Конспект уроку з української мови в 9 класі на тему "Складні речення, їх види"
Тема: Складні речення, їх види.
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення, засоби зв’язку у ньому шляхом використання інтерактивних технологій; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційну грамотність щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складні речення; виховувати естетичний смак, загальну культуру і прищеплювати любов до рідної мови за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу .
Тип уроку: урок-практикум.
Обладнання: перфокартки, сигнальні картки, текстові завдання, проектор.
Речення – це зоряний разок
Слів намистин, що світяться алмазно,
Висіюють опукло і виразно…
Найкращі нам зразки найкращих слів
Низати в речення сам Бог велів.
Д. Білоус
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування на урок
Якби вам запропонували обрати собі настрій на урок, смужку якого кольору ви б обрали?
Червоний – у вас багато енергії, ви прагнете плідно працювати.
Зелений – ви хочете досягнути високих результатів.
Жовтий – ви оптимістично налаштовані на працю.
Синій – ви врівноважено виконуватимете всі завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота з епіграфом.
Як ви розумієте вислів Дмитра Білоуса?
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів на основі повторення вивченого.
Доповнити визначення:
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.
Визначити вид складних речень, спроектованих на мультимедійну дошку.
Можливо, у цьому світі ти – просто людина,але для когось ти - весь світ.
Г.Кіссінджер
Плекаймо вміння віддавати любов, тепло, зустрічний крок, і завжди будемо багаті в щедрості серця і думок.
В.Крищенко
Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло твоєї голови затьмарене.
Григорій Сковорода
Тепер, коли ми навчилися літати по повітрю, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди.
Дж. Бернард Шоу
Можна знайти в природі півтони,
Можна життя спинити на півслові,
Але нема в житті напівціни ,
Але нема в житті напівлюбові.
А.Демиденко
Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
Народна мудрість
Відберіть у народу все – і він усе зможе повернути, але відберіть у народу мову, і він ніколи більше не створить її.
К.Ушинський
Ви будьте добрі, люди, щохвилинно, забувши гнів і кривду всіх образ, - нехай цвіте погожа ясна днина і набирає сили від добра.
В.Симоненко
Людина, у якої є ідеї, буде вважатися диваком до тих пір, поки її ідеї не стануть успішними.
Марк Твен
Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Це квітка ніжна і чудова,
Кохання батьківських степів.
Т.Масенко
Життя є сном, що сниться Богу.
Борхес Хорхе Луїс
Плекаймо вміння віддавати любов, тепло, зустрічний крок, і завжди будемо багаті в щедрості серця і думок.
В.Крищенко
Створення є кращим способом самореалізації ніж володіння : суть життя розкривається через створення, а не володіння.
Віда Скудер
2. «Пунктуаційний аукціон» (метод «Мозковий штурм»)
Перепишіть речення, розставте розділові знаки, поясніть їх. Визначте змістові відношення між частинами речення (завдання подано на картках).
Природа – вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі – це людина.
В.Бєлінський
Уроки ворогів коштують дорого, але вони того варті.
А. Коваль
Віра в себе робить людину сильною, а віра в Бога – могутньою.
Алімер Файз
Нехай він вірить у себе, і йому повірить увесь світ.
Шиллер
Недолі не вернутися назад і хмарам сонця більше не закути.
Р. Братунь
3. Вправа «Неперервна шкала думок» (метод «Навчаючи - навчаюсь»)
Практичне опрацювання дискусійного питання: сполучник чи сполучне слово?
Не витрачай час на людину, яка не прагне провести його з тобою.
Джон Драйден
Коли ми заговоримо по-людськи, світ перестане гарчати.
Давидовим Аркадій
Схиляйся тільки для того, аби підняти тих, котрі впали.
Епікур
Початки, закладені в дитинстві людини, схожі на вирізані на корі молодого дерева букви, що ростуть разом із ним і складають невід’ємну частину його.
