Перетворення посередності на господаря життя – масштабне явище суспільства

Про матеріал
Серед безлічі вічних питань є три найпоширеніші: «У чому сенс життя людини?», «Чому такий несправедливий світ?», «Чи у нашій владі зробити цей світ щасливим?». Урок на тему: «Перетворення посередності на господаря життя – масштабне явище суспільства (за повістю-казкою Ернста Теодора Амадея Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер») – це спроба зрозуміти, що причина безглуздості нашого буття в нас самих, в моральних засадах, які ми ж і сповідуємо. Використання презентації, серії ілюстрацій до твору, проблених питань; чергування бесіди, дискусії допоможе студентам вільно презентувати власні ідеї, творчо-критично осмислити зміст повісті казки Е.Гофмана «Крихітка Цахес» та оцінити художню вартість твору.
Перегляд файлу

 

Серед безлічі вічних питань є три найпоширеніші: «У чому сенс життя людини?», «Чому такий несправедливий світ?», «Чи у нашій владі зробити цей світ щасливим?». 

Урок на тему: «Перетворення посередності на господаря життя –                  масштабне явище суспільства (за повістю-казкою Ернста Теодора Амадея Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер») – це спроба зрозуміти, що причина безглуздості нашого буття в нас самих, в моральних засадах, які ми ж і сповідуємо.

Використання презентації, серії ілюстрацій до твору, проблених питань; чергування бесіди, дискусії допоможе студентам вільно презентувати власні ідеї, творчо-критично осмислити зміст повісті казки Е.Гофмана «Крихітка Цахес» та оцінити художню вартість твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Перетворення посередності на господаря життя –                  масштабне явище суспільства (за повістю-казкою Ернста Теодора Амадея Гофмана «Крихітка Цахес                на прізвисько Циннобер»).

 

Мета заняття: формувати у студентів ключові компетентності: розвивати вміння установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну                            та другорядну інформацію,  презентувати власні ідеї;

предметні компетентності: вчити визначати                         у творі елементи гротеску та іронії, творчо-критично осмислювати зміст твору, визначати актуальні ідеї, важливі для сучасності; розвивати уміння оцінювати художню вартість твору.

 

Тип заняття:  практичне заняття

 

Обладнання:  слайд-презентація «Філістери та мрійники»

 

Хід заняття

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

1. Коли в Європі поширився романтизм як літературний напрям?

2. Просвітники вважали розум найбільшою цінністю людини. А що стало центром уваги романтиків?

Очікувана відповідь:

Чуттєвий світі людини, її нескорений та вільний дух.

 

3. Який він – романтичний герой?

Очікувана відповідь:

Романтичний герой – це незалежна особистість, що страждає від тиску суспільства. Це особистість, яка відчуває піднесення від шляхетних, прекрасних почуттів: кохання, любові до всього живого,  до барв, звуків, ароматів життя.

 

4. Проаналізуйте поетичну систему творів Гофмана.

Очікувана відповідь:

Розірваність змісту                        і форми.

Змішування фантастичного                               і реального

(двоплановість).

 Іронія і гротеск                               в зображенні зіткнення фантастичного

З реалістичним.

 

5. Які види комічного використовує Гофман в казці-новелі «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер»?

Очікувана відповідь:

Іронія

Гротеск

Приховане кепкування у вигляді похвали.

Сполучення того, що не може сполучатися за логікою: комічного                 і трагічного, фантастичного

і реалістичного. При цьому відбувається певна деформація. Як результат – персонаж стає страшним                                      та відразливим.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття, мотивація навчальної діяльності.

Саме Гофман першим зробив головне казкове відкриття – переніс місце дії казок та фантастичних видінь в реальний конкретний сучасний світ. Вже після нього Андерсен, Екзюпері, Кіплінг зрозуміють,                                            що найнезвичайніші чудеса –  добрі і зловісні – відбуваються в реальному житті зі звичайними людьми. Але першим це помітив Гофман.

Отже, саме зараз я зарошую вас перенестися в світ нестриманої фантазії Е.Гофмана, який допоможе вам краще зрозуміти: що таке Добро                   та як стати по-справжньому щаслимим.

