому письменнику послала великі випробування. Після важкої аварії  його демобілізовують за станом здоров’я. Він змушений працювати  в конторі з продажу автомобілів. Проте, в душі все більше міцніє переконання в тому, що покликанням є авіація. У 1927 році Сент-Екзюпері став пілотом поштової лінії Тулуза-Касабланка, а потім начальником аеродрому в Кап-Джубі. Три роки серед пісків і гір були часом змужніння як людини і становлення як письменника.

Отже, наступна наша зупинка «Літературна».

Розповідь літературознавців

1 учень.

Слайд шостий. Не все дається легко літературній творчості.

     У Антуана де Сент-Екзюпері не все спочатку складалося і в літературній творчості, якою він захопився з дитинства. Прийшлось здолати багато труднощів.  Письменницька біографія  почалася з оповідання “Пілот”, опублікованого у 1926 році в журналі “Срібний корабель”. У 1929 році в одному з найбільших паризьких видавництв побачив світ перший роман Сент-Екзюпері  “Пошта на південь”.   Лірико-філософські роздуми письменника звучать у романі “Нічний політ”, який опубліковано у 1931 році. Того ж року ця книга отримала літературну премію “Феміна”. За цим романом у 1932 році американською фірмою “Юнайтед артіст” знято фільм, а в 1939 році італійський композитор Луїджі Даллапіккола написав однойменну оперу. Зміст цього твору тісно пов’язаний із особистим досвідом Сент-Екзюпері у випробуванні нових літаків і, зокрема, із налагодженням нічних польотів. Провідною темою “Нічного польоту” є тема виховання героїчної свідомості. Письменник детально обґрунтовує своє переконання в тому, що кожен фах є цінним і прекрасним саме завдяки почуттю відповідальності за інших людей.
2 учень.  

Слайд сьомий. Різні видавництва книг.   

У 1939 році побачила світ книга Сент-Екзюпері “Планета людей”, яка складає низку нарисів-спогадів. Того самого року Французька академія присудила книзі Велику премію роману. У “Планеті людей” письменник розповідає про своїх друзів-льотчиків, котрі загинули в небі. Але тут йдеться не лише про авіаторів та їх небезпечну професію. Сент-Екзюпері звертає нашу увагу на тему боротьби моральних засад в душі людини: “Чого нам ненавидіти одне одного? Ми всі за одно, нас несе та сама планета, ми – екіпаж одного корабля. Добре, коли різні цивілізації сперечаються в ім’я чогось нового, кращого, і страшно,коли вони пожирають одна одну”.


    У 1942 році пілот-письменник створює повість “Військовий льотчик”. Це розповідь про один день війни і, водночас, лірична  сповідь солдата. Ведучи свій літак крізь вогонь ворога, герой бачить колони втікачів, спалені міста і села, потолочені поля. Картини національної трагедії переплітаються зі спогадами про дитинство, розповідями про друзів, міркуваннями про сенс людського життя. Аналізуючи морально-етичні і духовні проблеми війни, автор переконується в тому, що національний патріотизм, любов людини до своєї країни повинні, зрештою, втілитися в любові до Землі, яка є батьківщиною всього людства.

3 учень.

Там, у далекій Америці, у години самотності Екзюпері поринав у спогади про щасливе дитинство, у мрії про новий світ людських взаємин, виношував у глибинах своєї душі і леліяв у своїй уяві Маленького принца. Дивовижна казка “Маленький принц” з’явилася 1943 року і була підсумком творчих і духовних пошуків її автора.

Слайд восьмий. Антуан де Сент-Екзюпері «Цитадель».

Письменник працює над книгою “Цитадель”, яка залишилася незавершеною, але, все ж, вона побачила світ у 1948 році. Цей твір – збірка алегоричних оповідок, мудрих притч. Афоризми, судження, приклади в “Цитаделі” покликані навчити людину бути відповідальною за долю інших людей, за всю планету

Слайд дев’ятий. «Маленький принц» Антуан де Сент-Екзюпері.