В.Гюго
Ображатися і обурюватися – це все одно, що випити отруту в надії, що вона вб’є твоїх ворогів.
Нельсон Манделла
(Опорна таблиця, яка спроектована на мультимедійну дошку, для аргументаціі відповідей учнів)
Прийоми розмежування сполучників і сполучних слів
Сполучники |
Сполучні слова
|
Є службовою частиною мови |
Самостійні частини мови(займенники,прислівники) |
Можна замінити іншими підрядними сполучниками |
Можна замінити словами інших самостійних частин мови(іменниками, прикметниками) |
Не є членами речення,у деяких випадках їх можна опустити |
Є членами речення,їх не можна опустити |
Не мають на собі логічного наголосу |
Можуть мати на собі логічний наголос |
4. Творче конструювання (метод «Два – чотири – усі разом»)
Складіть по два багатокомпонентні складні речення з різними розділовими знаками між частинами конструкції, дотримуючись соціокультурної змістової лінії.
5. Творче моделювання. Робота в групах (метод «Вільний мікрофон»)
Складіть речення про українську родину за поданими схемами.
VI. Підсумок уроку.
Рефлексія
Сьогодні на уроці
VII. Домашнє завдання.
Рефлексія
Лінгвістичний диктант(дати короткі відповіді письмово)
1.Складнопідрядним називається речення…
2.У структурі складнопідрядного речення виокремлюють…
3.Частини складнопідрядного речення можуть з’єднуватися…
4.За значенням і будовою розрізняють такі види складнопідрядних речень…
Домашнє завдання
Скласти речення за поданими схемами,дотримуючись соціокультурної
змістової лінії.
[ ], ( що ) ; [ ] , ( який ); [ ],( хто )
ІІІ. Уведення учнів у поняттєво-термінологічне поле
Учитель звертає увагу школярів на таблицю або запис на дошці.
Складносурядне речення: дві або кілька граматични основ, сполучники сурядності, інтонація
ІV. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібне на уроці
Колективна робота з текстом з метою зіставлення нових знань із базовими на основі актуалізації мотиваційних резервів учнів
· Прочитати текст. Визначити стилістичну належність його. Якими засобами образності досягається художність тексту?
Ліс ще дрімає в передранішній тиші… Ліс ще дрімає… а з синім небом уже щось діється… Стрепенувся врешті ліс і собі заграв. У сю величну хвилину тихо розгортаються кущі — і на галяву виходить Хо. Вийшов Хо на галяву, сперся на сукуватий костур, майнув довгою бородою і повіяв від неї тихий вітерець, холодною цівкою вдарив у дерева. Сполохлись пташки й в одну мить ущухли.
Хто сидить посеред галяви, а навкруги панує мертва, прикра тиша. Пустотливий парус сонця зупиняється в зеленій гущині і лиш здалеку придивляється до сивої, мов туман той, бороди діда Хо, і не відважується наблизитись, не вважаючи на непереможне бажання попустувати з тою бородою.
Хто сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського. Хто ще раз глянув на мовчазну природу, звівся, обгорнувся, як туманом, сивою бородою й подавсь стежкою з лісу на шлях.
А ліс ще якусь хвилину стояв нерухомий, мов мертвий (М. Коцюбинський).
· Знайти в тексті прості речення. Яку роль виконують у них сурядні сполучники?
· Накреслити схеми складносурядних речень. Пояснити, як поєднуються в них умовно прості речення.
· Переказати текст усно, доповнивши його власними роздумами на тему «У чому я бачу красу і мудрість природи», використовуючи складносурядні речення.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Коментар учителя. Частини складносурядного речення мають будову простих речень, однак вони тісно пов’язані між собою змістом та інтонаційно оформлені як єдине граматичне ціле.
Порівняйте: А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить (А. Малишко); Літо йде полями і гаями. Вітер віє. Цвіте блакить.
