Розробка на тему:
«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»
Вступ
На сучасному етапі розвитку шкільної освіти одним із найбільш важливих завдань є підвищення компетентнісної спрямованості школярів. Необхідність розвивати особистісні якості та творчі здібності, уміння здобувати самостійно нові знання та розв’язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства, дають змогу сучасні педагогічні технології, забезпечуючи різні форми діяльності здобувачів освіти на уроках.
Стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань» є стратегіями формування та розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини. При запровадженні цих стратегій на уроках, знання засвоюються набагато краще. Ці інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий та творчий процес пізнання світу
Мета роботи: з’ясувати значення стратегій розвитку критичного мислення у дітей початкових класів; розглянути методи реалізації стратегій «Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань» та застосування їх на уроках.
Реалізація поставленої мети дослідження передбачає розв’язання таких завдань:
vрозглянути стратегії навчання, що дають можливість розвивати критичне мислення дітей, робити аналіз, переосмислювати інформацію, ставити перед собою запитання, знаходити нестандартні рішення, аналізувати свої вчинки та дії;
vпроаналізувати основні стратегії розвитку критичного мислення;
vобґрунтувати застосування стратегій «Фішбоун»,
«Сенкан», «Методика взаємних запитань» на уроках у початковій школі;
vрозробити фрагменти уроків із використанням стратегій
«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань».
Урок інформатики у 2 класі
Тема: Навколишній світ та інформація. Правила поведінки у комп’ютерному класі.
Мета уроку: формувати розуміння сутності основних понять інформатики та інформації, свідомого дотримання правил безпечної поведінки під час роботи з комп’ютерною технікою, розвивати критичне мислення, зацікавленість інформатикою.
Вправа: «Порушення правил безпеки та їх можливі наслідки» Мета: за допомогою технології «Фішбоун» діти встановлюють причинно – наслідкові зв’язки між правилами з техніки безпеки та наслідками їх порушень під час роботи з комп’ютерною технікою, зробити висновки.
Технологія проведення. Учні поділяються на групи по 5 чоловік. Кожна група виконує наступне завдання:
1. Прочитати твердження, які є порушеннями правил поведінки та безпеки життєдіяльності.
2. До даного твердження дібрати факти-наслідки, зробити висновки.
3. Розташувати компоненти на відповідних місцях схеми. (Додаток 1).
Твердження:
Працювати мокрими руками на комп’ютері – ураження струмом.
Нахилятися близько до поверхні екрану – псувати зір.
Сидіти зігнутим за комп’ютером – порушення постави.
Торкатися екрана монітора руками – забруднення і псування його покриття. Отже, ми можемо зробити висновки, що дотримання правил техніки безпеки забезпечить збереження здоров’я та життя дітей.
Урок літературного читання у 2 класі
Тема: Анатолій Камінчук «Батьківщина».
Мета: збагатити знання учнів про наш край, про історію, культуру своєї Вітчизни; розвивати навички читання, зв'язне мовлення, пізнавальну активність, самостійність та критичне мислення; виховувати громадянські почуття, любов до Батьківщини, до рідної мови.
Клас ділиться на групи по 5 дітей, кожна група виконує завдання. Завдання: Скласти сенкан за планом (пояснення вчителя: сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків). План
1. Перший рядок — тема.
2. Другий рядок — опис теми (2 слова).
3. Третій рядок – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох слів.
4. Четвертий рядок — фраза, що висловлює ставлення до теми, чотири слова.
5. Останній рядок — одне слово(висновок).
Зразок 1:
Мова
Милозвучна, калинова
Зачаровує, єднає, навчає.
Багатство нашого народу.
Скарб.
Зразок 2:
Україна
Незалежна, вільна
Дивує, оберігає, розквітає.
Наша рідна земля.
Батьківщина.
Он повзе мурашка,
Ось хлюпоче річка. Не зривай ромашку, Не топчи травичку.
В зелені діброва,
В китицях ліщина.
Глянь, яка чудова Наша Україна.
Журавлі над лугом
Крилять рівним клином.
Будь природі другом, Будь природі сином.
Отже, на уроці ми удосконалили навички виразного читання віршів та навички роботи в групах, проаналізували прочитане; збагатили словниковий запас.
Урок літературного читання у 2 класі.
Мета уроку: ознайомити учнів з творчістю Василя Сухомлинського; вдосконалювати навички виразного читання; розвивати уяву; збагачувати словниковий запас учнів; вчити вдумливо читати та обговорювати прочитане, розвивати вміння формулювати різнорівневі запитання, стимулювати мислення.
Модель «Учні читають в групах» (Додаток 2).
- Учні читають перший абзац самостійно.
- Закривають підручники та по черзі відповідають на запитання одне одного.
Орієнтовні запитання
§ Коли відбуваються події, описані в оповіданні?
§ Як описує автор природу?
§ Про кого йде мова в оповіданні?
§ Які запитання ставить хлопчик бабусі?
§ Що цікавило хлопчика? А що цікавить тебе у житті?
Потім діти продовжують читати другий абзац і створюють запитання до вчителя.
Орієнтовні запитання
§ Хто допоміг хлопчику знайти відповідь на запитання?
§ Чому автор назвав оповідання «Чорнобривці»?
§ Який інший заголовок можна дібрати до оповідання?
Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту.
Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.
Висновки
Використовуючи стратегії розвитку критичного мислення, учитель створює додаткову мотивацію в учнів до навчання. Діти краще засвоюють навчальний матеріал, процес навчання стає цікавішим. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням стратегії розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному житті.
Суть стратегії «Фішбоун» полягає у постановці проблеми, яку вивчають на уроці, у визначенні її аспектів і знаходженні аргументів та фактів на підтвердження наявної точки зору на цю проблему. Прийом «Фішбоун» може бути використаний як окремий методичний прийом для аналізу будь-якої ситуації або стати стратегією цілого уроку. Найефективніше її використовувати під час уроку узагальнення й систематизації знань, коли матеріал з теми вже пройдено і необхідно систематизувати всі вивчені поняття, що передбачає розкриття й засвоєння зв’язків і відносин між елементами вищезазначеної схеми.
Складання сенкану на уроці допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне кількома словами. При роботі з даною стратегією учитель вирішує безліч важливих завдань: вивчений матеріал набуває емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню, формується уміння дотримуватись певної інтонації, активізується словниковий запас дітей, удосконалюється вміння висловлювати власну думку.
Методика взаємних запитань використовується при читанні тексту. Учні в парі читають текст, зупиняючись після кожного абзацу, та по черзі ставлять запитання один одному на розуміння прочитаного. Запитання формулюються стосовно головної думки тексту, відтворення основних ідей, важливої інформації, що міститься в абзаці. Важливо, щоб учні ставили не лише запитання по змісту, а й запитання, які стосуються ідей.
У роботі розроблені фрагменти уроків з використанням стратегій «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань», які можна використати при проведенні уроків у початковій школі.
Список використаних джерел
1. Інтернет-джерела:
• Оксана Бойко. 2007-2018 "Педагогическое сообщество Екатерины Пашковой — PEDSOVET.SU".
• http://pedsovet.su/metodika/priemy/5714
Нова українська школа: як розвивати критичне мислення.
• http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/
• Верниш О.О. Успіх. Фактори успіху у навчальній діяльності.
• http://library.zu.edu.ua/doc/uspih.pdf
2. Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
4. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.
Додаток 1
Додаток 2