Фрагменти уроків "Технології критичного мислення"

Про матеріал
Матеріал містить фрагменти уроків з використанням технологій критичного мислення. Фрагменти уроків будуть доцільними у використанні учителями початкової школи, що дасть їм можливість урізноманітнити навчальний процес.
Перегляд файлу

       

 

 

 

 

                        

 

 

 

                  Технології  критичного

                    мислення

                Фрагменти уроків

 

 

 

                                                                                         Підготувала 

                                                                              вчитель початкових класів

                                                                              Шевченківської філії ОКНЗ

                                                                             «Надеждівський НВК

                                                                              (ЗОШ I-IIIст.-ДНЗ)»

 

                                                                         Антоненко Оксана Андріївна

 

 

 

 

 

 

                                                

                                                   2019р.

 

 

                                Технології  критичного   мислення.

                                         Фрагменти уроків.

     Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Проте,що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально виховного процесу, йдеться й у Концепції     нової української школи.                                                                                                                                                                                         Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини - це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань.                                                                               Ця    технологія допомагає готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших. При запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.                                                                                                                                      Критичне       мислення –   складне   й    багаторівневе    явище.  З   педагогічної точки зору критичне    мислення – це комплекс   мисленнєвих   операцій, що характеризується   здатністю      людини:

  • аналізувати,   порівнювати,   синтезувати,   оцінювати         інформацію  з     будь-яких  джерел;
  • бачити   проблеми,   ставити   запитання;      
  • висувати   гіпотези  та   оцінювати   альтернативи;
  • робити   свідомий   вибір,  приймати   рішення   та обґрунтовувати його.

        Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх. Технологія проведення уроку з розвитку критичного мислення залежить від його предметного наповнення і дидактичних завдань, від типу уроку (це набуття нових знань чи формування умінь), від власне навчального предмету. Та загалом такий урок традиційно складається з трьох основних частин: вступної, основної та підсумкової. На своїх уроках я використовую: методи «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Мікрофон», «Складання сенканів»,інтерактивну гру «Так чи ні», «Запитання відповіді» тощо.                                                                                  Пропоную детальніше ознайомитися з фрагментами уроку з розвитку критичного мислення.

 

             Фрагменти уроків з розвитку критичного мислення

 

 

                                                                                                                                                               Фрагмент№1 з предмету “Природознавство” у 2- му класі

 

      Тема: Де в природі міститься вода?

      Мета: розповісти учням, де в природі міститься вода. Пригадати водойми свого краю ,яке вони мають значення для навколишнього середовища;   дати уявлення про стан водойми восени; розвивати спостережливість, мовлення, мислення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатств; поглибити знання учнів про внесок кожної людини у збереження природних водних багатств і скласти разом з учнями на дошці асоціативний кущ.

       Обладнання: предметні малюнки природніх водойм,   сюжетні малюнки рік та   озер , картинка із зображенням осіннього пейзажу річки;   комп’ютер, мультфільм про воду.

                                               ХІД УРОКУ 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ                                                                                                                          

Складання асоціативного куща «Як я можу допомогти довкіллю?»

         VIІДСУМОК УРОКУ. 

        __    Де в природі міститься вода?

 Що нового дізналися на уроці?

 Де в природі міститься вода?

 Які водойми існують у місцевості, де ви живете?

 Чи повинні люди піклуватися про водойми?

 Як ми можемо це зробити?

“Асоціативний кущ”

Асоціація спонукає до вільного і відкритого мислення. Тому цю стратегію рекомендується використовувати на етапах актуалізації і рефлексії. Стратегія використовується як за групової роботи так і індивідуальної.

Для складання асоціативного куща слід дотримуватися таких правил:

  • Записати на дошці чи аркуші в центрі ключове слово (фразу), обвести його (її) колом чи прямокутником.
  • Записати всі слова (фрази), які спадають на думку.
  • Поставити знаки питання біля частини куща, в яких є невпевненість.
  • Записати або обговорити всі ідеї, які є чи скільки дозволяє час.

 

https://subject.com.ua/lesson/world/4klas/4klas.files/image003.jpg

  

 

 

                Фрагмент№2 з предмету українська мова у2-му класі

      Тема: ''Звязок прикметників з іменниками.

      Мета: формування предметних компетентностей: показати учням зв'язок прикметників з іменниками; навчати розпізнавати прикметники, ставити до них питання; удосконалювати навички каліграфічного письма; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; формувати вміння вести діалог в уявній ситуації; виховувати толерантність у співпраці виховувати уважність;

 Обладнання: предметні малюнки снігура, сніговика,  сюжетні малюнки «У бібліотеці», «У магазині», картинка із зображенням зимового пейзажу; індивідуальні картки з текстом.

                                         

                                        ХІД УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.       

IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

                                        “Складання сенканів”


          Спонукає із великого обсягу інформації відібрати головне й відтворити у стислій формі метод, що отримав назву “Складання сенканів”. Він, як правило, використовується під час підбиття підсумків уроку, але з великим успіхом може бути використаний при вивченні нового матеріалу.
1 рядок Іменник 
2 рядок Прикметники
3 рядок Опис дії (дієслово)
4 рядок Фраза, яка передбачає особистісне ставлення до теми
5 рядок Синонім до іменника в 1 рядку .

 

 

                Фрагмент№3 з предмету математика у 2-му класі

     Тема:Зв'язок дій множення і ділення. Множення і ділення з числами 1 і 0”

      Мета: Повторити табличне множення і ділення, правила множення чисел 1 та 0; розвивати уміння розв'язувати вирази та задачі   двома   способами,  знаходити значення   виразів    зручним способом. 

    Обладнання: малюнки героїв казки, 6 штучних квіток, карточки з прикладами,

картки зі словами “так” і  “ні”,таблиця множення.

 

                                         ХІД УРОКУ

I.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ                                                      

 IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ                                                                                                                          

                      Інтерактивна    гра   «Так  і  ні»

                                       
          Для проведення заняття за цим методом учні готують картки з написами "так" і "ні". Вчитель зачитує твердження і дає час учням подумати над ним. Після самостійного осмислення запропонованого твердження учні показують картки, визначаючи свою позицію. Після цього вчитель пропонує декільком учням навести аргументи на захист своєї позиції, їхні висловлювання можуть доповнити інші учні.

Гру можна використовувати для усвідомлення та закріплення нового матеріалу.

  • 3 кожної рівності на множення можна скласти...
  • Щоб знайти невідомий множник, потрібно...
  • При множенні на  0  одержимо…
  • При множенні на 1 одержимо…

                                                    Висновки

   Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання, збагачує словниковий запас учнів.  Учні  ефективініше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному мовленні та житті. Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності   сучасної особистості.                                                                                                   Які   методи  розвитку  критичного  мислення   найдієвіші.       Перелік    методів   розвитку  критичного  мислення    достатньо  великий.   Добирати  їх  учителю  слід  з  огляду  на  мету,  завдання, зміст   уроку.   Крім  того,  слід  зважати  на  особливості  цих  методів, адже  на  певних  етапах  уроку вони є ефективнішими, а отже, доречнішими. Учитель має опанувати якомога більше методів розвитку  критичного  мислення і  бути  обізнаним з особливостями їх   ефективного  застосування.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
3301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку