Головченко К.С.
Тема: Фразеологізми. Джерела української фразеології для учнів 9 класу
Мета: подати відомості про фразеологізми, формувати вміння вирізняти їх у реченнях та тексті, розкривати їхнє значення; формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивавати логічне та образне мислення; сприяти збагаченню та уточненню словника учнів; виховувати пошану до усної народної творчості.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, фразеологічний словник.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Повторення понять з теми «Лексикологія».( учень називає поняття і формулює його визначення)
2. Аналіз контрольної роботи, робота над помилками
3. Перевірка домашнього завдання.
4. Каліграфічна хвилинка
Ф я ра зе о гі ло
5. Словниковий диктант(замінити одним іншомовним словом)
1. Керівник оркестру
2. Керівник школи
3. Певний режим харчування
4. Підземна дорога
5. Підставка для нот
6. Пошкодження тіла вогнем
7. Лікар , який лікує хвороби очей
8. Людина, яка знає багато мов
9. Вистава в театрі
10. Розмова однієї особи
11. Лікар, який лікує дітей
12. Особа , яка навчає дітей
3. МОТИВАЦІЯ
-Який розділ сьогодні вивчатимемо? Хто здодагався? - Що Вам відомо про фразеологізми?
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Робота біля дошки. Записати прислів’я. Пояснити значення виділених сполучень слів. Які сполучення слів сприймаються як єдине ціле? Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів?
Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків.
П’ятами накивав – аж залопотіло.
5. Ознайомлення з теоретичними відомостями
1. Ф. – це стійкі сполучення слів, які не розкладаються на окремі слова і які за значеннямдорівнюють одному слову.
А) із фразеологізму не можна вилучити слово,
Б) не можна вставити нове слово;
В).сприймається як єдине ціле
2. Визначення синтаксичної ролі фразеологізмів( 1 член речення)
Робота біля дошки
Записати речення, визначити яким членом речення виступає фразеологізм. Ви послухайте його і на вус намотайте. (присудок)
Пішов козак світ за очі. (обставина)
3. Завдання усно.
Прочитайте текст. Звідки походять фразеологізми?
Джерела утворення фразеологізмів різноманітні.
Найперше, з різних сфер людської діяльності: побут людини (не всі дома, дати гарбуза, як горохом об стінку), світ природи {ґедзь укусив, розправляти крила, кіт наплакав)', термінологічного походження (температура кипіння, акції падають, закласти фундамент, перекрити кисень); художні твори, вислови відомих людей (не хлібом єдиним, сіль землі, пісня пісень; караюсь, мучуся, але не каюсь); запозичені з інших мов (хто є хто — анг., вічний двигун — лат., бути не в сво їй тарілці — фр.).
У складі фразеологізмів окрему групу складають прислів'я та приказки, народні порівняння: Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Вік живи — вік учись.
4. Питання до учнів
- Де можна знайти лексичне значення фразеологізмів? (Знайомство зі словником)
6. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Вправа №1 Випишіть фразеологізми
Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні, Вправа 2.
Завдання. Вибрати та записати, який фразеологізм відповідає слову:
1. Ніколи: тоді як рак свисне; дійти до краю; бити байдики.
2. Дошкуляти: грати на нервах; намолоти дурниць; намотати собі на вус.
3. Сумний: горить у руках; мов у воду опущений; нести хрест.
4. Осоромитися: грати першу скрипку; сісти маком; вскочити в сливки.
5. Перемогти: терпіти скруту; дійти до краю; узяти гору.
6. Щасливий: сім п’ятниць на тиждень; бути на сьомому небі; злий геній.
7. Викрити: хоч око виколи; кури не клюють; зірвати маску.
8. Приборкати: як корова язиком злизала; обламати роги; язиком чесати.
Вправа №3. РОБОТА В ПАРАХ
Виписати з словника 5 фразеологізмів з тлумаченням його значення. З одним фразеологізмом скласти речення
Вправа №4 . Закінчте речення фразеологічними зворотами з довідки Від щастя молодята були……..
Місто своє він знає як………
Нові будинки в столиці ростуть як……..
Господиня крутилася як…………..
Близнята схожі як……….
Вправа №5 Доберіть до кожного російського фразеологізму відповідний український. Плечом к плечу, бить баклуши, задирать нос,голова идёт кругом, не в своїй тарелке.
Бити байдики, пліч-о-пліч, голова йде обертом, кирпу гнути, ні в сих ні в тих.
V. Підбиття підсумків уроку.
Чи багато я знаю фразеологізмів та правильне їхнє значення?
VІ. Домашнє завдання.
ДЛЯ УЧНІВ
1. Ф. – це …………сполучення слів, які не ……….. на окремі слова і які за значенням дорівнюють …………….. слову.
2. Завдання усно.
Прочитайте текст. Звідки походять фразеологізми?
Джерела утворення фразеологізмів різноманітні.
Найперше, з різних сфер людської діяльності: побут людини (не всі дома, дати гарбуза, як горохом об стінку), світ природи (ґедзь укусив, розправляти крила, кіт наплакав), термінологічного походження (температура кипіння, акції падають, закласти фундамент, перекрити кисень); художні твори, вислови відомих людей (не хлібом єдиним, сіль землі, пісня пісень; караюсь, мучуся, але не каюсь); запозичені з інших мов (хто є хто — анг., вічний двигун — лат., бути не в своїй тарілці — фр.).
У складі фразеологізмів окрему групу складають прислів'я та приказки, народні порівняння: Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. Вік живи — вік учись.
Вправа №1 Випишіть фразеологізми
Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні, Вправа 2.
Завдання. Вибрати та записати, який фразеологізм відповідає слову:
1. Ніколи: тоді як рак свисне; дійти до краю; бити байдики.
2. Дошкуляти: грати на нервах; намолоти дурниць; намотати собі на вус.
3. Сумний: горить у руках; мов у воду опущений; нести хрест.
4. Осоромитися: грати першу скрипку; сісти маком; вскочити в сливки.
5. Перемогти: терпіти скруту; дійти до краю; узяти гору.
6. Щасливий: сім п’ятниць на тиждень; бути на сьомому небі; злий геній.
7. Викрити: хоч око виколи; кури не клюють; зірвати маску.
8. Приборкати: як корова язиком злизала; обламати роги; язиком чесати.
Вправа №3. РОБОТА В ПАРАХ
Виписати з словника 5 фразеологізмів з тлумаченням його значення. З одним фразеологізмом скласти речення
Вправа №4 . Закінчте речення фразеологічними зворотами з довідки Від щастя молодята були……..
Місто своє він знає як………
Нові будинки в столиці ростуть як……..
Господиня крутилася як…………..
Близнята схожі як……….
Вправа №5 Доберіть до кожного російського фразеологізму відповідний український.
Плечом к плечу, бить баклуши, задирать нос,голова идёт кругом, не в своїй тарелке.
Бити байдики, пліч-о-пліч, голова йде обертом, кирпу гнути, ні в сих ні в тих.