Частини складносурядних речень своєю граматичною будовою можуть відповідати називним, означено-особовим, неозначено-особовим і безособовим типам односкладних речень: Морозом скувало степ, а потім враз розгасло (О. Гончар).
У складносурядному реченні його частини з’єднуються як синтаксично однорідні компоненти, засобами зв’язку є сурядні сполучники — ті ж, що служать для поєднання однорідних членів: єднальні (і, й, та(і), ні-ні, ані, також): Реве Дніпро, й лани широкополі медами пахнуть, колосом шумлять (А. Малишко); протиставні (а, але, та(але), проте, зате, однак): Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться (Нар. мудрість); розділові (або, то, чи, хоч, то-то, не то — не то, хоч-хоч, або-або): Чи що було сьогодні, чи нічого не було (М. Коцюбинський).
VІ. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу
Дослідження-відновлення
· Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Обґрунтувати свій вибір. Записати відновлені речення.
1. Повітря тремтить від спеки, … в срібнім мареві танцюють далекі тополі (М. Коцюбинський). 2. Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очима … повіває теплий вітер над розкованим Дніпром (В. Сосюра). 3. Недобра мова йшла за побратима, … ти мовчав і знизував плечима (Д. Павличко). 4. Тієї весни рано прокинувся ліс … недовго дрімали дуби (В. Кучер). 6. Шлях часом відходив від річки, … річка оминала природні пагорби землі і відходила від шляху (І. Ле). 7. Вітру на морі не було, … клекотів сильний прибій (М. Трублаїні). 8. Літа ніколи не повертаються до людини, … людина завжди повертається до своїх літ (М. Стельмах).
· Провести експеримент і дослідити, чи зміниться зміст речень, якщо вставити сполучники іншого розряду.
· Пригадати вивчений у попередніх класах матеріал про сполучник як частину мови. Заповнити таблицю. Використати сполучники та приклади з вправи.
Розряди сполучників за значенням |
Групи сполучниківза значенням |
Сполучники |
Приклади |
|
|
|
|
Розвиток наукового мовлення учнів
· Усно скласти висловлювання в науковому стилі про вживання сполучників у складносурядних реченнях. Скористатися матеріалом попереднього завдання.
Коментар учителя. Часто плутають прості речення, що мають однорідні члени (особливо присудки), із складносурядними реченнями, бо ті й ті мають сурядний зв’язок. Щоб уникнути цього, слід починати синтаксичний розбір речення з визначення граматичних основ. Якщо граматична основа одна, то речення просте з однорідними членами: Тече вода в синє море, та не витікає (Т. Шевченко).
Моделювання-дослідження
· За поданими початками утворити прості речення з однорідними членами та складносурядні. Дослідити стилістичні особливості цих конструкцій: які відтінки значень властиві синонімічним простим реченням з однорідними членами і складносурядним реченням.
1. Небо ще світилося … .
2. Осінь щедро засипала дубовим листям посохлі трави … .
3. До землі прихилився зоряний вечір … .
4. Вона припала матері до рук … .
5. У печі палав вогонь … .
6. Чорні голі дерева стояли в садку … .
7. Насунули снігові хмари … .
8. Світло хвилями ллється з неба… .
· Пояснити розділові знаки у змодельованих реченнях.
· Зробити словотвірний розбір виділених слів.
Стилістичний експеримент
· Перебудувати складносурядні речення так, щоб складові частини кожного з них стали окремими простими реченнями.
1. Там нікого не було — і Остап з Соломією присіли на мішках.
2. Борошняний пил висів у повітрі, а стіни, банти і постав були обсипані ним, як снігом.
3. Урешті мельник наказав їм зупинитися, а сам пішов наперед.
4. Остап опиравсь бистрині з усієї сили, але його кіл мало що помагав.
5. Остап придержав пліт — і обоє вискочили на берег, втомлені й мокрі.
6. У грудях у нього хрипіло і було боляче дихати.
7. Погода була сонячна й суха, та дув холодний осінній вітер і таки добре продував крізь лиху Соломіїну одежу (М. Коцюбинський).