 Цей останній твір Екзюпері став вершиною творчості письменника, своєрідним вченням про те, як треба жити людям, щоб пізнати щастя, відчуття власної гідності. «Маленький принц» яскравим  світлом осяває й інші твори письменника. Цей твір допомагає зрозуміти глибину задумів і прагнень митця. Улюблений герой Сент-Екзюпері – маленький принц, який є виразником його найпотаємніших думок, мрій та сподівань. Ця філософська казка, однаково цікава і для дітей, і для дорослих, тісно пов’язана з усією творчістю письменника, його внутрішнім світом.

Слово вчителя

Антуан де Сент-Екзюпері у своєму щоденнику писав, що  найскладніший політ – це політ над собою, над своєю душею, яка є безмежним космосом, що потребує особливого дослідження. Отож, філософську казку-притчу «Маленький принц» можна назвати символом вищого людського буття.

Наш літак піднявся знову в небо. Ми прямуємо до зупинки «Географічна».

Розповідь юних географів

Слайд десятий. Останній політ Екзюпері.

     У багатьох країнах протягом свого життя побував Антуан де Сент-Екзюпері. Це і Північна Африка, Америка, Іспанія, В’єтнам та Радянський Союз. Багато невдач підстерігали його у польотах.

    А навесні 1944 року він знову в небі над своєю Францією, веде жорстокі бої з фашистами. 31 липня 1944 року стало останнім днем життя військового льотчика, майора Антуана де Сент-Екзюпері. Він не повернувся зі свого чергового  бойового вильоту. Його літак збили німецькі винищувачі над морською безоднею приблизно за десять кілометрів на південь від міста Сен-Рафаель. Лише три тижні не дожив Екзюпері до визволення Франції від фашизму. Смерть його стала легендою. Французи, а особливо його родичі, довго леліяли міф про те, що Сент-Екзюпері зник, як Маленький принц і часто повторювали слова цього казкового героя: “Я житиму на одній із зірок, я там сміятимусь, і коли ти дивитимешся вночі на небо, це буде так, наче сміються усі зірки. У тебе будуть зірки, які вміють сміятися!”\

Слово вчителя

Слайди  одинадцятий, дванадцятий та тринадцятий.Пам’ятники А. де Сент-Екзюпері.
       Маленький принц зник, залишивши людям свої печалі й водночас скарби своєї душі. Коли поглянеш на пам’ятник, здається, що з минулого звертається до нас з вами письменник,  закликає нас зберігати у собі дитинство, а, отже, й душу, відкриту назустріч Всесвіту,  а також зберігати у душахдобро, милосердя і любов.

Словникова робота .

Казка – це прозовий твір про вигадані, фантастичні події .

Притча – невелике оповідання, яке містить повчання в іншомовній,  алегоричній формі.

Алегорія – це художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретні образи.  

Робота в парах. «Ти мені, а я тобі»

Пари складають одне одному запитання, на які дають відповіді по черзі.

Робота з епіграфом уроку

Як ви розумієте вислів А. де Сент-Екзюпері «Перш ніж писати, треба жити».

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Користуючись уявним мікрофоном, продовжіть речення: «Ознайомившись із життєвим та творчим шляхом А. де Сент-Екзюпері, я зрозумів (зрозуміла), що…»

V. Підведення підсумків роботи

Аналіз роботи учнів.

Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання

 1. Підготуйте оповідь про  подорож Маленького принца.

2.Намалюйте ілюстрації до казки-притчі. Зробіть їх презентацію.

 

Індивідуальні завдання до вивчення філософської казки А. де Сент-Екзюпері

Притча – твір з чітко вираженою мораллю, з конкретним повчальним змістом. Фабула у притчі є розгорнутою алегорією. Багато притч містять біблійні книги. Проаналізуйте казку Антуана де Сент-Екзюпері, виходячи з даного визначення.

Хто мешкав на астероїдах, які відвідував Маленький принц? Чому саме таких мешканців вибрав з-поміж інших типів людей письменник і оселив їх на згаданих астероїдах?

Творча робота

Знайдіть у тексті казки думки Маленького принца, що відображають його ставлення до людей,  до природи. Випишіть приклади у зошит.

Назвати жанр твору “Маленький принц”.  (Казка-притча)

Величні думки величних людей Антуан де Сент-Екзюпері. “Працюючи тільки заради матеріальних благ, ми самі собі будуємо в’язницю. І замикаємося в самотності. І всі наші багатства – прах і попіл, вони безсилі дати нам те, заради чого варто жити”.

