Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
«Фрагменти уроків проведення досліджень: як утворюється тінь, як виникають «сонячні зайчики», досліджуємо властивості повітря»
Виконала:
Кубіцька Оксана Юріївна
вчитель початкової школи
загальноосвітньої
спеціалізованої школи
№40 м. Запоріжжя
група 2
Запоріжжя
2021
Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію. Те, що я чую, я забуваю. Конфуцій |
Навколишній світ постійно змінюється, даючи все більше можливостей застосовувати нові методи та підходи в навчанні, для того, щоб учні були якомога краще підготовлені до реального життя.
Метою моєї авторської роботи є обґрунтування значення дослідницької роботи у початковій школі та навести приклади фрагментів уроку проведення досліджень.
Кожна дитина народжується дослідником. Невтомна жадоба нових вражень, допитливість, цікавість, прагнення спостерігати й експериментувати розглядають як важливі риси дитячої поведінки. Тому хочеться щоб діти розвивали свої дослідницькі уміння і практично застосовували їх. Дитина спрямована на пізнання світу і хоче його пізнавати.
Інтегрований курс «Я досліджую світ» зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності школярів. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу.
Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються вже у 1-му класі, особливу значущість має дослід.
Дослідження на уроках створюють умови для самостійної роботи учнів з опанування навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь.
Значення досліду:
Фрагмент уроку проведення дослідження: утворення тіні від предметів. Розрізнення предметів, які пропускають світло та не пропускають його.
Мета: ознайомити дітей з властивостями тіні через дослідно-експериментальну діяльність, створити умови для дослідно-експериментальної діяльності дітей, формувати уміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, розвивати пізнавальну активність в процесі дослідження, стимулювати уяву, формувати навички співпраці, дружні відносини.
Обладнання: Таблиця «ЗХД», таблиця фіксації результатів спостереження – для колективної роботи; ліхтарики, пластикові стакани, файли, цеглинки LEGO, папір.
Поруч іде, а сліду не лишає. (Тінь)
(Стратегія розвитку критичного мислення)
Учитель записує у таблиці відповіді учнів на питання:
Остання графа заповнюється в кінці уроку.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Завдання 1. Учням у групах пропонується посвітити ліхтариком на цеглинку LEGO з різних боків, розказати про те, що вони помітили. Теж саме повторити із листом паперу (утворилась тінь).
Завдання 2. Посвітити ліхтариком на пластиковий стаканчик з різних боків, розказати про те, що вони помітили. Повторити теж саме із файлом (не має тіні).
Завдання 3. Посвітити на предмет під різним кутом, піднімаючи ліхтарик вище і опускаючи донизу (тінь змінює розмір).
(Тінь – це відбиток будь-якого (непрозорого) предмета, освітленого з протилежного боку)
(Перегляд ролика про театр тіней)
Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? (Учитель записує до 3 графи таблиці»
Фрагмент уроку проведення дослідження: Як виникають «сонячні зайчики»?
Мета: розширити уявлення дітей про явища природи: сонячне світло, сонячне тепло; з’ясувати, що необхідно для виникнення «сонячного зайчика» та який зв’язок існує між Сонцем та «сонячним зайчиком», розвивати спостережливість, зорове сприйняття навколишнього світу; підтримувати дитину в пізнанні навколишнього світу, розвивати природний інтерес учнів до придбання досвіду і знань про явища навколишньої природи через дослідну діяльність.
Обладнання: дзеркальце, металевий плоский предмет, металева кулька.
Вдень по небу гуляє, а ввечері на землю сідає (сонце).
Перегляд відеоматеріалу про Сонце.
Отже, Сонце – це зоря, що світить удень, це велике космічне тіло, навколо якого обертається наша планета. Воно розташоване дуже далеко, тому прислало до нас у клас частину свого променя – веселого Сонячного Зайчика. Зустрічайте!
Давайте подивимось, як він з’являється.
- Сонце потрапляє на наше дзеркальце і на стіні відбивається його відображення, яке й називається «сонячний зайчик».
- Але «сонячний зайчик» має свої секрети, які приховує від нас. Давайте розгадаємо їх.
- Як ви гадаєте, чи тільки від дзеркальця ми можемо отримати «сонячного зайчика»?
- Візьміть будь-який блискучий предмет і перевірте, що вийшло? (Теж з’являються «сонячні зайчики»).
- А чи такі ж яскраві, як від дзеркальця? ( Ні)
- А чи з’явиться «сонячний зайчик» від блискучої металевої кульки?
- Давайте перевіримо. Чи з’явився «сонячний зайчик»? (Ні)
- Чому? ( Поверхня, що відбиває світло, має бути плоскою).
Фрагмент уроку проведення дослідження: досліджуємо властивості повітря
Мета: з’ясувати властивості повітря і значення повітря в природі, вчити дітей досліджувати властивості повітря, проводити досліди, аналізувати результати, формувати у школярів пізнавальний інтерес, розвивати допитливість, спостережливість.
Обладнання: віяло, посуд з водою, порожня пляшка, кульки, індивідуальні картки.
Помахайте віялом біля обличчя, що ви відчуваєте?
Висновок. Повітря є навколо нас. Ми його рухали.
У ємність з водою покладіть порожню закриту пляшку. Що відбувається?
Тепер відкрийте пляшку та занурте її у воду, що помітили? (Із пляшки стали виходити бульбашки.)
Висновок. Повітря є в порожній пляшці. Воно є скрізь.
Висновок. Повітря безбарвне, прозоре.
Висуньте язичок. Посмакуйте повітря. Що скажете?
Потягніть повітря у себе носиком. Що відчули?
Висновок. Повітря не має смаку, воно без запаху.
Візьміть повітряну кульку. Надуйте її. Що ви спостерігаєте?
Чому кулька збільшилась? Чи залишилося повітря в одному місті? Спробуйте легенько здавити кульку. Що відчуваєте?
Висновок. Повітря займає весь простір. Воно пружне.
Висновок
Дослід має важливе значення для розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів:
Список використаних джерел