· Зіставити речення і з’ясувати, якого стилістичного ефекту досягає автор, використовуючи в тексті складносурядні речення.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
· Із поданих простих речень утворити складносурядні в художньому стилі, добираючи різні сполучники сурядності. Визначити, як впливає заміна сполучників на значення речень. Зіставити побудовані речення й пояснити їхню стилістичну функцію.
1. Тінь від човна темніє на воді. 2. Море темним полиском мерехтить безкрайньо
Урок № 23 СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ, ЙОГО БУДОВА І ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ В НЬОМУ, українська мова, 9 клас
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складнопідрядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у дев’ятикласників повагу до видатних постатей українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення: інтонація складнопідрядного речення.
Текст (риторичний аспект): використання складнопідрядних речень у текстах наукового й публіцистичного стилів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку
Вступне слово вчителя. Одним із видів сполучникових складних речень є складнопідрядне речення, у якому одне умовно просте речення залежить від іншого й пояснює його. Поєднуються частини складнопідрядного за допомогою підрядних сполучників та сполучних слів.
Опрацьовуючи цей розділ, ви навчитеся знаходити в тексті складнопідрядні речення; зможете визначати головну й підрядну частини, види складнопідрядних речень, їхні істотні ознаки; отримаєте знання про підрядні сполучники і сполучні слова; усвідомите правила вживання розділових знаків між частинами складнопідрядного речення; дізнаєтеся про виражальні можливості складнопідрядних речень та інших синонімічних конструкцій у текстах різних стилів; набудете вмінь і навичок моделювання складнопідрядних речень різних видів, а також висловлювань в усній та писемній формах, використовуючи виражальні можливості складнопідрядних речень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Колективна робота з текстом (з елементами аналізу)
· Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Кого з літературознавців ви знаєте? Розповісти стисло про одного з них.
Ім’я і праці Олександра Івановича Білецького — славна сторінка в історії нашого літературознавства. Олександр Білецький народився 1884 року поблизу Казані в сім’ї агронома. Навчався Олександр спочатку в Казанській гімназії, де особливо захоплювався стародавніми мовами, літературою та історією. Потім (у зв’язку з переїздом батьків до Харкова) вчився в Харківській третій гімназії, після закінчення якої 1902 року вступив на історико-філологічний факультет Харківського університету. Тут Олександр Білецький із захопленням працював над історією Греції під керівництвом Владислава Петровича Бузескула. В його семінарі молодий дослідник написав реферат «Про економічний розвиток і рабство в Стародавній Греції», який був схвалений і професором, і студентами старших курсів.
Іспанську мову він вивчив так добре, що читав в оригіналі «Дон-Кіхота» Сервантеса. Глибокий інтерес до української літератури з’явився в Олександра деякою мірою під впливом Миколи Сумцова (За М. Гудзієм).
· Виписати складнопідрядні речення. Назвати в них основну (незалежну) частину і підпорядковану, що приєднується підрядним сполучником або сполучним словом.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Вибіркове письмо
· Прочитати. Схарактеризувати подані речення. Виписати з-поміж них складнопідрядні. Визначити в них головну й підрядну частини.
1. Є люди, що їх у всьому хочеться наслідувати (Я. Баш).
2.Хата біліє ярко між зеленими тополями, та блищать ясні віконця (Марко Вовчок).
3. Життя не має ціни, і тільки воля дорожча за життя (Нар. творчість).
4. Добре тому жить, чия душа і дума добро навчилась робить (Т. Шевченко).
6. Де дбайлива рука ходить, там золота пшениця родить (Нар. творчість).
7. А навколо озера сосни, які в хуртовину натомилися шуміти, шепочуть у сні (М. Нагнибіда).
8. Ніколи не соромся запитувати те, чого не знаєш (Нар. творчість).
9. Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари (П. Тичина).
· Пояснити зміст шостого речення. З’ясувати значення словосполучення рука ходить.
