Фрагмент уроку
на тему «Кольорові сторінки природи: осінь»
«Я досліджую світ» 2 клас
1. Емоційне налаштування.
- Продзвенів дзвоник. Урок починається. Я посміхнулася вам, а ви посміхніться один одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні усі разом.
Ми спокійні, добрі, привітні, життєрадісні. Ми усі здорові.
Глибоко вдихніть і видихніть вчорашній смуток, образу, якщо вони в когось із вас були. Вдихніть в себе тепло ніжних ранкових сонячних промінців та свіжіть осіннього ранку.
Я бажаю вам гарного настрою, творчого натхнення і дбайливого ставлення один до одного.
2. Основна частина.
2.1 Розгляд картини (додаток 1).
- Розгляньте картину. Коли відбувається подія?
- Чому ви так думаєте?
- Де відбувається подія?
- Що на картині належить до живої природи? А до неживої?
- Які кольори ви бачите на ній?
- Що ви можете сказати про воду в річці?
- Який об’єкт неживої природи художник не зобразив, але він є? (Сонце).
- Як ви здогадалися? (Бо тінь падає від дерев).
- А хто заховався , кого ми не бачимо, але точно знаємо, що вони тут є? (Риба,птахи, звірі…).
- Як би ви назвали картину і чому?
2.2 Входження в картину за допомогою різних аналізаторів.
- Діти, картину можна не тільки бачити, а чути, нюхати, сприймати дотиком.
Давайте спробуємо.
3
кий і вказівний. А тепер промасажуйте вушка, приказуючи: «вушка, вушка чу-
ють все». (Діти виконують точковий масаж вушок).
- Які звуки ви чуєте, коли дивитеся на картину?
Діти розповідають про уявні звуки (шелест дерев та листочків, які опадають з них; скрип гілок, спів пташок, шум води, подих вітру…)
- Яку музику чуєте, коли дивитеся на репродукцію?
Діти називають запахи (запах листя, кори дерев,трави, свіжості, грибів, річки…)
Дітям пропонується із заплющеними очима торкнутися поверхні предмета, запропонованого учителем і сказати, що це може бути на картині.
Шершава поверхня - кора дерев, асфальтована доріжка, гілки; крапельки воску – краплинки роси; гладенька поверхня люстерка – вологе листя, вода…
2.3 Вправа «Зміна подій».
- Уявимо, що події, які зображені на картині, раптом змінилися.
Наприклад, пішов дощ або налетів сильний вітер. Розкажіть, як зміняться об’єкти, зображені на картині.
2.4 Вправа «Зорова труба».
- Як справжнім дослідникам вам подобається все вивчати, розглядати, слухати. Якщо так, то ваша рука швидко і легко може перетворитися на зорову трубу, а тепер спробуйте побачити крізь цю трубу на картині і швидко відповісти:
- Скільки на картині беріз на передньому плані?
- Скільки ви бачите беріз на задньому плані?
- Чи однакові вони за розміром? Чому?
- Назвіть предмети, які зобразив художник, у яких є звук [о].
4
- Назвіть об’єкти природи, зображені на картині, назви яких складається з 2 складів .
2.5 Вправа "Прибери раму".
Вчитель пропонує уявити дітям, що зникла рама і вони можуть додумати, що художник не намалював.
2.6 Вправа «Перетворення».
Вчитель пропонує учням вибрати картки із зображенням об’єкта природи з картини. Діти обирають картку(додаток 2), перетворюються у запропонований образ і розповідають про себе ( «Я- берізка», «Я – хмаринка», «Я – річка», «Я – лісова доріжка» і т.д.).
Наприклад, «Я – берізка. Я росту біля річки. Кожен день я милуюся своїм відображенням у воді. Яка ж я гарна у жовтому вбранні!».
2.7 Вправа «Чарівний пензлик».
Дітям пропонується чорно-білий варіант картини (додаток 3) та завдання розмалювати певний об’єкт (річку, небо, берізки, траву), озвучивши свої дії. Важливо наголосити, щоб діти при описі використовували ознаки предметів (прикметники).
Наприклад, «Я розфарбую небо. Воно ранкове, прозоре, чисте, блакитне, тому використовую голубий колір».
Висновки
Технологія «Входження в картину» вчить учнів описувати зображене через різні органи чуття,уявляти можливі звуки, запахи,передавати свої уявлення в закінченій розповіді. Спонукає дітей до фантазії на основі передбачуваних діалогів між живими і неживими об'єктами за сюжетом картини. Розповідь за картиною - це складна розумова діяльність,в якій мають місце аналіз, синтез, порівняння,умовивід.
Спробувавши цю методику, я переконалася, що вона варта уваги. Дитяча фантазія – безмежна, дитяча думка – глибинна. Діти залюбки говорять, слухають один одного, фантазують, пояснюють чому так вважають.
5
Список використаних джерел
6
Додатки
Додаток 1.
Олександр Биліч «Осінній пейзаж»
Додаток 2.
|
|
|
|
Додаток 3.
8