“Певна річ, покликання допомагає вивільнити в собі людину, але не треба, щоб людина могла дати волю своєму покликанню”.

“Легко заснувати порядок у суспільстві, підкоривши кожного його члена певним правилам. Легко виховати сліпого, який, не протестуючи,

підкорявся б поводирю або Корану. Наскільки ж важче звільнити людину, навчивши ЇЇ панувати над собою”.

“Бути людиною – це відчувати свою відповідальність. Відчувати сором перед злиденністю, яка, здавалося б, і не залежить від тебе. Пишатися кожною перемогою, отриманою товаришами.

Усвідомлювати, що, кладучи свою цеглину, і ти допомагаєш будувати світ”. “Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування”.

Як ви розумієте ці висловлювання Антуана де Сент-Екзюпері? Літературний диктант (Життя та творчість письменника)

У якій сім’ї народився Антуан де Сен-Екзюпері? (У сім’ї збіднілих аристократів)

 Ким працював батько майбутнього письменника? (Страховим інспектором) Ким була мати майбутнього письменника? (Талановитим художником, людиною високої культури)

Чим марив хлопець з самого дитинства? (Небом)

У якому віці він вперше здійснив подорож на літаку? (У 13 років)

Як називали друзі Антуана де Сент-Екзюпері? (Сент Екс)

У якому році побачив світ перший художній твір Ан туана де Сент-Екзюпері? (1929, “Південний поштовий”)

За якими творами Екзюпері знято фільми? (“Південний поштовий”, “Нічний політ”)

Військове звання Екзюпері. (Майор) Коли загинув письменник? (31 липня 1944року)

Де і коли Екзюпері написав “Маленького принца”? (1943 р., під час перебування в США)

Літературний диктант “Маленький принц”:

Хто жив на другій планеті?

Про нього Маленький принц сказав: “Пихаті люди не чують нічого, крім похвали”.

Хто сказав: “Від кожного треба вимагати тільки те, що він може зробити”?

Що було найголовнішим у житті ліхтарника?

Ця планета згадується у творі. Завершіть вислів: “Найголовнішого очима не…”

Що сталося з Маленьким принцом?

Яка квітка росла на планеті В-612?

Хто на слова Маленького принца “У пустелі трохи одиноко…” відповів: “З людьми теж одиноко”?

Відповіді. 1. Честолюбець. 2. Король.

3. Наказ. 4. Юпітер. 5. Побачиш. 6. Помер. 7. Троянда.

8. Змія. По вертикалі: Екзюпері.

Тема. Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

Мета:

       формувати ключові компетентності:

       уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та активно опрацьовувати матеріал, сприймати навчальну інформацію особистісно та засвоювати її через виконання  завдань;

       загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися;

       інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та критично сприймати  інформацію, висловлювати власне ставлення до неї;

       соціальну – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; виявляти уміння слухати співрозмовника;

       комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для колективної роботи на уроці;

       формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

       емоційно-ціннісної – сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву, розвивати допитливість;

       літературознавчої – поглибити поняття про авторський задум, історію створення художнього твору;

       культурологічної – формувати уявлення про читацьку інтерпретацію твору.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни Сент-Екзюпері

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

1. Що таке казка? Назвіть свої улюблені казки. Які казки, з вивчених в курсі літератури, вам найбільше запам’ятались?

2. Які характерні особливості казки?

3. Що таке алегорія?

4. Який твір можна вважати алегоричним?

6. Для кого пишуть казки? Чи можна вважати, що казки створюються виключно для дітей?

ІІІ. Мотивація навчання

Перекладач Нора Галь писала: «Сумна і насмішкувата казка ця, звичайно, більше для дорослих, ніж для дітей... Над нею і посміхнешся, і посумуєш, а головне — неодмінно замислишся... Казка ця — мудра і людяна, і автор її не тільки поет, але й філософ».

Про яку казку так писала перекладачка? Чи згодні ви з її думкою?