Коментар учителя. Складнопідрядними називають речення, частини яких нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками підрядності й сполучними словами. Одна з частин є незалежною, її називають головною, від неї ставлять питання до підрядної частини: Ти не чуєш, як солов’ї весільним співом дзвонять (Леся Українка).
Підрядні частини поєднуються з головною за допомогою сполучників підрядності та сполучних слів: Святковим здається вечір, коли тобі добре попрацювалося вдень (О. Гончар) (підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучного слова коли). Для кактуса досить двох крапель води, щоб існувати місяцями під спопеляючим сонцем (П. Загребельний) (підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучника щоб).
Підрядні частини можуть стояти після головної (частіше), в середині головної, а також перед головною. Але слід пам’ятати, що означальні й наслідкові підрядні частини перед головною стояти не можуть.
Практичний синтаксис
· Об’єднати умовно прості речення в складнопідрядні. Записати їх.
1. Усього кілька днів минуло. Прилетіли лелеки, бузьки, бусли, чорногузи.
2. Я вже знаю в собі цю готовність прощати. Важче вимагати відповідальності.
3. Машину залишити вони не наважувалися. Порятувати її ніяк не змогли б.
4. Я зовсім не боялася гарних слів. Думала про того хлопчика.
5. Я була мала. Читала казку про підступного брата Березня й про довірливого Квітня (З тв. Н. Бічуї).
Ключ.
1. Усього кілька днів минуло, як прилетіли лелеки, бузьки, бусли, чорногузи.
2. Я вже знаю у собі цю готовність прощати, бо важче вимагати відповідальності.
3. Машину залишити вони не наважувалися, хоча й порятувати її ніяк не змогли б.
4. Я зовсім не боялася гарних слів, коли думала про того хлопчика.
5. Коли я була мала, то читала казку про підступного брата Березня й про довірливого Квітня (З тв. Н. Бічуї).
· Назвати головні та підрядні частини в змодельованих складнопідрядних реченнях.
· Дібрати антоніми до виділених слів. Скласти з ними складнопідрядні речення.
Творче моделювання
· Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми.
1. Він усміхнувся, поглянув у той бік, де …
2. Вона виглядатиме там, де …
3. Людина сама собі створює долю, аби …
4. Не можна повернути жодної миттєвості, щоб …
5. Як слово не поможе, то …
6. Уранці нічого не можна було впізнати, ніби …
7. Як добре бігти босоніж по росянистій траві, коли …
· Дослідити, у яких складнопідрядних реченнях підрядна частина відноситься до всієї головної, а в яких — до окремого слова чи сполучення слів у головній частини.
· Виділені слова розібрати як частину мови (усно).
Лінгвістичне дослідження (робота за варіантами)
· Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.
Варіант 1
Любив я ті дні, коли вдома в нас збиралися гості (С. Васильченко).
V. Систематизація й узагальнення знань з теми
Комунікативний практикум
· Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі, розкриваючи тему «Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому». Зосередити увагу на питаннях:
1. Які ознаки має складнопідрядне речення?
2. З яких частин воно складається? Навести приклад.
3. Як пов’язані між собою частини складнопідрядного речення?
4. Як відрізнити головну і підрядну частини в складнопідрядному реченні?
5. Порівняти будову й засоби зв’язку складнопідрядного і складносурядного речень.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
· Виписати з творів художньої літератури 8–9 складнопідрядних речень. Визначити в них головні й підрядні частини. З’ясувати, як вони поєднані між собою. Накреслити схеми.
Урок № 37 БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, що мають будову безсполучникових складних речень.
Культура мовлення і стилістика: синоніміка складних речень із сполучниками і без сполучників; особливості інтонації безсполучникового складного речення.
Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у висловлюваннях художнього стилю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку
Сповнюєшся високістю простору,
що облягає тебе, і відчуваєш,
що ти не в силі не любити
цей рідний куточок землі.
Є. Гуцало
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
Дослідження-спостереження на основі висловлювання
Прочитати текст. Визначити його стильову належність. Що виражає заголовок — тему чи основну думку? Проаналізувати синтаксичну будову тексту. Дослідити, які складні речення переважають у ньому.
ЖАЙВОРОНКОВІ ПІСНІ
Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють людські душі. Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці. Де забарилася весна, чому не квапиться в рідні краї?
Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулися додому й жайворонки. Прилетіли не самі, а разом із своїми піснями. Бо пісні жайворонкові на чужині скучали за нашими степами, за привіллям. Ось вони злетіли в піднебесся і зазвучали — одна, друга, третя! Безліч пісень зазвучало над рідною землею, їхні звуки, напоєні сонцем, пронизані радістю, посіялися додолу… Ось тут жайворонки посіяли рясну пшеницю, тут із їхніх пісень проросло жито… Запахло чебрецем, засивіло полином. Сіються над землею жайворонкові пісні, віщуючи врожай і достаток. Така, здається, непримітна сіра пташка, а здатна оновити світ своїми піснями! Співай, щасливий жайворонку, над степами в піднебессі (Є. Гуцало).
Виписати з тексту безсполучникові складні речення. Накреслити схеми.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Дослідження-аналіз з елементами зіставлення
Проаналізувати будову безсполучникових складних речень. Зробити висновок щодо структури їх. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
Жайворонки дзвенять у синьому небі, пшениця колосом шумить на полях від Полісся до Приазов’я (А. Малишко).
Тихо шелестіло листя верболозу; сичала під ногами гостролеза осока; щуча хлюпнуло, закрутивши смерчем воду; бабисько зелене витріщило очі; джмелі та бджоли дзвеніли біля квітів… (Ю. Збанацький).
Вибіркова робота
Виписати спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім — безсполучникові складні речення, що складаються з трьох і більше частин. Накреслити схеми речень.
1. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман.
2. Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами.
3. Дедалі меншало туману по річкових видноколах, туман розсіювався й підносився догори, далеч понад ранковим Дніпром глибшала й прозорішала, вода все помітніше міняла відтінки.
4. Розвиднялося, сонце зводилося з-за обрію неймовірно велике, розжарене, з мученицькою усмішкою на виду (З тв. Є. Гуцала).
5. Над Антарктидою формуються потужні повітряні течії, від її берегів починають свій шлях крижані мандрівники — айсберги, надра материка приховують величезні поклади корисних копалин (С. Косар).
6. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло (О. Лупій).
З’ясувати, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.
Методичний коментар. Основним засобом зв’язку в безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує частини речення, а й виражає смислові відношення.
Колективне опрацювання опорної схеми
Розглянути схему. Яка інформація про безсполучникове складне речення є для вас новою? Зробити висновок, що спільного в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним.
Сформулювати повне визначення безсполучникового складного речення.
Творче спостереження з елементами зіставлення
Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.
1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.
2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.
Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.
Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.
Смислові відношення
між частинами безсполучникового складного речення
Пояснювальний диктант
Прочитати прислів’я та приказки. Визначити, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Списати речення, накреслити їхні схеми.
1. Обізвався грибом — лізь у кіш.
2. Робиш добро — кайся, робиш зло — зла сподівайся.
3. Кішки гризуться — мишам привілля.
4. Люди як люди: були б ми добрі.
5. Усе минається, одна правда лишається.
6. Книгу прочитав — на крилах політав.
7. Учись змолоду: пригодиться на старість.
8. Зайця ноги носять, вовка зуби годують.
9. Життя прожити — не навколо хати обійти.
10. Бережи час: його й за гроші не купиш (Нар. творчість).
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.
Урок № 48 СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ), українська мова, 9 клас
Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати лінійні й рівневі схеми; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями краси художнього слова.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.
Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Дослідити його синтаксичну організацію. Списати. Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.
Пояснити вживання крапки з комою в останньому реченні.
