Українська мова
Уров розвитку зв’язного мовлення
Фрагмент уроку
Тема. Спілкування. Форми спілкування.
Мета: показати шляхи формування соціальної компетентності учнів через зміст та методи початкового навчання.
- Доброго дня! Я, Федорова Аліна Іванівна, запрошую вас на урок української мови.
Готуючись до семінару, я знайшла вислів відомого французького письменника і поета Антуана де Сент-Екзюпері, який сказав:
«Єдина мені відома розкіш – це розкіш людського спілкування».
- Чому спілкування – це розкіш?
- А як на Вашу думку? Чи вважаєте ви, що вміння спілкуватись є необхідною умовою, яка допоможе дитині адаптуватися в суспільстві?
Сьогодні ми будемо спілкуватись, використовуючи різні форми роботи. Звичайно, що є багато тем для комунікації, але я обрала для контактування одну з найактуальніших сьогодення. Яку саме, Ви дізнаєтесь, коли прослухаєте оповідання Василя Сухомлинського «Дідусева заповідь»
Василь Сухомлинський «Дідусева заповідь»
Я навчаюсь у четвертому класі. На почесному місці в нас портрет мого дідуся Павла. Під портретом напис: "Він віддав своє життя за Батьківщину".
Із розповідей мами, бабусі, я знаю, що дідусь мій був розвідником. Він поліг смертю героя в Карпатських горах.
Наближався день пам'яті мого дідуся. Щороку цього дня бабуся приносить до дідусевого портрета букет квітів. А цієї весни я виплекав білі квіточки абрикоси й поніс їх раненько до школи. Там ще нікого не було. Я поставив квіти біля портрета. Сів за парту. Коли це бачу: дідусь усміхнувся.
Дідусю, — попросив я, скажіть, будь ласка, ким мені бути? Мені й льотчиком хочеться стати, й агрономом, і лікарем. Ким мені бути?
Будь патріотом, — почув я голос дідуся. — Це найголовніше
- Будь патріотом! Що вміщує в собі цей вислів? Чи має він нове наповнення сьогодні?
- У наш час ми дуже часто чуємо і промовляємо слова «патріот», «патріотизм». А що це, дань моді, чи стан душі людини? Чи може це зміст життя?
- У чому, на вашу думку, сьогодні найбільше проявляється патріотизм українців? Звідки його джерела?
- Дякую. А зараз я пропоную перейти до роботи в групах.
Робота в групах
- У Вас на столах лежать конверти з надписом «Українська мова». Розкрийте, будь ласка, їх, прочитайте свої завдання та виконайте їх. На цю роботу вам відведено ___3_____ хвилини. (Слідкуєш за часом)
Завдання
Група 1
Продовжіть оповідання В. Сухомлинського «Дідусева заповідь» у вигляді діалогу. (по 3-4 репліки)
Група 2
Складіть твір-міркування (3-5 речень) за темою
«Якою людиною був дідусь Павло, що зміг віддати своє життя за Батьківщину?»
Група 3
Складіть запитання, які, на вашу думку, міг би поставити учень 4-го класу воїнові Збройних Сил України, який захищає зараз нашу Батьківщину.
Група 4
Складіть настанови, які може дати захисник Вітчизни учневі 4-го класу. (Яким бути дитині? Чому треба навчатись, поки ти зростаєш?)
Довідник: настанова – вказівка або порада діяти певним чином.
Група 5
Складіть монолог. З якими молитвенними словами мати воїна, який зараз захищає рідну землю, звертається до Бога.
(Звіт груп)
(домагатись, щоб усі учасники вислуховували звітування груп)
При цьому вчитель реагує на слова, щось додає.
- Здавна українці кажуть: «Не дай Боже в лиху годину сказати, а в добру — промовчати». Бо переконані, що слово має дивовижну енергетичну силу. Все сказане неминуче повертається до людини. З цього приводу поетеса та народознавець, вчитель Гарафіна Петрівна Маковій говорить: «Що людина від себе подасть, то до неї й повертатися буде через усе життя».
Народилась Г.Маковій 2 лютого 1949 року в Чернівецькій області. Закінчила філологічний факультет Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича. Вчителювала в рідній школі, є відмінником народної освіти. Разом зі своїми вихованцями посадила парк пам'яті загиблих на війні сельчан, створила в школі музей «Берегиня». Дослідила духовне коріння свого села.
Складання Есе (3-4 речення).
- Уявіть собі, що ваші учні – випускники 4-го класу. Це завершальний день Вашої роботи з дітьми. Які слова Ви хотіли б донести до кожного учня. Почніть промову словами «Дорогі мої діти….»
Прослуховування есе.
ДЯКУЮ ЗА СПІЛКУВАННЯ.