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні на уроці ми доторкнемось до творчості одного з найвідоміших і найзагадковіших письменників ХХ століття Антуана де Сент-Екзюпері. Ми почнемо вивчення його філософської казки- притчі «Маленький принц». Ми розглянемо біографію письменника, та проаналізуємо перші чотири розділи казки. Думаю, що сьогоднішній урок змусить вас замислитися над цінностями людського життя, вартісністю взаємин, порозуміння. І, звісно, вам захочеться дочитати твір до кінця, щоб дізнатися, що сталось з героями казки.

V. Опрацювання навчального матеріалу

Розповідь вчителя про життя і творчість Екзюпері

 

Льотчик і філософ. Напевне ніхто, крім А. де Сент-Екзюпері, не зміг би поєднати одне з другим. Пілот поштових ліній, начальник аеродрому в пустелі й письменник, мислитель-гуманіст. «Для мене літати і писати — одне й те саме,— говорив Екзюпері. — Головне — діяти, головне — знайти себе».

Антуан де Сент-Екзюпері народився 29 червня 1900 року в Ліоні у графській родині. Рід Сент-Екзюпері старовинний, предки Антуана були воїнами й магнатами, історичні писання згадують про них з 1235 року. Втративши в чотирирічному віці батька, він ріс лише з матір’ю, яка всіляко підтримувала і розвивала синові захоплення. Антуан був непосидою і мрійником. Придумував ігри, складав казки, писав вірші, малював, грав на скрипці, вічно щось креслив і майстрував. Антуан де Сент-Екзюпері, сильний, веселий, відвертий хлопець, який у 12 років уже конструював аероплан-велосипед і заявляв, що злетить у небо під захоплені крики натовпу: “Хай живе Антуан де Сент-Екзюпері!”

Екзюпері стає студентом Академії мистецтв, вивчає архітектуру, проте, це не дає йому справжнього задоволення. Виходець з аристократичної сім’ї, він міг би посісти не останнє місце у «вищому» світі, але фальшиве й пустопорожнє життя того світу його не цікавило. Він кидає академію і йде до війська. Служить рядовим авіаційного полку, а у вільні години бере платні уроки в цивільних льотчиків, які вчать його літати на старенькому літаку. Авіація назавжди входить в життя Екзюпері. Через аварію Екзюпері демобілізують. А в 1926 р. він переходить до цивільної авіації, яка перевозила пошту з Тулузи через Касабланку в Даккар. Про його життя в цей час розповідають книги: «Пошта на Південь» (1929), «Нічний політ» (1930), «Планета людей» (1939) та інші.

В Америці Екзюпері написав і свій найзнаменитіший твір — казку «Маленький принц» (1943), яка стала останнім завершеним твором письменника. У нього було ще багато задумів, проте Екзюпері знову добивається права сісти за штурвал військового літака. Він уже немолодий, до того ж покалічений. Та хіба це може його стримати? Влітку 1944-го 44-річний майор Сент-Екзюпері дістає дозвіл ще на дев’ять бойових польотів. З дев’ятого польоту він не повернувся, навічно залишившись у небі разом зі своїм Маленьким принцом…

З’ясування первинного сприйняття твору. Бесіда за розділами казки.

Присвята (читання присвяти)

Бесіда

- Кому присвячує автор цей твір?

- Чому світ дорослих і дітей так відрізняється?

- Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті? («Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає»).

- Що таке афоризм? (Афоризм — короткий, оригінальний, влучний вислів, узагальнення, глибока думка, виражена в лаконічній формі).

- Чи можна вважати цей вислів афоризмом?

Аналіз І частини твору

- Якими, на вашу думку повинні бути відносини у родині?

- Чи важлива підтримка дорослих для дитини?

- Чому оповідач втратив віру в себе у шість років?

- Чи виріс оповідач? Чи вважає він себе дорослим?

Аналіз ІІ частини твору

- Як зустрілись оповідач-льотчик і Маленький принц?

- Чому вони не зрозуміли один одного? (Кожен був зациклений на своїх проблемах і вважав, що його проблема найголовніша. Люди не уміють спілкуватися, прислуховуватися один до одного).

- Що спільного між героями? (Обидва самотні, їх не розуміють оточуючі).

- Чому льотчику вдається зрозуміти прохання Маленького принца?

Аналіз ІІІ частини твору

- Чи повірив оповідач у те, що хлопчик з іншої планети?