 

ІV. Сприйняття твору та його осмислення.

Завдання 1. Доведіть, що для повісті-казки «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер» характерна розірваність змісту і форми.

Очікувана відповідь:

Гофман відмовився від принципу казкової гармонії: у творі зміщується високий романтичний план в низький життєвий; Зло тут руйнівне, а Добро беззахисне; чарівний подарунок  феї Рожабельверде стає причиною конфлікту, а щаслива кінцівка казки вражає несподіваним поворотом.

Та й філософія казки зовсім не казкова: смисл твору полягає у тому, аби попередити людство: ніхто, навіть чари фей і магів, не зроблять нас розумними                     і добрими. Для цього треба докладати зусиль.

 

Завдання 2. Доведіть, що казка-повість «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» – романтичний  твір.

Очікувана відповідь:

У центрі твору улюблений гофманівський мотив – протиставлення двох світів: ілюзорного і реального, протиставлення персонажів – філістерів (духовно обмежених, стосунки яких засновані на брехні й лицемірстві) та ентузіастів                        (у Гофмана – це всі без винятку митці: поети, художники, актори і особливо музиканти). Улюблена гофманівська тема: боротьба Добра і Зла. Незважаючи                       на те, що за філістерами абсолютна більшість, головний герой (поет-мрійник Бальтазар) – єдиний стає на шлях боротьби проти чар потворного тирана (Циннобера).

 

 

Завдання 3. Наведіть приклади реального в творі.

Очікувана відповідь:

Невеличка держава Керепес, де розгортаються події, нагадує карликові князівства, що мали місце у Німеччині часів Гофмана. Реально описаний німецький побут, одяг, звичайні люди того часу. Навіть, коли з мешканцями князівства трапляється щось дивне, вони знаходять цьому правдоподібне пояснення.

 

Завдання 4. Наведіть приклади казкового в творі.

Очікувана відповідь:

В країні живуть маг і фея; відбуваються чудесні перетворення; використовуються традиційні казкові мотиви трьох золотих волосків і зачарованої та врятованої нареченої.  

 

Завдання 5. Знайдіть відповідності між ілюстраціями і текстом казки-новели «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». 

 

Завдання 6. Наведіть приклади використання автором іронії та гротеску.                     

Очікувана відповідь:

В карликовому князівстві Керепес з самого початку розігрується гротескно-смішна чортів­ня.

За часи правління князя Деметрія кожному жителю надавалася повна свобода. Тому в маленькому князівстві жило безліч фей і магів, які вище всього цінують свободу.

Спадкоємець Деметрія, Пафнутій, задумав запровадити в своїй державі освіту: негайно призначив на першого міністра країни свого камердинера Андреса, наказав вирубати ліси, розвести картоплю, навчити молодь співати вечірніх                          і вранішніх пісень у два голоси, прищепити віспу…»

Введення освіти заперечувало існування чарівництва. «Поліція вдиралася                           до палаців фей, конфісковувала їхнє майно і брала їх під арешт. Фея Рожабельверде, єдина з усіх…встигла випустити своїх лебедів на волю і приховати свої магічні трояндові кущі та інші коштовності».

Фея скорилася і залишилася в князівстві під наглядом, ховаючись під личиною каноніси притулку для благородних дівчат. А магу Просперу Альпанусу довелося ховатися під маскою доктора.

Авторитетом ученості освячена дурість професора природничих наук Моша Терпіна. Спочатку він викликає авторську іронію, але з розвитком подій гротескові риси образу виступають усе ясніше. Починав Мош Терпін з дослідів, на яких йому «пощастило довести», що темрява настає через брак світла. Але професор пішов далі: він вивчає «найрідкісніших птахів і найкращих звірів» на смак, тобто засмаживши їх.

Трагічно-гротескно представлена кар'єра Цахеса, який завдяки трьом золотим волосинкам набув «демонічну» здібність здаватися не тим, чим він є, приписуючи собі успіхи та досягнення талановитих людей.

Мешканці королівства приймають потвору за красеня, бездарність – за талант, тупість – за мудрість, недолюдину – за «прикрасу держави». Щоб відзначити заслуги Цахеса, 8 днів радилися князі, як закріпити стрічку для ордена зелено-плямистого тигра на тілі Цахеса.