Установити відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.
1. [… ім. ] , (сп. сл. які …) , і [ … ], (спол. ніби …).
2. [ … ] ; [ … ].
3. [ … ] , [ … ] , а [ … ].
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми
Дослідження-аналіз
Записати складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку в них.
Указати на тип конструкції:
а) з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
б) з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
в) з сурядним і підрядним зв’язком.
1. Тільки цвіркун цвіркоче в житі, шелестить сухий колос та інколи запідпальомкає перепелиця.
2. Якось обернулася Харитя назад, щоб покласти нажату жменьку, глянула навкруги — і страх обхопив її.
3. Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками, синіло небо, а з обох боків, як стіни, стояло жито й шелестіло вусатим колоссям.
4. Харитя почула, що її маленьке серце заболіло, наче хто здавив його в жмені; сльози затремтіли на її довгих віях.
5. Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа, а тепер вже виросла, набралася сили, і руки побільшали.
6. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених глиць упало на сніг.
7. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер… (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. А — 1, 3, 5. Б — 4, 7. В — 2, 6.
Пояснити відсутність коми перед сполучником і в першому реченні.
Визначити складне речення, у якому одна з частин є умовно односкладним реченням. З’ясувати його вид.
Вибіркова робота
Дослідити структуру речень. З’ясувати, які з них не є складними реченнями з різними видами зв’язку.
1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути, темніє просо.
2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою думу.
3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними.
4. Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.
5. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася тепла, ясна_ батькова хата.
6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського.
7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. Не є складними реченнями з різними видами зв’язку 1, 2, 4 і 7-а синтаксичні конструкції.
Виписати складні синтаксичні конструкції. Визначити вид їх. Накреслити схеми (лінійні й рівневі).
Схарактеризувати речення, що не є складними синтаксичними конструкціями. Визначити, які з них є простими ускладненими реченнями, а які — складними.
Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням
Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складне речення, у якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.
1. Вітер на травах квітне,
і хвиля у берег б’є,
бо в серці моєму рідне
було і сьогодні є…
В. Підпалий
2. Шкільне минуле в пам’яті озвалось:
писав я «мати» в зошиті, й мені
таким широким слово це здавалось,
що думав я — воно у множині.
А. Бортняк
3. Людське життя не заміліє,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
М. Руденко
4. Проспівали півні опівнічні,
І село потонуло у сні,
Тільки ніч, безовидна, як вічність,
Не дає забутися мені.
І. Гнатюк
Визначити на вид складних синтаксичних конструкцій. Установити відповідність між складними реченнями і схемами їх.
Ключ. 1 — б; 2 — а; 3 — г; 4 — в.
Визначити, до якої частини мови належить виділене слово. Указати на спосіб творення його.
Дослідження-відновлення (робота в парах)
Відновити й записати складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.
Схарактеризувати засоби зв’язку.
1. Під променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли, тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.
2. Біла скатертина снігу зійшла з полів і лугів, … очам бузьків показалися широкополі лани, … зеленіли густою рунню озимини, жита-пшениці, ополощені теплим весняним дощиком (З тв. Т. Бордуляка).
3. … гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, … ці речі для життя неприйнятні.
4. Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі (З тв. В. Думанського).
5. … Федір Каченовський, півчий при дворі російського імператора, у середині ХVІІІ століття купував на Чернігівщині два хутори, він, звісно, й уявити не міг, … мине час — … його земля стане знаменитою дворянською садибою, унікальним архітектурно-парковим ансамблем (В. Панченко).
6. Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався (С. Скляренко).
7. На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім настає мить, … вже ні про що не думаєш (О. Васильківський).
Накреслити рівневі схеми відновлених синтаксичних конструкцій. Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Скласти узагальнювальну таблицю (або схему) на тему «Основні види складних речень з різними видами зв’язку». На кожен вид синтаксичної конструкції дібрати приклад з художньої літератури.