- Як ви гадаєте, чи можна сказати, що ми всі з різних планет? Чому? (Оскільки казка алегорична, то ми можемо під словом «планета» розуміти «душа».

- Як ви розумієте вислів: «Уявляєте, як зацікавило мене оте напіввизнання, ота загадка про інші планети» ( Люди часто настільки зациклені на собі, що не звертають увагу на проблеми інших. Нам часто здається, що думки, почуття, есоції, сприйняття світу іншими людьми повинно бути таким, як наше власне. Але ж це не так. Тому можна сказати, що ми один для одного «іншопланетяни», і, щоб навчитися спілкуватися, потрібно вивчати світ іншої людини – незвіданну для нас «планету»).

Аналіз ІV частини твору

- Що нового ми дізнались про світ дорослих та дітей? Чому вони так відрізняються?

- Що головне в людських взаєминах? Без чого спілкування неможливе?

- Як ви розумієте словосполучення «моральні цінності»? які поняття ви могли б назвати моральними цінностями? ( (Мора́льні ці́нності — моральні зразки, поняття, вимоги, що дають можливість людині оцінювати життя та орієнтуватися в ньому.  Для кожної людини вони свої. Але є ті, що для кожного беззаперечно важливі: добро, дружба, підтримка, повага, довіра, любов, справедливість і т.д).

Вправа «Усний малюнок»

Намалюйте портрети Маленького принца та льотчика. Які кольори ви обрали для створення образів? Чому саме такі?

Вправа «Скарбничка афоризмів»

Запишіть зі опрацьованих частин 2-3 афоризми. Поясніть, як ви їх розумієте.

VІ. Підсумок уроку

Бесіда

- Які факти біографії письменника знайшли місце у казці «Маленький принц»?

- Що нового ви дізналися про жанр казки?

- Чому світ дорослих і дітей так відрізняються?

- Як ви розумієте епіграф уроку? Чи можна назвати цей вислів афоризмом?

- Які моральні цінності важливі для спілкування та взаєморозуміння.

Рефлексія Які навички у спілкуванні ви вважаєте важливими? Чи потрібно учитися спілкуванню?

Інтерактивна вправа «Карта серця»

На вирізаних з паперу серцях діти записують ті моральні цінності, які вважають важливими для взаєморозуміння (2-3). Надалі сердечки можна порекомендувати подарувати батькам.

VІІ. Домашнє завдання

1. Прочитати твір до кінця. 2. Виписати афоризми від Лиса в «Скарбничку афоризмів». 3. Скласти план «Життя Маленького принца на своїй планеті». 4. Вивчити теорію літератури, поняття «притча», «повість», «композиція». 5. Індивідуальне завдання. Зробити презентацію за темою: «Зло у повісті-притчі «Маленький принц».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Традиційно освітній процес в основному був орієнтований на формування комплексу знань, умінь та навичок. Освіта сьогодні переходить зі знаннєцентричної до компетентнісно спрямованої. Перед школою постає завдання - виховати креативного спеціаліста, здатного постійно навчатися, самовдосконалюватися та розвиватися, відповідати на виклики часу. Надзвичайно важливої ролі у сучасному світі у зв’язку з процесами глобалізації та зростанням взаємозалежності людей з різних країн та культур набуває формування полікультурних компетенцій школярів.  Проблема полікультурного виховання, формування людської й національної свідомості, вміння спілкуватися з представниками інших націй релігій та культур, поваги до культури інших народів  та бажання знайомитися з кращими здобутками митців усього світу залишається однією з пріоритетних в процесі сучасної освіти.

Запропонований досвід роботи  висвітлює нові завдання сучасної компетентнісної освіти, сприяє підготовці майбутніх спеціалістів, які готові приймати будь-які виклики часу, постійно удосконалювати здобуті навички і релізувати їх у практичній діяльності.  У роботі запропоновано оригінальні форми впровадження нових технологій та особистісно орієнтованого навчання у освітній процес, узагальнено матеріали щодо використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках зарубіжної літератури з метою формування полікультурної компетентності учня, висвітлено основні прийоми розвитку компетентностей школярів. Урок літератури ефективний тоді, коли на ньому немає жодного пасивного учня, коли школярі активно взаємодіють з учителем. Тільки активне навчання забезпечує неформальне сприйняття навчального матеріалу, можливість практичного його застосування, розвиток творчих здібностей школярів, формування різноманітних компетенцій. Особливо актуальним такий підхід до навчання сприймається в контексті

 

СПИСОК  ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ
 

  1.Байденко В.І. Базові навики (ключові компетенції) як інтегруючий чинник освітнього           процесу / В.І.Байденко  // Профосвіта і особа фахівця. –  2002. – №3. -  С. 22-25.