 

Завдання 7. Проблемні питання.

1). Яке казкове правило порушила фея Рожабельверде?

Очікувана відповідь:

Чарівники у казках допомагають порядним і благородним людям, надихають                              їх на подвиги та добрі діла і не знімають з них відповідальності за вчинене. Обранцем же доброї феї Рожабельверде стає недоумок, потвора з павучими ніжками – Цахес, який все приймає як належне, не обтяжуючи себе зусиллями, щоб стати розумнішим, добрішим, вихованішим. Більше того, він робить нещасними людей, які своєю працею й талантом доводять, що мають право                        на повагу, щастя, славу.

Отож, Добро, яке фея зробила негідній людині, породило Зло.

 

2).З кого покепкувала фея Рожабельверде, подарувавши Цахесу три золоті волосинки? 

Очікувана відповідь:

Наділивши карлика «золотим» даром, фея виявила слабке місце мешканців князівства, для яких Цахес став кумиром тільки-но опинився поблизу монетного двору.

 

3). Чи порушив Гофман фінал казки?

Очікувана відповідь:

Будь-яка чарівна казка має традиційний щасливий фінал: покарання лиходія, порятунок нареченої, весілля та достойна винагородження героя.

Та окрас фіналу повісті-казки Гофмана гротесковий.

Усі питання зняті – Цахес Циннобер покараний, Кандіда зцілена, Бальтазар став заможною людиною, весілля святкували в приміській віллі. Проте нагорода ентузіастові Бальтазарові –  суто філістерська. Магія доктора Альпануса і феї Рожабельверде у майбутньому допоможе молодим убергти чохли меблевів від плям, не дасть розбитися порцеляновому посуду, забезпечить на лузі позаду будинку гарну погоду, щоб швидко сохла білизна після прання, та не дозволить  дратуватися через дрібниці».

Реальність змінила Бальтазара і остаточно знищила казковий світ. «Прощавайте, прощавайте! – вигукнув  Проспер Альпанус, сів у карету й полетів угору понад вогненні райдуги».

Ось такий сумний, не казковий фінал.

 

Завдання 8. Дискусія.

Питання.

1). Як ви гадаєте, чому Цахесу вдалося піднятися на вершину життя? 

Очікувана відповідь:

До процвітання Цахеса привело само суспільство, де людей цінують                                       не за їх талант, де нагорди роздають не за працю і реальні заслуги, де репутацію визначать гроші і де бракує моралі.

 

Завдання 9. Вироблення правил успішної кар’єри.

Мріяти та досягати космічних кар’єрних висот – це прекрасно. А чи можливо це сьогодні?  Це можливо завжди. І це залежить від кожного з нас.                             Це залежить від моральних засад, яке сповідує суспільство, в якому живе людина.

Я пропоную вам виробити правила, якими необхідно керуватися, рухаючись на вершину життя.

 

ЗРАЗОК.

Правило перше: займайся «своєю» справою.

Радість від високої зарплати і гучної назви посади буде тривати недовго, якщо справа, якою ти займаєшся, не приносить задоволення.

Правило друге: роби свою роботу «відмінно».

Чим би ти не займався, забезпечуй максимально високу якість своєї роботи.

Правило третє: залишайся людиною.

Завжди керуйся правилами справедливості та етики. Тільки тоді                                  ти уславишся не тираном.

Правило четверте: пишайся тим, що робиш.

Твоя справа має захоплювати тебе, змушувати відчувати гордість                                за результатисвої особисті і колектива.

 

V. Підсумок заняття.

Держава, побудована на брехні, шахрайстві, ницості, нагадує казковий замок, що приховує багато страшних, містичних таємниць, в якому жахливий, потворний правитель, несправжні міністри, зачаровані люди. І всі чекають, коли, нарешті, з`явиться прекрасний принц і розколдує всіх.

А можливо, не треба чекати, а краще зрозуміти, що все залежить від нас самих і моральних засад, які ми сповідуємо.


VІ. Домашнє завдання.
Написате есе на тему: «Як можна подолати цахесів?»

 

1

 

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку