12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

. Франц Кафка «Перевтілення». Своєрідність світобачення в оповіданні. Грегор Замза та його родина

Про матеріал
Урок аналізу твору "Перевтілення" .Встановлення зв'язків між життям автора Ф. Кафкою та героєм твору Грегором
Перегляд файлу

Урок

Тема. Франц Кафка «Перевтілення». Своєрідність світобачення в оповіданні. Грегор Замза та його родина

 

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку

Оголошення теми

Франц Кафка — унікальне явище у світовій літературі. На сьогодні його ім’я знає вся планета, і важко навіть уявити, що більшість чудових творів цього автора було опубліковано посмертно. Надзвичайна манера написання та фантастичний зміст, у якому криється глибока філософія — ось що забезпечило Францу Кафці шалену популярність та визнання. На сьогоднішньому уроці  проаналізуємо своєрідність світобачення письменника в оповіданні «Перевтілення» та спробуємо зрозуміти образ Грегора Замзи.

 

Робота з епіграфом

Зверніть будь ласка увагу на епіграф до нашого уроку : «Література – це я сам, це моя плоть і кров, і бути іншим я не можу».

  • Чиї це слова?
  • Як ви їх розумієте? Що Кафка намагався цим сказати?

Так дійсно для того щоб краще збагнути суть твору Кафки «Перевтілення» зрозуміти образ головного героя потрібно добре знати життєвий шлях самого автора.

ІІ. Актуалізація знань

Кросенс (додаток 1)

Подивіться уважно на кросенс. Давайте прокоментуємо зображення. Вони певним чином повязані з Францом Кафкою.

  1. Прага. Письменник народився у Празі 3 червня 1883року в єврейській родині, закінчив юридичний факультет Празького університету

2.Прізвище Кафка перекладається, як галка. Сам Франц Кафка ідентифікував себе з образом цього чорного птаха і завжди ненавидів обидва «К» в своєму прізвищі. В одному із інтерв'ю сказав:

«Я абсолютно безглуздий птах. Я — Kavka, галка. У сум'ятті я стрибаю серед людей. Вони поглядають на мене з недовірою. Адже я небезпечна птиця, злодійка, галка. Але це лише видимість»

  1. Самотність.  Жив відлюдником,завжди був самотнім, мав напружені стосунки з батьком. «У своїй родині я був чужим».
  2. Життя сповнене мороку. Напружене внутрішнє життя стало потаємним, непомітним для стороннього ока сенсом існування. Жив у складні часи Першої світової війни, розпаду Австро-Угорської імперії, глибокої економічної кризи, які впливали на суспільство.
  3. Едвард Мунк «Крик». Жив у страху. Експресіоніст. Кафківський світ –страшний і абсурдний. Його творчості притаманне шокуюче поєднання жахливого з буденним.
  4. Працював страховим агентом.
  5. Мав потяг до літератури та мистецтва. Був відомий вузькому колу літераторів. Лауреат престижної у Німеччині літ-ої премії
  6. Заповів знищити всі свої рукописи. Друг Макс Брод, усупереч волі надрукував незакінчені романи.

Виснок. Світ у якому зростав і жив Кафка був жорстоким, абсурдним, чужим до нього. Він постійно відчував самотність, розгубленість і зневіру. Звідси і провідна тема творчості: людина, котра загубилася в лабіринті й не має дороговказної нитки. (Додаток 2)

 

Вправа «Екскурс до твору»

Наступне завдання допоможе  пригадати зміст оповідання «Перевтілення». Вам потрібно прокоментувати слова, продовжити думку.

  • «О Боже, який важкий фах я собі вибрав…».
  •  «Ото тільки й розважиться, як заходиться щось вирізувати лобзиком».
  • «А батько безжалісно наступив і сичав, як дикун…»
  • «Він майже з огидою відвернувся від миски і поліз назад на середину кімнати».
  •  «Так мати й не зуміла переконати сестру, бо від хвилювання почувала себе в цій кімнаті непевно; вона скоро замовкла і знову з усієї сили взялася до скрині…».
  • « А втім, Грегор бачив, що й такої повільної біганини довго не витримає; бо коли батько робив один крок, йому доводилось за цей час багато разів переступати своїми лапками».
  • «Жили вони дедалі скромніше…».
  • «Грегор уже майже нічого не їв…»
  • «Подружжя Замзи посідали в постелі і, перелякані поведінкою робітниці, довго не могли збагнути, що вона сказала…».
  • «Вони поклали собі сьогодні добре відпочити й погуляти…».

 

Рольова гра «Я герой»

Ми пригадали зміст твору і головних героїв. Давайте спробуємо перевтілитися у персонажів оповідання. Як вони вели себе у ситуації в яку потрапили, що відчували, чи намагалися вирішити проблему? Уявіть себе Грегором , його матірю, батьком чи сестрою і розкажіть як вам жилося.

Грегор 1. Яким було Ваше життя до перевтілення?

  1. Який подарунок готували для сестри?
  2. Чого найбільше не вистачало, коли стали комахою?
  3. Чи змінили б щось у своєму житті, якби знову стали людиною?

 

Мати. 1. Чому боялися заходити до Грегора?

            2. Які стосунки у вас були із сином?

             3. Що відчували, коли комаха померла?

Сестра. 1.Чому ви піклувалися про Грегора?

               2. Про що шкодуєте?

                3. Чого боялися найбільше?

Батько. 1. Як ви ставилися до Грегора ?

             2. Чи було шкода сина?

              3. Ви дійсно могли б убити власну дитину?

 

 «Особливі прикмети Грегора Замзи»

  • Комівояжер
  • Працьовитість, сумлінність,
  • Відповідальність
  • Зацькованість і втома на роботі
  • Альтруїст
  • Непорозуміння членів родини,

самотність у сім’ї

  • Вирізування лобзиком
  • Духовне зубожіння, мізерність

 інтересів героя

  • Відсутність справжніх людських

стосунків, духовних зв’язків

  • Перетворення на комаху

Зайве (менеджер, егоїзм, гончарна справа, халатність)

Кафка (страховий агент, захоплення літературою, непорозуміння з батьком)

-Чим можна доповнити образ Грегора Замзи? –(любить матір, сестру; об’єктивно оцінює батька; мріє про свята, подарунки, не вміє ображатися; знайомства з жінками носять випадковий характер )

Мозковий штурм

  • Що спільного у Грегора із Кафкою?

Робота у групах

Психологи : порадьте, як діяти, якщо опинився у такій ситуації? Чи правильно вели себе рідні Грегора?

  • Чи мають сучасні діти проблеми з родиною? Як їх уникати?
  • Чи існують ліки від самотності?

 

Аналітики: Чому Грегор перетворився на комаху? Які причини ?

 Причини перетворення Грегора в комаху:
– Непорозуміння членів родини, самотність у сім’ї;
– Духовне зубожіння, мізерність інтересів героя;
– Абсурдний, жорстокий світ зі своїми законами;
– Зацькованість і втома на роботі;
– Відсутність справжніх людських стосунків, духовних зв’язків.

  • Які з цих причин актуальні в наш час?
  • Зараз, коли спілкуватися доступніше і простіше, самотніх людей менше?

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Займи позицію (додаток 3)

  • Хто ж винен у тому, що Грегор Замза перетворився на комаху? (він сам чи оточення в якому він жив)

Твір

Написати власне висловлювання керуючись вимогами  за програмою ЗНО

 

Додаток 1.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Додаток 3

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку