№ 2, № 3 ФОМ Фронтальне опрацювання матеріалу блоку №1 (2години)
Тема: Мова і мовлення
Девіз уроку: Мова – це віконце, через яке людина бачить світ.
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
1. Повторення тез 1 – 4 блоку «Мова і мовлення».
2. Усно дати відповідь на питання:
• Чому мову називають безсмертним скарбом народу?
• Чим відрізняється усне мовлення від писемного?
• Як допомагають у спілкуванні міміка і жести?
• Яким має бути усне і писемне мовлення?
• Що таке культура мовлення і культура спілкування?
• Як берегти і примножувати багатства рідної мови?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
І. Мова і мовлення. Висловлювання про мову
1.1. Прочитай і спиши висловлювання про мову. Поясни, як ти їх розумієш.
Мова – коштовний скарб народу. Любов до України неможлива без любові до рідного слова.
1.2. Вправа 5 ( ст. 5) Прочитай висловлювання, поміркуй над їх змістом.
Зроби звукобуквений аналіз виділених слів.
1.3. Прочитай і спиши висловлювання про мову. Поясни, як ти розумієш виділені слова?
Підкресли слова, в яких букв більше, ніж звуків.
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.
ІІ. Культура мовлення.
2.1. Прочитай виразно вірш. Спиши, підкресли слова ввічливості.
Мова
Сію дитині в серденьку ласку:
сійся, родися ніжне « Будь ласка»,
вдячне « Спасибі», « Вибач» тремтливе –
слово у серці, як зернятко в ниві.
« Доброго ранку», « Світлої днини» -
щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
рідна і тепла, як батьківська хата.
2.2. Прочитай і поясни, як ти розумієш подані вислови.
Ні пари з вуст; байдики бити; ловити ґав; намолоти сім мішків гречаної вовни.
2.3. Спиши текст, добираючи за змістом подані у дужках слова.
Мова – одна з багатьох … , створених людьми. Вона віддзвонює … народу, його … .
У мові – уся … народу. Слово рідне ввібрало в себе віковічний .. Дніпра, … колосся, …
Діброви, … соловейка, … трударя на важкій ниві.
( Душа, плин, диво, історія, спів, доля, пісня, шепіт, шурхіт.)
2.4. Вправа 18 ( ст. 10)
2.5. Вправа 20 ( ст. 10) Розіграйте казку колективно. Дайте відповіді на запитання до тексту.