2.Богосвятська А.І. Методика компетентнісного викладання на уроках літератури / А.І.Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. - №7. -     с.56-63.

3.Воскресенська Н. М. Освіта і різноманіття культур /Н.М.Воскресенська // Педагогіка.  -  2007.  -  № 2.  - С. 10-12.

4.Гусєв В.В. Системні підстави освітньої технології / В.В.Гусєв. – М. : Академкнига, 2005. – 275с.

5. Життєва компетентність особистості: від теорій до практики : науково – методичний посібник /  ред.-упорядн. І.Г. Єрмаков.– Запоріжжя: Центріон, 2005. – 640 с.

6.Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти і вивчення, викладання, оцінювання. – Рада Європи, Комітет з освіти. – 2003. – 122с. 

7. Ісаєва О. Про основні парадигми шкільної літературної освіти / О.Ісаєва // Всесвітня література в СНЗУ. – 2011. – № 1. – С.2-4.

 8.Ковалик І. Формування життєвих компетенцій учнів  / І.Ковалик // Зарубіжна література. -  №4. -  2008 . - С.23.

9.  Кузьменко В.В. Формування полікультурної компетентності вчителів загально-освітньої школи: навчальний посібник / В.В. Кузьменко, Л.А. Гончаренко.– Херсон: РІПО, 2006. – 92с.

10.Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи /   ред. Овчарук О.В. – К.:"К.І.С", 2004. – 112 с.

11.Макаєв В.В. Полікультурна освіта - актуальна проблема сучасної школи  / Макаєв В.В., Малькова З.А., Супрунова Л.Л. / / Педагогіка.  - № 4. – 2008. – С.14-15.

12. Макаєв В. В. Полікультурна освіта - актуальна проблема сучасної школи  / Макаєв В.В., Малькова З.А., Супрунова Л.Л. / / Педагогіка. -  № 5. -  2008. - С. 3-10.

13. Полікультурна освіта в Україні: збірник статей за матеріалами конференції  /Полікультурна освіта в Україні. -  К.: Міжнародний фонд «Відродження», 1999. – 31 с.

14. Сафарян С. Формування компетентної особистості починати з себе  / C.Cафарян// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.  – № 1. – 2011. -  С. 8-10.

15.Солодка А.К. Полікультурне виховання старшокласників у процесі вивчення гуманітарних предметів / А.К.Солодка. – АПН України; Інститут проблем виховання. – К.,2005. – 20с.

16.Тайчінов М.Г. Розвиток національної освіти в полікультурному, багатонаціональному суспільстві  / М.Г.Тайчінов. // Педагогіка. -  № 2. - 2008. – С.6-7.

17.Хуторской А.В. Ключові компетенції як компонент особистісно-зорієнтованої парадигми освіти  / А.В.Хуторской // Народна освіта. – 2003. – № 2. – С.14-15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

 

ІНФОРМАЦІЙНА ЧАСТИНА

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальне видання

 

 

 

 

 

Кротова Наталія Михайлівна, Тетяна Сергіївна Байдаченко

 

 

 

 

 

 

Методичний посібник

 

Формування життєвих компетенцій учнів на уроках зарубіжної літератури (Розробка компетентісно-орієнтованих завдань  до твору «Маленький принц» А.Сент-Екзюпері»)

 

 

 

 

 

 

 Підписано до друку 11.01.2023  Формат 21х29,7 1/16. Гарнітура Times.

 Друк офсетний. Папір офсетний. Ум. друк. арк. 15. Тираж 35 пр.

 

 

Друкарня ПП «Дорошенко Ю. і  Ко»

84320, Україна, м. Краматорськ, вул. Хабаровська, 40Ш

 Тел.: 0626462897

 

docx
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку