Фрагменти уроків проведення досліджень як утворюється тінь, як виникають «сонячні зайчики», досліджуємо властивості повітря

Про матеріал
Фрагменти уроків проведення досліджень як утворюється тінь, як виникають «сонячні зайчики», досліджуємо властивості повітря
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

 

Кафедра початкової освіти

 

 

 

 

Авторська розробка

 

«Фрагменти уроків проведення досліджень: як утворюється тінь, як виникають «сонячні зайчики», досліджуємо властивості повітря»

                                                    

 

 

                                             Виконала:

                                                                      Кубіцька Оксана Юріївна

                                                                        вчитель початкової школи

                                                           загальноосвітньої                    

                                                                  спеціалізованої школи

                                                                                 №40  м. Запоріжжя

                                           група 2

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2021

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Те, що я чую, я забуваю.

                       Конфуцій

Навколишній світ постійно змінюється, даючи все більше можливостей застосовувати нові методи та підходи в навчанні, для того, щоб учні були якомога краще підготовлені до реального життя.

Метою моєї авторської роботи є обґрунтування значення дослідницької роботи у початковій школі та навести приклади фрагментів уроку проведення досліджень.

Кожна дитина народжується дослідником. Невтомна жадоба нових вражень, допитливість, цікавість, прагнення спостерігати й експериментувати розглядають як важливі риси дитячої поведінки. Тому хочеться щоб діти розвивали свої дослідницькі уміння і практично застосовували їх. Дитина  спрямована на пізнання світу і хоче його пізнавати.

Інтегрований курс «Я досліджую світ» зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності школярів. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу.

Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються вже у 1-му класі, особливу значущість має дослід.

Дослідження на уроках створюють умови для само­стійної роботи учнів з опанування навчального ма­теріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь.

Значення досліду:

  •                   дає можливість побачити різноманітні процеси, властивості природних об’єктів, зрозуміти сутність природних явищ;
  •                   здобування знань самостійно, а не отримання їх у готовому вигляді;
  •                   удосконалення мислення, розвиток аналітично-синтетичної діяльності учнів, уміння зіставляти, порівнювати, аналізувати й систематизувати, узагальнювати й абстрагувати, висувати твердження та аргументувати їх;
  •                   сприяє формуванню матеріалістичного усвідомлення фактів і явищ природи, виховання спостережливості, мислення, мовлення молодших школярів;
  •                   допомагає переконатися в істинності або хибності своїх припущень.

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: утворення тіні від предметів. Розрізнення предметів, які пропускають світло та не пропускають його.

Мета: ознайомити дітей  з властивостями тіні через дослідно-експериментальну діяльність, створити умови для дослідно-експериментальної діяльності дітей, формувати уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, розвивати пізнавальну активність в процесі дослідження, стимулювати уяву, формувати навички співпраці, дружні відносини.

Обладнання: Таблиця «ЗХД», таблиця фіксації результатів спостереження – для колективної роботи; ліхтарики, пластикові стакани, файли, цеглинки LEGO, папір.

  1.               Відгадування загадки

Поруч іде, а сліду не лишає. (Тінь)

  1.               Робота з таблицею «ЗХД»

(Стратегія розвитку критичного мислення)

Учитель записує у таблиці відповіді учнів на питання:

  •                   що я знаю про тінь?
  •                   що хочу дізнатися?

Остання графа заповнюється в кінці уроку.

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

  1.               Хід проведення досліду « Чи всі предмети мають тінь?»
  1.               Об’єднання учнів у групи.
  2.               Проведення досліду.

Завдання 1. Учням у групах пропонується посвітити ліхтариком на цеглинку LEGO з різних боків, розказати про те, що вони помітили. Теж саме повторити із листом паперу (утворилась тінь).

Завдання 2. Посвітити ліхтариком на пластиковий стаканчик з різних боків, розказати про те, що вони помітили. Повторити теж саме із файлом (не має тіні).

Завдання 3. Посвітити на предмет під різним кутом, піднімаючи ліхтарик вище і опускаючи донизу (тінь змінює розмір).

  1.               Бесіда за результатами досліду.
  •                   Де узялася тінь? Як вона виникла? То що таке тінь?

(Тінь – це відбиток будь-якого (непрозорого) предмета, освітленого з протилежного боку)

  •                   Чи може тінь змінювати розміри? За яких умов?
  •                   Що ви помітили? Коли тінь довша? Коли коротша?
  1.               Театр тіней
  •                   А чи можна тінь використовувати? Як саме? (Відповіді учнів). А чи знаєте ви про театр тіней? Давайте подивимося, що це таке?

(Перегляд ролика про театр тіней)

  1.               Заповнення таблиці ЗХД (про що учні дізнались).

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? (Учитель записує  до 3 графи таблиці»

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: Як виникають «сонячні зайчики»?

Мета: розширити уявлення дітей про явища природи: сонячне світло, сонячне тепло; з’ясувати, що необхідно для виникнення «сонячного зайчика» та який зв’язок існує між Сонцем та «сонячним зайчиком», розвивати спостережливість, зорове сприйняття навколишнього світу; підтримувати дитину в пізнанні навколишнього світу, розвивати природний інтерес учнів до придбання досвіду і знань про явища навколишньої природи через дослідну діяльність.

Обладнання: дзеркальце, металевий плоский предмет, металева кулька.

  1.               Відгадування загадки.

Вдень по небу гуляє, а ввечері на землю сідає (сонце).

  1.               Бесіда.
  •                   Що таке Сонце?
  •                   Де воно розташоване?

Перегляд відеоматеріалу про Сонце.

Отже, Сонце – це зоря, що світить удень, це велике космічне тіло, навколо якого обертається наша планета. Воно розташоване дуже далеко, тому прислало до нас у клас частину  свого променя – веселого Сонячного Зайчика. Зустрічайте!

  1.               Проведення досліду.

Давайте подивимось, як він з’являється.

- Сонце потрапляє на наше дзеркальце і на стіні відбивається його відображення, яке й називається «сонячний зайчик».

- Але «сонячний зайчик» має свої секрети, які приховує від нас. Давайте розгадаємо їх.

- Як ви гадаєте, чи тільки від дзеркальця ми можемо отримати «сонячного зайчика»?

- Візьміть будь-який блискучий предмет і перевірте, що вийшло? (Теж з’являються «сонячні зайчики»).

- А чи такі ж яскраві, як від дзеркальця? ( Ні)

- А чи з’явиться «сонячний зайчик» від блискучої металевої кульки?

- Давайте перевіримо. Чи з’явився «сонячний зайчик»? (Ні)

- Чому? ( Поверхня, що відбиває світло, має бути плоскою).

 

Фрагмент уроку проведення дослідження: досліджуємо властивості повітря

Мета: з’ясувати властивості повітря і значення повітря в природі, вчити дітей досліджувати властивості повітря, проводити досліди,  аналізувати результати, формувати у школярів пізнавальний інтерес,  розвивати допитливість, спостережливість.

Обладнання: віяло, посуд з водою, порожня пляшка, кульки, індивідуальні картки.

  1.               Бесіда про повітря.
  •                 Що ви знаєте про повітря?
  •                 Які предмети рухаються за допомогою повітря?
  1.               Проведення дослідів
  1.               Дослід 1.

Помахайте віялом біля обличчя, що ви відчуваєте?

Висновок. Повітря є навколо нас. Ми його рухали.

  • Як ви вважаєте, чи скрізь є повітря? Проведемо дослід.
  1.               Дослід 2.

У ємність з водою покладіть порожню закриту пляшку. Що відбувається?

Тепер відкрийте пляшку та занурте її у воду, що помітили? (Із пляшки стали виходити бульбашки.)

Висновок. Повітря є в порожній пляшці. Воно є скрізь.

  • А чи бачили ми повітря, яке було у пляшці? Чому?

Висновок. Повітря безбарвне, прозоре.

  1.               Дослід 3 .

Висуньте язичок. Посмакуйте повітря. Що скажете?

Потягніть повітря у себе носиком. Що відчули?

Висновок. Повітря не має смаку, воно без запаху.

  1.               Дослід 4 .

Візьміть повітряну кульку. Надуйте її. Що ви спостерігаєте?

Чому кулька збільшилась? Чи залишилося повітря в одному місті? Спробуйте легенько здавити кульку. Що відчуваєте?

Висновок. Повітря займає весь простір. Воно пружне.

  1.               Робота з картками – потрібно поєднати зображення і властивості повітря.
  •                   Які ж властивості повітря ми визначили в науковій лабораторії?
  •                   Виходимо з лабораторії. Ви молодці, гарно попрацювали.
  •                   А тепер попрацюймо з індивідуальними картками і закріпимо наші знання про властивості повітря.

 

Висновок

 Дослід має важливе значення для розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів:

  •                   дає можливість побачити різноманітні процеси, властивості природних об’єктів
  •                   зрозуміти сутність природних явищ;
  •                   дослідження урізноманітнюють роботу учнів, знімають напругу від звичної навчальної діяльності
  •                   викликають живий інтерес до пізнання світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1.               Гільберг Т. Тарнавська С. Гнатюк О. Павич Н., підручник «Я досліджую світ 1 клас»: у 2-х ч. Ч. 2. – Київ: Генеза, 2018. -112 с.

2.                 Гілберт Т. «Я досліджую світ»: зошит: навч. посібник для 1-го кл. закл. заг. серед. освіти: у 4-х ч. Ч. 2. – Київ: Генеза, 2019.- 64с.

3.                 Журнал для дітей від 4 до 104 років, їхніх батьків та педагогів, Джміль № 5-6, 2017 — “Світло й тінь” інтернет-ресурс https://jmil.com.ua/2017-5/laboratory

4.                 Цікава книга знань у запитаннях та відповідях / пер.з анг. М. Беньковська та інші. – Москва: Махаон, 2012.-160 с.

 

 

docx
Додано
12 вересня 2021
Переглядів
1068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку